ROZDZIAŁ 1: POSTANOWIENIA OGÓLNE ...........................................................................
Artykuł 1 Definicje .............................................................................................................
Artykuł 2 Cel .......................................................................................................................
Artykuł 3 Zakres zastosowania ...........................................................................................
Artykuł 4 Biura posłów .......................................................................................................
Artykuł 5 Zasady .................................................................................................................
Artykuł 6 Organizacja .........................................................................................................
Artykuł 7 Zadania Dyrekcji Generalnej ds. Bezpieczeństwa i Ochrony ...........................
Artykuł 8 Upoważnieni pracownicy ...................................................................................
Artykuł 9 Wykonywanie obowiązków przez pracowników DG SAFE ..............................
Artykuł 10 Obowiązek przestrzegania przepisów i współpracy ..........................................
Artykuł 11 Delegowanie zadań stronie umowy ...................................................................
ROZDZIAŁ 2: STOPNIE ALARMOWE ....................................................................................
Artykuł 12 Poziomy stopni alarmowych ..............................................................................
Artykuł 13 Decyzja w sprawie poziomu stopnia alarmowego .............................................
Artykuł 14 Komunikacja w związku z poziomami stopni alarmowych ..............................
ROZDZIAŁ 3: ZAPOBIEGANIE INCYDENTOM ZWIĄZANYM Z BEZPIECZEŃSTWEM .
Artykuł 15 Ocena ryzyka ......................................................................................................
Artykuł 16 Kontrola dostępu ................................................................................................
Artykuł 17 Środki ochrony indywidualnej ...........................................................................
ROZDZIAŁ 4: REAGOWANIE NA INCYDENTY ZWIĄZANE Z BEZPIECZEŃSTWEM ....
Artykuł 18 Podejrzenie wystąpienia incydentu związanego z bezpieczeństwem ...............
Artykuł 19 Wystąpienie incydentu związanego z bezpieczeństwem ..................................
Artykuł 20 Sprawozdanie dotyczące incydentu związanego z bezpieczeństwem ...............
ROZDZIAŁ 5: BROŃ SŁUŻBOWA ...........................................................................................
Artykuł 21 Zasady ogólne .....................................................................................................
Artykuł 22 Zezwolenie na posiadanie przy sobie broni służbowej .....................................
Artykuł 23 Stosowanie i używanie broni służbowej ............................................................
Artykuł 24 Obecność uzbrojonych zewnętrznych pracowników ochrony na terenie Parlamentu ..........................................................................................................
Artykuł 25 Konsekwencje wyciągnięcia lub użycia broni służbowej - sprawozdawczość i pomoc .................................................................................................................
ROZDZIAŁ 6: EGZEKWOWANIE ............................................................................................
Artykuł 26 Egzekwowanie przestrzegania środków bezpieczeństwa ..................................
ROZDZIAŁ 7: DOCHODZENIA W SPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA I DOCHODZENIA POMOCNICZE ...................................................................................................
Artykuł 27 Dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa ...........................................................
Artykuł 28 Dochodzenia pomocnicze ..................................................................................
Artykuł 29 Czynności dochodzeniowe w ramach dochodzeń pomocniczych .....................
ROZDZIAŁ 8: PRZEPISY KOŃCOWE .....................................................................................
Artykuł 30 Kontakty z przyjmującymi państwami członkowskimi i państwami trzecimi, organami krajowymi, innymi instytucjami Unii i podmiotami międzynarodowymi ............................................................................................
Artykuł 31 Mechanizm składania skarg przez posłów do Parlamentu Europejskiego .......
Artykuł 32 Przepisy wykonawcze ........................................................................................
Artykuł 33 Uchylenie ............................................................................................................
Artykuł 34 Wejście w życie i publikacja .............................................................................
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 232,
uwzględniając Protokół nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej załączony do Traktatów, w szczególności jego art. 1 i 18,
uwzględniając Regulamin Parlamentu Europejskiego, w szczególności jego art. 25 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Celem Parlamentu w zakresie bezpieczeństwa jest umożliwienie jego właściwego funkcjonowania przez utrzymanie porządku i zapewnienie bezpiecznego i zabezpieczonego środowiska na terenie Parlamentu oraz wystarczającego poziomu ochrony osób fizycznych, budynków i mienia przed zagrożeniami.
(2) Parlament powinien dążyć do osiągnięcia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa osób, budynków i mienia, który zapewnia właściwą równowagę między bezpieczeństwem a dostępnością.
(3) Bezpieczeństwo i ochrona w Parlamencie powinny opierać się na zasadach legalności, proporcjonalności, odpowiedzialności i skuteczności.
(4) Kwestie bezpieczeństwa i ochrony powinny być uwzględniane przy opracowywaniu i wdrażaniu wszystkich strategii politycznych Parlamentu.
(5) Ciążący na Parlamencie obowiązek dochowania należytej staranności obejmuje podejmowanie wszelkich racjonalnych kroków w zakresie wdrażania środków bezpieczeństwa mających zapobiec dającej się racjonalnie przewidzieć szkodzie dla osób, o których mowa w art. 3 ust. 2, szkodom w odniesieniu do budynków Parlamentu, a także szkodom majątkowym.
(6) Parlament zawarł porozumienia z rządami Belgii, Luksemburga i Francji, które to umowy potwierdzają, że Parlament jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na swoim terenie.
(7) Parlament podpisał protokół ustaleń z rządem Belgii dotyczący weryfikacji zabezpieczeń i może podpisać podobne porozumienia z innymi państwami członkowskimi.
(8) Praktyki stosowane obecnie w instytucjach unijnych, państwach członkowskich i innych organizacjach międzynarodowych wskazują, że system stopni alarmowych jest najbardziej efektywnym sposobem zapewniającym podjęcie odpowiednich i proporcjonalnych środków bezpieczeństwa w odpowiedzi na stwierdzony poziom ryzyka, system stopni alarmowych obowiązujący w Parlamencie wprowadzony decyzją Prezydium z dnia 16 grudnia 2002 r. należy poddać przeglądowi i uprościć, aby uczynić go bardziej elastycznym i skutecznym w odpowiedzi na zagrożenia bezpieczeństwa.
(9) Przyjmujące państwa członkowskie i państwa trzecie powinny mieć możliwość zezwolenia Parlamentowi na zapewnianie uzbrojonej ochrony osobistej Przewodniczącemu podczas jego pobytu na ich terytorium i na posiadanie broni palnej do ochrony osób na swoim terenie.
(10) Kwestie związane z wydawaniem przepustek reguluje odrębna decyzja Prezydium przyjęta na podstawie art. 126 ust. 1 Regulaminu Parlamentu. 1
(11) Wdrażając niniejszą decyzję, Parlament powinien zapewnić ochronę prywatności i danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.79.3 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Przepisy regulujące kwestie bezpieczeństwa i ochrony w Parlamencie Europejskim - Decyzja Prezydium z dnia 15 stycznia 2018 r. |
Data aktu: | 02/03/2018 |
Data ogłoszenia: | 02/03/2018 |
Data wejścia w życie: | 02/03/2018 |