(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 29 sierpnia 2017 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 ust. 1, [Popr. 1]
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Przepisy ogólne
Zakres stosowania
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do każdego znaku towarowego w odniesieniu do towarów lub usług, zarejestrowanego lub zgłoszonego do rejestracji jako indywidualny znak towarowy w państwie członkowskim, znaku wspólnego lub gwarancyjnego lub certyfikującego, bądź będącego przedmiotem rejestracji lub zgłoszenia do rejestracji w Urzędzie Własności Intelektualnej Państw Beneluksu lub rejestracji międzynarodowej, odnoszącej skutek w państwie członkowskim.
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:
Przepisy dotyczące znaków towarowych
oznaczenia, z których może składać się znak towarowy
Oznaczenia, z których może składać się znak towarowy
Znak towarowy może składać się z jakichkolwiek oznaczeń, w szczególności z wyrazów, łącznie z nazwiskami, wzorów, liter, cyfr, barw jako takich, kształtu towarów lub ich opakowań lub dźwięków, pod warunkiem że w oznaczeniach takich stosuje się ogólnie dostępną technologię i że oznaczenia takie te umożliwiają:
podstawy odmowy lub stwierdzenia nieważności rejestracji
Bezwzględne podstawy odmowy lub stwierdzenia nieważności rejestracji
Względne podstawy odmowy lub stwierdzenia nieważności rejestracji
Ustalenie a posteriori nieważności lub wygaśnięcia praw do znaku towarowego
Jeżeli starszeństwo krajowego znaku towarowego, którego uprawniony się zrzekł lub na którego wygaśnięcie pozwolił, zostaje podniesione w sprawie europejskiego znaku towarowego, stwierdzenie nieważności lub wygaśnięcia praw do krajowego znaku towarowego może nastąpić a posteriori, pod warunkiem że stwierdzenia nieważności lub wygaśnięcia można było również dokonać w momencie, gdy uprawniony zrzekł się tego znaku lub pozwolił na jego wygaśnięcie. W takim przypadku starszeństwo znaku towarowego przestaje wywierać swój skutek.
Podstawy odmowy lub stwierdzenia nieważności dotyczące jedynie niektórych towarów lub usług
Jeżeli podstawy do odmowy rejestracji lub stwierdzenia nieważności znaku towarowego istnieją jedynie w odniesieniu do niektórych towarów lub usług, dla których ten znak towarowy został zgłoszony lub zarejestrowany, odmowa rejestracji lub stwierdzenie nieważności dotyczy jedynie tych towarów lub usług.
Brak odróżniającego charakteru lub renomy wcześniejszego znaku towarowego jako przesłanki wykluczające stwierdzenie nieważności zarejestrowanego znaku towarowego
Zarejestrowany znak towarowy nie może zostać uznany za nieważny na podstawie wcześniejszego znaku towarowego w którymkolwiek z następujących przypadków:
Wykluczenie możliwości stwierdzenia nieważności w wyniku przyzwolenia
przyznane prawa i ograniczenia
Prawa wynikające ze znaku towarowego
Naruszenie praw właściciela w wyniku używania wizualnej postaci produktu, opakowania lub innych środków
W przypadku gdy istnieje prawdopodobieństwo, że wizualna postać produktu, opakowanie lub inne środki, na których umieszczony jest znak towarowy, będę używane w odniesieniu do towarów lub usług a takie użycie w stosunku do tych towarów i usług stanowiłoby naruszenie praw właściciela na podstawie art. 10 ust. 2 i 3, właściciel ma prawo zakazać:
Reprodukcja znaków towarowych w słownikach
Jeżeli reprodukcja znaku towarowego w słowniku, encyklopedii lub w podobnym zbiorze informacji stwarza wrażenie, że stanowi on nazwę rodzajową towarów lub usług, dla których znak towarowy jest zarejestrowany, wydawca utworu zapewnia, na żądanie właściciela znaku towarowego, aby reprodukcji znaku towarowego, najpóźniej w następnym wydaniu publikacji, towarzyszyło wskazanie, że jest to zarejestrowany znak towarowy.
Zakaz używania znaku towarowego zarejestrowanego na rzecz agenta lub przedstawiciela
Ograniczenie skutków znaku towarowego
Akapit pierwszy Niniejszy ustęp stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy używanie znaku towarowego przez osobę trzecią przebiega zgodnie z uczciwymi praktykami w handlu i przemyśle. [Popr. 33]
Wyczerpanie praw przyznanych przez znak towarowy
Używanie znaków towarowych
Nieużywanie znaku towarowego jako zarzut w postępowaniu w sprawie naruszenia
Właścicielowi znaku towarowego przysługuje prawo zakazywania używania oznaczenia tylko wówczas, gdy w momencie wniesienia powództwa o naruszenie nie istnieje możliwość stwierdzenia wygaśnięcia jego praw na podstawie art. 19.
Niepodważalne prawo właściciela późniejszego zarejestrowanego znaku towarowego jako zarzut w postępowaniu w sprawie naruszenia
wygaśnięcie praw ze znaku towarowego
Brak rzeczywistego używania jako podstawa stwierdzenia wygaśnięcia
Przekształcenie się znaku towarowego w powszechną nazwę lub wprowadzające w błąd oznaczenie jako podstawy stwierdzenia wygaśnięcia
Uprawnienie do znaku towarowego podlega stwierdzeniu wygaśnięcia, jeżeli po dacie rejestracji:
Stwierdzenie wygaśnięcia dotyczące jedynie niektórych towarów lub usług
Jeżeli podstawy stwierdzenia wygaśnięcia znaku towarowego istnieją jedynie w odniesieniu do niektórych towarów lub usług, dla których ten znak towarowy został zarejestrowany, stwierdzenie wygaśnięcia dotyczy jedynie tych towarów lub usług.
znak towarowy jako przedmiot własności
Przeniesienie zarejestrowanego znaku towarowego
Prawa rzeczowe
Wszczęcie egzekucji
Postępowanie upadłościowe
W przypadku gdy znak towarowy jest przedmiotem postępowania upadłościowego, na wniosek właściwego organu wpis o tej treści jest dokonywany w rejestrze i publikowany.
Udzielanie licencji
Zgłoszenie znaku towarowego jako przedmiot własności
Artykuły 22-26 stosuje się do zgłoszeń znaków towarowych.
znaki gwarancyjne, znaki certyfikujące i znaki wspólne
Definicje
Do celów niniejszej sekcji stosuje się następujące definicje:
Znaki gwarancyjne oraz znaki certyfikujące
Znaki wspólne
Znak wspólny nie uprawnia właściciela do zakazywania osobom trzecim używania w obrocie takich oznaczeń lub określeń, pod warunkiem że używają ich zgodnie z uczciwymi praktykami w przemyśle i handlu. W szczególności na taki znak nie można się powoływać na niekorzyść osoby trzeciej, która jest uprawniona do używania nazwy geograficznej.
Regulamin używania znaku wspólnego
Odrzucenie zgłoszenia
Używanie znaków wspólnych
Wymogi art. 16 zostają spełnione w przypadku rzeczywistego używania znaku wspólnego zgodnie z art. 16 przez jakąkolwiek osobę, która jest uprawniona do jego używania.
Zmiana regulaminu używania znaku wspólnego
Osoby uprawnione do wnoszenia powództwa o naruszenie
Dodatkowe podstawy stwierdzenia wygaśnięcia
Wygaśnięcie praw właściciela znaku wspólnego na podstawie wniosku skierowanego do urzędu lub roszczenia wzajemnego w postępowaniu w sprawie naruszenia stwierdza się - obok przypadków, w których zastosowanie mają podstawy stwierdzenia wygaśnięcia przewidziane w art. 19 i 20 - w następujących przypadkach:
Dodatkowe podstawy unieważnienia
Nieważność znaku wspólnego - obok przypadków, w których zastosowanie mają podstawy unieważnienia przewidziane w art. 4 i 5 - stwierdza się, jeśli został on zarejestrowany z naruszeniem przepisów art. 32, chyba że właściciel znaku spełnia - po dokonaniu zmian regulaminu używania - wymogi określone w art. 32.
Procedury
zgłoszenie i rejestracja
Warunki, które spełniać muszą zgłoszenia
Data dokonania zgłoszenia
Oznaczenie tożsamości i klasyfikacja towarów i usług
Badanie z urzędu
Urzędy ograniczają przeprowadzane z urzędu badanie tego, czy zgłoszenie znaku towarowego kwalifikuje się do rejestracji, do braku bezwzględnych podstaw odmowy przewidzianych w art. 4. [Popr. 44]
Uwagi osób trzecich
Podział zgłoszeń i rejestracji
Zgłaszający lub właściciel może podzielić zgłoszenie lub rejestrację znaku towarowego na jedno lub większą liczbę zgłoszeń lub rejestracji poprzez złożenie oświadczenia w urzędzie.
Opłaty
Rejestracja i przedłużenie ochrony znaku towarowego podlega dodatkowej opłacie za każdą klasę towarów i usług powyżej jednej klasy.
procedura sprzeciwu, stwierdzenia wygaśnięcia i nieważności
Procedura sprzeciwu
Nieużywanie znaku towarowego jako zarzut w postępowaniu w sprawie sprzeciwu
Procedura stwierdzenia wygaśnięcia lub nieważności
Nieużywanie znaku towarowego jako zarzut w postępowaniu o stwierdzenie nieważności
Skutki stwierdzenia wygaśnięcia i nieważności
czas trwania i przedłużenie rejestracji
Czas trwania rejestracji
Przedłużenie
komunikowanie się z urzędem
Komunikowanie się z urzędem
Strony w postępowaniu, lub ich przedstawiciele, jeżeli tacy zostali mianowani, wyznaczają w jednym z państw członkowskich oficjalny adres do celów oficjalnego komunikowania się z urzędem. [Popr. 53]
Współpraca administracyjna
Współpraca w obszarze rejestracji znaków towarowych i administrowania nimi
Państwa członkowskie zapewniają skuteczną współpracę między samymi urzędami oraz między urzędami a Agencję w celu upowszechniania harmonizacji praktyk i narzędzi oraz osiągania z myślą o osiągnięciu spójnych wyników w zakresie badania i rejestracji znaków towarowych. [Popr. 52]
Współpraca w innych obszarach
Państwa członkowskie dopilnowują, by urzędy skutecznie współpracowały z Agencją we wszystkich obszarach ich działalności innych niż obszary, o których mowa w art. 52, które są istotne z punktu widzenia ochrony znaków towarowych w Unii. [Popr. 53]
Przepisy końcowe
Transpozycja
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Przepisy te zawierają także wskazanie, że w istniejących przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odniesienia do dyrektywy uchylonej niniejszą dyrektywą odczytuje się jako odniesienia do niniejszej dyrektywy. Metody dokonywania takiego odniesienia i formułowania takiego wskazania określane są przez państwa członkowskie.
Uchylenie
Dyrektywa 2008/95/WE traci moc od dnia [dzień po dacie określonej w art. 54 ust. 1 akapit pierwszy niniejszej dyrektywy] bez uszczerbku dla zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminu transpozycji do prawa krajowego dyrektywy, określonych w części B załącznika I do dyrektywy 2008/95/WE.
Odesłania do uchylonej dyrektywy odczytuje się jako odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku.
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuły 1, 7, 15, 19, 20, 21 i 54-57 stosuje się od dnia [dzień po dacie określonej w art. 54 ust. 1 akapit pierwszy niniejszej dyrektywy].
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Tabela korelacji
Dyrektywa 2008/95/WE | Niniejsza dyrektywa |
Artykuł 1 | Artykuł 1 |
- | Artykuł 2 |
Artykuł 2 | Artykuł 3 |
Artykuł 3 ust. 1 lit. a)-h) | Artykuł 4 ust. 1 lit. a)-h) |
- | Artykuł 4 ust. 1 lit. i) i j) |
- | Artykuł 4 ust. 2 i ust. 3 zdanie pierwsze |
Artykuł 3 ust. 2 lit. a)-c) | Artykuł 4 ust. 4 lit. a)-c) |
Artykuł 3 ust. 2 lit. d) | Artykuł 4 ust. 3 zdanie drugie |
Artykuł 3 ust. 3 zdanie pierwsze | Artykuł 4 ust. 5 |
Artykuł 3 ust. 3 zdanie drugie | Artykuł 4 ust. 6 |
Artykuł 4 ust. 1 i 2 | Artykuł 5 ust. 1 i 2 |
Artykuł 4 ust. 3 i ust. 4 lit. a) | Artykuł 5 ust. 3 lit. a) |
- | Artykuł 5 ust. 3 lit. b) |
Artykuł 4 ust. 4 lit. g) | Artykuł 5 ust. 3 lit. c) |
- | Artykuł 5 ust. 3 lit. d) |
Artykuł 4 ust. 4 lit. b) i c) | Artykuł 5 ust. 4 lit. a) i b) |
Artykuł 4 ust. 4 lit. d)-f) | - |
Artykuł 4 ust. 5 i 6 | Artykuł 5 ust. 5 i 6 |
- | Artykuł 8 |
Artykuł 5 ust. 1 pierwsze zdanie wstępne | Artykuł 10 ust. 1 |
Artykuł 5 ust. 1 drugie zdanie wstępne | Artykuł 10 ust. 2 zdanie wstępne |
Artykuł 5 ust. 1 lit. a) i b) | Artykuł 10 ust. 2 lit. a) i b) |
Artykuł 5 ust. 2 | Artykuł 10 ust. 2 |
Artykuł 5 ust. 3 lit. a)-c) | Artykuł 10 ust. 3 lit. a)-c) |
- | Artykuł 10 ust. 3 lit. d) |
Artykuł 5 ust. 3 lit. d) | Artykuł 10 ust. 3 lit. e) |
- | Artykuł 10 ust. 3 lit. f) |
- | Artykuł 10 ust. 4 i 5 |
Artykuł 5 ust. 4 i 5 | Artykuł 10 ust. 6 i 7 |
- | Artykuł 11 |
- | Artykuł 12 |
- | Artykuł 13 |
Artykuł 6 ust. 1 lit. a)-c) | Artykuł 14 ust. 1 lit. a)-c) |
- | Artykuł 14 ust. 2 |
Artykuł 6 ust. 2 | Artykuł 14 ust. 3 |
Artykuł 7 | Artykuł 15 |
Artykuł 8 ust. 1 i 2 | Artykuł 26 ust. 1 i 2 |
- | Artykuł 26 ust. 3-5 |
Artykuł 9 | Artykuł 9 |
Artykuł 10 ust. 1 akapit pierwszy | Artykuł 16 ust. 1 |
- | Artykuł 16 ust. 2 i 3 |
Artykuł 10 ust. 1 akapit drugi | Artykuł 10 ust. 4 |
Artykuł 10 ust. 2 | Artykuł 10 ust. 5 |
Artykuł 10 ust. 3 | - |
Artykuł 11 ust. 1 | Artykuł 48 ust. 1-3 |
Artykuł 11 ust. 2 | Artykuł 46 ust. 1 |
Artykuł 11 ust. 3 | Artykuł 17 |
Artykuł 11 ust. 4 | Artykuł 17, art. 46 ust. 2 i art. 48 ust. 4 |
- | Artykuł 18 |
Artykuł 12 ust. 1 akapit pierwszy | Artykuł 19 ust. 1 |
Artykuł 12 ust. 1 akapit drugi | Artykuł 19 ust. 2 |
Artykuł 12 ust. 1 akapit trzeci | Artykuł 19 ust. 3 |
Artykuł 12 ust. 2 | Artykuł 20 |
Artykuł 13 | Artykuły 7 i 21 |
Artykuł 14 | Artykuł 6 |
- | Artykuły 22-25 |
- | Artykuł 27 |
- | Artykuł 28 |
Artykuł 15 ust. 1 | Artykuł 29 ust. 1 i 2 |
Artykuł 15 ust. 2 | Artykuł 29 ust. 3 |
- | Artykuły 30-54 ust. 1 |
Artykuł 16 | Artykuł 54 ust. 2 |
Artykuł 17 | Artykuł 55 |
Artykuł 18 | Artykuł 56 |
Artykuł 19 | Artykuł 57 |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.285.262/2 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | P7_TC1-COD(2013)0089 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 lutego 2014 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/…/UE mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych (wersja przekształcona). |
Data aktu: | 25/02/2014 |
Data ogłoszenia: | 29/08/2017 |