Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie zasięgnięcia opinii Trybunału Sprawiedliwości w kwestii zgodności z traktatami wniosków o przystąpienie Unii Europejskiej do Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej oraz procedury tego przystąpienia (2019/2678(RSP)).

Zasięgnięcie opinii Trybunału Sprawiedliwości w kwestii przystąpienia UE do Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej

P8_TA(2019)0357

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie zasięgnięcia opinii Trybunału Sprawiedliwości w kwestii zgodności z traktatami wniosków o przystąpienie Unii Europejskiej do Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej oraz procedury tego przystąpienia (2019/2678(RSP))

(2021/C 116/02)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (COM(2016)0109),
uwzględniając Konwencję Rady Europy w sprawie zapobiegania i zwalczania przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, otwartą do podpisu w dniu w dniu 11 maja 2011 r. w Stambule (zwaną dalej "konwencją stambulską"),
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/865 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych 1 ,
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/866 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement 2 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 września 2017 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej 3 ,
uwzględniając art. 218 ust. 11 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 108 ust. 6 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że konwencja stambulska opiera się na całościowym, kompleksowym i skoordynowanym podejściu, które w centralnym punkcie stawia prawa ofiar, rozwiązując problemy związane z przemocą wobec kobiet i dziewcząt oraz przemocą ze względu na płeć, w tym przemocą domową, na wielu różnych płaszczyznach, jak również przewidując środki takie jak zapobieganie przemocy, walka z dyskryminacją, środki prawa karnego w walce z bezkarnością, ochrona i wspieranie ofiar, ochrona dzieci, ochrona kobiet ubiegających się o azyl i uchodźczyń, efektywniejsze gromadzenie danych oraz kampanie i programy zwiększające świadomość, w tym we współpracy z krajowymi instytucjami ds. obrony praw człowieka oraz organami działającymi na rzecz równości, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i organizacjami pozarządowymi;
B.
mając na uwadze, że w rezolucji z dnia 12 września 2017 r. Parlament wezwał do przystąpienia UE do konwencji stambulskiej w jak najszerszym zakresie i bez żadnych ograniczeń; mając na uwadze, że przemoc wobec kobiet jest przeszkodą w osiągnięciu równości kobiet i mężczyzn, która jest jedną z podstawowych wartości i celów UE, zgodnie z art. 2 i 3 Traktatu o Unii Europejskiej, oraz mając na uwadze, że UE posiada ogólne kompetencje w zakresie ochrony praw podstawowych;
C.
mając na uwadze, że w dniu 13 czerwca 2017 r. w imieniu Unii Europejskiej podpisano konwencję stambulską na podstawie dwóch decyzji Rady przyjętych w dniu 11 maja 2017 r., z których jedna dotyczy azylu i zasady non-refoulement, na podstawie art. 78 ust. 2 TFUE w związku z jego art. 218 ust. 5, a druga kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, na podstawie art. 82 ust. 2 i art. 83 ust. 1 TFUE w związku z jego art. 218 ust. 5;
D.
mając na uwadze, że obie komisje zaangażowane w tę procedurę zgłosiły zastrzeżenia prawne dotyczące konieczności podziału na dwie decyzje oraz dotyczące podstawy prawnej wybranej przez Radę; mając na uwadze, że Wydział Prawny Parlamentu Europejskiego został poproszony o wydanie opinii w sprawie tych konkretnych pytań;
E.
mając na uwadze, że art. 108 ust. 6 Regulaminu Parlamentu Europejskiego ma na celu włączenie do Regulaminu postanowień art. 218 ust. 11 TFUE;
F.
mając na uwadze, że art. 218 ust. 11 TFUE, w oparciu o obowiązujące orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości, umożliwia Trybunałowi orzekanie zarówno w sprawie zgodności umowy z traktatami, jak i w kwestiach kompetencji i procedury zawierania umowy przez Unię;
1.
jest zdania, że istnieje niepewność prawna co do tego, czy zaproponowane przez Radę przystąpienie do konwencji stambulskiej jest zgodne z traktatami, w szczególności w odniesieniu do wyboru odpowiedniej podstawy prawnej dla decyzji w sprawie podpisania i zawarcia konwencji przez Unię Europejską oraz w odniesieniu do możliwego podziału na dwie decyzje w sprawie podpisania oraz w sprawie zawarcia konwencji, w wyniku wyboru tej podstawy prawnej;
2.
uważa, że - biorąc pod uwagę powyższe pytania dotyczące wyboru podstawy prawnej i podziału na dwie decyzje - istnieje również niepewność prawa co do zgodności z traktatami praktyki "wspólnego porozumienia" Rady w procesie decyzyjnym, która jest stosowana dodatkowo lub alternatywnie do odpowiedniej procedury decyzyjnej przewidzianej w traktatach, oraz, w tym kontekście, w odniesieniu do stosowania zasady lojalnej współpracy w świetle wyrażonego celu Unii, jakim jest zawarcie konwencji stambulskiej;
3.
postanawia zwrócić się do Trybunału Sprawiedliwości o opinię w sprawie zgodności z traktatami proponowanego przystąpienia UE do konwencji stambulskiej oraz procedury tego przystąpienia;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podjęcia niezbędnych działań w celu uzyskania opinii Trybunału Sprawiedliwości i do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji tytułem informacji.
1 Dz.U. L 131 z 20.5.2017, s. 11.
2 Dz.U. L 131 z 20.5.2017, s. 13.
3 Dz.U. C 337 z 20.9.2018, s. 167.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.116.7

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie zasięgnięcia opinii Trybunału Sprawiedliwości w kwestii zgodności z traktatami wniosków o przystąpienie Unii Europejskiej do Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej oraz procedury tego przystąpienia (2019/2678(RSP)).
Data aktu: 04/04/2019
Data ogłoszenia: 31/03/2021