(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)
Sprawozdawca: | Mieczysław STRUK (PL/EPL), marszałek województwa pomorskiego |
Dokumenty źródłowe: |
COM(2020) 451 final COM(2020) 450 final COM(2020) 452 final COM(2020) 447 final |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do nadzwyczajnych zasobów dodatkowych i przepisów wykonawczych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU)
COM(2020) 451 final
Poprawka 1
COM(2020) 451 final - Część 1
Tytuł aktu
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do nadzwyczajnych zasobów dodatkowych i przepisów wykonawczych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii cOvID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU) | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do nadzwyczajnych zasobów dodatkowych i przepisów wykonawczych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz celu "Europejska współpraca terytorialna", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii cOvID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU) |
Uzasadnienie
Pandemia COVID-19 i jednostronne zamknięcie granic w szeregu państw członkowskich spowodowały poważne szkody w regionach przygranicznych, którymi należy się teraz odpowiednio zająć.
Poprawka 2
COM(2020) 451 final - Część 1
Motyw 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie zostały w sposób bezprecedensowy dotknięte kryzysem ze względu na skutki pandemii COVID-19. Obecny kryzys hamuje wzrost gospodarczy w państwach członkowskich, co z kolei pogłębia poważne niedobory płynności spowodowane nagłym i znaczącym wzrostem inwestycji publicznych potrzebnych w ich systemach ochrony zdrowia i w innych sektorach gospodarki. Stworzyło to wyjątkową sytuację, której rozwiązanie wymaga użycia szczególnych środków. | Państwa członkowskie zostały w sposób bezprecedensowy dotknięte kryzysem ze względu na skutki pandemii COVID-19. Obecny kryzys zwiększył zagrożenie ubóstwem i pogłębił podziały społeczne w UE, hamuje wzrost gospodarczy w państwach członkowskich, co z kolei pogłębia poważne niedobory płynności spowodowane nagłym i znaczącym wzrostem inwestycji publicznych potrzebnych w ich systemach ochrony zdrowia i w innych sektorach gospodarki. Stworzyło to wyjątkową sytuację, której rozwiązanie wymaga użycia szczególnych środków. |
Poprawka 3
COM(2020) 451 final - Część 1
Motyw 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Zgodnie z rozporządzeniem [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy] i w granicach zasobów w nim przydzielonych należy wprowadzić środki na odbudowę i zwiększenie odporności gospodarki w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu zaradzenia bezprecedensowym skutkom kryzysu związanego z COVID-19. Takie dodatkowe zasoby powinny zostać wykorzystane do zapewnienia przestrzegania terminów przewidzianych w rozporządzeniu [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy]. Ponadto należy udostępnić dodatkowe zasoby na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w drodze rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020. | Zgodnie z rozporządzeniem [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy] i w granicach zasobów w nim przydzielonych należy wprowadzić środki na odbudowę i zwiększenie odporności gospodarki w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu zaradzenia bezprecedensowym skutkom kryzysu związanego z COVID-19. Ponadto należy udostępnić dodatkowe zasoby na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w drodze rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020. |
Uzasadnienie
Należy zapewnić większą elastyczność.
Poprawka 4
COM(2020) 451 final - Część 1
Motyw 5
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Należy udostępnić dodatkową, nadzwyczajną kwotę w wysokości 58 272 800 000 EUR (w cenach bieżących) na zobowiązanie budżetowe z funduszy strukturalnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", na lata 2020, 2021 i 2022, w celu udzielenia pomocy państwom członkowskim i regionom najbardziej dotkniętym kryzysem we wspieraniu kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i w przygotowaniach do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność, z myślą o szybkim przekazaniu zasobów do realnej gospodarki za pośrednictwem istniejących programów operacyjnych. Zasoby na 2020 r. pochodzą ze zwiększenia zasobów dostępnych na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020, natomiast zasoby na lata 2021 i 2022 pochodzą z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy. Część dodatkowych zasobów powinno się przydzielić na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji. Komisja powinna określić podział pozostałych dodatkowych zasobów dla każdego państwa członkowskiego na podstawie metody alokacji opartej na najnowszych dostępnych obiektywnych danych statystycznych dotyczących względnej zamożności państw członkowskich oraz skali skutków obecnego kryzysu dla ich gospodarek i społeczeństw. Metoda alokacji powinna uwzględniać specjalną kwotę dodatkową dla regionów najbardziej oddalonych ze względu na szczególną wrażliwość ich gospodarek i społeczeństw. W celu odzwierciedlenia zmieniającego się charakteru skutków kryzysu, podział należy poddać przeglądowi w 2021 r. w oparciu o tę samą metodę alokacji, z wykorzystaniem najnowszych danych statystycznych dostępnych na dzień 19 października 2021 r., tak aby rozdzielić dodatkowe zasoby przewidziane w transzy na 2022 r. | Należy udostępnić dodatkową, nadzwyczajną kwotę w wysokości 58 272 800 000 EUR (w cenach bieżących) na zobowiązanie budżetowe z funduszy strukturalnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz celu "Europejska współpraca terytorialna", na lata 2020, 2021 i 2022 oraz w przypadku wniosku organu zarządzającego i przy uzasadnieniu ze strony państwa członkowskiego również na lata 2023 i 2024, w celu udzielenia pomocy państwom członkowskim i regionom najbardziej dotkniętym kryzysem we wspieraniu kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i w przygotowaniach do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność, z myślą o szybkim przekazaniu zasobów do realnej gospodarki za pośrednictwem istniejących programów operacyjnych. Zasoby na 2020 r. pochodzą ze zwiększenia zasobów dostępnych na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020, natomiast zasoby na lata 2021 i 2022 oraz, tam gdzie to ma zastosowanie, na lata 2023 i 2024, pochodzą z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy. Część dodatkowych zasobów powinno się przydzielić na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji. Komisja powinna określić podział pozostałych dodatkowych zasobów dla każdego państwa członkowskiego na podstawie metody alokacji opartej na najnowszych dostępnych obiektywnych danych statystycznych dotyczących względnej zamożności państw członkowskich oraz skali skutków obecnego kryzysu dla ich gospodarek i społeczeństw. Metoda alokacji powinna uwzględniać specjalną kwotę dodatkową dla regionów najbardziej oddalonych ze względu na szczególną wrażliwość ich gospodarek i społeczeństw. W celu odzwierciedlenia zmieniającego się charakteru skutków kryzysu, podział należy poddać przeglądowi w 2021 r. w oparciu o tę samą metodę alokacji, z wykorzystaniem najnowszych danych statystycznych dostępnych na dzień 19 października 2021 r., tak aby rozdzielić dodatkowe zasoby przewidziane w transzy na 2022 r. oraz, w stosownych przypadkach, w transzach na 2023 r. i 2024 r. |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Poprawka 5
COM(2020) 451 final - Część 1
Motyw 7
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Aby zapewnić państwom członkowskim największą elastyczność w dopasowywaniu kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 lub w przygotowaniach do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność, Komisja powinna określać alokacje na szczeblu państw członkowskich. Ponadto należy przewidzieć możliwość wykorzystania wszelkich dodatkowych zasobów do wsparcia pomocy dla osób najbardziej potrzebujących. Ponadto konieczne jest ustalenie pułapów dotyczących alokacji środków na pomoc techniczną z inicjatywy państw członkowskich, przy jednoczesnym zapewnieniu państwom członkowskim maksymalnej elastyczności w odniesieniu do alokacji środków w ramach programów operacyjnych wspieranych z EFRR lub EFS. Należy wyjaśnić, że nie ma potrzeby przestrzegania minimalnego udziału EFS w odniesieniu do dodatkowych zasobów. Biorąc pod uwagę oczekiwane szybkie wydatkowanie dodatkowych zasobów, zobowiązania związane z tymi dodatkowymi zasobami powinny zostać umorzone dopiero w momencie zamknięcia programów operacyjnych. | Aby zapewnić państwom członkowskim największą elastyczność w dopasowywaniu kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 lub w przygotowaniach do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność, Komisja powinna określać alokacje na szczeblu państw członkowskich. Władze lokalne i regionalne powinny być jednak ściśle zaangażowane w przygotowanie i realizację projektów opartych w ramach silnego podejścia opartego na wielopoziomowym sprawowaniu rządów. Ponadto należy przewidzieć możliwość wykorzystania wszelkich dodatkowych zasobów do wsparcia pomocy dla osób najbardziej potrzebujących. Ponadto konieczne jest ustalenie pułapów dotyczących alokacji środków na pomoc techniczną z inicjatywy państw członkowskich, przy jednoczesnym zapewnieniu państwom członkowskim maksymalnej elastyczności w odniesieniu do alokacji środków w ramach programów operacyjnych wspieranych z EFRR lub EFS. Biorąc pod uwagę oczekiwane szybkie wydatkowanie dodatkowych zasobów, zobowiązania związane z tymi dodatkowymi zasobami powinny zostać umorzone dopiero w momencie zamknięcia programów operacyjnych. |
Uzasadnienie
EFS nie powinien być osłabiany.
Poprawka 6
COM(2020) 451 final - Część 1
Motyw 14
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W celu umożliwienia państwom członkowskim szybkiego wykorzystania zasobów dodatkowych na kryzysowe działania naprawcze w kontekście pandemii COVlD-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność jeszcze w trakcie obecnego okresu programowania, w odniesieniu do zasobów dodatkowych uzasadnione jest zwolnienie, w drodze wyjątku, państw członkowskich z obowiązku spełniania warunków wstępnych, wymogów dotyczących rezerwy wykonania i stosowania ram wykonania, wymogów koncentracji tematycznej - również w odniesieniu do pułapów ustanowionych dla zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w ramach EFRR - oraz z wymogów dotyczących przygotowania strategii komunikacji. Niemniej jednak państwa członkowskie powinny przeprowadzić co najmniej jedną ewaluację do dnia 31 grudnia 2024 r., aby ocenić skuteczność, efektywność i wpływ dodatkowych zasobów oraz przeanalizować sposób, w jaki zasoby te przyczyniły się do osiągnięcia założeń nowego specjalnego celu tematycznego. Aby ułatwić dostęp do porównywalnych informacji na poziomie Unii, zachęca się państwa członkowskie do korzystania ze wskaźników specyficznych dla programu udostępnionych przez Komisję. Ponadto, wykonując swoje obowiązki związane z informowaniem, komunikacją i widocznością, państwa członkowskie i instytucje zarządzające powinny eksponować nadzwyczajne środki i zasoby wprowadzone przez Unię: w szczególności powinny one zapewnić, aby potencjalni beneficjenci, beneficjenci, uczestnicy i ostateczni odbiorcy instrumentów finansowych, a także ogół społeczeństwa, wiedzieli o istnieniu dodatkowych zasobów, znali ich skalę oraz mieli świadomość, że dzięki nim możliwe jest uzyskanie dodatkowego wsparcia. | W celu umożliwienia państwom członkowskim szybkiego wykorzystania zasobów dodatkowych na kryzysowe działania naprawcze w kontekście pandemii COVlD-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność jeszcze w trakcie obecnego okresu programowania, w odniesieniu do zasobów dodatkowych uzasadnione jest zwolnienie, w drodze wyjątku, państw członkowskich z obowiązku spełniania warunków wstępnych, wymogów dotyczących rezerwy wykonania i stosowania ram wykonania, wymogów koncentracji tematycznej - również w odniesieniu do pułapów ustanowionych dla zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w ramach EFRR - oraz z wymogów dotyczących przygotowania strategii komunikacji. Niemniej jednak państwa członkowskie powinny przeprowadzić co najmniej jedną ewaluację do dnia 31 grudnia 2024 r. lub do 31 grudnia 2026 r. w przypadku udostępnienia dodatkowych środków na zobowiązania budżetowe w 2023 r. i 2024 r., aby ocenić skuteczność, efektywność i wpływ dodatkowych zasobów oraz przeanalizować sposób, w jaki zasoby te przyczyniły się do osiągnięcia założeń nowego specjalnego celu tematycznego. Aby ułatwić dostęp do porównywalnych informacji na poziomie Unii, zachęca się państwa członkowskie do korzystania ze wskaźników specyficznych dla programu udostępnionych przez Komisję. Ponadto, wykonując swoje obowiązki związane z informowaniem, komunikacją i widocznością, państwa członkowskie i instytucje zarządzające powinny eksponować nadzwyczajne środki i zasoby wprowadzone przez Unię: w szczególności powinny one zapewnić, aby potencjalni beneficjenci, beneficjenci, uczestnicy i ostateczni odbiorcy instrumentów finansowych, a także ogół społeczeństwa, wiedzieli o istnieniu dodatkowych zasobów, znali ich skalę oraz mieli świadomość, że dzięki nim możliwe jest uzyskanie dodatkowego wsparcia. |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Poprawka 7
COM(2020) 451 final - Część 1
Motyw 21
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Art. 135 ust. 2 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej stanowi, że zmiany w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 lub decyzji Rady 2014/335/UE, Euratom, które przyjęto w dniu wejścia w życie wspomnianej umowy lub po tej dacie, nie mają zastosowania do Zjednoczonego Królestwa w zakresie, w jakim wpływają na zobowiązania finansowe tego kraju. Wsparcie na podstawie niniejszego rozporządzenia na 2020 r. finansuje się ze zwiększenia pułapu wieloletnich ram finansowych, a na lata 2021 i 2022 - ze zwiększenia pułapu zasobów własnych Unii, co miałoby wpływ na zobowiązania finansowe Zjednoczonego Królestwa. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zatem zastosowania do Zjednoczonego Królestwa ani na jego terytorium, | Art. 135 ust. 2 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej fj stanowi, że zmiany w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 (2) lub decyzji Rady 2014/335/UE, Euratom (3), które przyjęto w dniu wejścia w życie wspomnianej umowy lub po tej dacie, nie mają zastosowania do Zjednoczonego Królestwa w zakresie, w jakim wpływają na zobowiązania finansowe tego kraju. Wsparcie na podstawie niniejszego rozporządzenia na 2020 r. finansuje się ze zwiększenia pułapu wieloletnich ram finansowych, a na lata 2021 i 2022 oraz, tam gdzie to ma zastosowanie, na lata 2023 i 2024, ze zwiększenia pułapu zasobów własnych Unii, co miałoby wpływ na zobowiązania finansowe Zjednoczonego Królestwa. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zatem zastosowania do Zjednoczonego Królestwa ani na jego terytorium, |
(1) Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7. (2) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884). (3) Decyzja Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105). |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Poprawka 8
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 1
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 91 ustęp 1a
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
w art. 91 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Oprócz zasobów ogólnych, o których mowa w ust. 1, udostępnia się zasoby dodatkowe w wysokości 5 000 000 000 EUR w cenach bieżących na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną na potrzeby zobowiązań budżetowych w 2020 r., które to zasoby zostają przydzielone na EFRR i EFS."; |
w art. 91 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Oprócz zasobów ogólnych, o których mowa w ust. 1, udostępnia się zasoby dodatkowe w wysokości 5 000 000 000 EUR w cenach stałych z 2018 r. na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną na potrzeby zobowiązań budżetowych w 2020 r., które to zasoby zostają przydzielone na EFRR i EFS."; |
Uzasadnienie
Korzystanie z cen stałych z 2018 r. jest zgodne z konkluzjami nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w dniach 17-21 lipca 2020 r.1)
Poprawka 9
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2 Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 Artykuł 92a akapit pierwszy i drugi
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Środki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy] wdraża się w ramach funduszy strukturalnych w kwocie 53 272 800 000 EUR w cenach bieżących, pochodzącej z kwoty, o której mowa w art. 3 ust. 2 lit. a) ppkt (i) tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3, ust. 4 i ust. 8. | Środki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy] wdraża się w ramach funduszy strukturalnych w kwocie 53 272 800 000 EUR w cenach bieżących, pochodzącej z kwoty, o której mowa w art. 3 ust. 2 lit. a) ppkt (i) tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3, ust. 4 i ust. 8. |
Te dodatkowe zasoby na lata 2021 i 2022 stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 5 rozporządzenia finansowego. | Te dodatkowe zasoby na lata 2021 i 2022 stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 5 rozporządzenia finansowego. Decyzję o przedłużeniu środków zapewniających elastyczność w ramach REACT-EU na lata 2023 i 2024 można podjąć w drodze aktu delegowanego. |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Poprawka 10
COM(2020) 451 final - Część 1
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Zmienić śródtytuł
Artykuł 92b
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Nadzwyczajne zasoby dodatkowe i przepisy wykonawcze dotyczące celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" na potrzeby zapewnienia pomocy na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii CO- VlD-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU) | Nadzwyczajne zasoby dodatkowe i przepisy wykonawcze dotyczące celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz celu "Europejska współpraca terytorialna" na potrzeby zapewnienia pomocy na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU) |
1) https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-10-2020-INIT/pl/pdf
Uzasadnienie
Pandemia COVID-19 i jednostronne zamknięcie granic w szeregu państw członkowskich spowodowały poważne szkody w regionach przygranicznych, którymi należy się teraz odpowiednio zająć.
Poprawka 11
COM(2020) 451 final - Część 1
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 92b ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Zasoby dodatkowe, o których mowa w art. 91 ust. 1a oraz art. 92a ("zasoby dodatkowe") zostaną udostępnione w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVlD-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU). Zasoby dodatkowe wykorzystuje się do wdrażania pomocy technicznej zgodnie z ust. 6 niniejszego artykułu oraz operacji służących realizacji celu tematycznego określonego w ust. 10 niniejszego artykułu. | Zasoby dodatkowe, o których mowa w art. 91 ust. 1a oraz art. 92a ("zasoby dodatkowe") zostaną udostępnione w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz celu "Europejska współpraca terytorialna", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii cOvID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU). Zasoby dodatkowe wykorzystuje się do wdrażania pomocy technicznej zgodnie z ust. 6 niniejszego artykułu oraz operacji służących realizacji celu tematycznego określonego w ust. 10 niniejszego artykułu. |
Uzasadnienie
Pandemia COVID-19 i wczesne blokady miały katastrofalny wpływ na współpracę transgraniczną. Projekty w ramach celu "Współpraca terytorialna", w tym współpraca transgraniczna, powinny kwalifikować się do finansowania.
Poprawka 12
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 92b ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Zasoby dodatkowe na zobowiązanie budżetowe na lata 2020-2022 udostępnia się jako uzupełnienie zasobów ogólnych, o których mowa w art. 91, a ich podział przedstawia się następująco: | Zasoby dodatkowe na zobowiązanie budżetowe na lata 2020-2022 udostępnia się jako uzupełnienie zasobów ogólnych, o których mowa w art. 91, a ich podział przedstawia się następująco: |
— 2020: 5 000 000 000 EUR; | — 2020: 5 000 000 000 EUR; |
— 2021: 42 434 400 000 EUR; | — 2021: 34 615 620 000 EUR; |
— 2022: 10 820400 000 EUR. | — 2022: 18 639 180 000 EUR. |
Zasoby dodatkowe na 2020 r. udostępnia się z zasobów dodatkowych określonych w art. 91 ust. 1a. Zasoby dodatkowe na lata 2021 i 2022 udostępnia się z zasobów dodatkowych określonych w art. 92a. Zasoby dodatkowe określone w art. 92a wspierają również wydatki administracyjne do kwoty 18 000 000 EUR w cenach bieżących. |
Zasoby dodatkowe na 2020 r. udostępnia się z zasobów dodatkowych określonych w art. 91 ust. 1a. Zasoby dodatkowe na lata 2021 i 2022 udostępnia się z zasobów dodatkowych określonych w art. 92a. Poprzez zmianę niniejszego rozporządzenia w drodze aktu delegowanego i na podstawie wniosku instytucji zarządzającej, uzasadnionego przez państwo członkowskie, dodatkowe zasoby mogą również zostać udostępnione na zobowiązania budżetowe w 2023 i 2024 r. Zasoby dodatkowe określone w art. 92a wspierają również wydatki administracyjne do kwoty 18 000 000 EUR w cenach stałych z 2018r. |
Uzasadnienie
Zobowiązania dotyczące dostępnych zasobów należy bardziej równomiernie rozłożyć na lata 2021 i 2022 (odpowiednio 65 % i 35 %), by zmniejszyć obciążenia administracyjne instytucji zarządzających i beneficjentów podczas zamykania programów operacyjnych na lata 2014-2020 i rozpoczynania programów operacyjnych na lata 2021-2027. Dodatkowe zasoby na wsparcie wydatków administracyjnych należy wyrażać w cenach stałych. Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Poprawka 13
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 92b ustęp 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Komisja, w drodze aktów wykonawczych, przyjmuje decyzję w sprawie podziału zasobów dodatkowych jako środków z funduszy strukturalnych na lata 2020 i 2021 dla poszczególnych państw członkowskich zgodnie z kryteriami i metodyką określonymi w załączniku VIIa. W 2021 r. należy dokonać przeglądu tej decyzji w celu określenia podziału zasobów dodatkowych na 2022 r. w oparciu o dane dostępne na dzień 19 października 2021 r. | Komisja, w drodze aktów wykonawczych, przyjmuje decyzję w sprawie podziału zasobów dodatkowych jako środków z funduszy strukturalnych na lata 2020 i 2021 dla poszczególnych państw członkowskich zgodnie z kryteriami i metodyką określonymi w załączniku VIIa. W 2021 r. należy dokonać przeglądu tej decyzji w celu określenia podziału zasobów dodatkowych na 2022 r. w oparciu o dane dostępne na dzień 19 października 2021 r. W stosownych przypadkach zostanie ona również poddana przeglądowi w 2022 r. w odniesieniu do zobowiązań budżetowych w latach 2023 i 2024. Zmiany te zapewniają brak negatywnego wpływu na programy operacyjne. |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Poprawka 14
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 92b ustęp 5
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Na zasadzie odstępstwa od art. 76 akapit pierwszy zobowiązania budżetowe na zasoby dodatkowe w odniesieniu do każdego programu operacyjnego, którego to dotyczy, podejmowane są dla każdego funduszu na lata 2020, 2021 i 2022. | Na zasadzie odstępstwa od art. 76 akapit pierwszy zobowiązania budżetowe na zasoby dodatkowe w odniesieniu do każdego programu operacyjnego, którego to dotyczy, podejmowane są dla każdego funduszu na lata 2020, 2021 i 2022. |
Zobowiązanie prawne, o którym mowa w art. 76 akapit drugi, w odniesieniu do lat 2021 i 2022 wchodzi w życie z dniem, o którym mowa w art. 4 ust. 3 [rozporządzenia w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy]. | Zobowiązanie prawne, o którym mowa w art. 76 akapit drugi, w odniesieniu do lat 2021 i 2022 wchodzi w życie z dniem, o którym mowa w art. 4 ust. 3 [rozporządzenia w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy]. |
Art. 76 akapit trzeci i akapit czwarty nie mają zastosowania do zasobów dodatkowych. | Art. 76 akapit trzeci i akapit czwarty nie mają zastosowania do zasobów dodatkowych. |
Na zasadzie odstępstwa od art. 14 ust. 3 rozporządzenia finansowego zasady dotyczące anulowania zobowiązań, określone w części II tytuł IX rozdział IV oraz w art. 136, mają zastosowanie do zobowiązań budżetowych opartych na zasobach dodatkowych, o których mowa w art. 92a. Na zasadzie odstępstwa od art. 12 ust. 4 lit. c) rozporządzenia finansowego zasoby dodatkowe nie mogą zostać wykorzystane na kolejny program lub kolejne działanie. | Na zasadzie odstępstwa od art. 14 ust. 3 rozporządzenia finansowego zasady dotyczące anulowania zobowiązań, określone w części II tytuł IX rozdział IV oraz w art. 136, mają zastosowanie do zobowiązań budżetowych opartych na zasobach dodatkowych, o których mowa w art. 92a. Na zasadzie odstępstwa od art. 12 ust. 4 lit. c) rozporządzenia finansowego zasoby dodatkowe nie mogą zostać wykorzystane na kolejny program lub kolejne działanie. |
Na zasadzie odstępstwa od art. 86 ust. 2 i art. 136 ust. 1 zobowiązania dotyczące zasobów dodatkowych umarza się zgodnie z zasadami, które stosuje się w przypadku zamknięcia programów. | Na zasadzie odstępstwa od art. 86 ust. 2 i art. 136 ust. 1 zobowiązania dotyczące zasobów dodatkowych umarza się zgodnie z zasadami, które stosuje się w przypadku zamknięcia programów. |
Każde państwo członkowskie przydziela na programy operacyjne zasoby dodatkowe dostępne na programowanie w ramach EFRR i EFS. | Każde państwo członkowskie przydziela na programy operacyjne zasoby dodatkowe dostępne na programowanie w ramach EFRR i EFS. |
Na zasadzie odstępstwa od art. 92 ust. 7 przed przydzieleniem lub w trakcie przydzielania środków na EFRR i EFS można również zaproponować, by część zasobów dodatkowych została wykorzystana na zwiększenie wsparcia dla Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym ("FEAD"). | Na zasadzie odstępstwa od art. 92 ust. 7 przed przydzieleniem lub w trakcie przydzielania środków na EFRR i EFS można również zaproponować, by część zasobów dodatkowych została wykorzystana na zwiększenie wsparcia dla Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym ("FEAD") i Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. |
Po dokonaniu wstępnej alokacji, zasoby dodatkowe mogą, na wniosek państwa członkowskiego o zmianę programu operacyjnego zgodnie z art. 30 ust. 1, zostać przesunięte między EFRR i EFS, bez względu na wartości procentowe, o których mowa w art. 92 ust. 1 lit. a), b) i c). | Po dokonaniu wstępnej alokacji, zasoby dodatkowe mogą, na wniosek państwa członkowskiego o zmianę programu operacyjnego zgodnie z art. 30 ust. 1, zostać przesunięte między EFRR i EFS, bez względu na wartości procentowe, o których mowa w art. 92 ust. 1 lit. a), b) i c). |
Art. 30 ust. 5 nie ma zastosowania do zasobów dodatkowych. Zasoby te wyłącza się z podstawy obliczeń do celów pułapów określonych w tym ustępie. | Art. 30 ust. 5 nie ma zastosowania do zasobów dodatkowych. Zasoby te wyłącza się z podstawy obliczeń do celów pułapów określonych w tym ustępie. |
Do celów stosowania art. 30 ust. 1 lit. f) rozporządzenia finansowego warunek, by środki były przeznaczone na ten sam cel, nie ma zastosowania do wspomnianych przesunięć. Przesunięcia mogą dotyczyć jedynie bieżącego roku lub kolejnych lat w planie finansowym. | Do celów stosowania art. 30 ust. 1 lit. f) rozporządzenia finansowego warunek, by środki były przeznaczone na ten sam cel, nie ma zastosowania do wspomnianych przesunięć. Przesunięcia mogą dotyczyć jedynie bieżącego roku lub kolejnych lat w planie finansowym. |
Wymogi określone w art. 92 ust. 4 nie mają zastosowania do wstępnej alokacji lub jej kolejnych przesunięć. | Wymogi określone w art. 92 ust. 4 nie mają zastosowania do wstępnej alokacji lub jej kolejnych przesunięć. |
Kwoty przydzielone na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych zgodnie z art. 92 ust. 5 w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" pozostają nienaruszone. | Kwoty przydzielone na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych zgodnie z art. 92 ust. 5 w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" pozostają nienaruszone. |
Zasoby dodatkowe wdraża się zgodnie z zasadami Funduszu, do którego zostały przydzielone lub przesunięte. | Zasoby dodatkowe wdraża się zgodnie z zasadami Funduszu, do którego zostały przydzielone lub przesunięte. |
Poprawka 15
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 92b ustęp 5 akapit 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Każde państwo członkowskie przydziela na programy operacyjne zasoby dodatkowe dostępne na programowanie w ramach EFRR i EFS. | Każde państwo członkowskie przydziela na programy operacyjne zasoby dodatkowe dostępne na programowanie w ramach EFRR i EFS zgodnie z zasadami partnerstwa i wielopoziomowego zarządzania na mocy art. 5. |
Uzasadnienie
Władze regionalne i lokalne, jak również inne odnośne zainteresowane podmioty winny odgrywać aktywną rolę w podejmowaniu decyzji o przydziale dodatkowych zasobów.
Poprawka 16
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 92b ustęp 7 akapity 2 i 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Do celów stosowania art. 134 ust. 2 w odniesieniu do rocznych płatności zaliczkowych w latach 2021, 2022 i 2023 kwota wsparcia z funduszy na cały okres programowania przewidziana dla programu operacyjnego obejmuje zasoby dodatkowe. | Do celów stosowania art. 134 ust. 2 w odniesieniu do rocznych płatności zaliczkowych w latach 2021, 2021, 2022, 2023 i 2024 kwota wsparcia z funduszy na cały okres programowania przewidziana dla programu operacyjnego obejmuje zasoby dodatkowe. |
Kwota wypłacona w ramach dodatkowych początkowych płatności zaliczkowych, o których mowa w akapicie pierwszym, zostaje całkowicie rozliczona w sprawozdaniach finansowych Komisji nie później niż w momencie zamknięcia programu operacyjnego. | Kwota wypłacona w ramach dodatkowych początkowych płatności zaliczkowych, o których mowa w akapicie pierwszym, zostaje całkowicie rozliczona w sprawozdaniach finansowych Komisji nie później niż w momencie zamknięcia programu operacyjnego. |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości. Proponuje się zatem trzymać się wniosku Komisji, który jest zgodny z przyjętym sprawozdaniem Komisji REGI w Parlamencie Europejskim.
Poprawka 17
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 92b ustęp 8
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Zasoby dodatkowe nieprzydzielone na pomoc techniczną wykorzystuje się w ramach celu tematycznego określonego w ust. 10 na potrzeby wzmocnienia operacji wspierających kryzysowe działania naprawcze w kontekście pandemii cOVID-19 lub przygotowujących do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność. | Zasoby dodatkowe nieprzydzielone na pomoc techniczną wykorzystuje się w ramach celu tematycznego określonego w ust. 10 na potrzeby wzmocnienia operacji wspierających kryzysowe działania naprawcze w kontekście pandemii cOVID-19 lub przygotowujących do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność. |
Państwa członkowskie mogą przydzielić zasoby dodatkowe na jedną lub kilka odrębnych osi priorytetowych w ramach istniejącego programu lub programów operacyjnych albo na nowy program operacyjny, o którym mowa w ust. 11. Na zasadzie odstępstwa od art. 26 ust. 1 program obejmuje okres do dnia 31 grudnia 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 4 powyżej. | Państwa członkowskie mogą przydzielić zasoby dodatkowe na jedną lub kilka odrębnych osi priorytetowych w ramach istniejącego programu lub programów operacyjnych albo na nowy program operacyjny, o którym mowa w ust. 11. Na zasadzie odstępstwa od art. 26 ust. 1 program obejmuje okres do dnia 31 grudnia 2022 r. lub do dnia 31 grudnia 2024 r., w przypadku gdy zastosowanie ma odstępstwo, o którym mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 4 niniejszego artykułu. |
W przypadku EFRR zasoby dodatkowe wykorzystuje się przede wszystkim na wspieranie inwestycji w produkty i usługi na potrzeby świadczeń zdrowotnych, na zapewnianie wsparcia w postaci kapitału obrotowego lub wsparcia na inwestycje dla MŚP, na inwestycje przyczyniające się do transformacji ku zielonej i cyfrowej gospodarce, inwestycje w infrastrukturę zapewniającą obywatelom podstawowe usługi oraz na środki gospodarcze w regionach, które są w największym stopniu uzależnione od sektorów najsilniej dotkniętych kryzysem. | W przypadku EFRR zasoby dodatkowe wykorzystuje się przede wszystkim na wspieranie inwestycji w produkty i usługi na potrzeby świadczeń zdrowotnych, na zapewnianie wsparcia w postaci kapitału obrotowego lub wsparcia na inwestycje dla MŚP, na inwestycje przyczyniające się do transformacji ku zielonej i cyfrowej gospodarce, inwestycje w infrastrukturę zapewniającą obywatelom podstawowe usługi oraz na środki gospodarcze w regionach, które są w największym stopniu uzależnione od sektorów najsilniej dotkniętych kryzysem. |
W przypadku EFS zasoby dodatkowe wykorzystuje się przede wszystkim w celu utrzymania miejsc pracy, m.in. poprzez mechanizmy zmniejszonego wymiaru czasu pracy i wsparcie dla osób pracujących na własny rachunek, nawet jeżeli wsparcie to nie wiąże się z aktywnymi instrumentami rynku pracy, chyba że wymaga tego prawo krajowe. Zasoby dodatkowe wspierają również tworzenie miejsc pracy, w szczególności w przypadku osób znajdujących się w trudnej sytuacji, środki na rzecz zatrudnienia młodzieży, kształcenie i szkolenie, rozwój umiejętności, w szczególności w celu wsparcia dwojakiej transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz w celu zwiększenia dostępu do usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym, w tym dla dzieci. | W przypadku EFS zasoby dodatkowe wykorzystuje się przede wszystkim w celu utrzymania miejsc pracy, m.in. poprzez mechanizmy zmniejszonego wymiaru czasu pracy i wsparcie dla osób pracujących na własny rachunek, nawet jeżeli wsparcie to nie wiąże się z aktywnymi instrumentami rynku pracy, chyba że wymaga tego prawo krajowe. Zasoby dodatkowe wspierają również tworzenie miejsc pracy, w szczególności w przypadku osób znajdujących się w trudnej sytuacji, środki na rzecz zatrudnienia młodzieży, kształcenie i szkolenie, rozwój umiejętności, w szczególności w celu wsparcia dwojakiej transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz w celu zwiększenia dostępu do usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym, w tym dla dzieci. |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Poprawka 18
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 92b ustęp 9
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Z wyjątkiem pomocy technicznej, o której mowa w ust. 6, oraz zasobów dodatkowych wykorzystywanych na Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym, o którym mowa w ust. 5 akapit siódmy, zasoby dodatkowe wspierają operacje w ramach nowego celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność", uzupełniającego cele tematyczne określone w art. 9. | Z wyjątkiem pomocy technicznej, o której mowa w ust. 6, oraz zasobów dodatkowych wykorzystywanych na Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym lub na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, o których mowa w ust. 5 akapit siódmy, zasoby dodatkowe wspierają operacje w ramach nowego celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność", uzupełniającego cele tematyczne określone w art. 9. |
Na cel tematyczny, o którym mowa w akapicie pierwszym, można się powoływać wyłącznie w przypadku programowania zasobów dodatkowych. Na zasadzie odstępstwa od art. 96 ust. 1 lit. b), c) i d) celu tego nie można łączyć z innymi priorytetami inwestycyjnymi. | Na cel tematyczny, o którym mowa w akapicie pierwszym, można się powoływać wyłącznie w przypadku programowania zasobów dodatkowych. Na zasadzie odstępstwa od art. 96 ust. 1 lit. b), c) i d) celu tego nie można łączyć z innymi priorytetami inwestycyjnymi. |
Cel tematyczny, o którym mowa w akapicie pierwszym, stanowi również jedyny priorytet inwestycyjny dla programowania i wdrażania zasobów dodatkowych z EFRR i EFS. | Cel tematyczny, o którym mowa w akapicie pierwszym, stanowi również jedyny priorytet inwestycyjny dla programowania i wdrażania zasobów dodatkowych z EFRR i EFS. |
W przypadku ustanowienia w ramach istniejącego programu operacyjnego jednej lub kilku odrębnych osi priorytetowych odpowiadających celowi tematycznemu, o którym mowa w akapicie pierwszym, do opisu osi priorytetowej w zmienionym programie operacyjnym nie wymaga się elementów wymienionych w art. 96 ust. 2 lit. b) ppkt (v) i (vii). | W przypadku ustanowienia w ramach istniejącego programu operacyjnego jednej lub kilku odrębnych osi priorytetowych odpowiadających celowi tematycznemu, o którym mowa w akapicie pierwszym, do opisu osi priorytetowej w zmienionym programie operacyjnym nie wymaga się elementów wymienionych w art. 96 ust. 2 lit. b) ppkt (v) i (vii). |
W zmienionym planie finansowym przewidzianym w art. 96 ust. 2 lit. d) określa się alokację zasobów dodatkowych na lata 2020, 2021 oraz, w stosownych przypadkach, na 2022 r., bez wskazywania kwot na rezerwę wykonania i bez podziału na poszczególne kategorie regionów. | W zmienionym planie finansowym przewidzianym w art. 96 ust. 2 lit. d) określa się alokację zasobów dodatkowych na lata 2020, 2021 oraz, w stosownych przypadkach, na 2022 r., bez wskazywania kwot na rezerwę wykonania i bez podziału na poszczególne kategorie regionów. |
Na zasadzie odstępstwa od art. 30 ust. 1 wnioski o zmianę programów przedstawiane przez państwa członkowskie są odpowiednio uzasadniane, a w szczególności wskazują oczekiwany wpływ zmian w programie na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność. Do wniosku dołączany jest zmieniony program. | Na zasadzie odstępstwa od art. 30 ust. 1 wnioski o zmianę programów przedstawiane przez państwa członkowskie są odpowiednio uzasadniane, a w szczególności wskazują oczekiwany wpływ zmian w programie na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii cOVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność. Do wniosku dołączany jest zmieniony program. |
Poprawka 19
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2 Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 Artykuł 92b ustęp 10, nowy akapit po akapicie 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Na zasadzie odstępstwa od art. 29 ust. 3 i ust. 4 oraz art. 30 ust. 2 Komisja zatwierdzi dowolną zmianę istniejącego programu operacyjnego lub dowolny nowy specjalny program operacyjny nie później niż 10 dni roboczych od dnia jej/jego przedłożenia przez państwo członkowskie. |
Uzasadnienie
Zmienione lub nowe programy operacyjne powinny być zatwierdzane możliwie szybko w kontekście celów REACT-EU.
Poprawka 20
COM(2020) 451 final - Część 1
Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Artykuł 92b ustęp 11 akapit 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Na zasadzie odstępstwa od art. 56 ust. 3 i art. 114 ust. 2 państwa członkowskie zapewniają, aby do dnia 31 grudnia 2024 r. przeprowadzono co najmniej jedną ewaluację wykorzystania zasobów dodatkowych w celu oceny ich skuteczności, efektywności, wpływu oraz sposobu, w jaki przyczyniają się one do osiągnięcia celu tematycznego, o którym mowa w ust. 10 niniejszego artykułu. | Na zasadzie odstępstwa od art. 56 ust. 3 i art. 114 ust. 2 państwa członkowskie zapewniają, aby do dnia 31 grudnia 2024 r. lub do 31 grudnia 2026 r., w przypadku gdy ma zastosowanie odstępstwo, o którym mowa w ust. 2 akapit trzeci niniejszego artykułu, przeprowadzono co najmniej jedną ewaluację wykorzystania zasobów dodatkowych w celu oceny ich skuteczności, efektywności, wpływu oraz sposobu, w jaki przyczyniają się one do osiągnięcia celu tematycznego, o którym mowa w ust. 10 niniejszego artykułu. |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości. Proponuje się zatem trzymanie się wniosku Komisji w odniesieniu do zasady umarzania i przedłużenie do 2024 r., co jest zgodne z przyjętym sprawozdaniem Komisji REGI w Parlamencie Europejskim.
Poprawka 21
COM(2020) 451 final - Część 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Załącznik - punkt 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Zasady określone w ust. 1 nie mogą skutkować krajowymi alokacjami w całym okresie 2020-2022 wyższymi niż a) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 przekracza 109 % średniej UE-27: 0,07 % ich realnego PKB w 2019 r.; |
Zasady określone w ust. 1 nie mogą skutkować krajowymi alokacjami w całym okresie 2020-2024 wyższymi niż a) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 przekracza 109 % średniej UE-27: 0,07 % ich realnego PKB w 2019 r.; |
b) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 nie przekracza 90 % średniej UE-27: 2,60 % ich realnego PKB w 2019 r.; | b) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 nie przekracza 90 % średniej UE-27: 2,60 % ich realnego PKB w 2019 r.; |
c) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 przekracza 90 % lecz nie przekracza 109 % średniej UE-27: odpowiedni odsetek uzyskuje się w drodze interpolacji liniowej od 0,07 % do 2,60 % ich realnego PKB w 2019 r., co prowadzi do obniżenia pułapu procentowego proporcjonalnie do wzrostu zamożności. | c) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 przekracza 90 % lecz nie przekracza 109 % średniej UE-27: odpowiedni odsetek uzyskuje się w drodze interpolacji liniowej od 0,07 % do 2,60 % ich realnego PKB w 2019 r., co prowadzi do obniżenia pułapu procentowego proporcjonalnie do wzrostu zamożności. |
Kwoty przekraczające poziom określony w lit. a)-c) w przypadku poszczególnych państw członkowskich rozdziela się ponownie, proporcjonalnie do alokacji wszystkich pozostałych państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) jest niższy niż 100 % średniej UE-27. DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 jest wielkością, którą wykorzystuje się w odniesieniu do polityki spójności w negocjacjach w sprawie WRF na lata 20212027. | Kwoty przekraczające poziom określony w lit. a)-c) w przypadku poszczególnych państw członkowskich rozdziela się ponownie, proporcjonalnie do alokacji wszystkich pozostałych państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) jest niższy niż 100 % średniej UE-27. DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 jest wielkością, którą wykorzystuje się w odniesieniu do polityki spójności w negocjacjach w sprawie WRF na lata 20212027. |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Poprawka 22
COM(2020) 451 final - Część 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Załącznik - punkt 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W celu obliczenia podziału nadzwyczajnych zasobów dodatkowych na lata 2020 i 2021: | W celu obliczenia podziału nadzwyczajnych zasobów dodatkowych na lata 2020 i 2021: |
a) w odniesieniu do PKB okresem odniesienia jest: pierwsze półrocze 2020 r.; | a) w odniesieniu do PKB okresem odniesienia jest: pierwsze półrocze 2020 r.; |
b) w odniesieniu do liczby bezrobotnych i liczby bezrobotnych osób młodych okresem odniesienia jest: okresem odniesienia do celu obliczenia średniej będzie przedział od czerwca do sierpnia 2020 r.; | b) w odniesieniu do liczby bezrobotnych i liczby bezrobotnych osób młodych okresem odniesienia jest: okresem odniesienia do celu obliczenia średniej będzie przedział od czerwca do sierpnia 2020 r.; |
c) maksymalną alokację wynikającą z zastosowania ust. 2 mnoży się przez udział zasobów dodatkowych na lata 2020 i 2021 w całkowitych zasobach dodatkowych na lata 2020, 2021 i 2022. | c) maksymalną alokację wynikającą z zastosowania ust. 2 mnoży się przez udział zasobów dodatkowych na lata 2020 i 2021 w całkowitych zasobach dodatkowych na lata 2020, 2021, 2022 oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, 2023 i 2024. |
Przed zastosowaniem metody opisanej w ust. 1 i 2 dotyczącej zasobów dodatkowych na 2020 r. przydziela się z alokacji kwotę odpowiadającą intensywności pomocy w wysokości 30 EUR na mieszkańca regionom najbardziej oddalonym na poziomie NUTS 2. Środki te zostaną rozdzielone na regiony i państwa członkowskie w sposób proporcjonalny do całkowitej liczby ludności tych regionów. Pozostałą kwotę na 2020 r. rozdziela się między państwa członkowskie zgodnie z metodą opisaną w ust. 1 i 2. | Przed zastosowaniem metody opisanej w ust. 1 i 2 dotyczącej zasobów dodatkowych na 2020 r. przydziela się z alokacji kwotę odpowiadającą intensywności pomocy w wysokości 30 EUR na mieszkańca regionom najbardziej oddalonym na poziomie NUTS 2. Środki te zostaną rozdzielone na regiony i państwa członkowskie w sposób proporcjonalny do całkowitej liczby ludności tych regionów. Pozostałą kwotę na 2020 r. rozdziela się między państwa członkowskie zgodnie z metodą opisaną w ust. 1 i 2. |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Poprawka 23
COM(2020) 451 final - Część 2
Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013
Załącznik - punkt 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W celu obliczenia podziału nadzwyczajnych zasobów dodatkowych na rok 2022: | W celu obliczenia podziału nadzwyczajnych zasobów dodatkowych na rok 2022 oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, na lata 2023 i 2024: |
a) w odniesieniu do PKB okresem odniesienia jest: pierwsze półrocze 2021 r.; | a) w odniesieniu do PKB okresem odniesienia jest: pierwsze półrocze 2021 r.; |
b) w odniesieniu do liczby bezrobotnych i liczby bezrobotnych osób młodych okresem odniesienia jest: okresem odniesienia do celu obliczenia średniej będzie przedział od czerwca do sierpnia 2021 r.; | b) w odniesieniu do liczby bezrobotnych i liczby bezrobotnych osób młodych okresem odniesienia jest: okresem odniesienia do celu obliczenia średniej będzie przedział od czerwca do sierpnia 2021 r.; |
c) maksymalną alokację wynikającą z zastosowania ust. 2 mnoży się przez udział zasobów dodatkowych na rok 2022 w całkowitych zasobach dodatkowych na lata 2020, 2021 i 2022.". | c) Maksymalną alokację wynikającą z zastosowania ust. 2 mnoży się przez udział zasobów dodatkowych na rok 2022 w całkowitych zasobach dodatkowych na lata 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024." |
Uzasadnienie
Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz COM(2020) 450 final
Poprawka 24
COM(2020) 450 final
Zmienić punkt 1)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
dodaje się motyw 15a w brzmieniu: "15a) Aby zapewnić państwom członkowskim elastyczność w przydzielaniu i dostosowywaniu przydziału środków finansowych stosownie do ich szczególnych potrzeb, należy zapewnić im możliwość wystąpienia z wnioskiem o ograniczone przesunięcia z funduszy do każdego innego instrumentu w ramach zarządzania bezpośredniego lub pośredniego albo między funduszami na początku okresu programowania lub na etapie realizacji." |
dodaje się motyw 15a w brzmieniu: "15a) Aby zapewnić państwom członkowskim elastyczność w przydzielaniu i dostosowywaniu przydziału środków finansowych w odpowiedzi na bieżące skutki poważnych kryzysów i stosownie do ich szczególnych potrzeb, należy zapewnić im możliwość - zgodnie z Kodeksem postępowania w zakresie partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów - wystąpienia z wnioskiem o tematyczne ograniczone tymczasowego przesunięcia z funduszy do każdego innego instrumentu w ramach zarządzania bezpośredniego lub pośredniego albo między funduszami na początku okresu programowania lub na etapie realizacji." |
Uzasadnienie
Dowolne przesunięcie zasobów z jednego funduszu do drugiego i/lub między funduszami należy realizować w odpowiedzi na poważny kryzys, w pełni stosując się do zasad partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów.
Poprawka 25
COM(2020) 450 final
Zmienić punkt 6)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u | |
w art. 21 wprowadza się następujące zmiany: | w art. 21 wprowadza się następujące zmiany: | |
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: | a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: | |
"1. Państwa członkowskie mogą wnioskować, w umowie partnerstwa lub we wniosku o zmiany w programie, o przesunięcie do 5 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej każdego funduszu do dowolnego innego instrumentu w ramach zarządzania bezpośredniego lub zarządzania pośredniego. | "1. W odpowiedzi na poważny kryzys uznany przez Radę państwa członkowskie mogą - w porozumieniu ze swoimi instytucjami zarządzającymi oraz zgodnie z Kodeksem postępowania w zakresie partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów - wnioskować, w umowie partnerstwa lub we wniosku o zmiany w programie, o przesunięcie do 5 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej każdego funduszu do dowolnego innego instrumentu w ramach zarządzania bezpośredniego lub zarządzania pośredniego wyłącznie na działania podejmowane zgodnie z celami polityki spójności. | |
Państwa członkowskie mogą również zażądać, w umowie partnerstwa lub we wniosku o zmiany w programie, o przesunięcie do 5 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej każdego funduszu do dowolnego innego funduszu lub funduszy. Państwa członkowskie mogą wnioskować o dodatkowe przesunięcie w wysokości do 5 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej według funduszu między EFRR, EFS+ lub Funduszem Spójności, w ramach całkowitych zasobów państwa członkowskiego, w ramach celu »Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu«."; | W odpowiedzi na uznany przez Radę poważny kryzys członkowskie mogą również - w porozumieniu ze swoimi instytucjami zarządzającymi oraz zgodnie z Kodeksem postępowania w zakresie partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów zażądać, w umowie partnerstwa lub we wniosku o zmiany w programie, o przesunięcie do 7 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej każdego funduszu do dowolnego innego funduszu lub funduszy. Państwa członkowskie mogą wnioskować o dodatkowe przesunięcie w wysokości do 7 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej według funduszu między EFRR, EFS+ lub Funduszem Spójności, w ramach całkowitych zasobów państwa członkowskiego, w ramach celu »Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu«."; |
Uzasadnienie
Państw członkowskich nie należy nadmiernie zachęcać do czerpania zasobów z polityki spójności, niezależnie do negatywnych konsekwencji poważnego kryzysu, w tym pandemii COVID-19. Z drugiej strony polityka spójności powinna być elastyczniejsza, by amortyzować potencjalne negatywne wstrząsy, takie jak bieżąca pandemia.
Poprawka 26
COM(2020) 450 final
Zmienić 8), nowy art. 15a, nowy (ostatni) akapit
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Wyżej określone środki mają zastosowanie w ciągu 24 miesięcy lub, gdy ma to zastosowanie, w ciągu 48 miesięcy od decyzji Rady podjętej na podstawie akapitu pierwszego. Wszelkie wydłużenie tych środków wymaga kolejnej decyzji Rady, w której uznaje się wystąpienie poważnego kryzysu. |
Uzasadnienie
Wszelkie nadzwyczajne środki podejmowane jako reakcja na wyjątkowe okoliczności należy ograniczać do jasno zdefiniowanego okresu. Jedynie w przypadku utrzymywania się poważnego kryzysu środki te powinny być wydłużane przez Radę. Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.
Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności COM(2020) 452 final
Poprawka 27
COM(2020) 452 final
Zmienić punkt 2)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
dodaje się motyw 10b w brzmieniu: "10b) W celu wzmocnienia zdolności systemów publicznej opieki zdrowotnej do zapobiegania sytuacjom zagrożenia zdrowia, szybkiego reagowania na nie oraz sprawnego powrotu do normalnego funkcjonowania po wystąpieniu takich sytuacji, EFRR powinien również przyczyniać się do budowania odporności systemów opieki zdrowotnej. Ponadto z uwagi na fakt, że bezprecedensowa pandemia COVID-19 pokazała, jak ważna jest natychmiastowa dostępność podstawowych materiałów dla zapewnienia skutecznej reakcji na sytuację nadzwyczajną, należy rozszerzyć zakres wsparcia z EFRr, aby umożliwić zakup materiałów niezbędnych do wzmocnienia odporności na klęski żywiołowe i wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej. Zakupy materiałów w celu wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej powinny być spójne z krajową strategią w dziedzinie zdrowia i nie powinny wykraczać poza tę strategię oraz powinny zapewniać komplementarność z [programem w dziedzinie zdrowia], a także zdolnościami rescEU w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności."; |
dodaje się motyw 10b w brzmieniu: "10b) W celu wzmocnienia zdolności systemów publicznej opieki zdrowotnej do zapobiegania sytuacjom zagrożenia zdrowia, szybkiego reagowania na nie oraz sprawnego powrotu do normalnego funkcjonowania po wystąpieniu takich sytuacji, EFRR powinien również przyczyniać się do budowania odporności systemów opieki zdrowotnej. Ponadto z uwagi na fakt, że bezprecedensowa pandemia COVID-19 pokazała, jak ważna jest natychmiastowa dostępność podstawowych materiałów dla zapewnienia skutecznej reakcji na sytuację nadzwyczajną, należy rozszerzyć zakres wsparcia z EFRr, aby umożliwić zakup materiałów niezbędnych do wzmocnienia odporności na klęski żywiołowe i wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej. Zakupy materiałów w celu wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej powinny być spójne z krajową, a w stosownych przypadkach regionalną strategią w dziedzinie zdrowia i nie powinny wykraczać poza tę strategię oraz powinny zapewniać komplementarność z [programem w dziedzinie zdrowia], a także zdolnościami rescEU w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności."; |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne
W odniesieniu do rozporządzenia REACT-EU
W odniesieniu do zmiany wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów na lata 20212027
W odniesieniu do zmiany rozporządzenia w sprawie EFRR i Funduszu Spójności na lata 2021-2027
W odniesieniu do zmiany rozporządzenia w sprawie ESF na lata 2021-2027
UE na przyszłe pandemie, i podkreśla efekt synergii między tym programem a EFS Plus.
Ponadto
Bruksela, dnia 14 października 2020 r.
Apostolos TZITZIKOSTAS | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.440.191 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Pakiet REACT-EU. |
Data aktu: | 18/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2020 |