(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W swoim komunikacie z dnia 6 grudnia 2012 r. 1 Komisja przedstawiła plan działania na rzecz wzmocnienia walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania. Komunikatowi towarzyszyły dwa zalecenia, jedno dotyczące agresywnego planowania podatkowego 2 oraz drugie dotyczące środków mających na celu zachęcanie państw trzecich do stosowania minimalnych norm w zakresie dobrych rządów w sprawach podatkowych 3 .
(2) Decyzją Komisji C(2013)2236 4 powołano Platformę na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania ("Platforma") - grupę ekspertów Komisji, która dokona przeglądu postępu różnych środków, w tym planu działania na 2012 r. dotyczącego oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania oraz wdrożenia dwóch zaleceń. W swoim komunikacie w sprawie podwójnego opodatkowania w obrębie jednolitego rynku 5 , Komisja stwierdziła, że przeanalizuje potencjalne korzyści z utworzenia forum UE ds. podwójnego opodatkowania. Biorąc pod uwagę fakt, że podwójne nieopodatkowanie i podwójne opodatkowanie są często powiązane, uznano za stosowne, żeby kwestia podwójnego opodatkowania również została podjęta z przez Platformę. To założenie jest nadal aktualne.
(3) Na mocy decyzji Komisji C(2015)4095 6 Platformę powołano ponownie, a decyzja C (2013)2236 została uchylona. Decyzja C(2015)4095 przestała obowiązywać z dniem 17 czerwca 2019 r.
(4) Parlament Europejski 7 i Rada Unii Europejskiej 8 wezwały do dalszych wysiłków w walce z oszustwami podatkowymi i unikaniem opodatkowania. Rezultatem prac komisji TAXE Parlamentu Europejskiego ustanowionej na początku 2015 r. i powołanej bezpośrednio po niej specjalnej komisji TAX2, komisji śledczej do zbadania zarzutów naruszenia prawa Unii i niewłaściwego administrowania w jego stosowaniu w odniesieniu do prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania, a także komisji TAX3, było wezwanie do dalszych działań w celu zwalczania niesprawiedliwych i nieskutecznych podatków oraz do podejmowania dalszych inicjatyw w zakresie dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych i przejrzystości podatkowej.
(5) Platforma jest skutecznym narzędziem zwiększania takiej przejrzystości w kształtowaniu polityki podatkowej i zachęca jednocześnie do konstruktywnego dialogu między Komisją a różnymi podmiotami podatkowymi, a także między samymi podmiotami podatkowymi. Komisja musi opierać się na wiedzy fachowej specjalistów i zainteresowanych stron. Platforma jest cennym źródłem wiedzy specjalistycznej w dziedzinie podatków.
(6) Komisja jest partnerem w inicjatywie podatkowej z Addis Abeby, w ramach której zainicjowano w 2015 r. wielostronne partnerstwo, którego celem jest usprawnienie mobilizacji dochodów krajowych w krajach rozwijających się, aby mogły one finansować swoje programy działań na rzecz rozwoju i osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju do 2030 r. Platforma powinna nadal doradzać Komisji i wspierać ją w jej bieżących działaniach opartych na inicjatywie podatkowej z Addis Abeby.
(7) Sprawiedliwe i skuteczne opodatkowanie jako polityczny priorytet Komisji doprowadziło do licznych inicjatyw prawnych oraz do prawa miękkiego i przypadków kwestionowania spraw dotyczących pomocy państwa. W dniu 18 marca 2015 r. Komisja przyjęła pakiet w sprawie przejrzystości podatkowej 9 . W dniu 17 czerwca 2015 r. 10 Komisja przyjęła komunikat w sprawie sprawiedliwego i skutecznego systemu opodatkowania przedsiębiorstw w Unii (plan działania na 2015 r.), w którym przekazała dane na temat stosowania zaleceń z 2012 r. Uwzględniono w nim wkład Platformy. W komunikacie tym Komisja zapowiedziała, że mandat Platformy zostanie przedłużony jej zakres rozszerzony a jej metody pracy wzmocnione.
(8) W dniu 28 stycznia 2016 r. Komisja przyjęła komunikat w sprawie strategii zewnętrznej na rzecz efektywnego opodatkowania 11 w celu promowania dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na całym świecie. W komunikacie określono nowe obszary prac Platformy zwłaszcza w odniesieniu do unijnego programu w zakresie podatków i rozwoju oraz koordynacji krajowych wykazów jurysdykcji niechętnych współpracy. W związku z tym unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy w kwestiach podatkowych 12 pozostaje podstawowym narzędziem egzekwowania dobrego zarządzania podatkami na całym świecie.
(9) Jak wskazano w wytycznych politycznych na lata 2019-2024 przedstawionych w lipcu 2019 r. 13 , sprawiedliwe i efektywne opodatkowanie pozostanie jednym z priorytetów Komisji.
(10) Mając na uwadze dowiedzioną użyteczność Platformy jako forum, które miało i ma nadal duże znaczenie, przyczyniając się do opracowywania programu przejrzystości podatkowej i sprawiedliwego opodatkowania, mandat Platformy należy odnowić.
(11) Platforma powinna zapewniać Komisji doradztwo i pomoc. Platforma umożliwiłaby również dialog, wymianę doświadczeń, wiedzy fachowej oraz poglądów między wszystkimi zainteresowanymi stronami.
(12) Platformie powinien przewodniczyć przedstawiciel Komisji, a w jej skład powinni wchodzić przedstawiciele organów podatkowych państw członkowskich, organizacje reprezentujące przedsiębiorców lub społeczeństwo obywatelskie i osoby zajmujące się zawodowo podatkami.
(13) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków Platformy.
(14) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 14 .
(15) Aby zapewnić ciągłość działania Platformy, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie z mocą wsteczną.
(16) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Paolo GENTILONI | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.428.34 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Odnowienie składu grupy ekspertów Komisji Platforma na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania2019/C 428/08. |
Data aktu: | 16/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 20/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 17/06/2019 |