Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego i innych środków o podobnym charakterze lub skutkach (TAXE 2) (2016/2038(INI))
(2018/C 101/06)
(Dz.U.UE C z dnia 16 marca 2018 r.)
Parlament Europejski,
Kwestie ogólne, fakty i liczby
Rola poszczególnych jurysdykcji podatkowych
Rola instytucji finansowych w agresywnym planowaniu podatkowym ze strony korporacji wielonarodowych
Korzystne opodatkowanie dochodów z patentów, wiedzy oraz badań i rozwoju
Dokumenty Grupy ds. Kodeksu Postępowania w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej, grupy roboczej wysokiego szczebla ds. opodatkowania i Grupy Roboczej do Spraw Podatkowych
Wymiar zewnętrzny: G-20, OECD i ONZ; zaangażowanie i konsekwencje dla krajów rozwijających się
Prace komisji specjalnej Parlamentu (TAXE 2)
Wnioski i zalecenia
Działania następcze ze strony Komisji i państw członkowskich
Czarna lista i konkretne sankcje wobec jurysdykcji unikających współpracy oraz podatek u źródła
Korzystne opodatkowanie dochodów z patentów, wiedzy oraz badań i rozwoju
Banki, doradcy podatkowi i pośrednicy
Demaskatorzy
Grupa ds. Kodeksu Postępowania i kwestie międzyinstytucjonalne
Wymiar zewnętrzny
Inne zalecenia
o
o o
WYKAZ OSÓB, Z KTÓRYMI ODBYTO SPOTKANIA (POSIEDZENIA KOMISJI, KOORDYNATORZY I MISJE)
Data | Mówcy |
11.1.2016 r. | - Pierre Moscovici, komisarz do spraw gospodarczych i finansowych, podatków i ceł |
17.2.2016 | - Pierre Moscovici, komisarz do spraw gospodarczych i finansowych, podatków i ceł |
29.2.2016 | Wymiana poglądów z prezydencją Rady |
W obecności Erica Wiebesa, niderlandzkiego sekretarza stanu ds. finansów | |
14-15.3.2016 | Wymiana poglądów z jurysdykcjami |
Rob Gray, dyrektor ds. globalnego opodatkowania, Guernsey; | |
Colin Powell, doradca do spraw międzynarodowych pierwszego ministra, Jersey; | |
Clàudia Cornella Durany, sekretarz stanu do międzynarodowych spraw finansowych, Andora; | |
Katja Gey, dyrektor do międzynarodowych spraw finansowych, Liechtenstein; | |
Jean Castellini, Minister Finansów i Gospodarki, Monako. | |
Wymiana poglądów z korporacjami wielonarodowymi | |
Cathy Kearney, wiceprezes ds. działalności w Europie, Apple | |
Julia Macrae, dyrektor podatkowy regionu EMEIA, Apple; | |
Adam Cohen, dyrektor ds. polityki gospodarczej (region EMEA), Google; | |
Søren Hansen, dyrektor generalny, Grupa Inter-Ikea; | |
Anders Bylund, dyrektor ds. komunikacji w grupie; Grupa Inter-Ikea; | |
Irene Yates, wiceprezes ds. opodatkowania osób prawnych; McDonald's. | |
Wymiana poglądów z dziennikarzami śledczymi - przy drzwiach zamkniętych | |
Véronique Poujol, Paperjam; | |
Markus Becker, Der Spiegel. | |
21.3.2016 | Wymiana poglądów z bankami europejskimi (część I) |
Jean-Charles Balat, dyrektor finansowy, Crédit Agricole SA; | |
Rob Schipper, dyrektor ds. opodatkowania globalnego, ING; | |
Eva Jigvall, dyrektor ds. opodatkowania, Nordea; | |
Monica Lopez-Monís, dyrektor ds. zgodności z przepisami i starszy wiceprezes wykonawczy, Banco Santander; | |
Christopher St. Victor de Pinho, dyrektor zarządzający, dyrektor globalny ds. opodatkowania grupy, UBS Group AG; | |
Stefano Ceccacci, dyrektor ds. opodatkowania grupy, Unicredit. | |
4.4.2016 | - Margrethe Vestager, komisarz ds. konkurencji |
Wymiana poglądów z bankami europejskimi (część II) | |
Brigitte Bomm, dyrektor zarządzający, globalny dyrektor ds. opodatkowania, Deutsche Bank AG | |
Grant Jamieson, dyrektor ds. opodatkowania, Royal Bank of Scotland | |
Graeme Johnston, dyrektor ds. opodatkowania międzynarodowego, Royal Bank of Scotland | |
15.4.2016 | Misja na Cypr |
Ioannis Kasoulides, Minister Spraw Zagranicznych; | |
Michael Kammas, dyrektor generalny, Aristio Stylianou, przewodniczący i George Appios, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Banków Cypryjskich; | |
Christos Patsalides, stały sekretarz Ministerstwa Finansów; | |
George Panteli, dyrektor ds. polityki finansowej, Ministerstwo Finansów; | |
Yannakis Tsangaris, komisarz ds. opodatkowania; | |
Alexander Apostolides, Uniwersytet Cypryjski; | |
Maria Krambia-Kapardis, przewodnicząca komitetu wykonawczego ds. międzynarodowej przejrzystości; | |
Costas Markides, członek zarządu, dyrektor ds. opodatkowania międzynarodowego, KPMG Limited i Stowarzyszenie Cypryjskich Funduszy Inwestycyjnych; | |
Natasa Pilides, dyrektor generalny, Cypryjska Agencja Promowania Inwestycji; | |
Kyriakos Iordanou, dyrektor generalny, Pieris Marcou, Panicos Kaouris, George Markides, Cypryjski Instytut Biegłych Rewidentów; | |
Christos Karidis, dyrektor ds. badań gospodarczych konfederacji i sekretarz Stowarzyszenia Zatrudnionych Konsumentów; | |
Nikos Grigoriou, dyrektor działu polityki gospodarczej i społecznej Ogólnocypryjskiej Federacji Pracy. | |
18.4.2016 | Posiedzenie międzyparlamentarne w sprawie "Pakietu środków przeciwdziałających unikaniu opodatkowania oraz innych aspektów sytuacji w UE i na arenie międzynarodowej: nadzór i kontrola demokratyczna ze strony parlamentów narodowych" |
Wymiana poglądów z jurysdykcjami (część II) - przy drzwiach zamkniętych | |
Wayne Panton, minister usług finansowych, handlu i środowiska, Kajmany | |
20.4.2016 | Wspólne posiedzenie komisji ECON/JURI/TAXE |
- Jonathan Hill, komisarz do spraw stabilności finansowej, usług finansowych i unii rynków kapitałowych | |
2.5.2016 | Posiedzenie wysokiego szczebla grupy parlamentarnej OECD ds. opodatkowania z Komisją Specjalną ds. Interpretacji Prawa Podatkowego Parlamentu Europejskiego, Paryż |
Pascal Saint-Amans, dyrektor Centrum Polityki i Administracji Podatkowej OECD; | |
Valère Moutarlier, dyrektor, Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej; | |
Michèle André, przewodnicząca komisji finansowej Senatu | |
Meg Hillier, przewodnicząca komisji rachunków publicznych | |
17-20.5.2015 | Misja do Stanów Zjednoczonych Ameryki (Waszyngton, Dystrykt Kolumbii) |
David O'Sullivan, ambasador UE; | |
Elise Bean, była dyrektor i główny doradca Stałej Podkomisji Śledczej | |
Orrin Grant Hatch, przewodniczący komisji finansowej Senatu, prezydent pro tempore Senatu; | |
Dr Charles Boustany, przewodniczący podkomisji polityki podatkowej | |
Sander Levin, członek Kongresu, drugi pod względem starszeństwa członek komisji budżetowej; | |
Richard Neal, drugi pod względem starszeństwa członek podkomisji polityki podatkowej; | |
Earl Blumenauer, członek komisji budżetowej; | |
Lloyd Doggett, członek komisji budżetowej, starszy członek podkomisji ds. zasobów ludzkich (i może inni posłowie Demokratów); | |
Anders Aslund, starszy członek-rezydent kolegium zarządzającego, Dinu Patriciu Eurasia Center, Rada Północnoatlantycka; | |
Gianni Di Giovanni, przewodniczący Eni USA R&M, Eni; | |
Boyden Gray, partner-założyciel, Boyden Gray&Associates; | |
Jillian Fitzpatrick, dyrektor, sprawy rządowe i polityka publiczna, S&P Global; | |
Marie Kasparek, zastępca dyrektora, Global Business and Economics Program, Rada Północnoatlantycka; | |
Benjamin Knudsen, stażysta, Global Business and Economics Program, Rada Północnoatlantycka; | |
Jennifer McCloskey, dyrektor, sprawy rządowe, Information Technology Industry Council; | |
Susan Molinari, wizeprzewodnicząca, polityka publiczna i sprawy rządowe, Google; | |
Andrea Montanino, dyrektor, Global Business and Economics Program, Rada Północnoatlantycka; | |
Álvaro Morales Salto-Weis, stażysta, Global Business and Economics Program, Rada Północnoatlantycka; | |
Earl Anthony Wayne, członek-nierezydent kolegium zarządzającego, Rada Północnoatlantycka; | |
Alexander Privitera, starszy członek kolegium zarządzającego, Johns Hopkins University; | |
Bill Rys, dyrektor, sprawy rządu federalnego, Citigroup; | |
Pete Scheschuk, starszy wiceprezes, podatki, S&P Global; | |
Garret Workman, dyrektor, sprawy europejskie, Izba Handlowa USA; | |
Caroline D. Ciraolo, po. prokuratora generalnego odpowiedzialna za Wydział Podatkowy, Departament Sprawiedliwości; | |
Thomas Sawyer, starszy doradca ds. spornych w międzynarodowych sprawach podatkowych; | |
Todd Kostyshak, doradca zastępcy prokuratora generalnego ds. karnych spraw podatkowych, Departament Sprawiedliwości; | |
Mark J. Mazur, asystent sekretarza (polityka podatkowa), Departament Skarbu USA; | |
Robert Stack, zastępca asystenta sekretarza (międzynarodowe sprawy podatkowe), Departament Skarbu USA; | |
Scott A. Hodge, prezes fundacji ds. podatków, Tax Foundation; | |
Gavin Ekins, naukowiec-ekonomista, Tax Foundation; | |
Stephen J. Entin, starszy członek, Tax Foundation; | |
Scott Greenberg, analityk, Tax Foundation; | |
John C. Fortier, kierownik projektu na rzecz demokracji, Bipartisan Policy Center; | |
Shai Akabas, zastępca dyrektora Bipartisan Policy Center, projekt na rzecz polityki gospodarcze; | |
Eric Toder, współdyrektor, Urban-Brookings Tax Policy Center; | |
Gawain Kripke, dyrektor ds. polityki i badań, OXFAM America; | |
Didier Jacobs, starszy ekonomista, OXFAM America; | |
Nick Galass, prowadzący badania nad nierównościami gospodarczymi z ramienia OXFAM America; | |
Robbie Silverman, starszy doradca, OXFAM America; | |
Vicki Perry, zastępca dyrektora Departamentu spraw budżetowych i kierownik Wydziału Polityki Podatkowej (MFW); | |
Ruud De Mooij, zastępca kierownika Wydziału Polityki Podatkowej (MFW); | |
Hamish Boland-Rudder, redaktor ICIJ online; | |
Jim Brumby, dyrektor, usługi publiczne i wydajność, Governance Global Practice; | |
Marijn Verhoeven, ekonomista w Global Practice on Governance; | |
Guggi Laryea, europejskie społeczeństwo obywatelskie i europejskie stosunki parlamentarne, stosunki zewnętrzne i korporacyjne; | |
Rajul Awasthi, starszy specjalista ds. sektora publicznego w Governance Global Practice; | |
Xavier Becerra, członek Kongresu, przewodniczący Konferencji Demonkratycznej | |
Ron Kind, członek Kongresu, członek komisji ds. wydatków budżetowych | |
24.5.2015 | Wspólne wysłuchanie publiczne przed komisjami TAXE/DEVE w sprawie ponoszonych przez kraje rozwijające się konsekwencji agresywnych praktyk podatkowych |
Dr Attiya Waris, starszy wykładowca, Wydział Prawa, Uniwersytet Nairobi | |
Dr Manuel Montes, starszy doradca ds. finansów i rozwoju, The South Centre | |
Aurore Chardonnet, doradca ds. polityki unijnej w zakresie podatków i nierówności w OXFAM | |
Savior Mwambwa, ActionAid International, kierownik kampanii Tax Power | |
Tove Ryding, EURODAD, kierownik ds. polityki i rzecznictwa w dziedzinie sprawiedliwości podatkowej | |
Sol Picciotto, profesor, Lancaster University |
KORPORACJE WIELONARODOWE I BANKI, KTÓRE POPROSZONO O STAWIENIE SIĘ PRZED KOMISJĄ
Firma | Zaproszeni przedstawiciele | Stan z dnia 11 marca 2016 r. |
Apple Inc. | Timothy D. Cook Dyrektor generalny |
Uczestniczyli Cathy Kearney, wiceprezes ds. działalności w Europie Julia Macrae, dyrektor podatkowy EMEIA |
Google Inc. |
Nicklas Lundblad Starszy dyrektor ds. polityki publicznej i stosunków z rządami (EMEA) |
Uczestniczyli Adam Cohen, dyrektor ds. polityki gospodarczej (EMEA) |
Fiat Chrysler Automobiles | Sergio Marchionne Dyrektor generalny |
Odmowa dnia 11 marca 2015 r.: "Jak być może Państwu wiadomo, w dniu 29 grudnia 2015 r. złożyliśmy odwołanie przez Sądem UE, kwestionując decyzję Komisji, w której stwierdzono, że jedna z naszych spółek w Luksemburgu otrzymała pomoc państwa. Luksemburg również zaskarżył wspomnianą decyzję przed Sądem. Mimo że jesteśmy przekonani, że nie otrzymaliśmy w Luksemburgu żadnej pomocy państwa z naruszeniem prawa UE, w obecnych okolicznościach nie byłby właściwy nasz udział w posiedzeniu Komisji Specjalnej bądź dalsze komentarze z naszej strony. W związku z tym, mimo że niezmiennie doceniamy wysiłki Komisji oraz jej wolę zapoznania się z poglądami przedsiębiorstw, stwierdzamy z ubolewaniem, że nie możemy wziąć udziału w tej dyskusji do czasu rozstrzygnięcia toczącego się w naszej sprawie postępowania prawnego." |
Grupa Inter IKEA | Søren Hansen Dyrektor generalny |
Uczestniczyli Søren Hansen, dyrektor generalny Anders Bylund, dyrektor ds. komunikacji w grupie |
McDonald's Corporation |
Irene Yates Wiceprezes ds. opodatkowania osób prawnych |
Uczestniczyli Irene Yates, wiceprezes ds. opodatkowania osób prawnych |
Starbucks Coffee Company |
Kris Engskov Prezes Starbucks na Europę, Bliski Wschód i Afrykę (EMEA) |
Odmowa dnia 23 lutego 2015 r.: "Ponieważ Starbucks planuje odwołanie się od decyzji Komisji Europejskiej, ogłoszonej w dniu 21 października 2015 r., według której Niderlandy udzieliły selektywnej korzyści finansowej naszej palarni kawy w Amsterdamie (Starbucks Manufacturing EMEA BV), nie możemy przyjąć zaproszenia Komisji Specjalnej Parlamentu Europejskiego ds. Interpretacji Prawa Podatkowego i Innych Środków o Podobnym Charakterze lub Skutkach. Po rozstrzygnięciu tej sprawy, a firma Starbucks jest pewna, że decyzja Komisji Europejskiej zostanie w wyniku odwołania uchylona, chętnie weźmiemy udział w spotkaniu. Jeśli pomoże to Państwu w gromadzeniu informacji, warto odnotować, że Starbucks przestrzega wszystkich zasad, wytycznych i przepisów OECD oraz wspiera realizowany przez tę organizację proces reformy podatkowej, w tym plan działania w sprawie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków. Starbucks płaci podatki według średniej globalnej efektywnej stawki podatkowej wynoszącej ok. 33 %, co jest wartością znacznie wyższą niż 18,5 % płacone średnio przez inne duże przedsiębiorstwa z USA." |
Załącznik 2.2: Wykaz zaproszonych banków
Nazwa | Osoba zaproszona/ przedstawiciele | Sytuacja z dnia 4 kwietnia 2016 r. |
Crédit Agricole (FR) | Dominique Lefebvre Przewodniczący |
Zgoda (15 marca 2016 r.) Jean-Charles Balat Dyrektor finansowy, Groupe Crédit Agricole |
Deutsche Bank (DE) | Paul Achleitner Przewodniczący |
Zgoda z dnia 16 marca 2016 r. na udział w posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 2016 r. Uczestniczący przedstawiciel Brigitte Bomm, dyrektor zarządzający, globalny dyrektor ds. opodatkowania, Deutsche Bank |
ING Group (NL) | Ralph Hamers Dyrektor generalny |
Zgoda z dnia 8 marca 2016 r. Dr R.N.J. Schipper ING, globalny dyrektor ds. opodatkowania |
Nordea (SW) | Casper von Koskull Prezes i dyrektor generalny |
Zgoda z dnia 9 marca 2016 r. Eva Jigvall Nordea, dyrektor ds. opodatkowania grupy |
Royal Bank of Scotland (UK) | Ross McEwan Dyrektor generalny |
Zgoda z dnia 16 marca 2016 r. na udział w posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 2016 r. Uczestniczący przedstawiciel Grant Jamieson, dyrektor ds. opodatkowania, Royal Bank of Scotland Graeme Johnston, dyrektor ds. opodatkowania międzynarodowego, Royal Bank of Scotland |
Santander (ES) | Ana Patricia Botín Przewodnicząca |
Zgoda z dnia 11 marca 2016 r. Monica Lopez-Monis Gallego Dyrektor ds. zgodności z przepisami i starszy wiceprezes wykonawczy, Banco Santander Antonio H. Garcia del Riego Dyrektor zarządzający Dyrektor do europejskich spraw korporacyjnych |
UBS (CH) | Axel A. Weber Przewodniczący |
Zgoda z dnia 14 marca 2016 r. Christopher Pinho Dyrektor zarządzający, globalny dyrektor ds. opodatkowania grupy |
Unicredit (IT) | Giuseppe Vita Przewodniczący |
Zgoda z dnia 8 marca 2016 r. Stefano Ceccacci UC, dyrektor ds. podatkowych Costanza Bufalini kierownik ds. europejskich i regulacyjnych |
DOKUMENTY DOTYCZĄCE KODEKSU POSTĘPOWANIA
Dokument (1): | Data | Ustalenia | |||
Dokument roboczy nr 1 załącznik 1 | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w kwietniu 2016 r. | Komisja odnotowała, że szczególnie w przypadku niektórych terytoriów zależnych i stowarzyszonych proponowane wycofywanie szkodliwych uregulowań podatkowych obejmowało wprowadzenie stawki 0 % lub całkowite zniesienie podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem nie w każdym obszarze działalności Grupy ds. Kodeksu Postępowania uzyskano spójne lub zadowalające rezultaty. | |||
Dokument roboczy nr 1 załącznik 1 | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w kwietniu 2016 r. | Komisja odnotowała, że w wyniku kompromisów politycznych Grupa ds. Kodeksu Postępowania uznała niektóre propozycje wycofania szkodliwych uregulowań podatkowych za adekwatne, co zgodnie z przepisami kodeksu mogło z łatwością zostać uznane za niewystarczające. | |||
Sprawozdanie Grupy ds. Kodeksu Postępowania dla Rady | 7 czerwca 2005 r. | Wyraźnie stwierdzono, że w jednym przypadku Luksemburg nie wycofał szkodliwych uregulowań podatkowych zgodnie z uzgodnieniami. | |||
Dokument roboczy nr 1 załącznik 1 | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w kwietniu 2016 r. | Pomimo wyraźnego braku zgodności Rada nie podjęła żadnych działań, a wobec Luksemburga nie zostały podjęte decyzje polityczne ani nie wezwano go do przestrzegania przepisów kodeksu i ustaleń. | |||
Dokument roboczy nr 1 załącznik 1 | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w kwietniu 2016 r. | Grupa ds. Kodeksu Postępowania uzgodniła w 1999 r., aby odejść od systemów sprzyjających sektorowi żeglugi, jak również dokonać oceny instrumentów zbiorowego inwestowania. | |||
Dokument roboczy nr 1 załącznik 1 | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w kwietniu 2016 r. | Niektóre państwa członkowskie nie chciały ujawnić swoich poglądów na temat przyszłości Grupy ds. Kodeksu Postępowania w odniesieniu do przejrzystości, mandatu, zakresu i kryteriów dalszej działalności; Węgry i Litwa wyraziły zastrzeżenia wobec zmian kryteriów kodeksu; Irlandia i Polska sprzeciwiły się jakiemukolwiek rozszerzeniu zakresu kodeksu na inne obszary opodatkowania. | |||
Dokument roboczy nr 2 i protokół | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 11 kwietnia 2016 r. | Komisja przedstawiła kilka propozycji nowych obszarów działań, takich jak rozszerzenie prac na przypadki niedopasowania, opodatkowanie ekspatriantów, opodatkowanie osób zamożnych, rewizja funduszy REIT i instrumenty zbiorowego inwestowania. Niderlandy i Luksemburg sprzeciwiły się rozszerzeniu zakresu prac na niedopasowanie, Francja wyraziła obawy wobec działań w zakresie opodatkowania ekspatriantów, osób zamożnych i funduszy inwestycyjnych, a Zjednoczone Królestwo poparło skupienie się na podatku od działalności gospodarczej zamiast rozszerzenia zakresu działań. | |||
Protokół | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 22 października 2013 r. i w maju 2013 r. | Nadal nie podjęto decyzji w sprawie istotnych elementów kodeksu podatkowego Gibraltaru, który jest przedmiotem dyskusji co najmniej od dnia 11 kwietnia 2011. | |||
Protokół | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 8 listopada 2013 r. | System podatku obrotowego obowiązujący na Wyspie Man nie został uznany za szkodliwy mimo poważnych wątpliwości co do jego nieszkodliwości wyrażonych przez kilka państw członkowskich; | |||
Protokół | Posiedzenia Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 29 maja, 22 października i 20 listopada 2013 r. | W odniesieniu do korzystnego opodatkowania dochodów z patentów, Niderlandy, Luksemburg oraz - w mniejszym stopniu - Belgia sprzeciwiają się przeprowadzeniu na szeroką skalę oceny wszystkich unijnych systemów korzystnego opodatkowania dochodów z patentów, choć istnieją powody, aby przypuszczać, iż są one szkodliwe i sprzeczne z kryteriami kodeksu. | |||
Protokół | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 3 czerwca 2014 r. | Hiszpania, Niderlandy, Luksemburg i Zjednoczone Królestwo opóźniły jeszcze bardziej proces reformowania systemów z korzystnymi stawkami opodatkowania dochodów z patentów przez wielokrotne wprowadzanie dodatkowych wymagań w trakcie procedury decyzyjnej. | |||
Sprawozdanie publiczne dla Rady | Posiedzenie Rady ECOFIN w czerwcu 2015 r. | Pomimo zobowiązania do pełnego dostosowania przepisów krajowych do dnia 30 czerwca 2016 r. państwa członkowskie poczyniły bardzo niewielki postęp we wdrażaniu do prawa krajowego zmodyfikowanego podejścia do metody wydatkowej, które zostało uzgodnione przez ministrów jeszcze w grudniu 2014 r., a niektóre państwa, takie jak Włochy, wprowadziły nawet nowe korzystne opodatkowanie dochodów z patentów, które jest niezgodne ze zmodyfikowaną metodą wydatkową, już po zatwierdzeniu porozumienia w sprawie tej metody w celu korzystania z korzystniejszych przepisów zgodnie z zasadą praw nabytych aż do roku 2021; | |||
Protokół posiedzenia i dokument roboczy nr 3 | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 25 maja, 2010 r. i w dniu 17 października 2012 r. | W fazie opracowywania uzgodnionych wytycznych Zjednoczone Królestwo sprzeciwiało się jakiemukolwiek zintegrowanemu podejściu. | |||
Protokół | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 25 maja 2010 r. | Brak porozumienia w sprawie jakiegokolwiek śledzenia następstw działań Podgrupy ds. Zwalczania Nadużyć. | |||
Protokół | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 15 maja 2009 r. | Belgia i Niderlandy wyraziły sprzeciw wobec wszelkich inicjatyw mających na celu koordynację środków mających chronić przed brakiem opodatkowania wychodzących transferów zysków. | |||
Protokół | Posiedzenie Podgrupy ds. Kodeksu Postępowania we wrześniu i kwietniu 2014 r. oraz w lipcu 2015 r. | We wrześniu 2014 r. państwa członkowskie osiągnęły porozumienie w sprawie wytycznych dotyczących rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych, pomimo powtarzających się i systematycznych inicjatyw niektórych państw członkowskich, które uniemożliwiły dużo wcześniejsze osiągnięcie porozumienia w sprawie tych szkodliwych praktyk, które były przedmiotem aktywnej debaty na forum Grupy ds. Kodeksu Postępowania od 2008 r., co tym samym znacznie zwiększyło szkody dla sytemu podatkowego powstałe w wyniku ciągłego wykorzystywania tych systemów do celów agresywnego planowania podatkowego; | |||
Protokół |
Posiedzenia Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 15 maja i 29 czerwca 2009 r. oraz 25 maja 2010 r. Posiedzenia Podgrupy ds. Zwalczania Nadużyć w dniach 25 marca i 22 kwietnia 2010 r. |
W odniesieniu do rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych Niderlandy, Luksemburg i Belgia, a także w mniejszym stopniu Malta i Estonia, przez długi czas opóźniały sprawne działania zbiorowe, twierdząc, że struktury hybrydowe w ogóle nie powinny być rozpatrywane w ramach kodeksu. | |||
Protokół | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 13 września 2011 r. | W odniesieniu do funduszy inwestycyjnych państwa członkowskie zgodziły się przerwać dyskusję na temat domniemanej i potencjalnej szkodliwości tych programów; | |||
Posiedzenia Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 11 kwietnia i 26 maja 2011 r. | Zjednoczone Królestwo, Luksemburg i Niderlandy podjęły inicjatywy, które skłoniły grupę, aby nie dążyła do dalszych działań w tym zakresie. | ||||
Dokument roboczy nr 2 | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 4 marca 2010 r. | W odniesieniu do praktyk administracyjnych żadne państwo członkowskie nie wymieniało w przeszłości regularnie z własnej inicjatywy informacji na temat wykładni prawa podatkowego. | |||
Dokument roboczy nr 4 | Posiedzenie Grupy ds. Kodeksu Postępowania w dniu 10 września 2012 r. | W praktyce nie dokonywano z własnej inicjatywy żadnej wymiany informacji na temat wykładni prawa podatkowego. | |||
Konkluzje Rady | Posiedzenie Rady ECOFIN w grudniu 2015 r. | W odniesieniu do klauzuli minimalnego skutecznego opodatkowania państwa członkowskie od czasu odnośnego wniosku Komisji w 2011 roku nie doszły do porozumienia dotyczącego rewizji dyrektywy w sprawie odsetek i należności zapewniającej, aby przywileje przyznane w ramach jednolitego rynku w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w rzeczywistości nie prowadziły do osiągnięcia zerowej lub prawie zerowej stopy opodatkowania; Państwa członkowskie zwróciły się jedynie do Grupy Roboczej Wysokiego Szczebla ds. Podatkowych o głębsze zbadanie tej sprawy zamiast zobowiązywać do szybkiego i skutecznego działania. | |||
Konkluzje Rady | Posiedzenie Rady ECOFIN w marcu 2016 r. | Państwa członkowskie nie zdołały dojść do porozumienia w sprawie pilnie potrzebnych reform Grupy ds. Kodeksu Postępowania i przełożyły wszelkie decyzje w sprawie reform na rok 2017. | |||
__________ (1) Na podstawie publicznie dostępnych dokumentów i źródeł |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.101.79 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego i innych środków o podobnym charakterze lub skutkach (TAXE 2) (2016/2038(INI)). |
Data aktu: | 06/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 16/03/2018 |