Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40469 - Denon & Marantz (ograniczenia wertykalne)).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 lipca 2018 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40469 - Denon & Marantz (ograniczenia wertykalne))

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 4774 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2018/C 335/05)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2018 r.)

W dniu 24 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

(1)
Przedmiotowa decyzja skierowana jest do D&M Holdings Inc., D&M Germany GmbH i D&M Europe BV (zwanych łącznie "D&M"). D&M jest producentem sprzętu audiowizualnego w branży elektroniki użytkowej i rozrywki domowej. Całościowy udział w spółkach D&M Germany GmbH i D&M Europe BV ma spółka D&M Holdings Inc. (Japonia).
(2)
Decyzja dotyczy dwóch pojedynczych i ciągłych naruszeń art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). D&M Germany GmbH i D&M Europe BV stosowały praktyki mające na celu ograniczenie zdolności sprzedawców detalicznych do niezależnego określania ich cen odsprzedaży odpowiednio w Niemczech i w Niderlandach, co stanowiło naruszenie art. 101 TFUE.

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura
(3)
Sprawa przeciwko D&M była wynikiem niezapowiedzianych kontroli przeprowadzonych w dniu 10 marca 2015 r. w pomieszczeniach internetowego sprzedawcy detalicznego w Niemczech, sprzedającego m.in. produkty D&M.
(4)
W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła postępowanie celem podjęcia decyzji na podstawie rozdziału III rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003.
(5)
Krótko po wszczęciu postępowania D&M wyraził chęć współpracy z Komisją i przedłożył dalsze dowody dotyczące przedmiotowych praktyk.
(6)
Następnie D&M złożył formalną ofertę współpracy w celu przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(7)
W dniu 13 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do D&M. W dniu 25 czerwca 2018 r. D&M przekazał odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
(8)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał w tym zakresie pozytywną opinię w dniu 10 lipca 2018 r.
(9)
Komisja przyjęła decyzję w dniu 24 lipca 2018 r.
2.2.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia
(10)
Poniższe przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 TFUE poprzez bezpośredni udział, we wskazanych poniżej okresach, w praktykach antykonkurencyjnych:
Przedsiębiorstwo Czas trwania
Naruszenie w Niemczech: D&M Germany GmbH Od dnia 19 kwietnia 2011 r. do dnia 19 stycznia 2015 r.
Naruszenie w Niderlandach: D&M Europe BV Od dnia 30 maja 2011 r. do dnia 6 lutego 2014 r.
2.3.
Krótki opis naruszenia
(11)
W okresie występowania naruszenia D&M monitorował ceny odsprzedaży stosowane przez sprzedawców detalicznych oraz uzyskiwał zgodę tych sprzedawców na podniesienie cen do pożądanego poziomu. Działania te przybierały często formę presji handlowej na sprzedawców oferujących niższe ceny, a w niektórych przypadkach - działań odwetowych wobec sprzedawców odmawiających dostosowania się do ustaleń, w szczególności poprzez czasowe blokowanie kont i zaprzestanie dostaw odnośnych produktów.
(12)
D&M w Niemczech i Niderlandach stosował strategię służącą uzyskaniu i utrzymaniu stabilnego poziomu cen odsprzedaży. Pracownicy D&M, w tym kadra kierownicza, monitorowali ceny odsprzedaży w tych dwóch państwach członkowskich i regularnie zwracali się do sprzedawców o podwyższenie cen. Postępowanie takie wynikało również ze skarg niektórych sprzedawców na presję w kierunku obniżania cen odsprzedaży pod wpływem agresywnej polityki cenowej innych sprzedawców, która uniemożliwiała im sprzedaż produktów D&M po pożądanych, wyższych cenach i uzyskiwanie spodziewanych marż zysku. Sprzedawcy detaliczni regularnie zgadzali się zmieniać ceny odsprzedaży pod wpływem żądań D&M.
(13)
W Niemczech i Niderlandach D&M stosował presję w postaci gróźb i podejmował działania odwetowe w stosunku do sprzedawców, którzy podcinali pożądane poziomy cen.
2.4.
Środki naprawcze
(14)
W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 2 .

2.4.1. Podstawowa kwota grzywny

(15)
Określając wysokość grzywien, Komisja uwzględniła wartość sprzedaży w Niemczech w 2014 r. i w Niderlandach w 2013 r., czyli w ostatnim pełnym roku obrotowym, w którym D&M uczestniczył w naruszeniu.
(16)
Komisja wzięła pod uwagę fakt, że narzucanie cen odsprzedaży z samej swojej istoty ogranicza konkurencję w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE, oraz że porozumienia wertykalne i uzgodnione praktyki, takie jak narzucanie cen odsprzedaży, ze względu na swój charakter nierzadko w mniejszym stopniu naruszają konkurencję niż porozumienia horyzontalne. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy stosunek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 7 %.
(17)
Komisja uwzględniła czas trwania obu pojedynczych i ciągłych naruszeń, jak określono powyżej.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

(18)
W niniejszej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

2.4.3. Zastosowanie limitu 10 % obrotów

(19)
Żadna z naliczonych grzywien nie przekracza 10 % światowego obrotu D&M.

2.4.4. Zmniejszenie grzywny w świetle współpracy

(20)
Komisja uznaje, że w celu odzwierciedlenia faktu, że D&M skutecznie współpracował z Komisją w zakresie wykraczającym ponad jego prawny obowiązek, grzywna, która w innym wypadku zostałaby nałożona, zgodnie z pkt 37 wytycznych powinna zostać obniżona o 40 %.

3. 

WNIOSEK

(21)
W świetle powyższego ostateczna kwota grzywny nałożonej na D&M zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 za pojedyncze i ciągłe naruszenie w Niemczech wynosi 6 327 000 EUR, a za pojedyncze i ciągłe naruszenie w Niderlandach 1 392 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.335.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40469 - Denon & Marantz (ograniczenia wertykalne)).
Data aktu: 20/09/2018
Data ogłoszenia: 20/09/2018