(1) PODKREŚLA, że wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI) jest transgraniczną chorobą zwierząt, która może się bardzo szybko rozprzestrzeniać niezależnie od granic państwowych, pociągając za sobą poważne skutki społeczno-gospodarcze, utrudniając rolnictwo i zakłócając handel.
(2) PRZYPOMINA, że ze względu na potencjał zoonotyczny niektórych szczepów wysoce zjadliwej grypy ptaków może ona również stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzkiego.
(3) Z wielkim niepokojem ZAUWAŻA, że w ciągu ostatnich dwóch lat na terytorium Unii Europejskiej miały miejsce trzy duże okresy epidemii, a obecna epizootyka wysoce zjadliwej grypy ptaków jest najpoważniejsza w najnowszej historii.
(4) PRZYPOMINA konkluzje Rady z 2019 r. 1 , w których zdecydowanie podkreślono kluczową rolę bioasekuracji i ogólnie stwierdzono, że należy dołożyć wszelkich starań, aby zapobiec wprowadzaniu na terytorium UE i rozprzestrzenianiu się transgranicznych chorób zwierząt w celu zminimalizowania ich skutków.
(5) ZAUWAŻA, że oprócz stosowania rygorystycznych środków bioasekuracji szczepienia mogłyby uzupełniać istniejące środki zapobiegawcze i kontrolne przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków i mogłyby przyczynić się do zmniejszenia ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się wirusa w populacji ptaków domowych, a tym samym pomóc w zmniejszeniu narażenia ludzi.
(6) Ponadto UWAŻA, że szczepienia mogłyby ostatecznie przyczynić się także do ograniczenia zapobiegawczego uboju dużej liczby zdrowych ptaków w celu zwalczania epizootii wysoce zjadliwej grypy ptaków, co budzi coraz większe zaniepokojenie społeczeństwa i jest trudne do pogodzenia z celem dotyczącym opracowania europejskiego zrównoważonego systemu żywnościowego, który został zatwierdzony przez Radę w ramach jej konkluzji w sprawie strategii "od pola do stołu" 2 .
(7) PRZYPOMINA, że międzynarodowe normy Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) i prawodawstwo UE umożliwiają już szczepienia przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków, ale z różnych powodów takie szczepienia nie są stosowane na szeroką skalę. Powody te obejmują w szczególności nie tylko brak zatwierdzonych w UE skutecznych i bezpiecznych szczepionek przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków, ale również fakt, że szczepienia mogą stanowić przeszkodę dla wywozu drobiu i produktów drobiowych, ponieważ szereg państw trzecich ogranicza przywóz zaszczepionych zwierząt i pozyskanych z nich produktów. Potrzeba ponadto więcej wiedzy naukowej, w tym zaktualizowanych ocen ryzyka.
(8) POTWIERDZA, że bioasekuracja i nadzór pozostają ważnymi podstawami walki z wysoce zjadliwą grypą ptaków, ale UWAŻA, że szczepienia mogą stać się odpowiednim narzędziem uzupełniającym.
(9) WZYWA Komisję i państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków na rzecz opracowania strategii szczepień, by zapobiegać wysoce zjadliwej grypie ptaków i prowadzić jej zwalczanie, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożonych obszarów, gatunków i sposobów uprawy. ZAUWAŻA, że do osiągnięcia tego celu konieczne są wspólne wysiłki w kilku dziedzinach, ale jest GŁĘBOKO PRZEKONANA, że takie wysiłki przyniosłyby znaczące korzyści.
(10) WZYWA DO dalszego opracowywania i dopuszczania skutecznych i bezpiecznych szczepionek dla różnych gatunków drobiu, które będą zapewniały wystarczającą odporność na krążące szczepy wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków. Szczepionki takie powinny być łatwe w podawaniu i kompatybilne z praktykami rolniczymi w UE. W każdym przypadku powinna istnieć możliwość odróżnienia zwierząt zakażonych od zaszczepionych. ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie do współpracy z przemysłem farmaceutycznym, aby osiągnąć ten cel.
(11) PODKREŚLA znaczenie monitorowania rozwoju krążących szczepów wirusa, a także wszelkich zmian w skuteczności szczepionek w stosunku do wszelkich nowych szczepów wirusa.
(12) UWAŻA, że kluczowe znaczenie ma określenie i wyeliminowanie luk w ocenach ryzyka, aby w stosownych przypadkach zapewniać wsparcie na rzecz opracowywania strategii szczepień przez właściwe organy, i w związku z tym Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar upoważnienia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności do aktualizacji opinii w sprawie szczepień przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków 3 . Ponadto ZWRACA SIĘ do Komisji i państw członkowskich, by zachęcały do opracowywania i wspierały opracowywanie narzędzi modelowania w celu oceny wpływu szczepień na rozprzestrzenianie się wirusa oraz do optymalizacji strategii szczepień.
(13) ZWRACA SIĘ do Komisji, by ustanowiła przepisy dotyczące odpowiedniego i solidnego, dostosowanego do potrzeb nadzoru towarzyszącego szczepieniom przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków, gdy ma ono miejsce, z myślą o wykazaniu statusu obszaru wolnego od wysoce zjadliwej grypy ptaków, z uwzględnieniem związanych z tym kosztów.
(14) ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie do przeprowadzenia badań w celu oceny kosztów i korzyści szczepień na szczeblach - odpowiednio - unijnym i lokalnym.
(15) ZACHĘCA państwa członkowskie do opracowywania strategii i rozwiązań opartych na analizie ryzyka, dostosowanych do ich lokalnych rodzajów i warunków produkcji.
(16) ZACHĘCA państwa członkowskie do przeprowadzania prób szczepień oraz, w stosownych przypadkach, dzielenia się ich wynikami w drodze współpracy naukowej zgodnie z odpowiednimi ramami prawnymi, przy jednoczesnym podejmowaniu odpowiednich środków zapobiegawczych służących ochronie zdrowia zwierząt i ludzi, ponieważ próby te mają zasadnicze znaczenie dla gromadzenia wiedzy naukowej i wspierania określania strategii szczepień.
(17) ZWRACA SIĘ do Komisji, by zbadała możliwości wprowadzenia mechanizmów zakupu zbiorczego lub banków szczepionek w celu zapewnienia solidnych i reaktywnych dostaw szczepionek.
(18) ZACHĘCA wszystkie odpowiednie podmioty do aktywnej komunikacji z zainteresowanymi stronami w celu zwiększenia świadomości na temat znaczenia szczepień i ich oczekiwanego oddziaływania.
(19) WZYWA DO wspólnych wysiłków na rzecz zwiększenia akceptacji zasady szczepień przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków w handlu międzynarodowym. W tym celu ZWRACA SIĘ do Komisji i państw członkowskich, by:
- wspólnie zaangażowały się w dialog z partnerami handlowymi UE;
- propagowały dyskusje w ramach OIE na szczeblach globalnym i regionalnym w celu dalszego rozwijania międzynarodowych norm ułatwiających bezpieczny handel, również w oparciu o koncepcje regionalizacji i podziału na obszary.
Z myślą o osiągnięciu tych celów WZYWA Komisję i państwa członkowskie do szybkiego opracowania operacyjnego planu działania wspierającego te dialogi i dyskusje.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.245.3 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Konkluzje Rady z dnia 24 maja 2022 r. w sprawie wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI): strategiczne podejście do rozwoju szczepień jako uzupełniającego narzędzia profilaktyki i zwalczania |
Data aktu: | 24/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 28/06/2022 |