(2021/C 183/03)
(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2021 r.)
W dniu 16 grudnia 2020 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 ("wniosek"). Jednocześnie Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wydali wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowany "Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę" ("strategia").
EIOD w pełni popiera ogólny cel strategii, jakim jest zapewnienie globalnego i otwartego internetu z silnymi zabezpieczeniami przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa i praw podstawowych, uznanie strategicznej wartości internetu i zarządzania nim oraz wzmocnienie działań Unii w tym obszarze, w modelu obejmującym wiele zainteresowanych stron.
W związku z tym EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, jakim jest wprowadzenie zmian systemowych i strukturalnych do obecnej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji w celu objęcia nią szerszego zestawu podmiotów w całej Unii, z silniejszymi środkami bezpieczeństwa, w tym obowiązkowym zarządzaniem ryzykiem, minimalnymi standardami oraz odpowiednimi przepisami dotyczącymi nadzoru i egzekwowania. W związku z tym EIOD uważa, że konieczne jest pełne włączenie instytucji, urzędów, organów i agencji Unii do ogólnounijnych ogólnych ram cyberbezpie- czeństwa w celu osiągnięcia jednolitego poziomu ochrony poprzez wyraźne włączenie instytucji, urzędów, organów i agencji Unii do zakresu wniosku.
EIOD podkreśla ponadto znaczenie włączenia perspektywy prywatności i ochrony danych do środków z zakresu cyberbezpieczeństwa wynikających z wniosku lub z innych inicjatyw w zakresie cyberbezpieczeństwa zawartych w strategii, aby zapewnić całościowe podejście i umożliwić synergię podczas zarządzania cyberbezpieczeństwem i ochrony przetwarzanych przez nie danych osobowych. Równie ważne jest, aby wszelkie potencjalne ograniczenia prawa do ochrony danych osobowych i prywatności wynikające z takich środków spełniały kryteria określone w art. 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności by zostały osiągnięte za pomocą środka ustawodawczego i były zarówno konieczne, jak i proporcjonalne.
EIOD oczekuje, że wniosek nie będzie miał wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi aktami. Oznacza to, że wszystkie systemy i usługi cyberbezpieczeństwa związane z zapobieganiem zagrożeniom cybernetycznym, ich wykrywaniem i reagowaniem na nie powinny być zgodne z obowiązującymi ramami ochrony prywatności i ochrony danych. W związku z tym EIOD uważa, że na potrzeby wniosku istotne i konieczne jest ustanowienie jasnej i jednoznacznej definicji terminu "cyberbezpieczeństwo".
EIOD wydaje szczegółowe zalecenia w celu zapewnienia, by wniosek prawidłowo i skutecznie uzupełniał obowiązujące prawodawstwo Unii w zakresie ochrony danych osobowych, w szczególności ogólne rozporządzenie o ochronie danych i dyrektywę o prywatności i łączności elektronicznej, w razie potrzeby również poprzez zaangażowanie EIOD i Europejskiej Rady Ochrony Danych oraz ustanowienie jasnych mechanizmów współpracy między właściwymi organami z różnych obszarów regulacyjnych.
Ponadto przepisy dotyczące zarządzania internetowymi rejestrami domen najwyższego poziomu (TLD) powinny jasno określać odpowiedni zakres i warunki prawne. Koncepcja proaktywnego skanowania sieci i systemów informatycznych przez CSIRT wymaga również dalszych wyjaśnień co do zakresu i rodzajów przetwarzanych danych osobowych. Zwraca się uwagę na ryzyko związane z ewentualnym niezgodnym z przepisami przekazywaniem danych w związku z outsourcingiem usług w zakresie cyberbezpieczeństwa lub nabywaniem produktów z zakresu cyberbezpieczeństwa i ich łańcucha dostaw.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje apel o propagowanie stosowania szyfrowania, a w szczególności szyfrowania typu "end- to-end", i ponownie podkreśla swoje stanowisko w sprawie szyfrowania jako krytycznej i niezastąpionej technologii skutecznej ochrony danych i prywatności, której obejście pozbawiłoby mechanizm wszelkiej zdolności ochrony ze względu na ich ewentualne bezprawne wykorzystanie i utratę zaufania do kontroli bezpieczeństwa. W tym celu należy wyjaśnić, że żaden z elementów wniosku nie powinien być rozumiany jako poparcie dla osłabienia szyfrowania typu "end-to-end" za pomocą "backdoor" lub podobnych rozwiązań.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.183.3 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji (NIS 2.0) (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu). |
Data aktu: | 11/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 11/05/2021 |