Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2020 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie drugiego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 (13892/2020 - C9-0408/2020 - 2020/0371(BUD))
(2021/C 445/49)
(Dz.U.UE C z dnia 29 października 2021 r.)
Parlament Europejski,
OŚWIADCZENIE KOMITETU POJEDNAWCZEGO
Budżet na rok 2021 - Elementy wspólnych konkluzji
Ogólny zarys
Zgodnie z elementami wspólnych konkluzji:
Komisja szacuje, że środki na płatności na 2021 r. związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności w latach 2018, 2019, 2020 i 2021 wynoszą 628,5 mln EUR. Przewidywany harmonogram płatności powiązanych pozostających kwot należności za te lata przedstawiono w poniższej tabeli.
Instrument elastyczności - profil płatności | |||||
Rok uruchomienia | 2 021 | 2 022 | 2 023 | 2 024 | Ogółem |
2018 | 34,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 34,2 |
2019 | 135,2 | 140,9 | 82,2 | 0,0 | 358,4 |
2020 | 413,7 | 66,2 | 39,9 | 0,0 | 519,8 |
2021 | 45,4 | 13,0 | 10,3 | 7,6 | 76,4 |
Ogółem | 628,5 | 220,1 | 132,5 | 7,6 | 988,7 |
Projekt budżetu korygującego nr 10/2020 zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji.
O ile w poniższych konkluzjach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe niezmienione przez Radę ani przez Parlament Europejski oraz linie, w których Parlament Europejski zaakceptował poprawki Rady w trakcie odnośnego czytania, uznaje się za potwierdzone zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym projektu budżetu na 2021 r. zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021.
W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.
Agencje zdecentralizowane
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w liście w sprawie poprawek nr 1/2021, z następującymi wyjątkami:
Agencje wykonawcze
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021.
Komisja przedstawi projekt budżetu korygującego w 2021 r. w celu dostosowania struktury i środków do nowego zestawu agencji wykonawczych po ich oficjalnym ustanowieniu. Oczekuje się, że odpowiednia decyzja wykonawcza Komisji ustanawiająca nowe agencje wykonawcze oraz decyzje Komisji przekazujące uprawnienia tym agencjom zostaną przyjęte na początku 2021 r.
Projekty pilotażowe/ działania przygotowawcze
Zatwierdza się kompleksowy pakiet 59 projektów pilotażowych / działań przygotowawczych (PP/ DP) na łączną kwotę 71,8 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu.
Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej linii budżetowej, aby ułatwić realizację działań.
W pakiecie tym w pełni zastosowano się do przewidzianych w rozporządzeniu finansowym pułapów dla projektów pilotażowych i działań przygotowawczych.
Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.
Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1.0.221 | Instrument "Łącząc Europę" - Transport | 1 725 058 000 | 1 785 393 458 | 60 335 458 |
02 03 01 | Instrument "Łącząc Europę" - Transport | 1 711 996 420 | 1 772 331 878 | 60 335 458 |
1.0.23 | Program "Cyfrowa Europa" | 1 103 848 000 | 1 129 576 962 | 25 728 962 |
02 04 03 | Sztuczna inteligencja | 293 895 160 | 318 323 274 | 24 428 114 |
02 04 04 | Umiejętności | 82 290 594 | 83 591 442 | 1 300 848 |
PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 35 965 000 | ||
Ogółem | 122 029 420 |
W rezultacie uzgodnień poziom środków na zobowiązania ustala się na 20 816,6 mln EUR, pozostawiając margines 102,4 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 1.
Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego 9 komitet pojednawczy zgadza się, aby środki na zobowiązania na łączną kwotę 20 mln EUR ponownie udostępnić w liniach budżetowych przeznaczonych na badania naukowe. Poniższe linie budżetowe zostają wzmocnione w następujący sposób:
(w EUR) | ||
Linie budżetowe | Środki na zobowiązania | |
01 02 02 10 | Grupa polityk "Zdrowie" | 3 400 000 |
01 02 02 40 | Grupa polityk "Technologie cyfrowe, przemysł i przestrzeń kosmiczna" | 3 400 000 |
01 02 02 50 | Grupa polityk "Klimat, energetyka i mobilność" | 6 600 000 |
01 02 02 60 | Grupa polityk "Żywność, biogospodarka, zasoby naturalne, rolnictwo i środowisko" | 6 600 000 |
Ogółem | 20 000 000 |
Komitet pojednawczy uzgodnił również, że środki te stanowią część ogólnej kwoty wynoszącej do 0,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) na lata 2021-2027, utrzymanej we wspólnej deklaracji uzgodnionej w dniu 10 listopada 2020 r. Oznacza to, że na lata 2022-2027 dostępnych pozostaje do 481,2 mln EUR (w cenach z 2018 r.).
Dział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021.
Dział 2b - Odporność i wartości
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
W szczególności komitet pojednawczy zgadza się, że w świetle obecnej sytuacji w zakresie stóp procentowych i w związku z powodzeniem ostatnich operacji finansowych SURE środki na linię budżetową 06 04 01 można zmniejszyć o 71,9 mln EUR przy jednoczesnym zachowaniu zdolności do finansowania bezzwrotnego elementu NGUE w 2021 r.
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
2.2.23 | Koszt finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI) | 111 461 000 | 39 591 000 | - 71 870 000 |
06 04 01 | Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - Wypłata kuponu okresowego i wykup w terminie zapadalności | 106 461 000 | 34 591 000 | - 71 870 000 |
07 03 01 | Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia | 2 298 294 584 | 0 | - 2 298 294 584 |
07 03 01 01 | Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - zarządzanie pośrednie | 0 | 1 755 470 446 | 1 755 470 446 |
07 03 01 02 | Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - zarządzanie bezpośrednie | 0 | 542 824 138 | 542 824 138 |
2.2.351 | Sprawiedliwość | 43 696 000 | 46 392 538 | 2 696 538 |
07 07 01 | Propagowanie współpracy sądowej | 10 646 000 | 11 319 945 | 673 945 |
07 07 02 | Wspieranie szkoleń kadr wymiaru sprawiedliwości | 17 570 000 | 18 682 268 | 1 112 268 |
07 07 03 | Propagowanie rzeczywistego dostępu do wymiaru sprawiedliwości | 14 380000 | 15290325 | 910 325 |
2.2.352 | Prawa i wartości | 90 624 000 | 97179152 | 6 555 152 |
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
07 06 02 | Propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim | 34 938 000 | 36 238 848 | 1 300 848 |
07 06 03 | Daphne | 15 690 000 | 20 444 304 | 4754304 |
07 06 04 | Ochrona i propagowanie wartości Unii | 0 | 500 000 | 500000 |
2.2.3 DAG | Agencje zdecentralizowane | 211 135 699 | 220 498 295 | 9 362 596 |
07 10 04 | Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) | 23 111517 | 23 749 695 | 638178 |
07 10 05 | Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) | 7 955 000 | 8 926 628 | 971628 |
07 10 07 | Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) | 42 345 006 | 42 845 006 | 500000 |
07 10 08 | Prokuratura Europejska (EPPO) | 37 700 000 | 44 952 790 | 7 252 790 |
07 20 04 06 | Określone uprawnienia w obszarze polityki społecznej, w tym dialog społeczny | 49 380 381 | 28 326 381 | - 21 054 000 |
07 20 04 09 | Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych | 0 | 21 054 000 | 21 054 000 |
PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 31 870 000 | ||
Ogółem | - 21 385 714 |
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 4 671,4 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 2b i z wykorzystaniem instrumentu elastyczności w wysokości 76,4 mln EUR.
Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
3.2.21 | Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) | 696 491 000 | 738 505 372 | 42 014 372 |
09 02 01 | Przyroda i różnorodność biologiczna | 258 642 156 | 274 720 400 | 16 078 244 |
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
09 02 02 | Gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia | 168 461 328 | 178 933 566 | 10 472 238 |
09 02 03 | Łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej | 121 426 944 | 128 975 334 | 7 548 390 |
09 02 04 | Przejście na czystą energię | 127 332 437 | 135247937 | 7 915 500 |
PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 3 740 000 | ||
Ogółem | 45 754 372 |
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 58 568,6 mln EUR, pozostawiając margines 55,4 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 3.
Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
4.0.2 DAG | Agencje zdecentralizowane | 794 770 045 | 734 270 045 | - 60 500 000 |
11 10 01 | Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) | 566 949 620 | 505 949 620 | - 61 000 000 |
11 10 02 | Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) | 227 820 425 | 228 320 425 | 500000 |
Ogółem | - 60 500 000 |
W następstwie niedawnego porozumienia politycznego z dnia 10 listopada 2020 r. między Parlamentem Europejskim a Radą w sprawie WRF na lata 2021-2027 oraz w oczekiwaniu na zatwierdzenie odpowiednich tekstów komitet pojednawczy zgadza się, że zmniejszenie środków w odniesieniu do Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) w 2021 r. nie ma wpływu na ogólne dodatkowe finansowanie w wysokości 0,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) uzgodnione na szczeblu politycznym w tym kontekście. Oprócz tego dodatkowego finansowania cięcia zaproponowane w 2021 r. zostaną zrekompensowane w kolejnych latach zgodnie z porozumieniem w sprawie WRF przy jednoczesnym poszanowaniu zasad należytego zarządzania finansami.
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 2 278,8 mln EUR, pozostawiając margines 188,2 mln EUR w ramach pułapu wydatków dla działu.
Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021.
Dział 6 - Sąsiedztwo i świat
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
6.0.111 | Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) | 12 060 779 767 | 12 070 958 148 | 10 178 381 |
15 02 01 10 | Południowe sąsiedztwo | 1 460 009 385 | 1 470 187 766 | 10 178 381 |
6.0.12 | Pomoc humanitarna (HUMA) | 1 478 000 000 | 1 503 000 000 | 25 000 000 |
15 03 01 | Pomoc humanitarna | 1 391 512 450 | 1 416 512 450 | 25 000 000 |
6.0.1 SPEC | Prerogatywy | 91 394 973 | 93 023 514 | 1 628 541 |
15 20 04 03 | Polityka informacyjna i komunikacja strategiczna w odniesieniu do działań zewnętrznych | 41 756 023 | 43 384 564 | 1 628 541 |
PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 175000 | ||
Ogółem | 36 981 922 |
W następstwie niedawnego porozumienia politycznego z dnia 10 listopada 2020 r. między Parlamentem Europejskim a Radą w sprawie WRF na lata 2021-2027 oraz w oczekiwaniu na zatwierdzenie odpowiednich tekstów komitet pojednawczy zgadza się, że zwiększenie pomocy humanitarnej stanowi część ogólnego dodatkowego finansowania w wysokości 0,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) uzgodnionego na szczeblu politycznym w tym kontekście.
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 16 097,2 mln EUR, pozostawiając margines 149,8 mln EUR w ramach pułapu wydatków dla działu.
Dział 7 - Europejska administracja publiczna
Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z następującymi wyjątkami:
Ponadto w związku z pandemią COVID-19 komitet pojednawczy w drodze wyjątku zgadza się na obniżenie o 10 % poziomu środków na zobowiązania i środków na płatności związanych z podróżami służbowymi wszystkich instytucji z wyjątkiem Parlamentu Europejskiego.
Łączne korekty, skutkujące ogólnym zmniejszeniem środków w dziale 7 o 8,8 mln EUR, przedstawiono w poniższych tabelach w podziale na sekcje:
Sekcja 1 - Parlament Europejski
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1 4 0 0 | Inni pracownicy - Sekretariat Generalny i grupy polityczne | 63 837 727 | 65 039 727 | 1 202 000 |
1 4 0 1 | Inni pracownicy - Bezpieczeństwo | 38 084 545 | 34 584 545 | - 3 500 000 |
2 0 0 0 | Czynsze | 26 301 000 | 27 301 000 | 1 000 000 |
2 0 2 6 | Ochrona i nadzór nad budynkami | 16 030 000 | 19 530000 | 3 500000 |
3 0 2 | Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne | 845 500 | 858 500 | 13 000 |
3 0 4 2 | Posiedzenia, kongresy, konferencje i delegacje | 2 780000 | 2857000 | 77 000 |
3 2 0 | Pozyskiwanie opinii ekspertów | 6 629 500 | 7491500 | 862 000 |
2 1 2 | Meble | 5 910000 | 4910000 | - 1 000 000 |
10 1 | Rezerwa na nieprzewidziane wydatki | 4500000 | 2346000 | - 2 154000 |
Ogółem | 0 |
Sekcja 2 - Rada Europejska i Rada
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1 3 3 1 | Koszty delegacji Sekretariatu Generalnego Rady | 3 600 000 | 3 240 000 | - 360000 |
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1 3 3 2 | Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską | 1 650 000 | 1 485 000 | - 165 000 |
2 2 0 0 | Koszty podróży służbowych | 17 228 000 | 15 505 000 | - 1 723 000 |
2 2 0 1 | Inne koszty podróży służbowych | 570 000 | 513000 | - 57000 |
2 2 1 3 | Informacje i akcje o charakterze publicznym | 5 095 000 | 4 585 500 | - 509 500 |
Ogółem | - 2 814 500 |
Sekcja 3 - Komisja
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
20 02 06 01 | Wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne | 59 145 000 | 53 230 000 | - 5 915 000 |
20 02 07 01 | Wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne | 6 083 000 | 5475000 | - 608 000 |
20 03 15 01 - 01 01 03 01 |
Urząd Publikacji - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne | 235000 | 212 000 | - 23 000 |
20 03 15 02 - 02 01 03 01 |
Europejski Urząd Doboru Kadr - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne | 401 000 | 361000 | - 40 000 |
20 03 16 01 - 03 01 03 01 |
Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne | 153000 | 138000 | - 15 000 |
20 03 16 02 - 04 01 03 01 |
Urząd Infrastruktury i Logistyki w Brukseli - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne | 138 000 | 124 000 | - 14000 |
20 03 16 03 - 05 01 03 01 |
Urząd Infrastruktury i Logistyki w Luksemburgu - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne | 111000 | 100 000 | - 11000 |
20 03 17 - 06 01 03 01 |
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne | 1 460000 | 1 314000 | - 146 000 |
Ogółem | - 6 772 000 |
Sekcja 4 - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1 6 2 | Podróże służbowe | 450 000 | 405000 | - 45 000 |
Ogółem | - 45 000 |
Sekcja 5 - Europejski Trybunał Obrachunkowy
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1 6 2 | Podróże służbowe | 3 320000 | 2 988 000 | - 332 000 |
Ogółem | - 332 000 |
Sekcja 6 - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1 6 2 | Podróże służbowe | 421 082 | 378 974 | - 42 108 |
2 5 4 8 | Tłumaczenia ustne | 6 735 709 | 7 326 563 | 590854 |
Ogółem | 548 746 |
Sekcja 7 - Europejski Komitet Regionów
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1 6 2 | Podróże służbowe | 311 461 | 280 315 | - 31146 |
2 1 4 | Wyposażenie i instalacje techniczne | 1 097271 | 1 262067 | 164796 |
2 5 4 1 | Osoby trzecie | 104 100 | 304 100 | 200 000 |
2 6 4 | Działania komunikacyjne grup politycznych KR-u | 195049 | 395 049 | 200 000 |
Ogółem | 533650 |
Sekcja 8 - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
3 0 0 | Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy | 150 000 | 135000 | - 15 000 |
Ogółem | - 15 000 |
Sekcja 9 - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1 1 2 0 | Koszty delegacji, podróży służbowych i inne wydatki towarzyszące | 155000 | 139 500 | - 15 500 |
3 0 3 0 | Koszty delegacji, podróży służbowych i inne wydatki towarzyszące | 50 000 | 45 000 | - 5 000 |
3 0 4 8 | Wydatki przewodniczącego i wiceprzewodniczących EROD | 59 000 | 53 100 | - 5 900 |
Ogółem | - 26 400 |
Sekcja 10 - Europejska Służba Działań Zewnętrznych
Program / Linia budżetowa | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1 4 0 | Podróże służbowe | 9132050 | 8 229 645 | - 902 405 |
2 2 1 4 | Zespół ds. strategicznej komunikacji | 3 000 000 | 4 000 000 | 1 000 000 |
Ogółem | 97 595 |
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 10 448,3 mln EUR, pozostawiając margines 186,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków dla działu 7.
Tematyczne instrumenty szczególne: EFG, SEAR i BAR
Środki na zobowiązania na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG) oraz rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021.
Pobrexitowa rezerwa dostosowawcza p.m. zostanie włączona do budżetu korygującego w 2021 r.
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2021 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na płatności (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
1.0.221 | Instrument "Łącząc Europę" - Transport | 12 067092 | ||
02 03 01 | Instrument "Łącząc Europę" - Transport | 33 691 420 | 45 758 512 | 12 067092 |
1.0.23 | Program "Cyfrowa Europa" | 1 916 490 | ||
02 04 03 | Sztuczna inteligencja | 21 891 450 | 23 711 034 | 1 819 584 |
02 04 04 | Umiejętności | 6 130 200 | 6 227 106 | 96 906 |
2.2.351 | Sprawiedliwość | 1 078 615 | ||
07 07 01 | Propagowanie współpracy sądowej | 4 258 400 | 4527978 | 269 578 |
07 07 02 | Wspieranie szkoleń kadr wymiaru sprawiedliwości | 7 028 000 | 7472907 | 444907 |
07 07 03 | Propagowanie rzeczywistego dostępu do wymiaru sprawiedliwości | 5 752 000 | 6116130 | 364130 |
2.2.352 | Prawa i wartości | 2089154 | ||
07 06 02 | Propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim | 12 489000 | 12 879 258 | 390 258 |
07 06 03 | Daphne | 4706910 | 6244139 | 1 537229 |
07 06 04 | Ochrona i propagowanie wartości Unii | 0 | 161667 | 161667 |
2.2.3 SPEC | Prerogatywy | 0 |
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na płatności (w EUR) | ||
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2021 | Różnica | ||
07 20 04 06 | Określone uprawnienia w obszarze polityki społecznej, w tym dialog społeczny | 42 886 000 | 23 234 000 | - 19 652 000 |
07 20 04 09 | Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych | 0 | 19 652000 | 19 652 000 |
3.2.21 | Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) | 1 336 954 | ||
09 02 01 | Przyroda i różnorodność biologiczna | 6 870 000 | 7297067 | 427067 |
09 02 02 | Gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia | 10 394 052 | 11 040 188 | 646136 |
09 02 03 | Łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej | 2295 581 | 2438284 | 142 703 |
09 02 04 | Przejście na czystą energię | 1 947232 | 2068280 | 121 048 |
6.0.111 | Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) | 10 178 381 | ||
15 02 01 10 | Południowe sąsiedztwo | 143 096 572 | 153274953 | 10 178 381 |
6.0.12 | Pomoc humanitarna (HUMA) | 20 000 000 | ||
15 03 01 | Pomoc humanitarna | 1 800 000 000 | 1 820 000 000 | 20 000 000 |
6.0.1 SPEC | Prerogatywy | 1 318 031 | ||
15 20 04 03 | Polityka informacyjna i komunikacja strategiczna w odniesieniu do działań zewnętrznych | 33 794 511 | 35 112 542 | 1 318 031 |
OGÓŁEM | 49 984 716 |
Ogółem oznacza to poziom środków na płatności w wysokości 166 060,5 mln EUR, co stanowi spadek o 63,9 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021.
Poza rezerwami przewidzianymi w projekcie budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021 nie ma żadnych rezerw.
Środki na zobowiązania i środki na płatności odpowiadające nowym programom, dla których finalizowane są podstawy prawne i które mają zostać przyjęte na początku 2021 r., nie zostaną tymczasowo wpisane do rezerwy.
Komitet pojednawczy w drodze wyjątku zgadza się, aby kwot dla Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) i Europejskiej Agencji Leków (EMA) nie wpisywać do rezerwy ze względu na pilny charakter potrzeb związanych z pandemią COVID-19.
Tekst uwag do budżetu odpowiada projektowi budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:
Linia budżetowa | Nazwa |
Rozdział 07 10 | Agencje zdecentralizowane |
Linia budżetowa | Nazwa |
01 02 02 20 | Grupa polityk "Kultura, kreatywność i społeczeństwo integracyjne" |
07 02 01 | Komponent EFS+ objęty zarządzaniem dzielonym - Wydatki operacyjne |
15 03 02 | Zapobieganie klęskom żywiołowym, zmniejszanie związanego z nimi ryzyka oraz gotowość na wypadek takich klęsk |
Linia budżetowa | Nazwa |
Rozdział 02 04 |
Program "Cyfrowa Europa" Zmienić tekst w następujący sposób: Jednoczesne wsparcie tych działań pomoże stworzyć prosperującą gospodarkę opartą na danych, przyczyni się do promowania włączenia społecznego oraz równych szans dla wszystkich i zapewni tworzenie wartości. |
02 04 04 |
Umiejętności Dodać następujący tekst: Program zapewnia skuteczne propagowanie równych szans dla wszystkich oraz uwzględnianie aspektu płci w swoich działaniach. |
Rozdział 03 02 |
Program na rzecz jednolitego rynku (w tym MŚP) Zmienić tekst w następujący sposób: Będzie również wspierał udział kobiet i przyczyni się do wzmocnienia pozycji wszystkich podmiotów na jednolitym rynku: przedsiębiorstw, obywateli, w tym konsumentów, społeczeństwa obywatelskiego i władz publicznych. |
03 02 02 |
Dodać następujący tekst: Program zapewnia skuteczne propagowanie równych szans dla wszystkich oraz uwzględnianie aspektu płci w swoich działaniach. |
Linia budżetowa | Nazwa |
01 02 02 10 |
Dodać następujący tekst: Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 3 400 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji budżetowej w związku z umorzeniami dokonanymi w 2019 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych. |
01 02 02 40 |
Dodać następujący tekst: Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 3 400 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji budżetowej w związku z umorzeniami dokonanymi w 2019 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych. |
01 02 02 50 |
Dodać następujący tekst: Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 6 600 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji budżetowej w związku z umorzeniami dokonanymi w 2019 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych. |
01 02 02 60 |
Dodać następujący tekst: Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 6 600 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji budżetowej w związku z umorzeniami dokonanymi w 2019 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych. |
Linia budżetowa | Nazwa | |
07 20 04 09 |
Dodać następujący tekst: Środki te przeznaczone są na pokrycie wydatków na działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych, w tym dla przedstawicieli organizacji pracowniczych w krajach kandydujących, wynikające z działań Unii w ramach realizacji społecznego wymiaru Unii. Środki te powinny pomóc organizacjom pracowniczym reagować na główne wyzwania stojące przed zatrudnieniem i polityką społeczną w Europie, jak określono w strategii Europa 2020 oraz w kontekście inicjatyw Unii mających na celu reakcję na konsekwencje kryzysu gospodarczego. Szczególną uwagę należy zwrócić na szkolenia w zakresie wyzwań związanych z płcią w miejscu pracy. |
|
Linia budżetowa | Nazwa | |
07 06 04 |
Dodać następujący tekst: Środki te przeznaczone są na ochronę i propagowanie praw oraz podnoszenie świadomości na ich temat dzięki zapewnianiu wsparcia finansowego organizacjom społeczeństwa obywatelskiego działającym na szczeblu lokalnym, regionalnym i ponadnarodowym w dziedzinie propagowania i utrzymywania tych praw, a tym samym na lepszą ochronę i propagowanie unijnych wartości oraz poszanowanie praworządności i wkład w budowanie bardziej demokratycznej Unii, demokratycznego dialogu, przejrzystości i dobrych rządów. Powyższy cel szczegółowy będzie realizowany w szczególności poprzez wspieranie organizacji społeczeństwa obywatelskiego i podmiotów niena- stawionych na zysk działających w obszarach objętych programem w celu zwiększenia ich zdolności reagowania, prowadzenia działań doradczych służących propagowaniu praw oraz zapewnienia wszystkim obywatelom odpowiedniego dostępu do ich usług, doradztwa i działań wspierających. |
Linia budżetowa | Nazwa |
07 03 01 | Usunąć istniejący tekst: |
07 03 01 01 |
Dodać następujący tekst: Środki te przeznaczone są na dziedzinę kształcenia i szkolenia w ramach programu "Erasmus+" w trybie zarządzania pośredniego. Środki te wspierają trzy działania podstawowe i działania "Jean Monnet". Działanie podstawowe 1: Mobilność edukacyjna W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania: a) mobilność studentów i kadry instytucji szkolnictwa wyższego; b) mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego; c) mobilność uczniów i kadry szkół; d) mobilność kadry organizacji kształcenia dorosłych; e) możliwości uczenia się języków obcych, w tym możliwości wspierające działania na rzecz mobilności. Działanie podstawowe 2: Współpraca organizacji i instytucji W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania: a) partnerstwa na rzecz współpracy i wymiany praktyk, w tym partnerstwa na małą skalę w celu promowania szerszego i bardziej włączającego dostępu do programu; b) partnerstwa na rzecz doskonałości, w tym europejskie szkoły wyższe, centra doskonałości zawodowej i wspólne programy studiów magisterskich; c) partnerstwa na rzecz innowacji, aby wzmocnić zdolności innowacyjne Europy; d) platformy internetowe i narzędzia ułatwiające współpracę wirtualną, w tym usługi wspierające program eTwinning oraz ePlatformę na rzecz uczenia się dorosłych w Europie. Działanie podstawowe 3: Wsparcie rozwoju polityki i współpracy W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania: |
Linia budżetowa | Nazwa |
a) opracowanie i wdrożenie programów unijnej polityki ogólnej i sektorowej w obszarze kształcenia i szkolenia, w tym przy wsparciu przez sieć Eurydice lub działania innych właściwych organizacji; b) wsparcie unijnych narzędzi i środków, które promują jakość, przejrzystość i uznawanie kompetencji, umiejętności i kwalifikacji; c) dialog merytoryczny i współpracę z kluczowymi zainteresowanymi stronami, w tym sieciami obejmującymi całą Unię, europejskimi organizacjami pozarządowymi i organizacjami międzynarodowymi w dziedzinie kształcenia i szkolenia; d) środki przyczyniające się do jakościowej i włączającej realizacji programu; e) współpracę z innymi instrumentami Unii oraz wsparcie innych obszarów polityki unijnej; f) działania na rzecz rozpowszechniania i podnoszenia świadomości dotyczące wyników i priorytetów polityki europejskiej, jak również samego programu. Działania "Jean Monnet" Program wspiera nauczanie, uczenie się, badania i dyskusje na temat integracji europejskiej za pomocą następujących działań: a) działanie "Jean Monnet" w dziedzinie kształcenia wyższego; b) działanie "Jean Monnet" w innych dziedzinach kształcenia i szkolenia; c) wspieranie następujących instytucji realizujących cel o znaczeniu ogólnoeuropejskim: Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, w tym Szkoły Rządzenia Transnarodowego; Kolegium Europejskiego (w Brugii i w Natolinie); Europejskiego Instytutu Administracji Publicznej w Maastricht; Akademii Prawa Europejskiego w Trewirze; Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej w Odense oraz Międzynarodowego Centrum Kształcenia Europejskiego w Nicei. |
|
07 03 01 02 |
Dodać następujący tekst: Środki te przeznaczone są na dziedzinę kształcenia i szkolenia w ramach programu "Erasmus+" w trybie zarządzania bezpośredniego. Środki te wspierają trzy działania podstawowe i działania "Jean Monnet". Działanie podstawowe 1: Mobilność edukacyjna W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania: a) mobilność studentów i kadry instytucji szkolnictwa wyższego; b) mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego; c) mobilność uczniów i kadry szkół; d) mobilność kadry organizacji kształcenia dorosłych; e) możliwości uczenia się języków obcych, w tym możliwości wspierające działania na rzecz mobilności. Działanie podstawowe 2: Współpraca organizacji i instytucji W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania: a) partnerstwa na rzecz współpracy i wymiany praktyk, w tym partnerstwa na małą skalę w celu promowania szerszego i bardziej włączającego dostępu do programu; b) partnerstwa na rzecz doskonałości, w tym europejskie szkoły wyższe, centra doskonałości zawodowej i wspólne programy studiów magisterskich; c) partnerstwa na rzecz innowacji, aby wzmocnić zdolności innowacyjne Europy; d) platformy internetowe i narzędzia ułatwiające współpracę wirtualną, w tym usługi wspierające program eTwinning oraz ePlatformę na rzecz uczenia się dorosłych w Europie. Działanie podstawowe 3: Wsparcie rozwoju polityki i współpracy W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania: |
Linia budżetowa | Nazwa |
a) opracowanie i wdrożenie programów unijnej polityki ogólnej i sektorowej w obszarze kształcenia i szkolenia, w tym przy wsparciu przez sieć Eurydice lub działania innych właściwych organizacji; b) wsparcie unijnych narzędzi i środków, które promują jakość, przejrzystość i uznawanie kompetencji, umiejętności i kwalifikacji; c) dialog merytoryczny i współpracę z kluczowymi zainteresowanymi stronami, w tym sieciami obejmującymi całą Unię, europejskimi organizacjami pozarządowymi i organizacjami międzynarodowymi w dziedzinie kształcenia i szkolenia; d) środki przyczyniające się do jakościowej i włączającej realizacji programu; e) współpracę z innymi instrumentami Unii oraz wsparcie innych obszarów polityki unijnej; f) działania na rzecz rozpowszechniania i podnoszenia świadomości dotyczące wyników i priorytetów polityki europejskiej, jak również samego programu. Działania "Jean Monnet" Program wspiera nauczanie, uczenie się, badania i dyskusje na temat integracji europejskiej za pomocą następujących działań: a) działanie "Jean Monnet" w dziedzinie kształcenia wyższego; b) działanie "Jean Monnet" w innych dziedzinach kształcenia i szkolenia; c) wspieranie następujących instytucji realizujących cel o znaczeniu ogólnoeuropejskim: Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, w tym Szkoły Rządzenia Transnarodowego; Kolegium Europejskiego (w Brugii i w Natolinie); Europejskiego Instytutu Administracji Publicznej w Maastricht; Akademii Prawa Europejskiego w Trewirze; Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej w Odense oraz Międzynarodowego Centrum Kształcenia Europejskiego w Nicei. |
Zakłada się przy tym, że zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmienić ani rozszerzyć zakresu istniejącej podstawy prawnej ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji, oraz że działanie można sfinansować z dostępnych zasobów.
Nomenklatura budżetowa zaproponowana przez Komisję w projekcie budżetu, w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2020, została uzgodniona z uwzględnieniem nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych (z wyjątkiem nowego działania przygotowawczego PA 01 21 01, na które powiązane środki dodaje się do istniejącego działania przygotowawczego PA 01 20 01). Ponadto komitet pojednawczy uzgodnił następujące korekty:
Linia budżetowa | Dział/ kategoria polityczna | Nazwa |
07 20 04 09 | 2b / 2.2.3SPEC | Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych |
07 06 04 | 2b / 2.2.352 | Ochrona i propagowanie wartości Unii |
Linia budżetowa / program | Nazwa | Środki (w EUR) | |
Zobowiązania | Płatności | ||
07 03 01 | Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia | ||
07 03 01 01 | Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - zarządzanie pośrednie | 1 755 470 446 | 1 468 151 286 |
07 03 01 02 | Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - zarządzanie bezpośrednie | 542 824 138 | 295 331 144 |
Projekt budżetu korygującego nr 10/2020 zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji.
Zwalczanie ubóstwa dzieci stanie się jeszcze istotniejsze, zwłaszcza w kontekście obecnego kryzysu związanego z COVID-19, i należy przeznaczyć na ten cel wystarczające zasoby. Zmieniony wniosek dotyczący Europejskiego Funduszu Społecznego+ (COM(2020)0447) obejmuje szczególną koncentrację tematyczną w celu zajęcia się problemem ubóstwa dzieci. Nakłada ona na każde państwo członkowskie wymóg przydzielenia co najmniej 5 % ich zasobów w ramach EFS+ objętych zarządzaniem dzielonym na wspieranie ukierunkowanych działań i reform strukturalnych służących zwalczaniu ubóstwa dzieci (art. 7 ust. 3 lit. a)). Biorąc pod uwagę obecnie przewidywane alokacje krajowe, stanowi to blisko 5 mld EUR w cenach bieżących na okres programowania 2021-2027.
Rada i Parlament apelują do Komisji, by nadal uważnie i aktywnie monitorowała w ciągu 2021 r. wdrażanie programów na lata 2014-2020 (zwłaszcza w ramach poddziału 2a i w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich). W tym celu Rada i Parlament zwracają się do Komisji, by terminowo przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące sytuacji i szacunków odnoszących się do środków na płatności na 2021 r. Jeżeli dane te wskazują, że środki zapisane w budżecie na 2021 r. są niewystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie, Rada i Parlament zwracają się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie właściwego rozwiązania, między innymi projektu budżetu korygującego, aby umożliwić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie podjęcie w odpowiednim czasie wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących uzasadnionych potrzeb. W stosownych przypadkach Rada i Parlament uwzględnią stopień pilności sprawy i - w razie konieczności - skrócą ośmiotygodniowy okres na podjęcie decyzji. To samo ma zastosowanie, odpowiednio, jeżeli z danych liczbowych wynika, że środki zapisane w budżecie na 2021 r. są wyższe niż potrzeby.
Aby zwalczać skutki bezprecedensowego kryzysu związanego z COVID-19 w najlepszym interesie UE, Parlament Europejski, Rada i Komisja są zdecydowane podjąć niezbędne środki w celu szybkiego wykorzystania pełnego potencjału unijnych programów nowej generacji, przy zwróceniu szczególnej uwagi na te sektory gospodarki, które zostały najbardziej dotknięte kryzysem, takie jak turystyka i MŚP, oraz na osoby, na które kryzys wywarł największy wpływ, takie jak dzieci i młodzież.
Komisja jest żywo zainteresowana zapewnieniem, by agencje zdecentralizowane UE wywiązywały się ze swojego mandatu, w tym wzmacnianiem i usprawnianiem zarządzania nimi, a także wspieraniem zharmonizowanego planowania i sprawozdawczości przez wszystkie agencje zdecentralizowane. Komisja uważa, że sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 22/2020 oraz odpowiedzi na nie mogłyby stanowić podstawę opartych na współpracy działań następczych, co będzie wymagało wsparcia ze strony Rady i Parlamentu.
Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji, by niezwłocznie przedłożyła wniosek dotyczący odpowiedniego instrumentu niezbędnego do uruchomienia pobrexitowej rezerwy dostosowawczej, tak by w roku budżetowym 2021 można było udostępnić do uruchomienia wystarczającą ilość środków. Parlament Europejski i Rada uwzględnią podczas swoich obrad pilny charakter sprawy.
Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji, by przedstawiła projekt budżetu korygującego, gdy tylko będzie to właściwe, w celu udostępnienia niezbędnych środków w roku budżetowym 2021. Parlament Europejski i Rada rozpatrzą taki projekt budżetu korygującego w trybie pilnym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.445.270 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2020 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie drugiego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 (13892/2020 - C9-0408/2020 - 2020/0371(BUD)). |
Data aktu: | 18/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 29/10/2021 |