POWIADOMIENIE O STANDARDOWEJ ZMIANIE W JEDNOLITYM DOKUMENCIE
"Almansa"
PDO-ES-A0044-AM04
Data przekazania informacji: 26 października 2021 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Dostosowanie terminologii parametrów analitycznych dla cukru resztkowego do obowiązujących przepisów
Opis:
Zgodnie z art. 20 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/34 z dnia 17 października 2018 r., w którym przewiduje się oznaczenie całkowitej zawartości cukrów wyrażonej jako fruktoza i glukoza, nazwa parametru analitycznego "cukier resztkowy" otrzymuje nowe brzmienie: "całkowita zawartości cukru wyrażona jako fruktoza i glukoza".
Pkt 2.1 specyfikacji produktu zostaje zatem zmieniony, zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
Niniejsza zmiana ma charakter standardowy i stanowi dostosowanie terminologii stosowanej w odniesieniu do właściwości fizycznych i chemicznych. Nie pociąga ona za sobą żadnych zmian w produkcie końcowym, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związków. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Przyczyna zmiany:
Należy uściślić, jak wyrażone są wartości zawartości cukru w winach.
2. Przegląd parametrów analitycznych
Opis produktu:
Wprowadza się następujące zmiany: zmniejszenie kwasowości i obniżony limit barwy dla win czerwonych.
Ponadto zmienia się rodzaje wina, obejmując: wytrawne wina białe i różowe, wytrawne czerwone wino, wina półwytrawne, półsłodkie i słodkie oraz gatunkowe wina musujące.
Pkt 2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.
Niniejsza zmiana ma charakter standardowy, ponieważ nie pociąga za sobą żadnych zmian w produkcie końcowym, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związków. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Przyczyna zmiany:
Zmniejszenie całkowitej kwasowości 0,5 g/l: W ostatnich latach nastąpił wzrost średnich temperatur, co doprowadziło do ogólnego spadku kwasowości wszystkich odmian winorośli. W rezultacie wina charakteryzują się niższymi poziomami kwasowości całkowitej, które jeszcze się obniżają podczas długiego przechowywania win w beczkach ze względu na wytrącanie soli kwasu winowego, co sprawia, że konieczne jest dostosowanie parametrów fizykochemicznych.
Obniżenie minimalnego limitu barwy dla win czerwonych: Na obszarze produkcji win objętych ChNP "Almansa": współistnieje wiele odmiana winorośli, dlatego z jednej strony istnieje odmiana Garnacha Tintorera, która w naturalny sposób produkuje wina o bardzo dużym potencjale barwnym, a z drugiej strony - odmiany Monastrell i Garnacha, które produkują łagodniejsze wina o średniej intensywności. W ciągu ostatniej dekady na rynku zasadniczo przeważa popyt na wina produkowane z jednej odmiany, o większej zawartości owoców, które przyciągają nowe pokolenia konsumentów wchodzących na rynek wina. Enolodzy w każdej wytwórni wina muszą dysponować niezbędnymi narzędziami umożliwiającymi produkcję win, które w ramach cech charakterystycznych oferowanych przez nasz obszar produkcji i odmiany odpowiadają na popyt na rynkach krajowych i międzynarodowych.
Obniżenie minimalnego limitu intensywności barwy dla win czerwonych nie prowadzi do obniżenia jakości, wręcz przeciwnie, zwiększy możliwości oferowane przez różne odmiany winorośli na tym obszarze w celu produkcji bardziej subtelnych, złożonych i atrakcyjnych win.
3. Przeredagowanie opisu organoleptycznych cech charakterystycznych:
Opis:
Zmieniono brzmienie opisu organoleptycznego różnych rodzajów wina.
Pkt 2.2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.
Niniejsza zmiana ma charakter standardowy, ponieważ stanowi dostosowanie organoleptycznych cech charakterystycznych umożliwiające ich lepszą ocenę poprzez analizę sensoryczną. Nie pociąga za sobą żadnych zmian w produkcie. Nie pociąga ona za sobą żadnych zmian w produkcie końcowym, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związków. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Przyczyna zmiany:
Przedmiotowa zmiana wchodzi również w zakres koniecznej aktualizacji specyfikacji produktu mającej na celu dostosowanie jej do kryteriów normy UNE-EN-ISO 17065. Zmiana ta jest konieczna, aby zapewnić powiązanie tych właściwości z deskryptorami, które mogą być oceniane za pomocą panelu sensorycznego spełniającego kryteria określone w normie UNE-EN-ISO 17025.
4. Stosowność szczególnych praktyk enologicznych
Opis:
- Usunięto wymogi enologiczne i zwiększono tempo przetwarzania czerwonych winogron na wino, tak aby wydajność nie przekraczała 74 litrów wina ze 100 kilogramów winogron; w przypadku winogron odmian białych utrzymano wydajność 70 litrów wina ze 100 kilogramów winogron.
- Zabroniono mieszania winogron odmian białych z winogronami odmian czerwonych.
- Ustalono limity zawartości alkoholu w winogronach.
- Zabroniono stosowania technik podgrzewania do wymuszania ekstrakcji koloru.
Pkt 3 i 5 specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.
Niniejsze zmiany mają charakter standardowy, ponieważ nie pociągają za sobą żadnych zmian w produkcie, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związków. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Przyczyna zmiany:
Podobnie jak w przypadku całego przemysłu rolno-spożywczego, w ostatnich latach również w sektorze wina zaszły zmiany technologiczne. Zmiany te oferują nowe narzędzia dla enologów, dzięki którym wina stają się bardziej atrakcyjne, zrównoważone i przyjazne dla środowiska. Praktyki enologiczne określone w specyfikacji są pod wieloma względami przestarzałe i nie uwzględniają nowych technologii enologicznych, nowych rodzajów produkcji ani nowych rodzajów wina, których obecnie wymagają rynki. Do tych praktyk enologicznych należy całkowita fermentacja cukrów, ustanowienie minimalnego czasu maceracji, ograniczenie temperatur fermentacji lub limit ekstrakcji wynoszący 70 % wina. Praktyki te nie tylko nie przyczyniają się do poprawy jakości wina, ale pod wieloma względami ograniczają techników w odniesieniu do uzyskiwania najlepszych wyników z winogron w każdym procesie produkcyjnym. W związku z powyższym praktyki enologiczne muszą być ukierunkowane na produkcję wina gatunkowego, zapewniając wykorzystanie wiedzy, doświadczenia i zdolności każdego zespołu technicznego w celu stosowania najlepszych technik zgodnych z cechami win objętych ChNP Almansa określonymi w specyfikacji.
Wzrost wydajności z 70 litrów do 74 litrów z każdych 100 kilogramów czerwonych winogron wynika z faktu, że niektóre odmiany na tym obszarze produkcji, takie jak Monastrell, Cabernet, Garnacha lub Merlot, pod niewielkim ciśnieniem w prasie, zapewniają moszcz o dużej koncentracji polifenoli o bardzo wysokiej jakości, które obecnie należy odrzucić, aby nie przekroczyć ustalonego limitu.
Jakość win produkowanych z niektórych odmian ChNP Almansa, które są mniej bogate w antocyjany i polifenole, zostałaby zwiększona dzięki podniesieniu wydajności o 4 %, co doprowadziłoby do powstania wina o większej koncentracji tych związków.
Jeśli chodzi o zakaz mieszania czerwonych i białych winogron, celem jest utrzymanie ekspresji i charakteru win czerwonych z naszego obszaru, przy czym wysoka koncentracja barwy, garbników i aromatów uzyskiwanych w naszych czerwonych winogronach stanowią podstawową i wyróżniającą wartość naszej nazwy pochodzenia. Uważa się zatem, że taki rodzaj mieszania powoduje pogorszenie tego charakteru i utratę podstawowego czynnika wyróżniającego nasze wina, na którym opiera się nasza ChNP, co prowadzi do zaniku jednej z naszych najważniejszych cech charakterystycznych.
Jeśli chodzi o stopień dojrzałości winogron, ustalono w sposób w drodze praktyk enologicznych, że dojrzałość winogron jest kluczowym czynnikiem produkcji win gatunkowych. Z winogron zbieranych poniżej ustalonych limitów dojrzałości produkowane są wina, których jakość nie odzwierciedla rzeczywistego charakteru naszej nazwy pochodzenia, co podważa wizerunek i prestiż tego obszaru uprawy winorośli.
Jednym z celów ChNP jest wspieranie wyróżniania się naszych win od win pochodzących z innych obszarów. Nie byłoby to możliwe bez dążenia do wykorzystania całego potencjału naszych winogron.
Jeśli chodzi o techniki podgrzewania, czas maceracji wytłoków z moszczem jest niezbędny do uzyskania cech charakterystycznych każdej odmiany winorośli. Techniki stosowane do ekstrakcji koloru poprzez podgrzewanie nie pozostawiają czasu potrzebnego do nasycenia wina aromatami i smakami, które są uzyskiwane w drodze maceracji tradycyjnej, co prowadzi do produkcji win dobrej jakości, pozbawionych jednak wyróżniającego się charakteru win objętych ChNP Almansa, dlatego technika ta jest zakazana.
5. Włączenie odmian winorośli do produkcji wina
Opis:
Dodano dwie nowe odmiany: odmianę białą Macabeo i odmianę czerwoną Cabernet Franc.
Pkt 6 specyfikacji produktu zostaje zatem zmieniony, zmiany te nie mają wpływu na jednolity dokument, ponieważ są wprowadzane jako zmiany drugorzędne.
Zmiana ta ma charakter standardowy i prowadzi do produkcji tych samych rodzajów wina o takich samych właściwościach i profilu, opisanym w punkcie dotyczącym związków, które powstają dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Przyczyna zmiany:
Odmiany te są już sadzone na obszarze produkcji ChNP Almansa, a wina zachowują cechy charakterystyczne określone w specyfikacji dla win objętych tą nazwą pochodzenia, co uzasadnia ich włączenie na podstawie obecnego popytu na rynku.
6. Przeredagowanie dodatkowych wymogów (etykietowanie)
Opis:
Odsetek winogron został zmieniony, aby wymienić jedną odmianę. Usunięto dwa określenia tradycyjne (Superior i Rancio).
Pkt 8 specyfikacji produktu oraz pkt 9 jednolitego dokumentu zostają zatem zmienione.
Zmiana ta ma charakter standardowy, ponieważ jest aktualizacją prawodawstwa i dostosowaniem obowiązujących wymogów. Zmiana ta prowadzi do produkcji tych samych rodzajów wina i o takich samych właściwościach jak wina objęte chronioną nazwą. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Przyczyna zmiany:
W akapicie pierwszym zmieniono na 85 % odsetek pojedynczej odmiany winorośli wymagany, aby ją wymienić. Jest on zatem dostosowany do mającego zastosowanie prawodawstwa (art. 50 ust. 1 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33). W akapicie trzecim skreśla się dwa określenia tradycyjne jako nieużywane.
7. Aktualizacja istniejących jednostek certyfikujących i obowiązujących przepisów
Opis:
Zaktualizowano wykaz zatwierdzonych jednostek certyfikujących i odniesienia do obowiązujących rozporządzeń wspólnotowych.
Pkt 8 i 9 specyfikacji produktu zostają zatem zmienione, zmiany ta nie mają wpływu na jednolity dokument.
Zmiana ta ma charakter standardowy, ponieważ jest aktualizacją wykazu jednostek certyfikujących i obowiązującego prawodawstwa. Przedmiotowa zmiana nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Przyczyna zmiany:
Konieczność aktualizacji tych danych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.40.20 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
Data aktu: | 26/01/2022 |
Data ogłoszenia: | 26/01/2022 |