Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie rozporządzenia Rady ustanawiającego wspólne przedsiębiorstwo Shift2Rail (COM(2013)0922 - C7-0034/2014 - 2013/0445(NLE))
(Konsultacja)
(2017/C 443/29)
(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2017 r.)
Parlament Europejski,
Poprawka 1 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 3 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../2013 z dnia ... 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) ("program ramowy »Horyzont 2020«") (12) ma na celu zwiększenie oddziaływania nakładów na badania naukowe i innowacje poprzez połączenie funduszy UE ze środkami sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych (PPP) w obszarach, w których badania naukowe i innowacja mogą przyczynić się do osiągnięcia ogólnych celów UE w zakresie konkurencyjności oraz pomóc w radzeniu sobie z wyzwaniami społecznymi. Udział Unii w tych partnerstwach może mieć formę wkładów finansowych we wspólne przedsiębiorstwa ustanowione na podstawie art. 187 Traktatu. ____________ (12) Dz.U. ... [program ramowy "Horyzont 2020"]. |
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 ("program ramowy »Horyzont 2020«") (12) ma na celu uzyskanie większego oddziaływania na badania naukowe i innowacje poprzez połączenie funduszy z programu ramowego "Horyzont 2020" ze środkami sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do osiągnięcia ogólnych celów UE w zakresie konkurencyjności, przyciągnąć inwestycje prywatne oraz pomóc w radzeniu sobie z wyzwaniami społecznymi. Podstawą tych partnerstw powinno być długoterminowe zaangażowanie, obejmujące zrównoważony wkład wszystkich partnerów; partnerstwa powinny być rozliczane z osiągania wyznaczonych celów i dostosowane do strategicznych celów Unii w dziedzinie badań naukowych, rozwoju i innowacji. Zarządzanie tymi partnerstwami i ich funkcjonowanie powinno być otwarte, przejrzyste, skuteczne i wydajne oraz powinno umożliwiać szerokiemu spektrum zainteresowanych podmiotów prowadzących działalność w poszczególnych dziedzinach uczestnictwo w oparciu o długoterminowe zobowiązanie. Udział Unii w tych partnerstwach może mieć formę wkładów finansowych we wspólne przedsiębiorstwa ustanowione na podstawie art. 187 Traktatu zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1982/ 2006/WE (12a) ("siódmy program ramowy"). ____________ (12)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104). (12a) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1982/2006/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1). |
|
Poprawka 2 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 4 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(4) Zgodnie z decyzją Rady (UE) nr .../2013 z dnia ... 2013 r. ustanawiającą program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" (2014-2020) (13) wsparcie można przyznać wspólnym przedsiębiorstwom ustanowionym w ramach programu ramowego "Horyzont 2020" na warunkach określonych w tej decyzji. ___________ (13) Dz.U. ... [program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020"]. |
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013 i decyzją Rady 2013/743/UE (13) wsparcie można przyznać wspólnym przedsiębiorstwom ustanowionym w programie ramowym "Horyzont 2020" na warunkach określonych w tej decyzji. ___________ (13)Decyzja Rady 2013/743/UE z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiająca program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) i uchylająca decyzje 2006/971/WE, 2006/972/WE, 2006/973/WE, 2006/974/WE i 2006/975/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965). |
|
Poprawka 3 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 7 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(7) Wspólne przedsiębiorstwo Shift2Rail (zwane dalej "wspólnym przedsiębiorstwem S2R") powinno przybrać postać PPP, którego celem będzie stymulowanie i skuteczniejsze koordynowanie unijnych inwestycji w badania naukowe i innowacje w sektorze kolejowym z myślą o przyspieszeniu i wspieraniu procesu przejścia do bardziej zintegrowanego, efektywnego, zrównoważonego i atrakcyjnego rynku kolejowego w UE, zgodnie z biznesowym zapotrzebowaniem sektora kolei i ogólnym celem, jakim jest utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. W szczególności, wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno mieć swój wkład w realizację celów szczegółowych określonych w białej księdze z 2011 r. i w czwartym pakiecie kolejowym, w tym w poprawę efektywności sektora kolejowego z korzyścią dla środków publicznych; w znaczące zwiększenie lub poprawę przepustowości sieci kolejowej, aby umożliwić kolei skuteczne konkurowanie oraz obsługę znacząco większej części ruchu pasażerskiego i transportu towarowego; w poprawę jakości usług kolejowych poprzez reagowanie na potrzeby pasażerów i spedytorów; w usunięcie przeszkód natury technicznej, które ograniczają możliwości sektora w zakresie interoperacyjności; oraz w ograniczenie negatywnych skutków zewnętrznych związanych z transportem kolejowym. Postęp wspólnego przedsiębiorstwa S2R w realizacji tych celów należy mierzyć za pomocą kluczowych wskaźników skuteczności działania. |
(7) Wspólne przedsiębiorstwo Shift2Rail (zwane dalej "wspólnym przedsiębiorstwem S2R") powinno przybrać postać PPP, którego celem będzie stymulowanie i skuteczniejsze koordynowanie unijnych inwestycji w badania naukowe i innowacje w sektorze kolejowym, a jednocześnie tworzenie nowych możliwości zatrudnienia, z myślą o przyspieszeniu i wspieraniu procesu przejścia do bardziej zintegrowanego, przyjaznego użytkownikom, efektywnego, zrównoważonego i atrakcyjnego rynku kolejowego w UE, zgodnie z biznesowym zapotrzebowaniem sektora kolei i ogólnym celem, jakim jest utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. W szczególności wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno mieć wkład w realizację celów szczegółowych określonych w białej księdze z 2011 r. i w czwartym pakiecie kolejowym, w tym w poprawę efektywności sektora kolejowego z korzyścią dla środków publicznych; w znaczące zwiększenie lub poprawę przepustowości sieci kolejowej, aby umożliwić kolei skuteczne konkurowanie oraz obsługę znacząco większej części ruchu pasażerskiego i transportu towarowego; w poprawę jakości usług kolejowych poprzez reagowanie na potrzeby pasażerów i spedytorów; w usunięcie przeszkód natury technicznej, które ograniczają możliwości sektora w zakresie interoperacyjności; oraz w ograniczenie negatywnych skutków zewnętrznych związanych z transportem kolejowym. Postęp wspólnego przedsiębiorstwa S2R w realizacji tych celów należy mierzyć za pomocą kluczowych wskaźników skuteczności działania. |
|
Poprawka 4 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 7 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(7a) Wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno funkcjonować w sposób otwarty i przejrzysty, terminowo przekazując swoim odpowiednim organom wszystkie stosowne informacje, a także promując swoją działalność, w tym przez działania w zakresie informowania i upowszechniania w wiedzy społeczeństwie. Regulamin organów wspólnego przedsiębiorstwa S2R powinien zostać podany do wiadomości publicznej. | ||
Poprawka 5 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 11 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(11a) Program ramowy "Horyzont 2020" powinien przyczyniać się do niwelowania różnic w poziomie badań i innowacji w całej Unii przez wspieranie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi. W związku z tym wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno dążyć do rozwoju ścisłego współdziałania z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi, które może szczególnie pomóc w zwiększaniu lokalnych, regionalnych i krajowych możliwości badawczo-innowacyjnych w obszarze działania wspólnego przedsiębiorstwa S2R oraz wspierać starania na rzecz inteligentnej specjalizacji. | ||
Poprawka 6 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 12 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(12) Aby osiągnąć swoje cele, wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno zapewnić wsparcie finansowe, głównie w formie dotacji dla członków oraz poprzez najbardziej odpowiednie środki, takie jak zamówienia lub przyznanie dotacji w ramach zaproszenia do składania wniosków. | (12) Aby osiągnąć swoje cele, zapewnić znaczny udział innych przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), i innych inwestorów, a także wspierać modernizację zintegrowanego europejskiego sektora kolejowego, wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno zapewnić wkład Unii w prowadzone działania, głównie w formie dotacji dla członków, przy zastosowaniu otwartych i przejrzystych procedur, takich jak zamówienia lub przyznanie dotacji w ramach otwartego i przejrzystego zaproszenia do składania wniosków. | |
Poprawka 7 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 12 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(12a) Ze względu na nadrzędny cel programu ramowego "Horyzont 2020", którym jest doprowadzenie do większego uproszczenia i ujednolicenia sytuacji pod względem finansowania europejskich badań i innowacji, wspólne przedsiębiorstwa powinny tworzyć proste modele zarządzania i unikać przyjmowania zasad, które odbiegają od zasad programu ramowego "Horyzont 2020". | ||
Poprawka 8 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 13 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(13) Wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno funkcjonować w sposób przejrzysty, przekazując swoim odpowiednim organom wszystkie stosowne i dostępne informacje a także odpowiednio promując swoją działalność. | (13) Wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno funkcjonować w sposób otwarty i przejrzysty oraz wprowadzić mechanizm konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami korzystającymi z towarów i usług sektora kolejowego, przekazując swoim odpowiednim organom wszystkie stosowne i dostępne informacje a także odpowiednio promując swoją działalność. | |
Poprawka 9 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 13 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(13a) Wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno także korzystać ze środków elektronicznych, którymi zarządza Komisja, w celu zapewnienia otwartości i przejrzystości oraz w celu ułatwiania uczestnictwa. W związku z tym zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez wspólne przedsiębiorstwo S2R powinny być publikowane również na wspólnym portalu dla uczestników, a także za pośrednictwem innych zarządzanych przez Komisję elektronicznych środków upowszechniania informacji w ramach programu "Horyzont 2020". Ponadto istotne informacje, m.in. na temat wniosków, wnioskodawców, dotacji i uczestników, powinny być udostępniane przez wspólne przedsiębiorstwo S2R w celu ich uwzględnienia w elektronicznych systemach sprawozdawczości i upowszechniania programu "Horyzont 2020", którymi zarządza Komisja, w odpowiednim formacie i przy zachowaniu częstotliwości odpowiadającej obowiązkom sprawozdawczym Komisji. | ||
Poprawka 10 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 14 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(14a) Bez uszczerbku dla oceny okresowej, o której mowa w art. 11, oraz zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i jako część oceny śródokresowej programu "Horyzont 2020" wspólne przedsiębiorstwa, jako szczególny instrument finansowania programu ramowego "Horyzont 2020", powinny podlegać gruntownej ocenie, obejmującej m.in. analizę otwartości, przejrzystości i wydajności partnerstw publiczno-prywatnych w oparciu o postanowienia art. 187 TFUE. | ||
Poprawka 11 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 16 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(16) Udział w działaniach pośrednich finansowanych przez wspólne przedsiębiorstwo S2R powinien być zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr ... /2013 z dnia ... 2013 r. ustanawiającym zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) (16). ___________ (16) Dz.U. ... [zasady uczestnictwa w programie "Horyzont 2020"]. |
(16) Udział w działaniach pośrednich finansowanych przez wspólne przedsiębiorstwo S2R powinien być zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 z dnia ... 2013 r. (16)Wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno ponadto zapewnić spójne stosowanie tych zasad w oparciu o stosowne środki przyjęte przez Komisję. ___________ (16) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 81). |
|
Poprawka 12 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 16 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(16a) Przy klasyfikacji badań technologicznych, opracowywania produktów i działaniach demonstracyjnych wspólne przedsiębiorstwo S2R powinno uwzględniać definicje OECD dotyczące poziomu gotowości technologicznej (TRL). | ||
Poprawka 13 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 20 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(20a) Ze względu na ogólny cel programu ramowego "Horyzont 2020", jakim jest zwiększenie uproszczenia i spójności, wszystkie zaproszenia do składania wniosków we wspólnym przedsięwzięciu S2R powinny uwzględniać czas trwania programu ramowego "Horyzont 2020". | ||
Poprawka 14 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 21 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(21) Zgodnie z art. 287 ust. 1 Traktatu w akcie założycielskim organów lub jednostek organizacyjnych utworzonych przez Unię można wykluczyć badanie rachunków wszystkich dochodów i wydatków tych organów lub jednostek organizacyjnych przez Trybunał Obrachunkowy. Zgodnie z art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 rachunki organów wymienionych w art. 209 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 powinny zostać zbadane przez niezależny organ kontrolny, który wyda opinię na temat, między innymi, wiarygodności rachunków oraz legalności i prawidłowości operacji podstawowych. Rachunki wspólnego przedsiębiorstwa S2R nie powinny podlegać kontroli Trybunału Obrachunkowego, aby uniknąć powielania kontroli rachunków. | (21) Ze względu na szczególny charakter i obecny status wspólnych przedsiębiorstw oraz z myślą o zapewnieniu ciągłości działań siódmego programu ramowego wspólne przedsiębiorstwa nadal powinny być objęte osobną procedurą udzielania absolutorium. W drodze wyjątku od art. 60 ust. 7 i art. 209 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 wspólnemu przedsiębiorstwu S2R absolutorium z wykonania budżetu powinien zatem udzielić Parlament Europejski na podstawie zalecenia Rady. W związku z tym do wkładu Unii we wspólne przedsiębiorstwo S2R nie powinny mieć zastosowania wymogi dotyczące sprawozdawczości określone w art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, tylko wymogi w jak największym stopniu dostosowane do wymogów przewidzianych dla innych organów w art. 208 tego rozporządzenia. Kontrolę sprawozdań finansowych oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw powinien przeprowadzić Trybunał Obrachunkowy. | |
Poprawka 15 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 23 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
(23a) Ze względu na znaczenie ciągłej innowacyjności dla konkurencyjności unijnego sektora transportowego oraz na liczbę wspólnych przedsiębiorstw w tej dziedzinie należy w stosownym czasie przeprowadzić, zwłaszcza z myślą o okresowej ocenie programu ramowego "Horyzont 2020", analizę stosowności działań dotyczących współpracy badawczej w dziedzinie transportu. | ||
Poprawka 16 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
1. Niniejszym ustanawia się wspólne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 187 Traktatu ("wspólne przedsiębiorstwo Shift2Rail" albo "wspólne przedsiębiorstwo S2R") do dnia 31 grudnia 2024 r. w celu koordynowania unijnych inwestycji w badania naukowe i innowacje w europejskim sektorze kolejowym oraz zarządzania nimi. | 1. Niniejszym ustanawia się wspólne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 187 Traktatu ("wspólne przedsiębiorstwo Shift2Rail" albo "wspólne przedsiębiorstwo S2R") do dnia 31 grudnia 2024 r. w celu koordynowania unijnych inwestycji w badania naukowe i innowacje w europejskim sektorze kolejowym oraz zarządzania nimi. Aby uwzględnić czas trwania programu ramowego "Horyzont 2020", zaproszenia do składania wniosków w ramach wspólnego przedsiębiorstwa S2R ogłasza się najpóźniej do dnia 31 grudnia 2020 r. W należycie uzasadnionych przypadkach zaproszenia do składania wniosków można ogłaszać do dnia 31 grudnia 2021 r. | |
Poprawka 17 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - ustęp 1 - litera b | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
b) przyczynić się do realizacji jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, do szybszego i tańszego przejścia do atrakcyjniejszego, bardziej konkurencyjnego, efektywnego i zrównoważonego europejskiego systemu kolei, oraz do zmiany transportu z transportu drogowego i lotniczego na transport kolejowy, poprzez kompleksowe i skoordynowane podejście uwzględniające potrzeby systemu kolejowego i jego użytkowników w zakresie badań naukowych i innowacji. Podejście to odnosi się do taboru, infrastruktury i zarządzania ruchem w segmentach rynku obejmujących ruch towarowy oraz dalekobieżny, regionalny, lokalny i miejski ruch pasażerski, a także do intermodalnych połączeń między koleją i innymi rodzajami transportu, zapewniających użytkownikom zintegrowane kompleksowe rozwiązanie w zakresie ich podróży koleją oraz potrzeb transportowych- od wsparcia przy zawieraniu transakcji do pomocy na trasie; | b) przyczynić się do realizacji jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, do szybszego i tańszego przejścia do atrakcyjniejszego, przyjaznego dla użytkownika (w tym dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się), bardziej konkurencyjnego, efektywnego i zrównoważonego europejskiego systemu kolei, do przejścia z transportu drogowego i lotniczego na transport kolejowy oraz do rozwoju silnego i konkurencyjnego europejskiego sektora przemysłu kolejowego, poprzez kompleksowe i skoordynowane podejście uwzględniające potrzeby systemu kolejowego i jego użytkowników w zakresie badań naukowych i innowacji; podejście to odnosi się do taboru, infrastruktury i zarządzania ruchem w segmentach rynku obejmujących ruch towarowy oraz dalekobieżny, regionalny, lokalny i miejski ruch pasażerski, a także do intermodalnych połączeń między koleją i innymi rodzajami transportu, zapewniających użytkownikom zintegrowane kompleksowe rozwiązanie w zakresie ich podróży koleją oraz potrzeb transportowych- od wsparcia przy zawieraniu transakcji do pomocy na trasie; | |
Poprawka 18 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - ustęp 1 - litera d | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
d) pełnić rolę głównego punktu odniesienia w zakresie działań badawczo-innowacyjnych w dziedzinie kolei finansowanych na szczeblu Unii, zapewniając koordynację między projektami i dostarczając wszystkim zainteresowanym stronom stosowne informacje; | d) odgrywać centralną rolę w zakresie działań badawczo-innowacyjnych w dziedzinie kolei finansowanych na szczeblu Unii, zapewniając koordynację między projektami i dostarczając wszystkim zainteresowanym stronom stosowne informacje; | |
Poprawka 19 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - ustęp 1 - litera e | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
e) aktywnie promować uczestnictwo i ścisłe zaangażowanie wszystkich istotnych zainteresowanych stron z całego kolejowego łańcucha wartości oraz spoza tradycyjnego sektora kolejowego, w szczególności: producentów wyposażenia kolejowego (zarówno taboru, jak i systemów sterowania ruchem pociągów) i ich łańcucha dostaw, zarządców infrastruktury, przedsiębiorstw kolejowych (zarówno z sektora transportu pasażerskiego, jak i towarowego), leasingodawców pojazdów kolejowych, agencji certyfikujących, zrzeszeń pracowniczych, zrzeszeń użytkowników (zarówno transportu pasażerskiego, jak i towarowego) oraz odpowiednich instytucji naukowych lub właściwego środowiska naukowego. Należy sprzyjać zaangażowaniu małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), zgodnie z definicją podaną w zaleceniu Komisji 2003/361/WE (20). ___________ (20) Zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36). |
e) aktywnie promować uczestnictwo i ścisłe zaangażowanie wszystkich istotnych zainteresowanych stron z całego kolejowego łańcucha wartości oraz spoza tradycyjnego sektora kolejowego, w szczególności: producentów wyposażenia kolejowego (zarówno taboru, jak i systemów sterowania ruchem pociągów i systemów zarządzania ruchem) i ich łańcucha dostaw, zarządców infrastruktury, przedsiębiorstw kolejowych (zarówno z sektora transportu pasażerskiego, jak i towarowego), leasingodawców pojazdów kolejowych, agencji certyfikujących, zrzeszeń pracowniczych, zrzeszeń użytkowników (zarówno transportu pasażerskiego, jak i towarowego) oraz odpowiednich instytucji naukowych lub właściwego środowiska naukowego; należy sprzyjać zaangażowaniu małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), zgodnie z definicją podaną w zaleceniu Komisji 2003/361/WE (20); ___________ (20) Zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36). |
|
Poprawka 20 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - ustęp 1 - litera e a (nowa) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
ea) wdrażać środki wspierające uczestnictwo MŚP, uczelni i ośrodków badawczych; w tym kontekście należy wskazać bariery uniemożliwiające nowym podmiotom uczestnictwo w programie i zająć się tym problemem; | ||
Poprawka 21 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - ustęp 1 - litera e b (nowa) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
eb) dążyć do komplementarności i ścisłej synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi, aby pomóc w zlikwidowaniu różnic w poziomie badań i innowacji w Europie; w miarę możliwości wspierać interoperacyjność programu ramowego "Horyzont 2020" i wspomnianych funduszy oraz zachęcać do finansowania łącznego lub łączonego; środki podejmowane w tym kontekście będą służyć pełnemu wykorzystaniu potencjału puli talentów w Europie, optymalizując tym samym gospodarczy i społeczny wpływ badań i innowacji, i będą odrębne, choć komplementarne w stosunku do polityki i działań europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. | ||
Poprawka 22 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 3 - ustęp 1 - wprowadzenie | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
1. Maksymalny wkład finansowy Unii do inicjatywy Shift2Rail wynosi 450 mln EUR, łącznie z wkładami EFTA, i wnoszony jest ze środków z budżetu ogólnego Unii przeznaczonych na program szczegółowy "Horyzont 2020" wdrażający program ramowy "Horyzont 2020" zgodnie z odpowiednimi przepisami art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (iv) oraz art. 60 i 61 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 w odniesieniu do organów, o których mowa w art. 209 tego rozporządzenia. Kwota ta obejmuje: | 1. Maksymalny wkład finansowy Unii w inicjatywę Shift2Rail wynosi 450 mln EUR, łącznie z wkładami państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), i wnoszony jest ze środków z budżetu ogólnego Unii przeznaczonych na program szczegółowy "Horyzont 2020" wdrażający program ramowy "Horyzont 2020" zgodnie z odpowiednimi przepisami art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (iv) oraz art. 60 i 61 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/ 2012 w odniesieniu do organów, o których mowa w art. 209 tego rozporządzenia. Kwota ta obejmuje: | |
Poprawka 23 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 3 - ustęp 2 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
2. Dodatkowe fundusze uzupełniające wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, mogą zostać przyznane z innych unijnych instrumentów w celu wsparcia działań na rzecz wdrożenia gotowych produktów wspólnego przedsiębiorstwa S2R. | 2. Dodatkowe fundusze uzupełniające wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, mogą zostać przyznane z innych unijnych instrumentów w celu wsparcia działań na rzecz wdrożenia gotowych innowacyjnych produktów wspólnego przedsiębiorstwa S2R. | |
Poprawka 24 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 3 - ustęp 4 - litera d oraz d a (nowa) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
d) ustaleń dotyczących przekazywania danych koniecznych do zapewnienia Komisji możliwości opracowania polityki badań naukowych i innowacji oraz wywiązania się ze swoich obowiązków w zakresie upowszechniania i sprawozdawczości; |
d) ustaleń dotyczących przekazywania danych koniecznych do zapewnienia Komisji możliwości wywiązania się z obowiązków w zakresie upowszechniania i sprawozdawczości, w tym na wspólnym portalu dla uczestników, a także za pośrednictwem innych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont 2020", którymi zarządza Komisja; da) przepisów dotyczących publikacji zaproszeń wspólnego przedsiębiorstwa S2R do składania wniosków, także na wspólnym portalu dla uczestników, a także za pośrednictwem innych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont 2020", którymi zarządza Komisja. |
|
Poprawka 25 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 4 - ustęp 4 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
4. Na potrzeby wyceny wkładów niepieniężnych, o których mowa w ust. 2 lit. b) i w klauzuli 15 ust. 3 lit. b) statutu znajdującego się w załączniku I, koszty ustala się zgodnie ze zwyczajową praktyką księgowania kosztów danych podmiotów, z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości państwa, w którym dany podmiot ma siedzibę, oraz z mającymi zastosowanie międzynarodowymi standardami rachunkowości/ międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej. Koszty są zatwierdzane przez niezależnego audytora zewnętrznego powołanego przez taki podmiot. Wycena wkładów jest weryfikowana przez wspólne przedsiębiorstwo S2R. W przypadku nierozwianych wątpliwości wycena może zostać skontrolowana przez wspólne przedsiębiorstwo S2R, zgodnie z klauzulą 20 statutu. |
4. Na potrzeby wyceny wkładów, o których mowa w ust. 2 lit. b) i w klauzuli 15 ust. 3 lit. b) statutu znajdującego się w załączniku I, koszty ustala się zgodnie ze zwyczajową praktyką księgowania kosztów danych podmiotów, z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości państwa, w którym dany podmiot ma siedzibę, oraz z mającymi zastosowanie międzynarodowymi standardami rachunkowości/międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej. Koszty są zatwierdzane przez niezależnego audytora zewnętrznego powołanego przez taki podmiot. Wspólne przedsiębiorstwo S2R może zweryfikować metodę wyceny, jeżeli wystąpią jakiekolwiek wątpliwości dotyczące certyfikacji. Do celów niniejszego rozporządzenia koszty poniesione podczas dodatkowych działań nie są kontrolowane przez wspólne przedsiębiorstwo S2R ani przez żaden organ Unii. |
|
Poprawka 26 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 4 - ustęp 6 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
6. Stosownie do ust. 5, Komisja może zakończyć, proporcjonalnie obniżyć lub zawiesić wkład finansowy Unii na rzecz wspólnego przedsiębiorstwa S2R lub zainicjować procedurę likwidacyjną, o której mowa w klauzuli 23 ust. 2 statutu znajdującego się w załączniku I, jeśli tacy członkowie lub ich podmioty powiązane nie wniosą wkładów, o których mowa w ust. 2, lub wniosą je tylko częściowo lub z opóźnieniem. |
6. Stosownie do ust. 5 Komisja może zakończyć, proporcjonalnie obniżyć lub zawiesić wkład finansowy Unii na rzecz wspólnego przedsiębiorstwa S2R lub zainicjować procedurę likwidacyjną, o której mowa w klauzuli 23 ust. 2 statutu znajdującego się w załączniku I, jeśli tacy członkowie lub ich podmioty powiązane nie wniosą wkładów, o których mowa w ust. 2, lub wniosą je tylko częściowo lub z opóźnieniem. Decyzja Komisji nie utrudnia zwrotu kosztów kwalifikowalnych już poniesionych lub powstałych po stronie członków lub wspólnego przedsiębiorstwa S2R przed powiadomieniem go o wspomnianej decyzji. |
|
Poprawka 27 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 5 - ustęp 1 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
Wspólne przedsiębiorstwo S2R przyjmuje swoje szczegółowe przepisy finansowe zgodnie z art. 209 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 i rozporządzeniem (UE) nr ... [rozporządzenie delegowane w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 209 rozporządzenia finansowego]. | Bez uszczerbku dla art. 12 wspólne przedsiębiorstwo S2R przyjmuje swoje szczegółowe przepisy finansowe zgodnie z art. 209 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 i rozporządzeniem (UE) nr ... [rozporządzenie delegowane dotyczące modelowego rozporządzenia finansowego dotyczącego PPP]. | |
Poprawka 28 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit drugi | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
Zgodnie z art. 110 regulaminu pracowniczego Rada Zarządzająca przyjmuje decyzję na podstawie art. 2 ust. 1 regulaminu pracowniczego i art. 6 warunków zatrudnienia innych pracowników przekazującą odpowiednie uprawnienia organu powołującego Dyrektorowi Wykonawczemu i określającą warunki, zgodnie z którymi możliwe jest zawieszenie przekazania tych uprawnień. Dyrektor Wykonawczy jest uprawniony do dalszego przekazywania tych uprawnień. | Zgodnie z art. 110 regulaminu pracowniczego Rada Zarządzająca przyjmuje decyzję na podstawie art. 2 ust. 1 regulaminu pracowniczego i art. 6 warunków zatrudnienia innych pracowników przekazującą odpowiednie uprawnienia organu powołującego Dyrektorowi Wykonawczemu i określającą warunki, zgodnie z którymi możliwe jest zawieszenie przekazania tych uprawnień. Dyrektor Wykonawczy składa Radzie Zarządzającej sprawozdania z przekazanych uprawnień oraz jest uprawniony do dalszego przekazywania tych uprawnień. | |
Poprawka 29 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 9 - ustęp 2 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
2. W zakresie odpowiedzialności pozaumownej wspólne przedsiębiorstwo S2R naprawia szkody wyrządzone przez swoich pracowników podczas wykonywania przez nich obowiązków służbowych, zgodnie z ogólnymi zasadami wspólnymi dla systemów prawnych państw członkowskich. | 2. W zakresie odpowiedzialności pozaumownej wspólne przedsiębiorstwo S2R naprawia szkody wyrządzone przez swoich pracowników lub członków Rady Zarządzającej podczas wykonywania przez nich obowiązków służbowych, zgodnie z ogólnymi zasadami wspólnymi dla systemów prawnych państw członkowskich. | |
Poprawka 30 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 11 - ustęp 1 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
1. Do dnia 31 grudnia 2017 r. Komisja przeprowadza ocenę okresową wspólnego przedsiębiorstwa S2R. Komisja przekazuje wnioski z tej oceny wraz ze swoimi uwagami Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 30 czerwca 2018 r. | 1. Do dnia 30 czerwca 2017 r. Komisja z pomocą niezależnych ekspertów przeprowadza ocenę okresową wspólnego przedsiębiorstwa S2R, w tym ocenę zaangażowania małych i średnich przedsiębiorstw oraz otwartości na nie, a także administracyjnego funkcjonowania wspólnego przedsiębiorstwa S2R, ze szczególnym uwzględnieniem podejmowania wszelkich wyzwań administracyjnych lub usuwania obciążeń administracyjnych. Komisja sporządza sprawozdanie z tej oceny, zawierające wnioski z oceny i uwagi Komisji. Do dnia 31 grudnia 2017 r. Komisja przesyła to sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Wyniki okresowej oceny wspólnego przedsiębiorstwa S2R są uwzględniane w gruntownej ocenie i w ocenie śródokresowej, o której mowa w art. 32 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013. | |
Poprawka 31 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 12 - ustęp 1 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
1. Absolutorium z wykonania budżetu w odniesieniu do wkładu Unii we wspólne przedsiębiorstwo S2R jest częścią absolutorium udzielanego Komisji przez Parlament Europejski, na podstawie zalecenia Rady, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 319 Traktatu. | 1. W drodze wyjątku od art. 60 ust. 7 i art. 209 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa S2R udzielane jest przez Parlament Europejski, na podstawie zalecenia Rady, zgodnie z procedurą przewidzianą w przepisach finansowych wspólnego przedsiębiorstwa S2R. | |
Poprawka 32 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 12 - ustęp 2 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
2. Wspólne przedsiębiorstwo S2R w pełni współpracuje z instytucjami uczestniczącymi w procedurze udzielania absolutorium i w stosownych przypadkach przekazuje wszelkie dodatkowe niezbędne informacje. W odniesieniu do takiej procedury może ono zostać poproszone o udział jego przedstawicieli w spotkaniach z odpowiednimi instytucjami lub organami oraz o wsparcie delegowanego urzędnika zatwierdzającego Komisji. | skreślony | |
Poprawka 33 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 14 - ustęp 1 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
1. Nie naruszając przepisów klauzuli 19 ust. 4 statutu znajdującego się w załączniku I, wspólne przedsiębiorstwo S2R przyznaje pracownikom Komisji i innym osobom upoważnionym przez wspólne przedsiębiorstwo S2R lub przez Komisję, a także Trybunałowi Obrachunkowemu, dostęp do swoich terenów i obiektów oraz do wszelkich informacji, w tym informacji w formie elektronicznej, koniecznych do przeprowadzenia audytów. | 1. Wspólne przedsiębiorstwo S2R przyznaje pracownikom Komisji i innym osobom upoważnionym przez wspólne przedsiębiorstwo S2R lub przez Komisję, a także Trybunałowi Obrachunkowemu, dostęp do swoich terenów i obiektów oraz do wszelkich informacji, w tym informacji w formie elektronicznej, koniecznych do przeprowadzenia audytów. | |
Poprawka 34 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 14 - ustęp 5 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
5a. Personel wspólnego przedsiębiorstwa, Dyrektor Wykonawczy i członkowie Rady Zarządzającej niezwłocznie powiadamiają OLAF o wszelkich nadużyciach finansowych, o których dowiedzieli się w czasie wykonywania ich obowiązków lub mandatu, przy czym nie mogą być pociągnięci do odpowiedzialności za to powiadomienie. | ||
Poprawka 35 Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 17 - ustęp 1 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
Ze względu na nadrzędny cel programu ramowego "Horyzont 2020", którym jest doprowadzenie do większego uproszczenia i ujednolicenia sytuacji pod względem finansowania europejskich badań i innowacji, wspólne przedsiębiorstwa unikają przyjmowania zasad, które odbiegają od zasad programu ramowego "Horyzont 2020". | ||
Poprawka 36 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 1 - ustęp 1 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
1. "Członek stowarzyszony" oznacza osobę prawną bądź grupę albo konsorcjum osób prawnych, z siedzibą w państwie członkowskim lub w państwie stowarzyszonym w ramach programu ramowego "Horyzont 2020", które zostały wybrane zgodnie z procedurą określoną w klauzuli 4 ust. 2, spełniają warunki określone w klauzuli 4 ust. 3 i 4, oraz przyjęły niniejszy statut przez podpisanie pisma zatwierdzającego. | 1. "Członek stowarzyszony" oznacza osobę prawną bądź grupę albo konsorcjum osób prawnych, z siedzibą w państwie członkowskim lub w państwie stowarzyszonym w programie ramowym "Horyzont 2020", które zostały wybrane zgodnie z procedurą określoną w klauzuli 4 ust. 2, spełniają warunki określone w klauzuli 4 ust. 3 i 4, oraz przyjęły niniejszy statut przez podpisanie pisma zatwierdzającego na podstawie decyzji organu odpowiedzialnego za zarządzanie. | |
Poprawka 37 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 1 - ustęp 2 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
2. "Członek założyciel inny niż Unia" odnosi się do uczestników wymienionych w załączniku II, którzy indywidualnie zobowiązali się wnieść wkład własny w wysokości co najmniej 30 mln EUR przez okres istnienia wspólnego przedsiębiorstwa S2R i przyjęli niniejszy statut przez podpisanie pisma zatwierdzającego. | 2. "Członek założyciel inny niż Unia" odnosi się do pojedynczych osób prawnych, które indywidualnie zobowiązały się wnieść wkład własny w wysokości co najmniej 30 mln EUR przez okres istnienia wspólnego przedsiębiorstwa S2R, na podstawie wspólnej wizji, i przyjęły niniejszy statut przez podpisanie pisma zatwierdzającego na podstawie decyzji organu odpowiedzialnego za zarządzanie. Członkowie założyciele są wymienieni w załączniku II. | |
Poprawka 38 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 1 - ustęp 3 - wprowadzenie | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
3. "Programy na rzecz innowacji" lub "IP" odnoszą się do obszarów tematycznych, na których opierać się będzie struktura planu centralnego S2R, o którym mowa w ust. 4. IP wybierane są pod kątem ich optymalnej zdolności do zapewnienia korzyści w zakresie skuteczności działania w odniesieniu do co najmniej jednego środowiska użytkowego oraz do odzwierciedlenia systemowego podejścia do kolei. Niezależnie od decyzji Rady Zarządzającej dotyczącej ewentualnych zmian w jego strukturze, plan centralny S2R powinien przewidywać stworzenie co najmniej pięciu następujących IP: | 3. "Programy na rzecz innowacji" lub "IP" odnoszą się do obszarów tematycznych, na których opierać się będzie struktura planu centralnego S2R, o którym mowa w ust. 4. IP wybierane są pod kątem ich optymalnej zdolności do zapewnienia korzyści w zakresie skuteczności działania w odniesieniu do co najmniej jednego środowiska użytkowego oraz do odzwierciedlenia systemowego i zorientowanego na klienta podejścia do kolei. Ich definicja umożliwia również opracowywanie i testowanie pionierskich rozwiązań innowacyjnych. Niezależnie od decyzji Rady Zarządzającej dotyczącej ewentualnych zmian w jego strukturze plan centralny S2R powinien przewidywać stworzenie co najmniej pięciu następujących IP: | |
Poprawka 39 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 1 - ustęp 3 - litera a | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
a) Oszczędne i niezawodne pociągi o dużej wydajności; | a) Oszczędne i niezawodne pociągi, w tym pociągi o dużej wydajności i pociągi poruszające się z dużą prędkością; | |
Poprawka 40 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 1 - ustęp 3 - litera c | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
c) Oszczędna i niezawodna infrastruktura o dużej wydajności; | c) Oszczędna, zrównoważona i niezawodna infrastruktura o dużej wydajności; | |
Poprawka 41 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 2 - litera h | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
h) gromadzi wymagania użytkowników i określa normy interoperacyjności, aby skierować inwestycje w badania naukowe i innowacje w kierunku użytkowych i poszukiwanych na rynku rozwiązań; | h) gromadzi wymagania użytkowników oraz określa specyfikacje i normy techniczne dotyczące interoperacyjności, aby ukierunkować inwestycje w badania naukowe i innowacje na użytkowe i poszukiwane na rynku rozwiązania; | |
Poprawka 42 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 2 - litera j | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
j) nawiązuje i rozwija bliską i długoterminową współpracę między Unią, kolejowym przemysłem wytwórczym i innymi zainteresowanymi stronami potrzebnymi do opracowania pionierskich innowacji i zapewnienia znaczącej absorpcji nowatorskich rozwiązań przez rynek, w tym społecznością operatorów kolejowych i innymi zainteresowanymi stronami w sektorze kolejowym, a także podmiotami spoza tradycyjnego sektora kolejowego; | j) nawiązuje i rozwija bliską i długoterminową współpracę między Unią, kolejowym przemysłem wytwórczym i innymi zainteresowanymi stronami potrzebnymi do opracowania pionierskich innowacji i zapewnienia znaczącej absorpcji nowatorskich rozwiązań przez rynek, w tym organizacjami reprezentującymi klientów, społecznością operatorów kolejowych i innymi zainteresowanymi stronami prywatnymi i publicznymi w sektorze kolejowym, w tym na szczeblu regionalnym, a także podmiotami spoza tradycyjnego sektora kolejowego; | |
Poprawka 44 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 2 - litera k a (nowa) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
ka) utrzymuje kontakt z szerokim gronem zainteresowanych stron, w tym z organizacjami badawczymi i uczelniami; | ||
Poprawka 45 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 3 - ustęp 2 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
2a. Jeżeli członek wspólnego przedsiębiorstwa S2R nie wywiązuje się z zobowiązań dotyczących uzgodnionego wkładu finansowego, Dyrektor Wykonawczy sporządza pismo w tej sprawie i ustala rozsądny termin na naprawienie takiego niewykonania zobowiązania. Jeżeli niewykonanie zobowiązania nie zostanie naprawione w wyznaczonym terminie, Dyrektor Wykonawczy zwołuje posiedzenie Rady Zarządzającej, która podejmuje decyzję, czy członka niewywiązującego się z zobowiązań należy pozbawić członkostwa lub zastosować inne środki do czasu wywiązania się z zobowiązań. Rada Zarządzająca może najpierw zawiesić prawo głosu każdego członka niewywiązującego się z zobowiązań po umożliwieniu mu wypowiedzenia się oraz naprawienia niewykonania zobowiązania. | ||
Poprawka 46 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 4 - ustęp 2 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
2. Członkowie stowarzyszeni wspólnego przedsiębiorstwa S2R wybierani są w drodze otwartego, niedyskryminującego i konkurencyjnego zaproszenia. Pierwsze zaproszenie dla członków stowarzyszonych ogłasza się najpóźniej w terminie trzech miesięcy od ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa S2R. Ewentualne kolejne zaproszenia muszą być motywowane zapotrzebowaniem na kluczowe zdolności potrzebne do realizacji planu centralnego S2R. Wszystkie zaproszenia są publikowane na stronie internetowej S2R i ogłaszane za pośrednictwem Grupy Przedstawicieli Państw i innych kanałów, aby zapewnić możliwie najszersze uczestnictwo służące realizacji celów planu centralnego S2R. Wspólne przedsiębiorstwo S2R zachęca do uczestnictwa MŚP oraz podmioty z całego kolejowego łańcucha wartości, a także spoza tradycyjnego sektora kolejowego. | 2. Członkowie stowarzyszeni wspólnego przedsiębiorstwa S2R wybierani są w drodze otwartego, niedyskryminującego i konkurencyjnego zaproszenia ogłoszonego przez Komisję i podlegającego przejrzystej ocenie dokonywanej przez Radę Zarządzającą. W ocenie i wyborze uwzględnia się m.in. przydatność i potencjalną wartość dodaną wnioskodawcy z punktu widzenia celów wspólnego przedsiębiorstwa S2R, należytą kondycję finansową wnioskodawcy oraz wszelkie ewentualne konflikty interesów mające związek z celami wspólnego przedsiębiorstwa S2R. | |
Poprawka 47 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 4 - ustęp 2 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
2a. Uwzględniając wyniki oceny, Komisja podejmuje ostateczną decyzję w sprawie wyboru członków stowarzyszonych z myślą o zapewnieniu równowagi geograficznej, a także zrównoważonego uczestnictwa MŚP, środowiska naukowobadawczego oraz podmiotów z całego kolejowego łańcucha wartości, w tym spoza tradycyjnego sektora kolejowego. | ||
Poprawka 48 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 4 - ustęp 5 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
5. Każdy członek może wypowiedzieć członkostwo we wspólnym przedsiębiorstwie S2R. Wypowiedzenie członkostwa staje się skuteczne i nieodwołalne po upływie sześciu miesięcy od daty powiadomienia pozostałych członków. Od tego momentu były członek jest zwolniony z wszelkich zobowiązań poza zobowiązaniami, które zostały zatwierdzone lub podjęte przez wspólne przedsiębiorstwo S2R jeszcze przed wypowiedzeniem członkostwa. | 5. Każdy członek może wypowiedzieć członkostwo we wspólnym przedsiębiorstwie S2R. Wypowiedzenie członkostwa staje się skuteczne i nieodwołalne po upływie sześciu miesięcy od daty powiadomienia pozostałych członków. Od tego momentu były członek jest zwolniony z wszelkich zobowiązań poza zobowiązaniami, które zostały zatwierdzone lub podjęte przez wspólne przedsiębiorstwo S2R jeszcze przed wypowiedzeniem członkostwa. W takich przypadkach otwiera się konto służące do rozliczenia wzajemnych zobowiązań finansowych członka wypowiadającego członkostwo i wspólnego przedsiębiorstwa S2R. | |
Poprawka 49 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 4 - ustęp 6 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
6. Członkostwo we wspólnym przedsiębiorstwie S2R nie może zostać przeniesione na stronę trzecią bez uprzedniej jednomyślnej zgody Rady Zarządzającej. | 6. Członkostwo we wspólnym przedsiębiorstwie S2R nie może zostać przeniesione na stronę trzecią bez uprzedniej jednomyślnej zgody Rady Zarządzającej. O zgodzie takiej powiadania się Komisję, która ma prawo wniesienia sprzeciwu. | |
Poprawka 50 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 6 - litera c | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
c) przynajmniej jeden przedstawiciel członków stowarzyszonych na każdy program na rzecz innowacji, o którym mowa w klauzuli 1 ust. 3. Przedstawiciele ci zostaną wyznaczeni przez Radę Zarządzającą wspólnego przedsiębiorstwa S2R, w celu zapewnienia zrównoważonej reprezentacji podmiotów z całego kolejowego łańcucha wartości, jak również spoza tradycyjnego sektora kolejowego. | c) przynajmniej jeden przedstawiciel członków stowarzyszonych na każdy program na rzecz innowacji, o którym mowa w klauzuli 1 ust. 3; członek stowarzyszony spełniający jako pojedyncza osoba prawna kryteria wymienione w klauzuli 1 ust. 2 [co oznacza wkład własny w wysokości co najmniej 30 mln EUR] oraz przyczyniający się do osiągnięcia celów, o których mowa w art. 2. ust. 2 lit. a), b) i c), jest reprezentowany w Radzie Zarządzającej; pozostali przedstawiciele zostaną wyznaczeni przez Radę Zarządzającą wspólnego przedsiębiorstwa S2R w celu zapewnienia zrównoważonej reprezentacji terytorialnej podmiotów i reprezentacji całego kolejowego łańcucha wartości, jak również podmiotów spoza tradycyjnego sektora kolejowego. Co najmniej dwóch z tych przedstawicieli powinno być przedstawicielami przedsiębiorstw kolejowych. | |
Poprawka 51 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 7 - ustęp 5 - akapit piąty | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
Przedstawiciel Europejskiej Agencji Kolejowej oraz przewodniczący lub wiceprzewodniczący Grupy Przedstawicieli Państw uczestniczą w posiedzeniach Rady Zarządzającej w charakterze obserwatorów. | Przedstawiciel Europejskiej Agencji Kolejowej uczestniczy w posiedzeniach Rady Zarządzającej w charakterze obserwatora. | |
Poprawka 52 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 7 - ustęp 5 - akapit piąty a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
Przewodniczący lub wiceprzewodniczący Grupy Przedstawicieli Państw mają prawo uczestnictwa w posiedzeniach Rady Zarządzającej w charakterze obserwatora oraz brania udziału w jej obradach, ale nie mają prawa głosu. | ||
Poprawka 53 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 7 - ustęp 5 - akapit piąty b (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
Jeżeli obrady dotyczą kwestii należących do zakresu zadań Komitetu Naukowego, jego przewodniczący ma prawo uczestniczyć w posiedzeniach Rady Zarządzającej w charakterze obserwatora oraz brać udział w jej obradach, ale nie ma prawa głosu. | ||
Poprawka 54 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 8 - ustęp - 1 (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
Rola Komisji w Radzie Zarządzającej obejmuje dążenie do zapewnienia koordynacji działalności wspólnego przedsiębiorstwa S2R i stosownych działań programu ramowego "Horyzont 2020" w celu wspierania synergii przy wskazywaniu priorytetów objętych współpracą badawczą. | ||
Poprawka 55 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 8 - ustęp 1 - litera c a (nowa) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
ca) podejmuje decyzje o ostatecznym składzie Rady Zarządzającej, zwłaszcza przez wybór przedstawicieli członków stowarzyszonych innych niż członkowie spełniający kryteria wymienione w klauzuli 1 ust. 2; ostateczny wybór powinien zapewniać zrównoważone uczestnictwo MŚP oraz podmiotów z całego kolejowego łańcucha wartości, w tym spoza tradycyjnego sektora kolejowego; | ||
Poprawka 56 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 8 - ustęp 1 - litera n a (nowa) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
na) zapewnia przejrzystość wyboru umów o podwykonawstwo, które mogą zostać zawarte w ramach niniejszego rozporządzenia; | ||
Poprawka 57 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 9 - ustęp 1 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
1. Dyrektor Wykonawczy jest mianowany przez Radę Zarządzającą z listy kandydatów zaproponowanej przez Komisję na podstawie otwartej i przejrzystej procedury naboru. |
1. Dyrektor Wykonawczy jest wybierany przez Radę Zarządzającą na podstawie dotychczasowych osiągnięć oraz udokumentowanych umiejętności administracyjnych i menadżerskich, a także istotnych kompetencji i doświadczenia, z listy kandydatów zaproponowanych przez Komisję w wyniku otwartej i przejrzystej procedury konkursowej, po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i w innych miejscach zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Parlament Europejski ma prawo wyrażenia sprzeciwu. Przed powołaniem kandydat wybrany przez Radę Zarządzającą odpowiada na pytania członków Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego. |
|
Poprawka 58 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 10 - ustęp 4 - litera g a (nowa) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
ga) regularnie informuje Grupę Przedstawicieli Państw i Komitet Naukowy o wszystkich sprawach mających znaczenie dla ich roli doradczej; | ||
Poprawka 59 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 11 - wprowadzenie | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
Europejska Agencja Kolejowa ma status obserwatora w Radzie Zarządzającej i uczestniczy w opracowaniu i wdrożeniu planu centralnego S2R, w szczególności poprzez wykonywanie następujących zadań doradczych: | Europejska Agencja Kolejowa uczestniczy w opracowaniu i wdrożeniu planu centralnego S2R, w szczególności poprzez wykonywanie następujących zadań doradczych: | |
Poprawka 60 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 11 - litera a | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
a) proponowanie ewentualnych zmian do planu centralnego S2R oraz do rocznych planów prac, w szczególności aby zapewnić zaspokojenie potrzeb badawczych odnoszących się do tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego; | a) proponowanie ewentualnych zmian do planu centralnego S2R oraz do rocznych planów prac, w szczególności aby zapewnić zaspokojenie potrzeb badawczych odnoszących się do tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, oraz ustalanie ich przydatności z punktu widzenia celów określonych w art. 2 ust. 2; | |
Poprawka 61 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 11 - litera b | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
b) proponowanie - po konsultacji z zainteresowanymi stronami, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e) niniejszego rozporządzenia - norm technicznych dla działań badawczo-rozwojowych i walidacyjnych w celu zagwarantowania interoperacyjności i bezpieczeństwa wyników; | b) proponowanie - po konsultacji z zainteresowanymi stronami, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e) niniejszego rozporządzenia - wytycznych dla działań badawczo-rozwojowych prowadzących do opracowania norm technicznych w celu zagwarantowania interoperacyjności i bezpieczeństwa wyników; | |
Poprawka 62 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 13 - ustęp 5 - litera a | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
a) stan odpowiednich krajowych lub regionalnych programów na rzecz badań naukowych i innowacji oraz identyfikacja potencjalnych obszarów współpracy, obejmujących wdrażanie odpowiednich technologii; | a) stan odpowiednich krajowych lub regionalnych programów na rzecz badań naukowych i innowacji oraz wskazywanie potencjalnych obszarów współpracy, obejmujących wdrażanie odpowiednich technologii w celu czerpania korzyści płynących z synergii; | |
Poprawka 63 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 13 - ustęp 5 a (nowy) | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
5a. Grupa Przedstawicieli Państw otrzymuje regularnie informacje, dotyczące m.in. udziału w działaniach finansowanych przez wspólne przedsiębiorstwo S2R, wyniku wszystkich zaproszeń do składania wniosków i realizacji wszystkich projektów, synergii z innymi właściwymi programami Unii i wykonania budżetu S2R. | ||
Poprawka 64 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 13 - ustęp 6 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
6. Grupa Przedstawicieli Państw może z własnej inicjatywy wydawać wspólnemu przedsiębiorstwu S2R zalecenia w kwestiach o charakterze technicznym, zarządczym i finansowym, w szczególności gdy kwestie te mają wpływ na interesy państwa lub regionalne. Wspólne przedsiębiorstwo S2R informuje Grupę Przedstawicieli Państw o działaniach, jakie podjęło w związku z tymi zaleceniami. | 6. Grupa Przedstawicieli Państw może z własnej inicjatywy wydawać Radzie Zarządzającej zalecenia w kwestiach o charakterze technicznym, zarządczym i finansowym, w szczególności gdy kwestie te mają wpływ na interesy państwa lub regionalne. Rada Zarządzająca informuje Grupę Przedstawicieli Państw o działaniach, jakie podjęła w związku z tymi zaleceniami. | |
Poprawka 65 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 14 - ustęp 1 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
1. Aby wykonywać zadania, o których mowa w klauzuli 2, Rada Zarządzająca wspólnego przedsiębiorstwa S2R może powołać ograniczoną liczbę grup roboczych do wykonywania działań, które zostały im przekazane przez Radę Zarządzającą. W skład tych grup wchodzą specjaliści, a prace grup realizowane są w przejrzysty sposób. | 1. Aby wykonywać zadania, o których mowa w klauzuli 2, Rada Zarządzająca wspólnego przedsiębiorstwa S2R może powołać ograniczoną liczbę grup roboczych do wykonywania działań, które zostały im przekazane przez Radę Zarządzającą. W skład tych grup wchodzą specjaliści mający odpowiednią wiedzę fachową, w tym specjaliści z organizacji badawczych, MŚP i przedsiębiorstw kolejowych, a prace grup realizowane są w przejrzysty sposób. | |
Poprawka 66 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 15 - ustęp 3 - litera b | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
b) wkładów niepieniężnych wnoszonych przez członków innych niż Unia oraz ich podmioty powiązane, mających postać kosztów poniesionych przez nich przy realizacji działań pośrednich pomniejszonych o wkład wspólnego przedsiębiorstwa i jakikolwiek inny wkład Unii w te koszty. | b) wkładów niepieniężnych lub pieniężnych wnoszonych przez członków innych niż Unia oraz ich podmioty powiązane, mających postać kosztów poniesionych przez nich przy realizacji działań pośrednich pomniejszonych o wkład wspólnego przedsiębiorstwa i jakikolwiek inny wkład Unii w te koszty. | |
Poprawka 67 Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik I - klauzula 19 | ||
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
1. Dyrektor Wykonawczy corocznie przekazuje Radzie Zarządzającej sprawozdania z wykonania swoich obowiązków zgodnie z przepisami finansowymi wspólnego przedsiębiorstwa S2R. 2. Do dnia 15 lutego każdego roku Dyrektor Wykonawczy przedkłada Radzie Zarządzającej do zatwierdzenia roczne sprawozdanie z działalności dotyczące postępów poczynionych przez wspólne przedsiębiorstwo S2R w poprzednim roku kalendarzowym, w szczególności w odniesieniu do rocznego planu prac dotyczącego danego roku. Sprawozdanie to zawiera między innymi informacje na temat następujących kwestii: a) przeprowadzonych działań w zakresie badań naukowych i innowacji oraz innych działań wraz odpowiadającymi im wydatkami; b) proponowanych działań wraz z ich podziałem według rodzaju uczestnika, w tym MŚP, i według państwa; c) działań wybranych do finansowania, w tym w podziale na rodzaje uczestników, w tym MŚP, i na państwa, ze wskazaniem wkładu wspólnego przedsiębiorstwa S2R na rzecz poszczególnych uczestników i działań. Po zatwierdzeniu przez Radę Zarządzającą roczne sprawozdanie z działalności przekazuje się Grupie Przedstawicieli Państw oraz podaje do wiadomości publicznej. 3. Wspólne przedsiębiorstwo S2R składa roczne sprawozdanie Komisji zgodnie z art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012. 4. Rachunki wspólnego przedsiębiorstwa S2R są badane przez niezależny organ kontrolny zgodnie z art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012. |
1. Dyrektor Wykonawczy corocznie przekazuje Radzie Zarządzającej sprawozdania z wykonania swoich obowiązków zgodnie z przepisami finansowymi wspólnego przedsiębiorstwa S2R. 2. W terminie dwóch miesięcy od zamknięcia każdego roku budżetowego Dyrektor Wykonawczy przedkłada Radzie Zarządzającej do zatwierdzenia roczne sprawozdanie z działalności dotyczące postępów poczynionych przez wspólne przedsiębiorstwo S2R w poprzednim roku kalendarzowym, w szczególności w odniesieniu do rocznego planu prac dotyczącego danego roku. Sprawozdanie to zawiera między innymi informacje na temat następujących kwestii: a) przeprowadzonych działań w zakresie badań naukowych i innowacji oraz innych działań wraz odpowiadającymi im wydatkami; b) proponowanych działań wraz z ich podziałem według rodzaju uczestnika, w tym MŚP, i według państwa; c) działań wybranych do finansowania, w tym w podziale na rodzaje uczestników, w tym MŚP, i na państwa, ze wskazaniem wkładu wspólnego przedsiębiorstwa S2R na rzecz poszczególnych uczestników i działań. Po zatwierdzeniu przez Radę Zarządzającą roczne sprawozdanie z działalności przekazuje się Grupie Przedstawicieli Państw oraz podaje do wiadomości publicznej. 3. Do dnia 1 marca następnego roku budżetowego księgowy wspólnego przedsiębiorstwa S2R przesyła tymczasowe sprawozdanie finansowe księgowemu Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu. |
|
Rachunki wspólnego przedsiębiorstwa S2R nie podlegają kontroli przeprowadzanej przez Trybunał Obrachunkowy. |
Do dnia 31 marca następnego roku budżetowego wspólne przedsiębiorstwo S2R przesyła Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Trybunałowi Obrachunkowemu sprawozdanie w sprawie zarządzania budżetem i finansami. Po otrzymaniu uwag Trybunału Obrachunkowego na temat tymczasowego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa S2R zgodnie z art. 148 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 księgowy sporządza ostateczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa S2R, a Dyrektor Wykonawczy przedkłada je Radzie Zarządzającej do zaopiniowania. Rada Zarządzająca wydaje opinię w sprawie końcowego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa S2R. Do dnia 1 lipca następującego po każdym roku budżetowym Dyrektor Wykonawczy przesyła Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu ostateczne sprawozdanie finansowe wraz z opinią Rady Zarządzającej. Ostateczne sprawozdanie finansowe publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada kolejnego roku. Do dnia 30 września Dyrektor Wykonawczy przesyła Trybunałowi Obrachunkowemu odpowiedź na uwagi przedstawione w sprawozdaniu rocznym. Dyrektor Wykonawczy przesyła tę odpowiedź również Radzie Zarządzającej. Dyrektor Wykonawczy przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, na jego wniosek, wszelkie informacje niezbędne do sprawnego przeprowadzenia procedury udzielania absolutorium z wykonania budżetu za dany rok budżetowy, zgodnie z art. 165 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012. |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.443.152 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie rozporządzenia Rady ustanawiającego wspólne przedsiębiorstwo Shift2Rail (COM(2013)0922 - C7-0034/2014 - 2013/0445(NLE)). |
Data aktu: | 15/04/2014 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2017 |