PRZYPOMINAJĄC, ŻE:
1. W zaleceniu Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej (HEPA) zaleca się między innymi, by państwa członkowskie "dążyły do skutecznej polityki w dziedzinie prozdrowotnej aktywności fizycznej przez opracowanie międzysektorowego podejścia uwzględniającego takie obszary polityki jak sport, zdrowie, edukacja, środowisko i transport, a także inne stosowne sektory, oraz by działały zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi".
2. W konkluzjach Rady z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie promowania zajęć w zakresie sprawności ruchowej, aktywności fizycznej i zajęć sportowych dla dzieci wzywa się państwa członkowskie do "zastanowienia się nad wprowadzeniem w życie międzysektorowych polityk, obejmujących m.in. sektor edukacji, młodzieży i zdrowia, służących propagowaniu aktywności fizycznej oraz sprawności ruchowej we wczesnym dzieciństwie".
3. W konkluzjach Rady z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora wzywa się państwa członkowskie, by "propagowały współpracę międzysektorową i konsultacje w obszarach istotnych dla sportu na wszystkich poziomach, w tym z ruchem sportowym, sektorem działalności gospodarczej w dziedzinie sportu i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami".
4. W konkluzjach Rady z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie promowania współpracy międzysektorowej na rzecz sportu i aktywności fizycznej w społeczeństwie podkreślono, że "współpraca międzysektorowa może odegrać ważną rolę w tworzeniu lub optymalizowaniu warunków aktywnego i zdrowego stylu życia"
5. W planie prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2021-2024 uznano, że promowanie aktywności fizycznej jest kluczowym tematem w ramach obszaru priorytetowego "promocja uczestnictwa w sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej".
UZNAJĄC, ŻE:
6. Brak aktywności fizycznej powoduje poważne problemy zdrowotne w dzisiejszym stylu życia. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała brak aktywności fizycznej za jeden z głównych czynników ryzyka śmiertelności 1 . Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwypukliła ryzyka dla zdrowia związane z brakiem aktywności fizycznej.
7. Europa stoi w obliczu znacznego nasilenia się i tak zauważalnych tendencji w zakresie braku aktywności fizycznej całej populacji, zwłaszcza wśród ludzi młodych. Polityki europejskie zachęcają państwa członkowskie do promowania i monitorowania aktywności fizycznej; jednak działania wdrożeniowe należy bardziej nasilić 2 .
8. W innych dokumentach europejskich i międzynarodowych 3 wskazano również na kluczowe znaczenie monitorowania poziomu aktywności fizycznej w ramach całościowego podejścia do prozdrowotnej aktywności fizycznej. Monitorowanie sprawności fizycznej zgodne z RODO 4 może dostarczyć wiarygodnych i opartych na dowodach rezultatów aktywności fizycznej, a także przyciągnąć uwagę do wszelkich ewentualnych zachowań powodujących ryzyko dla zdrowia.
UZNAJĄC, ŻE:
9. Aktywność fizyczna jest jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych czynników utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego przez całe życie. Przyczynia się również do zapobiegania niektórym schorzeniom, takim jak choroby układu krążenia, cukrzycy typu 2 itp.
10. Systemy monitorowania sprawności fizycznej mogą ocenić skalę problemu braku aktywności fizycznej i zbadać skuteczność wszelkich strategii politycznych, planów działania lub inicjatyw przyjmowanych na szczeblu lokalnym, krajowym lub unijnym.
11. Koncepcja aktywności fizycznej przez całe życie powinna opierać się na regularnej aktywności fizycznej prowadzonej w trakcie całego życia, którą można poprzeć opartym na dowodach monitorowaniem sprawności fizycznej z myślą o podtrzymaniu zdrowia każdej osoby przez całe życie.
PODKREŚLAJĄC, ŻE:
12. Regularna i dostateczna 5 aktywność fizyczna jest ważna dla zdrowego rozwoju dzieci i nastolatków, zarówno pod względem fizycznym, jak i umysłowym i społecznym.
13. W kontekście aktywnego i zdrowego stylu życia dorosłych regularna aktywność fizyczna jest szczególnie ważna, nawet jeżeli dana osoba rozpoczyna ćwiczenia dopiero w wieku dorosłym. Regularna aktywność fizyczna jest również ważnym czynnikiem zapobiegającym obniżaniu się produktywności w pracy. Ponieważ dorośli spędzają jedną trzecią swojego życia w pracy, niezwykle ważną rolę w promowaniu aktywności fizycznej pracowników odgrywa środowisko pracy.
14. Grupy znajdujące się w niekorzystnej sytuacji 6 we wszystkich grupach wiekowych są często niewystarczająco aktywne fizycznie ze względu na mniejsze możliwości i ograniczony dostęp, co sprawia, że są bardziej narażone na niektóre choroby. Powinniśmy zapewnić tym grupom docelowym równe szanse, umożliwiając im uczestnictwo w dostosowanej do potrzeb regularnej aktywności fizycznej i programach sportowych.
15. Zgodnie z koncepcją aktywności fizycznej przez całe życie długoterminowym skutkiem powinno być więcej aktywnych fizycznie Europejczyków, co ma przyczynić się do poprawy zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zmniejszenia presji na nasze systemy opieki zdrowotnej i do obniżenia kosztów związanych ze zdrowiem 7 . Tam gdzie to możliwe, należy koordynować programy polityczne i zachęcać do współpracy międzysektorowej w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów.
BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:
16. Zdrowy styl życia: w wielu krajach strategie polityczne dotyczące zdrowia publicznego i sportu mają przede wszystkim zachęcać obywateli do aktywnego i zdrowego stylu życia przez całe życie i do uczestnictwa w aktywności fizycznej i sporcie 8 . Kilka europejskich inicjatyw ma również na celu włączenie zagadnienia aktywności fizycznej do programów nauczania związanych z opieką zdrowotną, by zapewnić lepsze doradztwo i wsparcie w zakresie aktywności fizycznej ze strony klinicystów 9 .
17. Monitorowanie: niektóre państwa monitorują zmiany w sprawności fizycznej swoich populacji i mogą przekazywać każdej chętnej osobie informacje zwrotne na temat rozwoju jej sprawności. Niektóre państwa dysponują systemami, dzięki którym mogą co roku monitorować i oceniać wyniki aktywności fizycznej dzieci szkolnych i młodzieży 10 .
18. Współpraca międzysektorowa: promowanie i monitorowanie aktywności fizycznej powinno odbywać się w sposób międzysektorowy zgodnie z RODO. W promowaniu aktywności fizycznej i monitorowaniu sprawności fizycznej rolę odgrywają nie tylko instytucje związane ze sportem, ale również instytucje działające w obszarze zdrowia publicznego, infrastruktury, edukacji i szkolenia, środowiska pracy, młodzieży itp. Powinno to być zatem zadanie dla całego rządu, społeczeństwa obywatelskiego, klubów sportowych, społeczności lokalnych itp.
19. Zmiana zachowań jest kwestią długotrwałego rozwoju i postępowania zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi aktywności fizycznej 11 , które wymagają włączenia dostatecznej aktywności fizycznej do codziennego życia. Oznacza to, że strategie polityczne powinny być również wdrażane w sposób zintegrowany i skupiać się na różnych porach dnia i różnych kontekstach codziennego życia.
20. Media: media mogą odgrywać rolę w promowaniu odpowiedzialności społecznej, działań i kampanii mających na celu podnoszenie świadomości na temat korzyści płynących z aktywności fizycznej i ograniczania jej braku.
21. Europejskie inicjatywy i projekty: różne projekty i inicjatywy europejskie przyczyniają się do rozwoju strategii politycznych, które mają na celu promowanie zdrowego stylu życia oraz do rozwoju systemu monitorowania sprawności fizycznej mającego dostarczyć porównywalnych, ważnych i wiarygodnych danych w państwach członkowskich UE. Może to pomóc decydentom politycznym w umożliwieniu prowadzenia aktywności fizycznej przez całe życie i uzyskaniu większego wpływu na zdrowie.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I NA ODPOWIEDNICH SZCZEBLACH:
22. Nadal promowały aktywność fizyczną przez całe życie populacji, w tym grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, i zachęcały do tej aktywności, skupiając się na ograniczaniu bierności fizycznej poprzez dzielenie się najlepszymi praktykami, na przykład z wykorzystaniem technologii mobilnych i bezprzewodowych, a także mediów i innych kanałów komunikacji.
23. Wspierały inicjatywy i kampanie na szczeblach krajowych, regionalnych i lokalnych, które zachęcają do aktywności fizycznej, rozwoju systemów monitorowania i powszechnego uczestnictwa w sporcie, takie jak Europejski Tydzień Sportu, inicjatywa HealthyLifestyle4All, badanie Eurobarometr na temat sportu i aktywności fizycznej, Europejskie Ankietowe Badanie Zdrowia - Kwestionariusz aktywności fizycznej itp.
24. W stosownych przypadkach i zgodnie z RODO tworzyły i promowały oparte na dowodach krajowe, regionalne lub lokalne systemy monitorowania sprawności fizycznej, które motywują ludność do aktywności fizycznej przez całe życie za pomocą odpowiednich indywidualnych sprawozdań zawierających informacje zwrotne, a także śledzenia zmian sprawności na zasadzie dobrowolności, i dostarczają cennych informacji na potrzeby kształtowania polityki 12 .
25. Wspierały, przy zastosowaniu podejścia międzysektorowego, polityki na wszystkich szczeblach w zakresie stworzenia dostępnych i zrównoważonych obszarów publicznych, gdzie wszyscy obywatele mogą brać udział w aktywności sportowej lub aktywności fizycznej przez całe życie, takich jak osiedla, tereny nowo zabudowywane, chodniki połączone ze ścieżkami rowerowymi lub joggingowymi, obiekty sportowe w szkołach i na uniwersytetach itp., na przykład poprzez fundusze polityki spójności.
26. Na wszystkich szczeblach identyfikowały i synchronizowały, przy udziale wszelkich odpowiednich organów i społeczności naukowej, te polityki i środki, które mają na celu zachęcenie ludzi do angażowania się w aktywność sportową lub aktywność fizyczną przez całe życie, i zachęcały decydentów sektorowych do większego uwzględniania w ich odpowiednich politykach korzyści, których mogą przysporzyć aktywność fizyczna przez całe życie i monitorowanie sprawności fizycznej populacji.
27. Wymieniały dobre praktyki w zakresie motywowania ludzi do ruchu i ćwiczeń w ciągu dnia oraz wymieniały informacje na temat skutecznych instrumentów i inicjatyw politycznych w różnych środowiskach życia codziennego w celu stymulowania aktywności fizycznej, w tym w szkołach i miejscach pracy.
28. Zacieśniały w miarę możliwości współpracę z sektorem opieki zdrowotnej w zakresie przepisywania i doradzania ćwiczeń przez pracowników służby zdrowia i specjalistów.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
29. Zbadała możliwość wsparcia rozwoju zharmonizowanego systemu danych, który pomaga monitorować aktywność fizyczną na szczeblu europejskim w celu dokładniejszej oceny konsekwencji zdrowotnych, społecznych i gospodarczych.
30. Promowała wiedzę i upowszechniała dowody na koszty wynikające z ryzyk dla zdrowia związanych z brakiem aktywności fizycznej, zwłaszcza wydatki na ochronę zdrowia, z myślą o wsparciu publicznego procesu decyzyjnego w sprawie inwestycji w ten obszar, których należy dokonywać na szczeblu europejskim.
31. Wspierała wymianę w ramach istniejących udanych projektów i sieci najlepszych praktyk dotyczących promowania aktywności fizycznej przez całe życie i monitorowania sprawności fizycznej, w stosownych przypadkach angażując sieć punktów kontaktowych ds. prozdrowotnej aktywności fizycznej. Z myślą o ułatwieniu monitorowania sprawności fizycznej w całej Europie i stworzeniu podstawy dla szybkiego kształtowania polityki opartego na dowodach, promowała te praktyki wraz z siecią punktów kontaktowych ds. prozdrowotnej aktywności fizycznej na stosownej europejskiej platformie.
32. Rozważyła udzielenie unijnego finansowania, na przykład za pośrednictwem programu Erasmus+, InvestEU itp., co pozwoliłoby wesprzeć współpracę europejską na rzecz ułatwiania tworzenia krajowych, regionalnych lub lokalnych systemów monitorowania sprawności fizycznej.
33. Informowała państwa członkowskie i ruch sportowy o odpowiednich unijnych programach i inicjatywach finansowych, które można wykorzystać do wspierania międzysektorowych projektów związanych ze sportem i aktywnością fizyczną oraz do promowania zdrowego stylu życia, a także do utworzenia krajowych, regionalnych lub lokalnych systemów monitorowania sprawności fizycznej, na przykład za pośrednictwem programów Erasmus+, EU4Health, "Horyzont Europa", InvestEU itp.
ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I INNYCH STOSOWNYCH STRON, BY:
34. Rozważyły wykorzystywanie, zgodnie z RODO, istniejących bezpłatnych platform 13 do monitorowania sprawności fizycznej obywateli jako narzędzia diagnostycznego i motywacyjnego do celów aktywności fizycznej przez całe życie.
35. W swoich działaniach, projektach i inicjatywach kładły większy nacisk na możliwości angażowania obywateli należących do różnych grup docelowych w sport i aktywność fizyczną przez całe życie.
36. Blisko współpracowały z innymi sektorami na rzecz likwidowania luk w stwarzaniu okazji do angażowania obywateli w sport i aktywność fizyczną w różnych sferach codziennego życia.
37. W stosownych przypadkach aktywnie angażowały się w rozwijanie krajowych, regionalnych i lokalnych systemów monitorowania sprawności fizycznej i opracowywanie strategii zwiększających aktywność fizyczną obywateli przez całe życie.
38. Dostosowywały, zgodnie z RODO, narzędzia komunikacji do grup docelowych, w oparciu o konkretne działania.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.501I.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat aktywności fizycznej przez całe życie |
Data aktu: | 30/11/2021 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2021 |