Komisja Administracyjna ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego - Decyzja nr E6 z dnia 19 października 2017 r. dotycząca ustalania, kiedy w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI) wiadomość elektroniczna uważana jest za doręczoną zgodnie z prawem.

DECYZJA NR E6
z dnia 19 października 2017 r.
dotycząca ustalania, kiedy w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI) wiadomość elektroniczna uważana jest za doręczoną zgodnie z prawem (Tekst mający znaczenie dla EOG i Szwajcarii)

(2018/C 355/04)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)

KOMISJA ADMINISTRACYJNA DS. KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO,

uwzględniając art. 72 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 1 , zgodnie z którym Komisja Administracyjna odpowiada za rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub dotyczących wykładni, wynikających z przepisów tego rozporządzenia oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 2 ,

uwzględniając art. 72 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 883/2004, zgodnie z którym Komisja Administracyjna powinna w miarę możliwości zachęcać do wykorzystywania nowych technologii,

uwzględniając art. 81 rozporządzenia (WE) nr 883/2004, w którym określono procedurę mającą zastosowanie w przypadku, gdy wniosek, oświadczenie lub odwołanie, które powinno zostać wniesione w określonym terminie do władzy, instytucji lub sądu jednego z państw członkowskich, ale zamiast tego został wniesiony w tym samym terminie do odpowiedniej władzy, instytucji lub sądu innego państwa członkowskiego,

uwzględniając art. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009, w myśl którego "przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi odbywa się drogą elektroniczną...", a "Komisja Administracyjna ustala strukturę, zawartość, format oraz szczegółowe ustalenia dotyczące wymiany dokumentów oraz standardowych dokumentów elektronicznych",

uwzględniając art. 2 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009, w myśl którego, "w przypadku gdy przekazywanie danych odbywa się za pośrednictwem instytucji łącznikowej państwa członkowskiego, do którego dane są przekazywane, bieg terminów udzielenia odpowiedzi na wnioski rozpoczyna się w dniu, w którym instytucja łącznikowa otrzymała wniosek, tak jakby otrzymała go instytucja w tym państwie członkowskim",

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić zasadę określającą, kiedy za pośrednictwem EESSI wiadomość uznaje się za doręczoną zgodnie z prawem, w celu określenia terminów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 883/2004 i rozporządzeniem (WE) nr 987/2009 w związku z rozporządzeniem (EWG, Euratom) nr 1182/71.

(2) Przepisy dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego określone w rozporządzeniu (WE) nr 883/2004 i art. 2 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 stanowią, że wiadomość uznaje się za doręczoną, kiedy dotrze ona do instytucji właściwej lub instytucji łącznikowej państwa członkowskiego przeznaczenia, nawet w przypadkach, gdy instytucja ta nie zajmuje się bezpośrednio daną sprawą.

(3) Architektura EESSI zatwierdzona przez Komisję Administracyjną przewiduje mechanizm techniczny, zapewniający, że nadawca otrzymuje informację o skutecznym doręczeniu wiadomości, na podstawie zastosowania protokołu elektronicznego przesyłania danych ebMS AS4 w ramach EESSI.

(4) Protokół ebMS AS4 zapewnia pewność przesyłu wiadomości, co oznacza, że w sytuacji wysłania wiadomości za pomocą tego protokołu, jej nadawca otrzymuje informację potwierdzającą doręczenie do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI zgodnie z protokołem ebMS AS4 bądź też informację o ewentualnym niepowodzeniu w wysłaniu wiadomości.

(5) Punkt końcowy protokołu ebMS AS4 stanowi najbliższy elektroniczny odpowiednik pojęcia dotarcia wiadomości do właściwej instytucji lub instytucji łącznikowej, a zatem w ramach wymiany elektronicznej w ramach EESSI wiadomość będzie uznawana za doręczoną zgodnie z prawem, kiedy dotrze do punktu końcowego protokołu ebMS AS4.

(6) Państwa członkowskie mają swobodę w określaniu szczegółów architektury krajowej i decydowaniu, czy punkt końcowy wymiany wiadomości w EESSI zgodnie z protokołem ebMS AS4 ma być równoznaczny z Aplikacją Krajową instytucji zajmującej się danymi sprawami, czy też zostanie umieszczony w Krajowej Bramie Sieciowej lub w podmiocie świadczącym usługi inteligentnego przekierowania w imieniu Aplikacji Krajowej, w którym to przypadku wiadomości będą przesyłane poza punkt końcowy protokołu ebMS AS4, do instytucji zajmującej się daną sprawą. W kompetencji władz krajowych pozostaje odpowiedzialność za zapewnienie dotarcia wiadomości na czas do zajmujących się daną sprawą poza punktem końcowym protokołu ebMS AS4.

(7) Państwa członkowskie mają swobodę określania szczegółów architektury krajowej pod względem tego, czy przekazywanie wiadomości z Punktu Kontaktowego do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI w protokole ebMS AS4 odbywa się w technologii "przyjmij" lub "wyślij". Konieczne jest, zatem wprowadzenie ogólnej zasady dla zapewnienia regularnego pozyskiwania wiadomości z Punktu Kontaktowego i dostarczania ich do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI w protokole ebMS AS4.

(8) Urzędnicy zajmujący się wysyłaniem wiadomości w ramach rozpatrywania spraw w przypadku wątpliwości muszą być w stanie określić datę doręczenia wiadomości. Komisja Administracyjna określi szczegółową procedurę, która to umożliwi.

(9) Praktyczne uregulowania dotyczące dobrej współpracy między organami krajowymi w okresie przejściowym, tzn. do czasu pełnego wprowadzenia wymiany wiadomości drogą elektroniczną, w tym przewodnie zasady pragmatyzmu i elastyczności, są określone w decyzji Komisji Administracyjnej nr E5 z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie praktycznych porozumień dotyczących okresu przejściowego dla wymiany danych drogą elektroniczną, o której mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 4 ,

Działając zgodnie z warunkami określonymi w art. 71 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

1.
Zgodnie z ogólną zasadą przepisów w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, określoną w rozporządzeniu (WE) nr 883/2004 oraz w art. 2 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009, zgodnie z którą wiadomość uznaje się za doręczoną, kiedy dotrze ona do instytucji właściwej lub instytucji łącznikowej państwa członkowskiego przeznaczenia, ustala się na potrzeby elektronicznej wymiany informacji, że pojęciu uznania wiadomości za doręczoną odpowiada punkt końcowy elektronicznego protokołu przesyłania danych ebMS AS4 w ramach EESSI.
2.
Wiadomość w ramach EESSI uznaje się za doręczoną zgodnie z prawem w dniu wygenerowania potwierdzenia jej dostarczenia w punkcie końcowym ebMS.
3.
Państwa członkowskie zapewniają, aby pozyskiwanie wiadomości dostarczonych do ich krajowych Punktów Kontaktowych i przekazywanie ich do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI następowało co najmniej raz na dobę oraz aby potwierdzenie ich doręczenia lub niepowodzenia w ich doręczeniu było generowane w punkcie końcowym ebMS, nie później niż w dniu następującym po dniu wysłania wiadomości.
4.
Państwa członkowskie muszą zagwarantować, że w przypadku wątpliwości co do daty doręczenia wiadomości urzędnicy będą mogli ustalić datę potwierdzenia doręczenia lub niepowodzenia w doręczeniu wiadomości w punkcie końcowym ebMS odbierającego państwa członkowskiego. Komisja Administracyjna określi szczegóły tej procedury konsultacyjnej.
5.
Niniejsza decyzja jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się od dwudziestego dnia po jej opublikowaniu.
Agne NETTAN-SEPP
Przewodniczący Komisji Administracyjnej
1 Dz.U. L 166 z 30.4.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 284 z 30.10.2009, s. 1.
3 Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1.
4 Dz.U. C 233 z 19.7.2017, s. 3.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.355.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Komisja Administracyjna ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego - Decyzja nr E6 z dnia 19 października 2017 r. dotycząca ustalania, kiedy w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI) wiadomość elektroniczna uważana jest za doręczoną zgodnie z prawem.
Data aktu: 19/10/2017
Data ogłoszenia: 04/10/2018
Data wejścia w życie: 24/10/2018