WNIOSEK O ZATWIERDZENIE ZMIANY W SPECYFIKACJI PRODUKTU
"Roero"
PDO-IT-A1261-AM03
Data rozpoczęcia stosowania: 19.7.2018
1. Przepisy mające zastosowanie do zmiany
Art. 105. rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 - zmiana inna niż nieznaczna
2. Opis i uzasadnienie zmiany
2.1. Zasady dotyczące etykietowania
W odniesieniu do rodzajów "Roero" Arneis i "Roero" Arneis Spumante (wina musującego) nazwa może być również używana samodzielnie bez określenia odmiany winorośli, tj. Roero lub Roero Arneis i Roero Spumante lub Roero Arneis Spumante.
Zmiana ta odzwierciedla zamiar producentów, aby lepiej promować nazwę pochodzenia i odniesienie do obszaru produkcji, również w przypadku win białych produkowanych z winogron Arneis, zgodnie z już obowiązującymi przepisami dotyczącymi rodzaju "Roero" Rosso (wina czerwonego) wytwarzanego z winogron Nebbiolo.
Zmieniono pkt 9 (Dodatkowe wymogi) jednolitego dokumentu oraz pkt 1 i 7 specyfikacji produktu.
2.2. Nazwy i wina
Wprowadzenie rodzaju "Roero"/"Roero" Arneis Riserva - kategoria (1): Wino
Producenci chcieli wykorzystać zdatność do leżakowania win objętych ChNP "Roero", produkowanych z winogron odmiany Arneis, która jest powszechnie uprawiana na obszarze produkcji. Odzwierciedla to stale rosnącą tendencję wśród producentów tego wina w ostatnich latach, a jednocześnie pozwoli im poszerzać asortyment win oferowanych konsumentom.
Zmieniono pkt 4 (Opis win) jednolitego dokumentu oraz pkt 1, 2, 4, 5 i 6 specyfikacji produktu.
2.3. Obszar produkcji
Jest to zmiana redakcyjna związana z bardziej szczegółowym opisem granic obszaru produkcji. Słowa "aż do drogi prowincjonalnej Piobesi d'Alba-Guarene" zastępuje się słowami "aż do drogi prowincjonalnej SP 10. Prowadzi wzdłuż tej drogi aż do skrzyżowania z drogą regionalną SR 29, wraz z którą podąża w kierunku północnym aż do granicy gminy Corneliano d'Alba-Guarene, a następnie do połączenia z drogą prowincjonalną SP 171."
Jest to bardziej precyzyjne wyznaczenie granic obszaru produkcji, które nie pociąga za sobą żadnych zmian ani rozszerzenia samego obszaru.
Zmieniono pkt 6 (Wyznaczony obszar geograficzny) jednolitego dokumentu oraz pkt 3 (Obszar produkcji winogron) specyfikacji produktu.
2.4. Zasady dotyczące uprawy winorośli
a) Usunięto słowa "wysokość: nie większa niż 400 m n.p.m."
Usunięto ograniczenie wysokości dla winorośli do 400 m n.p.m., ponieważ takie wysokości nie występują na obszarze produkcji; w związku z tym uznano, że lepiej będzie usunąć to odniesienie, aby specyfikacja odzwierciedlała rzeczywistość.
Zmieniono pkt 4 ppkt 2 specyfikacji produktu.
b) Usunięto ograniczenia dotyczące stosowanych systemów prowadzenia uprawy i przycinania, ponieważ oprócz tradycyjnych metod opartych na pionowych treliażach i przycinania metodą Guyota produkcję winogron wysokiej jakości w ilościach określonych w specyfikacji umożliwiają również inne systemy.
Praktyki agronomiczne i praktyki uprawy winorośli ewoluowały na przestrzeni lat, a producenci ustalili, że w szczególności odmiana Arneis może być uprawiana z powodzeniem nawet przy użyciu innych rodzajów przycinania niż dozwolone obecnie, co również umożliwia uzyskanie winogron o idealnych właściwościach do produkcji win gatunkowych objętych ChNP "Roero". Producenci mogą stosować praktyki, które uznają za najbardziej odpowiednie do poprawy jakości winogron i produkowanych przez siebie win.
Zmieniono pkt 4 ppkt 2 specyfikacji produktu.
c) Zezwolono na stosowanie nawadniania w wyjątkowych sytuacjach.
W związku ze zmianą klimatu w ostatnich latach, a także z uwagi na fakt, że gleba na obszarze Roero jest głównie piaszczysta, uznaje się za rozsądne uwzględnienie takiej możliwości w celu uniknięcia problemów związanych z deficytem wody, w szczególności w przypadku młodszych roślin.
Zmieniono pkt 4 specyfikacji produktu.
2.5. Przepisy dotyczące produkcji wina
Dodano obowiązkowe okresy leżakowania dla rodzajów "Roero" (wino białe) z określeniem Riserva (16 miesięcy) i dla rodzajów z dodatkowym oznaczeniem geograficznym (4 miesiące).
Minimalny okres leżakowania ustalono na podstawie doświadczenia producentów w odniesieniu do cech doskonałości, które producenci zamierzają stosować do klasyfikacji tych win.
Zmieniono pkt 5 (Przepisy dotyczące produkcji wina) specyfikacji produktu.
2.6. Opis win - Cechy charakterystyczne w momencie wprowadzenia do obrotu
W odniesieniu do rodzajów "Roero"/"Roero" Arneis, kategorii (1): Wino, wartości minimalnej całkowitej objętościowej zawartości alkoholu i minimalnej zawartości ekstraktu bezcukrowego zostały zwiększone, a deskryptory barwy rozszerzone.
Podstawą tych zmian są wyniki analiz przeprowadzonych na winach produkowanych w okresie ostatnich 5 lat i wiążą się one ze skutkami zmiany klimatu, w szczególności z wyższymi temperaturami, ponieważ zaobserwowano ogólny i stały wzrost minimalnych temperatur, co wpływa na zawartość alkoholu w winogronach i stężenie ekstraktów.
W odpowiedzi na te warunki minimalna całkowita zawartość alkoholu wzrosła z 11 % obj. do 12 % obj., a minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego wzrosła z 15 g/litr do 15,50 g/litr w przypadku rodzajów "Roero"/ "Roero" Arneis, w tym również Riserva.
- Paletę barw rozszerzono ze "słomkowożółtej" do "od słomkowożółtej do złotożółtej", ponieważ wyższe stężenia ekstraktów i ewentualna rafinacja lub leżakowanie w drewnianych beczkach mogą skutkować powstaniem win o bardziej zróżnicowanych barwach.
- Rozszerzono opis rodzajów "Roero" Rosso i "Roero" Bianco (kategoria (1): Wino), uzupełniając go o bardziej precyzyjne odniesienia do ich aromatu w momencie dopuszczenia do obrotu.
Zmieniono pkt 6 specyfikacji produktu oraz pkt 4 (Opis win) jednolitego dokumentu.
2.7. Zasady dotyczące etykietowania
Przewiduje się umieszczanie na etykiecie nazw dodatkowych jednostek geograficznych odnoszących się do gmin, części gmin lub miejscowości wskazanych w rejestrze gruntów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Celem jest, po dokładnej selekcji rzeczonych obszarów, lepsze określenie pochodzenia wina, a tym samym wzmocnienie jego związku z obszarem dzięki wykorzystaniu mniejszych jednostek geograficznych określonych w rejestrze gruntów i zlokalizowanych na wyznaczonym obszarze produkcji.
Zmieniono pkt 7 specyfikacji produktu oraz pkt 9 (Dalsze wymogi) jednolitego dokumentu.
2.8. Pakowanie
a) W odniesieniu do pakowania win objętych DOCG "Roero", zamiast wyszczególniać pojemności wyłączone, wymienia się wszystkie dozwolone pojemności.
Dozwolone pojemności wymieniono w celu zapewnienia jasności.
Zmieniono pkt 8 specyfikacji produktu.
b) w odniesieniu do pakowania win objętych DOCG "Roero" za odpowiednie uznaje się wszystkie rodzaje zamknięć przewidziane w obowiązujących przepisach krajowych i unijnych, z wyjątkiem kapsli i zakrętek wykonanych w całości z tworzywa sztucznego.
Producenci mogą stosować dowolne rodzaje zamknięć przewidziane w obowiązującym ustawodawstwie krajowym i unijnym, z wyjątkiem kapsli i zakrętek wykonanych w całości z tworzywa sztucznego, ponieważ są one uważane za mniej odpowiednie dla wizerunku produktu z tradycyjnym oznakowaniem DOCG.
Zmieniono pkt 8 specyfikacji produktu.
2.9. Kategorie produktów sektora wina
Kategorię (4): Wino musujące zastąpiono kategorią (5): Gatunkowe wino musujące.
Zmiana ta jest związana z rzeczywistą sytuacją produkcji na obszarze i odzwierciedla faktyczny poziom jakości tej produkcji. Wina musujące objęte DOCG "Roero" są już produkowane zgodnie ze szczególnymi wymogami i właściwościami win należących do kategorii "gatunkowe wino musujące", takimi jak naturalna zawartość alkoholu w winogronach, metoda produkcji i nadciśnienie, przy przestrzeganiu wymogów ustanowionych w obowiązującym prawodawstwie dla tej kategorii produktów.
Zmieniono pkt 3 (Kategorie produktów sektora wina), pkt 4 (Opis win) i pkt 8 (Związek ze środowiskiem) jednolitego dokumentu oraz pkt 1-6 i pkt 9 specyfikacji produktu.
2.10. Związek ze środowiskiem
Uzupełniono i poprawiono opis związku przyczynowego między obszarem geograficznym a jakością lub właściwościami produktu w odniesieniu do produkowanych win i wpływu czynników ludzkich.
Zmieniono pkt 9 specyfikacji produktu oraz pkt 8 jednolitego dokumentu.
2.11. Poprawki redakcyjne
W pkt 5 specyfikacji poprawiono szereg czysto drukarskich błędów dotyczących początku okresu leżakowania win. Sformułowanie: "Roero Riserva (wino białe) z dodatkowym odniesieniem do jednostki geograficznej: 16 miesięcy od 1 listopada roku, w którym zebrano winogrona" skorygowano w następujący sposób:
"Roero Riserva (wino białe), także z dodatkowym odniesieniem do jednostki geograficznej: 16 miesięcy od 1 listopada roku, w którym zebrano winogrona".
Jeżeli chodzi o moment, w którym wina są dopuszczane do obrotu, w sformułowaniu: "Roero (wino białe), także z dodatkowym odniesieniem do jednostki geograficznej: od 1 marca pierwszego roku po zbiorze winogron usunięto słowo »także«, ponieważ warunek ten dotyczy wyłącznie Roero (wina białego) z dodatkowym odniesieniem geograficznym.
W pkt 6 specyfikacji usunięto poniższy ustęp, ponieważ nie jest on już zgodny z obowiązującymi przepisami: »4. W gestii Ministerstwa Polityki Rolnej - Krajowego Komitetu ds. Ochrony i Użycia Nazw Pochodzenia i Typowych Oznaczeń Geograficznych - leży zmiana w drodze rozporządzenia limitów minimalnych, o których mowa powyżej, oraz zawartości ekstraktu bezcukrowego«.
Sformułowanie »minimalna całkowita naturalna objętościowa zawartość alkoholu« zastępuje się prawidłowym sformułowaniem »minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu«.
W pkt 7 (Opis i prezentacja) specyfikacji produktu dodano odniesienie do przepisów krajowych dotyczących stosowania terminu Vigna.
W załączniku 2 do specyfikacji poprawiono błąd dotyczący wykazu dodatkowych jednostek geograficznych, gdzie nazwa gminy Guarene została błędnie zapisana jako »Guarente«.
W jednolitym dokumencie usunięto odniesienia do dokumentów zewnętrznych jako załączników do specyfikacji.
Niektóre dane kontaktowe w sekcji »Inne informacje« w jednolitym dokumencie zostały zaktualizowane.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.170.21 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja wniosku o wprowadzenie zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 105 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 |
Data aktu: | 19/04/2022 |
Data ogłoszenia: | 25/04/2022 |