(Dz.U.UE C z dnia 18 czerwca 2019 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
UZNAJĄC kluczową rolę odgrywaną w obszarze współpracy w sprawach karnych w Unii Europejskiej przez Eurojust i cztery sieci utworzone przez Radę, a mianowicie Europejską Sieć Sądową, europejską sieć punktów kontaktowych dotyczących osób odpowiedzialnych za ludobójstwo, zbrodnie przeciw ludzkości oraz zbrodnie wojenne (sieć punktów kontaktowych ds. ścigania ludobójstwa), sieć ekspertów ds. wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych (sieć JIT) i europejską sieć sądową ds. cyberprzestępczości (EJCN) (zwane dalej "sieciami"),
PRZYPOMINAJĄC, że każda z tych sieci ma szczególną rolę do odegrania w zwalczaniu poważnej przestępczości i ułatwianiu współpracy sądowej, ale że wzajemnie się uzupełniają i uzupełniają prace Eurojustu,
PRZEKONANA o potrzebie zachowania i dalszego wzmacniania operacyjnej autonomii sieci,
ODNOTOWUJĄC, że koordynacja i synergie między Eurojustem a sieciami znacznie poprawiły się w ostatnich latach,
ZAUWAŻAJĄC jednak, że nadal istnieją możliwości usprawnień w tym zakresie,
ZDECYDOWANA pomagać i ułatwiać Eurojustowi i sieciom osiągnięcie celu, jakim jest dalsza poprawa koordynacji i synergii między nimi,
UWZGLĘDNIAJĄC pozytywną ocenę działań prowadzonych przez europejską sieć sądową ds. cyberprzestępczości od momentu jej utworzenia w czerwcu 2016 r., oraz BIORĄC POD UWAGĘ, że utworzenie sformalizowanego sekretariatu tej sieci zwiększyłoby poziom realizacji programu prac i działań tej sieci oraz dalszy rozwój synergii między nią a innymi sieciami oraz synergie między nią a Eurojustem,
UWZGLĘDNIAJĄC wspólny dokument sporządzony przez Eurojust i sieci, przedstawiony w załączniku do niniejszych konkluzji,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE KONKLUZJE:
Rada z zadowoleniem przyjmuje analizę dokonaną przez Eurojust i sieci, przedstawioną we wspólnym dokumencie, dotyczącą obecnego stopnia koordynacji i synergii między tymi podmiotami.
Rada z aprobatą odnotowuje także zawartą w tym dokumencie analizę możliwości dalszego rozwijania tej koordynacji i takich synergii.
Rada zachęca Eurojust i sieci do dalszego rozwijania koordynacji i synergii między nimi, zgodnie z możliwościami i propozycjami działań opisanymi we wspólnym dokumencie.
Rada apeluje również do Eurojustu i sieci, by nadal współpracowały z myślą o dalszym rozwijaniu koordynacji i synergii oraz z myślą o jeszcze skuteczniejszym zwalczaniu poważnej przestępczości i ułatwianiu współpracy w sprawach karnych w Unii Europejskiej.
Rada jest zdania, że chociaż wszystkie sieci są ważne i odgrywają wyjątkową rolę, uprzywilejowane partnerstwo Eurojustu i europejskiej sieci sądowej ds. cyberprzestępczości, wynikające z art. 85 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, art. 25a decyzji w sprawie Eurojustu 1 , art. 48 rozporządzenia w sprawie Eurojustu 2 i art. 10 decyzji w sprawie europejskiej sieci sądowej ds. cyberprzestępczości 3 , powinno znaleźć odzwierciedlenie zarówno na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym, w tym poprzez dalsze przyczynianie się do odpowiedniej alokacji spraw między tymi dwoma podmiotami w ramach współpracy sądowej oraz poprzez zapewnienie funkcjonowania sekretariatu europejskiej sieci sądowej jako odrębnej jednostki odpowiedzialnej za zarządzanie tą siecią.
Bez uszczerbku dla wyników dyskusji na temat nowych wieloletnich ram finansowych Rada uznaje, że Eurojust i sieci muszą być w stanie właściwie wykonywać swoje zadania oraz że Eurojust - i przez rozszerzenie, sieci - powinien dysponować odpowiednimi zasobami.
Rada popiera dalsze analizowanie możliwości utworzenia w ramach Eurojustu sprawnego sekretariatu, który zapewniałby pomoc europejskiej sieci sądowej ds. cyberprzestępczości, umożliwiając jej zaspokojenie potrzeb i oczekiwań praktyków w dziedzinie cyberprzestępczości.
Zwraca się do prezydencji, by nadal poświęcała odpowiednią uwagę, również na szczeblu politycznym, kwestii koordynacji i synergii między Eurojustem a sieciami.
WSPÓLNY DOKUMENT
Od: - Eurojust,
Data: 3 kwietnia 2019 r.
Do: Prezydencja rumuńska w Radzie UE
Sekretariat Generalny Rady UE
Dotyczy: Wspólny dokument Eurojustu, EJN, sieci punktów kontaktowych ds. ścigania ludobójstwa, sieci JIT oraz europejskiej sieci sądowej ds. cyberprzestępczości w sprawie synergii między Eurojustem a sieciami utworzonymi przez Radę w obszarze współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych
Cel
Na wniosek prezydencji rumuńskiej w Radzie UE 4 Europejska Sieć Sądowa (EJN), europejska sieć punktów kontaktowych dotyczących osób odpowiedzialnych za ludobójstwo, zbrodnie przeciw ludzkości oraz zbrodnie wojenne (sieć punktów kontaktowych ds. ścigania ludobójstwa), sieć wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych (sieć JIT), europejska sieć sądowa ds. cyberprzestępczości oraz Eurojust przedstawiają wspólny dokument opisujący ich poglądy na temat synergii istniejących między sieciami 5 oraz między tymi sieciami a Eurojustem, a także na temat potencjalnych obszarów, w których można by dalej rozwijać takie synergie.
Zgodnie z wnioskiem wspólny dokument odnosi się do konkretnych kwestii poruszonych w dokumencie Rady 7000/19 i zawiera konkretne propozycje w tym zakresie.
Sieci wspierane przez Eurojust różnią się znacznie pod względem podstawy prawnej (akt prawny UE lub inny dokument Rady), mandatu (horyzontalny lub dotyczący prawa karnego) i funkcji (eksperci krajowi lub lokalne punkty kontaktowe, członkowie organów sądowych lub organów ścigania). Na przykład Europejska Sieć Sądowa istnieje od dawna i rozwinęła, zgodnie ze swoimi ramami prawnymi, "uprzywilejowane stosunki, oparte na konsultacji i komplementarności" 6 .
Zgodnie z podstawą prawną Eurojustu 7 sekretariaty sieci działają jako odrębne jednostki i mogą korzystać z zasobów administracyjnych Eurojustu, które są niezbędne do wykonywania ich zadań. Koordynacja prac tych sekretariatów, o której mowa w art. 48 ust. 2 rozporządzenia w sprawie Eurojustu, jest zapewniana przez Eurojust.
Wspólny dokument składa się z dwóch głównych sekcji: 1) synergie istniejące między sieciami i między sieciami a Eurojustem, oraz 2) dalsze rozwijanie synergii.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.207.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Konkluzje Rady - "Synergie między Eurojustem a sieciami utworzonymi przez Radę w obszarze współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych". |
Data aktu: | 18/06/2019 |
Data ogłoszenia: | 18/06/2019 |