Procedura budżetowa na rok 2018
(2018/C 356/40)
(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)
Parlament Europejski,
WERSJA OSTATECZNA
Budżet na rok 2018 - Treść wspólnych wniosków
Wspólne wnioski dotyczą następujących punktów:
Streszczenie
Zgodnie z treścią wspólnych konkluzji:
Zgodnie z treścią wspólnych konkluzji projekt budżetu korygującego nr 6/2017 został zaakceptowany zgodnie z propozycją Komisji.
W przypadku braku innego stwierdzenia w konkluzjach, wszystkie linie budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz te, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady podczas ich odpowiedniego czytania, uznaje się za zatwierdzone.
W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, z wyjątkiem:
Agencje wykonawcze
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na rok 2018 zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018.
Projekty pilotażowe/ działania przygotowawcze
Zatwierdza się kompleksowy pakiet 87 projektów pilotażowych/ działań przygotowawczych (PP/ DP) na łączną kwotę 100,0 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu w uzupełnieniu działania przygotowawczego zaproponowanego przez Komisję w projekcie budżetu na 2018 r.
Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.
Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.
Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.
Dział 1a - Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa |
Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) |
Budżet 2018 | Różnica |
1.1.11 | Europejskie systemy nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo) | - 4 090 000 | ||
02 05 01 | Rozwój i zapewnienie struktur i usług globalnego systemu radionawigacji satelitarnej (Galileo) do 2020 r. | 623 949 000 | 621 709 000 | - 2 240 000 |
02 05 02 | Zapewnienie usług satelitarnych umożliwiających poprawę wydajności GPS, aby stopniowo objąć cały region Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) do 2020 r. (EGNOS) | 185 000 000 | 183 150 000 | - 1 850 000 |
1.1.13 | Europejski program obserwacji Ziemi (Copernicus) | - 10 370 000 | ||
02 06 01 | Zapewnienie usług operacyjnych w oparciu o rozmieszczoną w przestrzeni kosmicznej infrastrukturę do obserwacji Ziemi i dane in situ (Copernicus) | 130 664 000 | 129 364 000 | - 1 300 000 |
02 06 02 | Tworzenie autonomicznych zdolności Unii w zakresie monitorowania Ziemi (Copernicus) | 507 297 000 | 498 227 000 | - 9 070 000 |
1.1.14 | Europejski Korpus Solidarności (EKS) | - 30 000 000 | ||
15 05 01 | Europejski Korpus Solidarności | 68 235 652 | 38 235 652 | - 30 000 000 |
1.1.31 | Program "Horyzont 2020" | 110 000 000 | ||
02 04 02 01 | Przewodnia rola w przestrzeni kosmicznej | 173 389 945 | 184 528 490 | 11 138 545 |
02 04 02 03 | Podniesienie innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) | 36 937 021 | 43 178 448 | 6 241 427 |
06 03 03 01 | Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system | 53 986 199 | 56 835 072 | 2 848 873 |
08 02 01 01 | Rozwój badań pionierskich w ramach Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych | 1 827 122 604 | 1 842 122 604 | 15 000 000 |
08 02 02 01 | Wiodąca pozycja w zakresie nanotechnologii, materiałów zaawansowanych, technologii laserowej, biotechnologii, zaawansowanych systemów produkcji i przetwarzania | 518 395 125 | 524 204 453 | 5 809 328 |
08 02 03 03 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 330 244 971 | 336 486 398 | 6 241 427 |
08 02 03 04 | Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny | 230 777 055 | 239 323 675 | 8 546 620 |
08 02 03 05 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców | 297 738 618 | 303 307 891 | 5 569 273 |
08 02 08 | Instrument MŚP | 471 209 870 | 481 209 870 | 10 000 000 |
09 04 02 01 | Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych | 722 055 754 | 725 189 515 | 3 133 761 |
15 03 01 01 | Działania "Maria Skłodowska-Curie" - Tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności | 870 013 019 | 885 710 765 | 15 697 746 |
32 04 03 01 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 300 984 111 | 320 757 111 | 19 773 000 |
1.1.4 | Konkurencyjność przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) | 15 000 000 | ||
02 02 02 | Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych | 199 554 000 | 214 554 000 | 15 000 000 |
1.1.5 | Kształcenie, szkolenie i sport ("Erasmus+") | 54 000 000 | ||
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | 1 955 123 300 | 1 979 123 300 | 24 000 000 |
15 02 01 02 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym | 182 672 916 | 212 672 916 | 30 000 000 |
1.1.7 | Cła, Fiscalis i zwalczanie nadużyć finansowych | - 1 365 232 | ||
14 02 01 | Wspieranie funkcjonowania i modernizacji unii celnej | 80 071 000 | 78 860 555 | - 1 210 445 |
14 03 01 | Doskonalenie właściwego funkcjonowania systemów opodatkowania | 32 043 000 | 31 888 213 | - 154 787 |
1.1.81 | Instrument "Łącząc Europę" (CEF) - Energia | - 19 773 000 | ||
32 02 01 04 | Wkład Unii w instrumenty finansowe, żeby tworzyć bardziej sprzyjające inwestycjom prywatnym otoczenie dla projektów infrastrukturalnych w dziedzinie energetyki | 19 773 000 | 0 | - 19 773 000 |
1.1. DAG | Agencje zdecentralizowane | - 3 965 555 | ||
02 05 11 | Agencja Europejskiego GNSS | 30 993 525 | 31 338 525 | 345 000 |
12 02 06 | Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) | 15 947 170 | 11 636 615 | - 4 310 555 |
1.1. OTH | Inne działania i programy | - 2 346 000 | ||
02 03 02 01 | Wsparcie działalności normalizacyjnej wykonywanej przez CEN, Cenelec i ETSI | 18 908 000 | 18 562 000 | - 346 000 |
26 02 01 | Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi | 8 500 000 | 7 500 000 | - 1 000 000 |
29 02 01 | Dostarczanie informacji statystycznych wysokiej jakości, wdrażanie nowych metod tworzenia statystyk europejskich oraz zacieśnianie partnerstwa z Europejskim Systemem Statystycznym | 59 475 000 | 58 475 000 | - 1 000 000 |
1.1. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 51 650 000 | ||
1.1. SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | - 2 900 000 | ||
01 02 01 | Koordynacja, nadzór i komunikacja dotyczące unii gospodarczej i walutowej, w tym euro | 12 000 000 | 11 500 000 | - 500 000 |
04 03 01 08 | Stosunki przemysłowe i dialog społeczny | 16 438 000 | 15 038 000 | - 1 400 000 |
06 02 05 | Działania wspierające europejską politykę transportową i ochronę praw pasażerów, w tym działania komunikacyjne | 11 821 000 | 10 821 000 | - 1 000 000 |
Razem | 155 840 213 |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 22 001,5 mln EUR, nie pozostawiając marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 1a, który wynosi 21 239 mln EUR, zaś wykorzystanie łącznego marginesu na zobowiązania ustalono na kwotę 762,5 mln EUR.
Dział 1b - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekty uzgodnionej przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa |
Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) |
Budżet 2018 | Różnica |
1.2.5 | Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególny przydział na zapewnienie kwoty równoważnej) | 116 666 667 | ||
04 02 64 | Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych | 233 333 333 | 350 000 000 | 116 666 667 |
1.2. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 7 700 000 | ||
Razem | 124 366 667 |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 55 532,2 mln EUR, nie pozostawiając marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 1a, który wynosi 55 181 mln EUR, zaś wykorzystanie łącznego marginesu na zobowiązania ustalono na kwotę 351,2 mln EUR.
Dział 2 - Trwały wzrost gospodarczy: zasoby naturalne
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa |
Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) |
Budżet 2018 | Różnica |
2.0.10 | Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) - wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie | - 229 900 000 | ||
05 03 01 10 | System płatności podstawowej | 16 556 000 000 | 16 326 100 000 | - 229 900 000 |
2.0. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 15 600 000 | ||
Razem | - 214 300 000 |
Zmniejszenie środków na zobowiązania wynika w pełni z wyższych dochodów przeznaczonych na określony cel, które pochodzą z nadwyżki EFRG z dnia 31 października 2017 r., która zaspokoi całość potrzeb w sektorze zgodnie z aktualizacją listu w sprawie poprawek nr 1/2018. Wśród tych zaktualizowanych potrzeb w liście w sprawie poprawek nr 1/2018 zwiększono środki na:
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 59 285,3 mln EUR, co daje margines w wysokości 981,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 2.
Dział 3 - Bezpieczeństwo i obywatelstwo
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa |
Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) |
Budżet 2018 | Różnica |
3.0.11 | Kreatywna Europa | 3 500 000 | ||
15 04 01 | Zwiększanie finansowych zdolności MŚP i małych oraz bardzo małych organizacji w europejskim sektorze kultury i sektorze kreatywnym oraz działanie na rzecz rozwoju polityki w tej dziedzinie i nowych modeli biznesowych | 34 528 000 | 35 528 000 | 1 000 000 |
15 04 02 | Podprogram Kultura - Wspieranie działań transgranicznych oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności | 68 606 000 | 71 106 000 | 2 500 000 |
3.0.8 | Żywność i pasze | - 6 500 000 | ||
17 04 01 | Zapewnienie poprawy statusu zdrowia zwierząt oraz wysokiego poziomu ochrony zwierząt w Unii | 161 500 000 | 160 000 000 | - 1 500 000 |
17 04 02 | Zapewnienie szybkiego wykrywania organizmów szkodliwych dla roślin i ich zwalczania | 25 000 000 | 22 000 000 | - 3 000 000 |
17 04 03 | Zapewnienie skutecznych, efektywnych i niezawodnych kontroli | 57 483 000 | 55 483 000 | - 2 000 000 |
3.0. DAG | Agencje zdecentralizowane | 10 535 000 | ||
18 02 04 | Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol) | 116 687 271 | 120 377 271 | 3 690 000 |
18 03 02 | Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO) | 85 837 067 | 90 837 067 | 5 000 000 |
33 03 04 | Europejska Jednostka Współpracy Sądowej (Eurojust) | 36 506 468 | 38 351 468 | 1 845 000 |
3.0. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 12 650 000 | ||
Razem | 20 185 000 |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 3 493,2 mln EUR, nie pozostawiając marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 3 oraz uruchamiając 837,2 mln EUR z instrumentu elastyczności.
Dział 4 - Globalny wymiar Europy
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekty uzgodnionej przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa |
Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) |
Budżet 2018 | Różnica |
4.0.1 | Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) | - 95 000 000 | ||
05 05 04 02 | Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 148 000 000 | 131 000 000 | - 17 000 000 |
22 02 01 01 | Wsparcie dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa (1), Czarnogóry, Serbii oraz byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 189 267 000 | 199 267 000 | 10 000 000 |
22 02 03 01 | Wsparcie dla Turcji - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 217 400 000 | 167 400 000 | - 50 000 000 |
22 02 03 02 | Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 274 384 000 | 236 384 000 | - 38 000 000 |
4.0.2 | Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI) | 50 000 000 | ||
22 04 01 03 | Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich | 262 072 675 | 296 072 675 | 34 000 000 |
22 04 01 04 | Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA) | 293 379 163 | 299 379 163 | 6 000 000 |
22 04 02 02 | Partnerstwo Wschodnie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 351 556 726 | 361 556 726 | 10 000 000 |
4.0.3 | Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 20 000 000 | ||
21 02 07 03 | Rozwój społeczny | 193 374 058 | 205 874 058 | 12 500 000 |
21 02 20 | Erasmus+ - Wkład z Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 94 928 673 | 102 428 673 | 7 500 000 |
4.0.4 | Instrument Partnerstwa na rzecz Współpracy z Państwami Trzecimi (PI) | - 3 000 000 | ||
19 05 01 | Współpraca z państwami trzecimi mająca na celu zwiększanie widoczności i promowanie Unii oraz wzajemnych interesów | 126 263 000 | 123 263 000 | - 3 000 000 |
4.0. OTH | Inne działania i programy | - 1 083 000 | ||
13 07 01 | Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich | 32 473 000 | 34 473 000 | 2 000 000 |
21 02 40 | Umowy w sprawie określonych towarów | 5 583 000 | 2 500 000 | - 3 083 000 |
4.0. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 8 900 000 | ||
4.0. SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | 1 000 000 | ||
19 06 01 | Programy informacyjne dla państw trzecich na temat stosunków zewnętrznych Unii | 12 000 000 | 15 000 000 | 3 000 000 |
21 08 01 | Ocena wyników pomocy unijnej, działania następcze i kontrolne | 30 676 000 | 29 176 000 | - 1 500 000 |
21 08 02 | Koordynacja i podnoszenie świadomości w zakresie rozwoju | 13 036 000 | 12 536 000 | - 500 000 |
Razem | - 19 183 000 | |||
(1) Użycie tej nazwy pozostaje bez uszczerbku dla stanowisk w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244 (1999) oraz opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości na temat ogłoszenia przez Kosowo niepodległości. |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 9 568,8 mln EUR, co daje margines w wysokości 256,2 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 4.
Dział 5 - Administracja
Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z następującymi wyjątkami:
Ponadto w budżecie na 2018 r. uwzględniono skutki automatycznego dostosowania wynagrodzeń z mocą od dnia 1 lipca 2017 r. we wszystkich sekcjach instytucji w następujący sposób:
w EUR | |
Parlament | - 2 796 000 |
Rada | - 948 000 |
Komisja (łącznie z emeryturami) | - 13 179 600 |
Trybunał Sprawiedliwości | - 868 800 |
Trybunał Obrachunkowy | - 357 000 |
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny | - 193 000 |
Komitet Regionów | - 146 000 |
Rzecznik Praw Obywatelskich | - 24 600 |
Europejski Inspektor Ochrony Danych | - 13 459 |
Europejska Służba Działań Zewnętrznych | - 878 400 |
Razem | - 19 404 859 |
Wreszcie we wszystkich instytucjach w odniesieniu do wydatków związanych z budynkami ustalono dodatkowe redukcje w wysokości 5 mln EUR, takie jak:
w EUR | |
Rada | - 378 623 |
Komisja (łącznie z emeryturami) | - 3 637 499 |
Trybunał Sprawiedliwości | - 270 611 |
Trybunał Obrachunkowy | - 96 409 |
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny | - 89 461 |
Komitet Regionów | - 63 393 |
Rzecznik Praw Obywatelskich | - 7 016 |
Europejski Inspektor Ochrony Danych | - 9 526 |
Europejska Służba Działań Zewnętrznych | - 447 462 |
Razem | - 5 000 000 |
W konsekwencji oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych (3,5 mln EUR) zaproponowanych w sekcji 1.2 powyżej, uzgodniony poziom środków na zobowiązania wynosi 9 665,5 mln EUR, co daje margines w wysokości 362,5 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 5, po zastosowaniu marginesu w wysokości 318 mln EUR w celu skompensowania uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki w 2017 r.
Instrumenty szczególne: Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG), rezerwa na pomoc nadzwyczajną (EAR) i Fundusz Solidarności UE (FSUE)
Środki na zobowiązania dla Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) i rezerwy na pomoc nadzwyczajną (EAR) ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, a zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018. Likwiduje się rezerwę przeznaczoną na Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) (artykuł budżetowy 40 02 44).
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2018 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym na mocy listu w sprawie poprawek nr 1/2018, przy czym dokonuje się następujących dostosowań uzgodnionych przez komitet pojednawczy:
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa |
Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) |
Budżet 2018 | Różnica |
1.1.14 | Europejski Korpus Solidarności (EKS) | - 22 501 000 | ||
15 05 01 | Europejski Korpus Solidarności | 51 177 000 | 28 676 000 | - 22 501 000 |
1.1.5 | Kształcenie, szkolenie i sport ("Erasmus+") | 12 000 000 | ||
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | 1 845 127 000 | 1 857 127 000 | 12 000 000 |
1.1. DAG | Agencje zdecentralizowane | - 3 965 555 | ||
02 05 11 | Agencja Europejskiego GNSS | 30 993 525 | 31 338 525 | 345 000 |
12 02 06 | Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) | 15 947 170 | 11 636 615 | - 4 310 555 |
1.1. INNE | Inne działania i programy | - 900 000 | ||
26 02 01 | Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi | 8 200 000 | 7 300 000 | - 900 000 |
3.0. DAG | Agencje zdecentralizowane | 10 535 000 | ||
18 02 04 | Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol) | 116 687 271 | 120 377 271 | 3 690 000 |
18 03 02 | Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO) | 85 837 067 | 90 837 067 | 5 000 000 |
33 03 04 | Europejska Jednostka Współpracy Sądowej (Eurojust) | 36 506 468 | 38 351 468 | 1 845 000 |
4.0.1 | Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) | - 76 300 000 | ||
05 05 04 02 | Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 120 000 000 | 107 200 000 | - 12 800 000 |
22 02 01 01 | Wsparcie dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa (1), Czarnogóry, Serbii oraz byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 219 000 000 | 221 500 000 | 2 500 000 |
22 02 03 01 | Wsparcie dla Turcji - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 86 000 000 | 48 500 000 | - 37 500 000 |
22 02 03 02 | Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 291 000 000 | 262 500 000 | - 28 500 000 |
4.0.2 | Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI) | 12 500 000 | ||
22 04 01 03 | Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich | 125 000 000 | 133 500 000 | 8 500 000 |
22 04 01 04 | Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA) | 260 000 000 | 261 500 000 | 1 500 000 |
22 04 02 02 | Partnerstwo Wschodnie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 320 000 000 | 322 500 000 | 2 500 000 |
4.0.3 | Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 16 900 000 | ||
21 02 07 03 | Rozwój społeczny | 170 000 000 | 179 400 000 | 9 400 000 |
21 02 20 | Erasmus+ - Wkład z Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 95 995 100 | 103 495 100 | 7 500 000 |
4.0. OTH | Inne działania i programy | 1 000 000 | ||
13 07 01 | Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich | 25 000 000 | 26 000 000 | 1 000 000 |
4.0. SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | 1 500 000 | ||
19 06 01 | Programy informacyjne dla państw trzecich na temat stosunków zewnętrznych Unii | 13 700 000 | 15 200 000 | 1 500 000 |
Razem | - 49 231 555 | |||
(1) Użycie tej nazwy pozostaje bez uszczerbku dla stanowisk w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244 (1999) oraz opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości na temat ogłoszenia przez Kosowo niepodległości. |
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa |
Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) |
Budżet 2018 | Różnica |
1.2.12 | Regiony w okresie przejściowym | - 55 000 000 | ||
04 02 61 | Europejski Fundusz Społeczny - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 1 345 000 000 | 1 305 000 000 | - 40 000 000 |
13 03 61 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 2 750 463 362 | 2 735 463 362 | - 15 000 000 |
1.2.13 | Konkurencyjność (regiony lepiej rozwinięte) | - 90 000 000 | ||
04 02 62 | Europejski Fundusz Społeczny - Regiony lepiej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 2 882 000 000 | 2 847 000 000 | - 35 000 000 |
13 03 62 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony bardziej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 3 497 060 077 | 3 442 060 077 | - 55 000 000 |
1.2.2 | Europejska współpraca terytorialna | - 90 500 000 | ||
13 03 64 01 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Europejska współpraca terytorialna | 1 004 701 248 | 914 201 248 | - 90 500 000 |
1.2.31 | Pomoc techniczna | - 4 500 000 | ||
13 03 65 01 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Operacyjna pomoc techniczna | 72 000 000 | 69 000 000 | - 3 000 000 |
13 03 66 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Innowacyjne działania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich | 43 321 859 | 41 821 859 | - 1 500 000 |
Razem | - 240 000 000 |
Działania te umożliwią ustalenie środków na płatności na poziomie 144 681,0 mln EUR, co oznacza obniżenie ich o 582,5 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu zmienionym na mocy listu w sprawie poprawek nr 1/2018.
Nie przewiduje się rezerw poza tymi, które ujęto w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, z wyjątkiem pozycji budżetowej 22 02 03 01 Wsparcie dla Turcji - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego, na którą przeznaczono 70 000 000 EUR w środkach na zobowiązania, a 35 000 000 EUR w środkach na płatności ujęto w rezerwie do czasu spełnienia następującego warunku:
"Kwota do uwolnienia, kiedy Turcja poczyni wymierne, dostateczne postępy w dziedzinie praworządności, demokracji, praw człowieka i wolności prasy, zgodnie ze sprawozdaniem rocznym Komisji".
Uwagę do budżetu dotyczącą pozycji budżetowej 22 02 03 01 zmienia się odpowiednio.
Z zastrzeżeniem wyraźnych, odmiennych uregulowań w ustępach poprzedzających, poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę do brzmienia uwag do budżetu zostały uzgodnione, z wyjątkiem poprawek do linii budżetowych wymienionych w dwóch poniższych tabelach:
Linia budżetowa | Nazwa |
06 02 01 01 | Usunięcie wąskich gardeł, zwiększenie interoperacyjności kolei, uzupełnienie brakujących połączeń oraz modernizacja odcinków transgranicznych |
09 05 01 | Podprogram MEDIA - Transnarodowe i międzynarodowe rozpowszechnianie oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności |
18 04 01 01 | Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii |
21 02 07 03 | Rozwój społeczny |
22 02 03 02 | Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego |
Linia budżetowa | Nazwa |
02 02 01 | Promowanie przedsiębiorczości i poprawa konkurencyjności oraz dostępu do rynków dla przedsiębiorstw unijnych |
02 03 04 | Narzędzia zarządzania rynkiem wewnętrznym |
05 02 08 03 | Fundusze operacyjne dla organizacji producentów |
05 03 01 01 | System płatności jednolitych (SPS) |
05 03 01 10 | System płatności podstawowej |
05 04 60 01 | Promowanie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz bardziej zrównoważonego terytorialnie i środowiskowo, przyjaznego dla klimatu i innowacyjnego sektora rolnego Unii |
08 02 02 02 | Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje |
09 05 05 | Działania multimedialne |
13 03 61 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" |
13 03 62 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony bardziej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" |
13 06 01 | Wspieranie państw członkowskich w przypadku poważnych klęsk żywiołowych istotnie wpływających na warunki życia, środowisko naturalne lub gospodarkę |
18 02 01 02 | Zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej i lepsze zarządzanie ryzykiem związanym z zagrożeniem dla bezpieczeństwa oraz sytuacjami kryzysowymi |
18 03 01 01 | Wzmacnianie i rozwijanie wspólnego europejskiego systemu azylowego oraz wzmocnienie solidarności i podziału odpowiedzialności między państwami członkowskimi |
21 04 01 | Zwiększenie poszanowania i przestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności oraz wspieranie reform demokratycznych |
23 02 01 | Dostarczanie pomocy humanitarnej i wsparcia żywnościowego szybko, efektywnie i stosownie do potrzeb |
33 02 07 | Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) |
Zakłada się, że poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmieniać ani rozszerzać zakresu istniejącej podstawy prawnej, ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działania można pokryć z dostępnych zasobów.
Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018 z uwzględnieniem:
Projekt budżetu korygującego nr 6/2017 zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji.
Parlament Europejski i Rada przypominają o potrzebie zapewnienia - w świetle wykonywania budżetu - regularnego realizowania płatności w odniesieniu do środków na zobowiązania, tak aby nie dopuścić do ewentualnego anormalnego poziomu niezapłaconych faktur na koniec roku budżetowego.
Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by nadal uważnie monitorowała i aktywnie realizowała programy na lata 2014-2020. W tym celu zwracają się do Komisji, by w odpowiednim czasie przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące stanu realizacji i szacunków w odniesieniu do wymogów w zakresie środków na płatności w 2018 r.
Rada i Parlament Europejski w stosownym terminie podejmą wszelkie konieczne decyzje w sprawie należycie uzasadnionych potrzeb, aby zapobiec narastaniu nadmiernej kwoty niezapłaconych rachunków i zapewnić należyty zwrot środków postulowanych we wnioskach o płatność.
Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że zmniejszenie bezrobocia, w szczególności bezrobocia młodzieży, pozostaje jednym z ważnych i wspólnych priorytetów politycznych; w tym celu potwierdzają swoją zdecydowaną wolę optymalnego wykorzystywania zasobów budżetowych dostępnych w celu rozwiązania tego problemu, w szczególności za pomocą Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
W związku z tym z zadowoleniem przyjmują zwiększenie kwoty przeznaczonej na tę inicjatywę w 2018 r. Konieczne jest jednak nie tylko zapewnienie odpowiednich środków finansowych w budżecie UE, lecz także jednoczesne ustanowienie procedur w celu ich skutecznego wdrażania.
W tym względzie niezbędna jest skuteczna współpraca między Parlamentem, Radą i Komisją, aby zapewnić jak największe oddziaływanie przyjętych środków.
W związku z tym Rada i Parlament Europejski zobowiązują się do rozpatrzenia w trybie priorytetowym zmiany rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów wymaganej do przyjęcia budżetu na rok 2018.
Komisja powinna ułatwić sprawne zatwierdzenie zmian w programach w celu realizacji Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
Ograniczanie bezrobocia młodzieży pozostaje jednym z ważniejszych priorytetów politycznych. Komisja zobowiązuje się do uważnego monitorowania tendencji w zakresie realizacji Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. W przypadku tendencji do wzrostu tempa realizacji inicjatywy i o ile pozwoli na to zdolność absorpcyjna, Komisja zaproponuje zwiększenie środków finansowych dla inicjatywy w drodze budżetu korygującego; zwiększenie to zostanie sfinansowane z łącznego marginesu na zobowiązania zgodnie z art. 14 rozporządzenia w sprawie WRF.
Komisja oczekuje od Rady i Parlamentu, że w takim przypadku zapewnią szybkie przyjęcie stosownego projektu budżetu korygującego.
Rada przypomina, że docelową datą pełnej realizacji redukcji zatrudnienia o 5 % był rok 2017. Ponieważ jednak nie wszystkie instytucje, organy i agencje osiągnęły docelowy poziom redukcji, Rada wzywa do dalszych wysiłków w roku 2018, aby zrealizować cel przewidziany w porozumieniu.
Istotne jest, aby cel zakładający 5-procentową redukcję personelu był realizowany przez wszystkie instytucje, organy i agencje, oraz by jego realizacja była monitorowana, dopóki nie zostanie w pełni osiągnięty. W związku z tym Rada zwraca się do Komisji, by kontynuowała ocenę wyników tego działania, aby wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.356.176 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14587/2017 - C8-0416/2017 - 2017/2044(BUD)). |
Data aktu: | 30/11/2017 |
Data ogłoszenia: | 04/10/2018 |