Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2017 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (COM(2017)0068 - C8-0118/2017 - 2017/0024(NLE))
(Konsultacja)
(2018/C 346/43)
(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2018 r.)
Parlament Europejski,
Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 1
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(1) Rozporządzeniem Rady (UE) nr 560/2014 (37) ustanowiono Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu ("Wspólne Przedsięwzięcie BBI"). | (1) Rozporządzeniem Rady (UE) nr 560/2014 (37) ustanowiono Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu ("Wspólne Przedsięwzięcie BBI"), które ma się przyczynić do wdrożenia programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji na lata 2014-2020 ("Horyzont 2020") dzięki zwiększeniu inwestycji w rozwój zrównoważonego sektora bioprzemysłu w Unii. |
(37) Rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 130). | |
(37) Rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 130). |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 2
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(2) Art. 12 ust. 4 statutu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu zawartego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 560/2014 (zwanego dalej "statutem") stanowi, że wkład finansowy wnoszony przez członków Wspólnego Przedsięwzięcia BBI innych niż Unia na pokrycie kosztów operacyjnych wynosi co najmniej 182 500 000 EUR w okresie określonym w art. 1 rozporządzenia (UE) nr 560/2014, to jest od daty ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia BBI do dnia 31 grudnia 2024 r. | (2) Art. 12 ust. 4 statutu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu zawartego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 560/2014 (zwanego dalej "statutem") stanowi, że wkład finansowy wnoszony przez członków Wspólnego Przedsięwzięcia BBI innych niż Unia na pokrycie kosztów operacyjnych wynosi co najmniej 182 500 000 EUR w dziesięcioletnim okresie określonym w art. 1 rozporządzenia (UE) nr 560/2014, to jest od daty ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia BBI do dnia 31 grudnia 2024 r. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 2 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(2a) Rozporządzenie stanowi odpowiedź na propozycję Konsorcjum bioprzemysłu ("BIC") i odzwierciedla najlepsze praktyki w innych wspólnych przedsięwzięciach. Należy nadal dążyć do skutecznej realizacji programu przez Wspólne Przedsięwzięcie BBI oraz ogólnie do poprawy jakości regulacji w drodze usprawnienia współpracy, współdziałania oraz nawiązywania kontaktów z wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, w szczególności małymi i średnimi przedsiębiorstwami w łańcuchu bioprzemysłu. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 3
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(3) Konsorcjum bioprzemysłu ("BIC"), które jest członkiem Wspólnego Przedsięwzięcia BBI innym niż Unia, jest nadal gotowe wspierać koszty operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia BBI kwotą określoną w art. 12 ust. 4 statutu. Zaproponowało ono jednak alternatywny sposób finansowania za pośrednictwem wkładów finansowych swoich jednostek składowych wnoszonych na poziomie działań pośrednich. | (3) Konsorcjum bioprzemysłu ("BIC"), które jest członkiem Wspólnego Przedsięwzięcia BBI innym niż Unia, pozostaje zobowiązane i jest nadal gotowe wspierać koszty operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia BBI kwotą określoną w art. 12 ust. 4 statutu. Zaproponowało ono jednak alternatywny sposób finansowania za pośrednictwem wkładów finansowych swoich jednostek składowych wnoszonych na poziomie działań pośrednich. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 3 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(3a) Inspiracją niniejszego rozporządzenia jest alternatywna metoda finansowania zaproponowana przez BIC, z uwzględnieniem jedynych w swoim rodzaju cech Wspólnego Przedsięwzięcia BBI. Komisja zbada, w jaki sposób ten alternatywny model finansowania można zastosować do innych wspólnych przedsięwzięć, a zwłaszcza do Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych. |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 4
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(4) Cel inicjatywy BBI, a mianowicie prowadzenie działań poprzez współpracę między zainteresowanymi stronami na wszystkich etapach łańcuchów wartości w bioprzemyśle, obejmujących MŚP, ośrodki badawcze i technologiczne oraz uczelnie, może zostać osiągnięty jedynie poprzez umożliwienie BIC i jego jednostkom składowym wnoszenia wkładu finansowego nie tylko jako płatności na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia BBI, ale również jako wkładu finansowego na rzecz działań pośrednich finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie BBI. | (4) Cel inicjatywy BBI, a mianowicie prowadzenie zgodnie z priorytetami programu "Horyzont 2020" działań poprzez współpracę między zainteresowanymi stronami na wszystkich etapach łańcuchów wartości w bioprzemyśle, obejmujących MŚP, ośrodki badawcze i technologiczne oraz uczelnie, oraz uczynienie z Unii lidera w dziedzinie badań naukowych, demonstracji i wdrażania na rynku bioproduktów i biopaliw, może zostać osiągnięty jedynie poprzez umożliwienie BIC i jego jednostkom składowym wnoszenia wkładu finansowego nie tylko jako płatności na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia BBI. Ta nowa metoda ma zapewnić, by wkłady finansowe stały się bardziej rentowne pod względem komercyjnym dla BIC i jego jednostek składowych, co z kolei powinno ułatwić wypełnianie przez nie zobowiązań finansowych w ustalonym terminie. |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 4 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(4a) W ramach procesu wspólnego przedsięwzięcia Komisja przedstawiła wpływ, skuteczność i wnioski wyciągnięte z proponowanych zmian. Komisja powinna przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające skuteczność rozporządzenia w świetle spoczywającego na BIC obowiązku przekazania do dnia 31 grudnia 2024 r. wkładu finansowego. |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 5 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(5a) W przyszłości Komisja powinna zawsze prowadzić konsultacje publiczne w celu zapewnienia, aby wszelkie proponowane zmiany były akceptowane przez wszystkie zainteresowane strony i opracowywane w możliwie najbardziej przejrzysty i otwarty sposób. Komisja powinna również przeprowadzić ocenę skutków proponowanych środków, chyba że w wytycznych dotyczących lepszego stanowienia prawa wyraźnie stwierdzono inaczej. |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.346.249 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2017 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (COM(2017)0068 - C8-0118/2017 - 2017/0024(NLE)). |
Data aktu: | 24/10/2017 |
Data ogłoszenia: | 27/09/2018 |