(2021/C 99/08)
(Dz.U.UE C z dnia 23 marca 2021 r.)
W dniu 23 września 2020 r. Komisja Europejska przedstawiła nowy pakt o migracji i azylu obejmujący pięć wniosków ustawodawczych: (i) zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Eurodac; (ii) zmieniony wniosek dotyczący procedury azylowej; (iii) wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zarządzania azylem i migracją; (iv) wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie kontroli przesiewowej; (v) wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zarządzania kryzysem i siłą wyższą. Obejmuje on również szereg inicjatyw o charakterze nieustawodawczym.
EIOD uznaje potrzebę skuteczniejszego zarządzania migracją i azylem. Jednocześnie, jak stwierdzono w strategii EIOD 2020-2024, ochrona danych jest jedną z ostatnich linii obrony osób podatnych na zagrożenia, takich jak migranci i osoby ubiegające się o azyl zbliżające się do granic zewnętrznych UE. Dlatego też EIOD uważa, że proponowane kompleksowe podejście musi być oparte na pełnym poszanowaniu praw podstawowych osób ubiegających się o ochronę międzynarodową oraz innych migrantów, w tym ich prawa do ochrony danych i prywatności.
Ogólnie rzecz biorąc, EIOD uważa, że należy przeprowadzić dogłębną ocenę skutków w zakresie praw podstawowych i ochrony danych. Jest on również zdania, że wnioski ustawodawcze powinny wyraźnie określać zakres odpowiedzialności poszczególnych podmiotów zaangażowanych w przetwarzanie danych osobowych. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że większość wniosków zawartych w nowym pakcie o migracji i azylu opiera się na wnioskach dotyczących reformy wspólnego europejskiego systemu azylowego z 2016 r., EIOD uważa, że zalecenia zawarte w opinii 07/2016 w sprawie pierwszego pakietu reform wspólnego europejskiego systemu azylowego, zwłaszcza te dotyczące Eurodac, pozostają w pełni aktualne.
W szczególności, w odniesieniu do zmienionego wniosku dotyczącego rozporządzenia Eurodac, EIOD zaleca, aby organy państw członkowskich i organy Unii nadal miały możliwość wglądu jedynie w te dane, które są istotne dla wykonywania ich szczególnych zadań, nawet jeśli zbiory danych są połączone szeregowo. EIOD zaleca również, aby zmieniony wniosek wyraźnie wprowadził jednolity model skoordynowanego nadzoru zgodnie z art. 62 EUDPR. EIOD zaleca również, by przed rozpoczęciem operacyjnego korzystania ze zmodyfikowanego systemu odpowiednio zaktualizować ramy bezpieczeństwa dla środowiska biznesowego i technicznego Eurodac oraz by we wniosku wyjaśniono, jakie dane byłyby przechowywane odpowiednio we wspólnym repozytorium tożsamości i w systemie centralnym Eurodac.
W odniesieniu do wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie kontroli przesiewowej, EIOD podkreśla, że dokładność przetwarzanych informacji ma kluczowe znaczenie i że we wszystkich przypadkach należy zapewnić prawo do poprawiania i/lub uzupełniania danych osobowych obywateli państw trzecich. Ponadto EIOD uważa, że wniosek zachowuje bardzo ogólny charakter, jeśli chodzi o metody, które mogą być stosowane do gromadzenia danych dostarczonych przez obywatela państwa trzeciego lub od niego uzyskanych w celu ich identyfikacji lub weryfikacji, zwłaszcza biorąc pod uwagę szeroki zakres praktyk stosowanych na szczeblu krajowym, o różnym stopniu inwazyjności i skuteczności. EIOD zaleca również wyjaśnienie celu i warunków związanych z przetwarzaniem danych osobowych, aby sprawdzić, czy obywatele państw trzecich nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa.
Opinia przewiduje pewne dodatkowe zalecenia związane z ochroną danych, które powinny być również uwzględnione w procesie legislacyjnym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.99.9 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie nowego paktu o migracji i azylu (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD:www.edps.europa.eu). |
Data aktu: | 23/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 23/03/2021 |