Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 3/2015 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2014 (09765/2015 - C8-0161/2015 - 2015/2077(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 3/2015: uwzględnienie nadwyżki za rok 2014

P8_TA(2015)0243

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 3/2015 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2014 (09765/2015 - C8-0161/2015 - 2015/2077(BUD))

(2017/C 265/26)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 17 grudnia 2014 r. 2 ,
-
uwzględniając budżet korygujący nr 1/2015, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 28 kwietnia 2015 r. 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2015/623 z dnia 21 kwietnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 5 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 6 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 7 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3/2015 przyjęty przez Komisję dnia 15 kwietnia 2015 r. (COM(2015)0160),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2015 przyjęte przez Radę dnia 19 czerwca 2015 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (09765/2015),
-
uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0219/2015),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 3/2015 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2015 nadwyżki z roku budżetowego 2014 w wysokości 1 435 mln EUR;
B.
mając na uwadze, że główne składniki tej nadwyżki to dodatni wynik po stronie dochodów wynoszący 1 183 mln EUR, niewykorzystane środki po stronie wydatków w wysokości 142 mln EUR oraz różnice kursowe w wysokości 110 mln EUR;
C.
mając na uwadze, że po stronie dochodów dwa główne składniki to odsetki z tytułu zaległych płatności i grzywny (634 mln EUR) oraz dodatni wynik po stronie zasobów własnych (479 mln EUR);
D.
mając na uwadze, że po stronie wydatków niepełne wykorzystanie środków w sekcji III ma szczególnie niski poziom i przeniesienia wynoszą 29 mln EUR w 2014 r. oraz 6 mln EUR w 2013 r., lecz poziom ten zwiększył się do 101 mln EUR w przypadku pozostałych instytucji;
E.
mając na uwadze, że bardzo niski poziom niepełnego wykorzystania środków w sekcji III podkreśla aktualny niedobór środków na płatności, co pozostanie kluczowym wyzwaniem przy wdrażaniu budżetu na 2015 r.
1.
odnotowuje przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 3/2015 poświęconego wyłącznie rozdysponowaniu nadwyżki środków budżetowych z 2014 r. wynoszącej 1 435 mln EUR zgodnie z art. 18 rozporządzenia finansowego i stanowiskiem Rady w tej sprawie;
2.
przypomina, że podczas negocjacji w sprawie budżetu na rok 2015 Rada domagała się przesunięcia płatności w projektach budżetów korygujących nr 5/2014 i 7/2014 związanych z uruchomieniem Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) do budżetu na 2015 r. w całkowitej wysokości 126,7 mln EUR;
3.
uważa, że z uwagi na nadwyżkę przedstawioną w projekcie budżetu korygującego nr 3/2015, środki na obydwa projekty budżetów korygujących na 2014 r. obejmujące w sumie 7 przypadków uruchomienia FSUE mogły zostać z łatwością wygospodarowane w budżecie na 2014 r.;
4.
wyraża ogólne ubolewanie z powodu skłonności Rady do niehonorowania zobowiązań wobec krajów w potrzebie, które spełniły warunki uruchomienia FSUE poprzez nieuruchomienie dodatkowych zasobów przewidzianych w instrumentach specjalnych, ale przez wykorzystywanie środków przeznaczonych na pozostałe programy; jednakże z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rada nie zastosowała tego podejścia w odniesieniu do projektu budżetu korygującego nr 4/2015;
5.
przypomina, że Komisja przedstawiła wraz z projektem budżetu korygującego nr 3/2015 inny projekt budżetu korygującego nr 4/2015 związany z uruchomieniem FSUE dla Rumunii, Bułgarii i Włoch na całkowitą kwotę 66,5 mln EUR;
6.
przypomina, że przyjęcie projektu budżetu korygującego nr 3/2015 obniży udział składek z DNB państw członkowskich wnoszonych do budżetu Unii o kwotę 1 435 mln EUR, a tym samym więcej niż zrównoważy ich wkład w finansowanie projektu budżetu korygującego nr 4/2015; podkreśla w związku z tym, że oba akty mają wspólny harmonogram przyjmowania, gdyż są ściśle powiązane z politycznego punktu widzenia;
7.
podkreśla swoją wolę jak najszybszego przyjęcia projektu budżetu korygującego nr 3/2015 oraz projektu budżetu korygującego nr 4/2015 w postaci przedstawionej przez Komisję;
8.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2015;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 3/2015 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 69 z 13.3.2015.
3 Dz.U. L 190 z 17.7.2015.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. L 103 z 22.4.2015, s. 1.
6 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
7 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.265.162

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 3/2015 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2014 (09765/2015 - C8-0161/2015 - 2015/2077(BUD)).
Data aktu: 07/07/2015
Data ogłoszenia: 11/08/2017