- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2022)0020 - C9-0015/2022),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 ("rozporządzenie w sprawie WRF"), w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0038/2022),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe, aby zapewnić dodatkowe wsparcie pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany we wzorcach światowej wymiany handlowej, spory handlowe, znaczące zmiany w stosunkach handlowych Unii lub strukturze rynku wewnętrznego i kryzysy finansowe lub gospodarcze oraz przejście na gospodarkę niskoemisyjną, bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że wkłady finansowe z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) powinny być ukierunkowane przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, które mają na celu szybką reintegrację beneficjentów prowadzącą do godnego i trwałego zatrudnienia, a jednocześnie przygotowanie ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;
C. mając na uwadze, że Hiszpania złożyła wniosek EGF/2021/006 ES/Cataluña automotive o wkład finansowy z EFG w związku z 705 zwolnieniami w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym 4 do działu 29 według NACE Rev. 2 (Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) w regionie Cataluña (ES51) w Hiszpanii, zaliczanym do poziomu NUTS 2; okres odniesienia dla tego wniosku trwał od 1 stycznia do 1 lipca 2021 r.;
D. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 346 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali prowadzenia działalności w okresie odniesienia w sektorze gospodarki, podczas gdy 359 pracowników zostało zwolnionych przed okresem odniesienia lub po nim w następstwie tych samych wydarzeń, które spowodowały zaprzestanie działalności przez zwolnionych pracowników w okresie odniesienia, w związku z czym zostaną oni również uznani za kwalifikujących się beneficjentów;
E. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryteriach interwencji określonych w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którymi wymagane jest zaprzestanie działalności przez co najmniej 200 zwolnionych pracowników w sześciomiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwach działających w tym samym sektorze gospodarki według klasyfikacji NACE Rev. 2 i zlokalizowanych w jednym regionie lub w dwóch sąsiadujących ze sobą regionach na poziomie NUTS 2 w państwie członkowskim;
F. mając na uwadze, że 28 maja 2020 r. przedsiębiorstwo Nissan ogłosiło zamknięcie fabryki w Barcelonie, co spowodowało bezpośrednie zwolnienia ponad 2 500 osób i utratę 8 000 miejsc pracy wśród dostawców; mając na uwadze, że zwolnienia, o których mowa w niniejszym wniosku, dotyczą czterech powiatów w regionie Barcelony (Barcelonès, Alt Penedés, Baix Llobregat i Vallès Oriental), w których znajduje się duża liczba przedsiębiorstw w sektorze motoryzacyjnym; mając na uwadze, że liczba pracowników zwolnionych w wyniku procedury zwolnień grupowych w okresie od stycznia do czerwca 2021 r. w Katalonii (7 993 osób) przekracza już liczbę zwolnionych pracowników w całym 2020 r. (7 936 osób) i że liczba zlikwidowanych miejsc pracy w tym regionie wzrosła w latach 2018-2020;
G. mając na uwadze, że środki z EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 000 000 EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia w sprawie ERF;
1. zgadza się z Komisją, że warunki określone w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Hiszpanii przysługuje na mocy tego rozporządzenia wkład finansowy w wysokości 2 795 156 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 3 288 419 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 3 138 300 EUR oraz wydatki na wdrożenie EFG w wysokości 150 119 EUR 5 ;
2. zauważa, że władze hiszpańskie złożyły wniosek 23 września 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 20 stycznia 2022 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. odnotowuje, że wniosek dotyczy ogółem 705 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności; ponadto zauważa, że Hiszpania oczekuje, iż 450 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów skorzysta ze środków pomocowych (beneficjenci objęci pomocą); podkreśla potrzebę przejrzystości na każdym etapie procedury i wzywa do zaangażowania partnerów społecznych we wdrażanie i ocenę pakietu usług;
4. przypomina, że oczekuje się, iż zwolnienia spowodują poważne skutki społeczne dla Katalonii, gdzie przemysł motoryzacyjny jest trzecim co do wielkości sektorem (po branży chemicznej i spożywczej), zarówno pod względem obrotów, jak i zatrudnienia;
5. zwraca uwagę, że 34,9 % beneficjentów objętych pomocą ma więcej niż 54 lata, 44,4 % to kobiety, a 50,4 % ma wykształcenie średnie I stopnia lub niższe; jest zdania, że profil wiekowy i poziom wykształcenia beneficjentów objętych pomocą stwarzają szczególne wyzwania w zakresie ponownego zatrudnienia, w związku z czym podkreśla, że trzeba należycie uwzględnić specyfikę wieku, poziomu wykształcenia i połączenia obu tych czynników przy wdrażaniu pakietu zindywidualizowanych usług;
6. zauważa, że Hiszpania rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 17 stycznia 2022 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 17 stycznia 2022 r. przez 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
7. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione zwolnionym pracownikom i stanowią 37,8 % wsparcia finansowego, obejmują następujące działania: warsztaty na temat metod poszukiwania pracy, poradnictwo zawodowe, szkolenia (kompetencje horyzontalne, przekwalifikowanie, doskonalenie zawodowe i staże, a także szkolenie zawodowe), wspieranie przedsiębiorczości, dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, intensywna pomoc w poszukiwaniu pracy, w tym określanie lokalnych i regionalnych perspektyw zawodowych, poradnictwo po powrocie na rynek pracy i różne zachęty finansowe;
8. wyraża zadowolenie w związku z tym, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług zaplanowano zgodnie z hiszpańską strategią gospodarki o obiegu zamkniętym 6 , która musi opierać się na nietoksycznych cyklach materiałowych, i zgodnie ze strategią na rzecz zrównoważonego rozwoju Katalonii 7 oraz że wniosek o wkład z EFG został poparty przez przedstawicieli SOC 8 , CIAC 9 i Agencia per la Competitivitat de l'Empresa (ACCIÓ) 10 w ramach procesu, w którym uczestniczyli partnerzy społeczni 11 ; odnotowuje, że działania szkoleniowe powinny spełniać wymóg upowszechniania umiejętności wymaganych w cyfrowej epoce przemysłowej oraz w zielonej i zasobooszczędnej gospodarce, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG;
9. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zachęty obejmują dopłaty (w wysokości do 20 EUR dziennie) do wydatków zwolnionych pracowników pełniących obowiązki opiekuńcze lub osób powracających do pracy (w wysokości 350 EUR miesięcznie, maksymalnie przez okres trzech miesięcy); podkreśla, że zachęta ta ma na celu wspieranie szybkiego ponownego zatrudnienia oraz zachęcenie starszych pracowników do pozostania na rynku pracy;
10. podkreśla, że władze Hiszpanii potwierdziły, że działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii;
11. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych świadczeń lub praw beneficjentów środków z EFG;
12. przypomina, że dekarbonizacja sektora transportu jest bliska; zauważa, że cyfrowa i ekologiczna transformacja będzie miała również wpływ na rynek pracy i oczekuje się, że w istotny sposób ukształtuje sektor motoryzacyjny; przypomina w tym kontekście o ważnej roli, jaką Unia powinna odgrywać w zapewnianiu kwalifikacji niezbędnych przy sprawiedliwej transformacji zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem; zdecydowanie opowiada się za tym, by w latach 2021-2027 EFG nadal okazywał solidarność z osobami będącymi w potrzebie oraz by nadal koncentrował się na wpływie restrukturyzacji na pracowników, i apeluje o to, by przy składaniu przyszłych wniosków zadbano o jak największą spójność polityki; uważa, że należy zwrócić szczególną uwagę na kształcenie zapewniające kwalifikacje, w tym szkolenie zawodowe oraz promowanie tzw. dualnego systemu kształcenia zawodowego, który okazał się skuteczny w kilku państwach członkowskich;
13. zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne; podkreśla potrzebę przejrzystości na każdym etapie procedury; z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie partnerów społecznych w prace grupy roboczej powołanej w celu określenia pakietu środków, w odniesieniu do których wnioskuje się o współfinansowanie z EFG, i wzywa do zaangażowania partnerów społecznych we wdrażanie i ocenę pakietu usług;
14. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
15. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.347.224 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Hiszpanię - EGF/2021/006 ES/Cataluña automotive (COM(2022)0020 - C9-0015/2022 - 2022/0010(BUD)) |
Data aktu: | 08/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 09/09/2022 |