Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding Sprawozdawca: Węgry.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding

Sprawozdawca: Węgry

(2020/C 160/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2020 r.)

Jurysdykcja

1.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych i geograficznych jako rynków:
a)
produkcji treści audiowizualnych;
b)
udzielania licencji na prawa do transmisji treści audiowizualnych;
c)
hurtowej dostawy płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium;
d)
hurtowej dostawy kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych;
e)
detalicznej dostawy usług audiowizualnych;
f)
detalicznej dostawy usług łączności ruchomej;
g)
detalicznej dostawy usług stacjonarnego dostępu do internetu;
h)
detalicznej dostawy usług telefonii stacjonarnej;
i)
detalicznej dostawy usług "multiple play";
j)
sprzedaży przestrzeni reklamowej w telewizji.

Ocena wpływu na konkurencję

4.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji z powodu:
a)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych w Szwecji;
b)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych w Finlandii;
c)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie płatnych telewizyjnych kanałów sportowych w wersji premium w Szwecji;
d)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie płatnych telewizyjnych kanałów sportowych w wersji premium w Finlandii;
e)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem zamknięcia dostępu podmiotom świadczącym detaliczne usługi dostępu do mobilnego i stacjonarnego internetu oraz usługi "multiple play" w Szwecji; 2
f)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem zamknięcia dostępu podmiotom świadczącym detaliczne usługi dostępu do mobilnego i stacjonarnego internetu oraz usługi "multiple play" w Finlandii; 3
g)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie sprzedaży przestrzeni reklamowej w Szwecji;
h)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie sprzedaży przestrzeni reklamowej w Finlandii.
5.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie zakłóci znacznie efektywnej konkurencji z powodu:
a)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji treści audiowizualnych (po stronie popytu) w Finlandii;
b)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach nabywania praw do transmisji audiowizualnych treści sportowych i udzielania licencji na te prawa w Finlandii;
c)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Szwecji;
d)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Finlandii;
e)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Norwegii;
f)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Danii;
g)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do (i) kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych oraz (ii) płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Szwecji;
h)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do (i) kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych oraz (ii) płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Finlandii;
i)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Norwegii;
j)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu dostawcom audiowizualnych usług OTT poprzez stosowanie sprzedaży wiązanej lub pakietowej audiowizualnych usług OTT świadczonych przez Bonnier Broadcasting i usług telekomunikacyjnych przedsiębiorstwa Telia lub praktyk wyłączających w Szwecji; 4
k)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu dostawcom audiowizualnych usług OTT poprzez stosowanie sprzedaży wiązanej lub pakietowej audiowizualnych usług OTT świadczonych przez Bonnier Broadcasting i usług telekomunikacyjnych przedsiębiorstwa Telia lub praktyk wyłączających w Finlandii 5 .

Zobowiązania

6.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 18 września 2019 r. usuwają znaczne zakłócenia efektywnej konkurencji określone w projekcie decyzji. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.
7.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku wywiązania się w pełni z ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 18 września 2019 r. zgłoszona transakcja nie powinna znacznie ograniczyć efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na jego istotnej części. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG

8.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w związku z powyższym należy uznać zgłoszoną transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych, zwłaszcza usług OTT.
3 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych, zwłaszcza usług OTT.
4 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych.
5 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.160.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding Sprawozdawca: Węgry.
Data aktu: 12/11/2019
Data ogłoszenia: 11/05/2020