Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2018 r. w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania dyplomów (2018/2838(RSP)).

Propagowanie automatycznego wzajemnego uznawania dyplomów
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2018 r. w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania dyplomów (2018/2838(RSP))

(2020/C 345/14)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2020 r.)

P8_TA(2018)0437

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 26, 53 i 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 14 grudnia 2017 r. w sprawie propagowania współpracy państw członkowskich w zakresie wzajemnego uznawania dyplomów studiów wyższych i dyplomów ukończenia szkół średnich,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie 1 ,
uwzględniając komunikat z Bukaresztu z 2012 r.,
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 17 stycznia 2018 r. dotyczący zalecenia Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (COM(2018)0024),
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 22 maja 2018 r. dotyczący zalecenia Rady w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania dyplomów szkół wyższych i świadectw ukończenia szkół średnich oraz efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą (COM(2018)0270),
uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania dyplomów (0-000084/2018 - B8-0415/2018),
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Kultury i Edukacji,
uwzględniając art. 128 ust. 5 i art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że mobilność edukacyjna rozwija umiejętności, kompetencje i wiedzę, a jednocześnie propaguje wartości europejskie i aktywny udział w społeczeństwie;
B.
mając na uwadze, że wzajemne uznawanie dyplomów i efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą umożliwia państwom członkowskim zacieśnienie i przyspieszenie współpracy w zakresie kształcenia i szkolenia oraz ukazuje jedną z konkretnych korzyści współpracy unijnej dla obywateli;
C.
mając na uwadze, że usprawnienie procedur uznawania dyplomów szkół wyższych i świadectw ukończenia szkół średnich oraz efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą jest warunkiem wstępnym utworzenia do 2025 r. europejskiego obszaru edukacji 2 ;
D.
mając na uwadze, że osiągnięto już znaczne postępy na poziomie szkolnictwa wyższego, w szczególności w drodze porozumień regionalnych między niektórymi państwami członkowskimi, które to porozumienia mogą stanowić inspirację dla urzeczywistnienia automatycznego uznawania kwalifikacji w ramach europejskiego obszaru edukacji;
E.
mając na uwadze, że procedury wzajemnego uznawania kwalifikacji zdobytych w ramach kształcenia w szkołach średnich i efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą w trakcie uczęszczania do szkoły średniej są wciąż słabo rozwinięte;
F.
mając na uwadze, że mobilność edukacyjna w UE zyskuje na znaczeniu zarówno w odniesieniu do faktycznej liczby studentów, jak i dostępnych miejsc oraz możliwości uczenia się;
G.
mając na uwadze, że sprawiedliwe i przejrzyste uznawanie kwalifikacji zdobytych za granicą jest zarówno celem technicznym procesu bolońskiego, jak i podstawową wartością stanowiącą fundament otwartego i sprzyjającego integracji europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego;
H.
mając na uwadze, że prawo do edukacji jest podstawowym prawem człowieka, które powinno być powszechnie gwarantowane;
1.
wzywa państwa członkowskie do podjęcia zobowiązań politycznych i wprowadzenia mechanizmów automatycznego wzajemnego uznawania kwalifikacji zdobytych w ramach szkolnictwa wyższego i kształcenia na poziomie szkoły średniej, a także efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą, zgodnie z celami europejskiego obszaru edukacji; wzywa Komisję, aby wspierała realizację tego celu poprzez sprzyjanie wzajemnemu uczeniu się i wymianie dobrych praktyk, takich jak regularne wydawanie "oświadczeń porównywalności" świadectw szkół średnich oraz spójne stosowanie tabeli klasyfikacji ECTS;
2.
zwraca się do państw członkowskich, aby umacniały współpracę transnarodową oraz wykorzystywały nowe technologie dla zwiększenia efektywności, zmniejszenia kosztów, poprawy przejrzystości i budowania zaufania do tego celu z myślą o wykorzystaniu możliwości kształcenia i zatrudnienia, jakie daje rynek wewnętrzny; podkreśla również potrzebę współpracy z Komisją dla skutecznego opracowania i wdrożenia europejskiej karty studenckiej, aby ułatwiać wzajemne uznawanie dyplomów i okresów nauki za granicą przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążeń administracyjnych i kosztów dla studentów i instytucji edukacyjnych;
3.
wzywa państwa członkowskie, aby rozpoczęły współpracę w zakresie ogólnego szkolnictwa średniego i szkoleń zorientowanych na wspieranie przejrzystości i budowanie zaufania między różnymi systemami edukacji i szkolenia;
4.
wzywa do zwrócenia uwagi na znaczenie i potencjał unijnych źródeł finansowania i programu Erasmus+, w szczególności w zakresie propagowania mobilności na wszystkich poziomach kształcenia i w odniesieniu do zakładania uniwersytetów europejskich i wspólnych studiów magisterskich;
5.
przypomina w tym kontekście, jak ważne jest zagwarantowanie integracji unijnych programów mobilności, w szczególności dzięki zapewnieniu udziału osób niepełnosprawnych oraz osób ze środowisk defaworyzowanych;
6.
wzywa państwa członkowskie, aby ułatwiały integrację nowo przybyłych studentów, uchodźców i migrantów w środowisku edukacyjnym poprzez zagwarantowanie, że początkowe uznawanie ich dyplomów lub efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą przez dane państwo członkowskie UE nie pociąga za sobą nadmiernych obciążeń administracyjnych;
7.
wzywa państwa członkowskie, aby do 2025 r. wprowadziły mechanizmy ułatwiające automatyczne wzajemne uznawanie dyplomów i efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą, zgodnie z celami europejskiego obszaru edukacji i w oparciu o istniejące ramy, w tym ramy kompetencji kluczowych UE; podkreśla także w tym kontekście znaczenie wzajemnych powiązań i komplementarności europejskiego obszaru edukacji i europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego;
8.
uznaje pozytywny przykład matury europejskiej dla współpracy między państwami członkowskimi w zakresie uznawania kwalifikacji zdobytych na poziomie szkoły średniej; zaleca jednak, aby państwa członkowskie usunęły wszelkie zbędne przeszkody utrudniające szybkie i przejrzyste uznawanie stopni szkół europejskich przy dostępie do szkolnictwa wyższego;
9.
zaleca, aby państwa członkowskie zapewniły - w celu automatycznego wzajemnego uznawania dyplomów i sprawiedliwego dostępu do instytucji szkolnictwa wyższego - by wszyscy uczniowie europejscy byli uprawnieni do uczęszczania do szkół średnich na tych samych warunkach, co obywatele danego państwa członkowskiego, dzięki prawu do dołączenia do klasy w ich grupie wiekowej, na poziomie równoważnym do poziomu ich klasy w kraju pochodzenia, niezależnie od stopnia znajomości języka;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.345.78

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2018 r. w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania dyplomów (2018/2838(RSP)).
Data aktu: 25/10/2018
Data ogłoszenia: 16/10/2020