Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2022 na rok budżetowy 2022 r. uwzględniającego wpływ dostosowania wieloletnich ram finansowych do budżetu na 2022 r. zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (06310/2022 - C9-0052/2022 - 2022/0018(BUD))

P9_TA(2022)0108
Projekt budżetu korygującego nr 1 do budżetu ogólnego na 2022 r.: dostosowanie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-202

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2022 na rok budżetowy 2022 r. uwzględniającego wpływ dostosowania wieloletnich ram finansowych do budżetu na 2022 r. zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (06310/2022 - C9-0052/2022 - 2022/0018(BUD))

(2022/C 434/20)

(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 24 listopada 2021 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1/2022 przyjęty przez Komisję 28 stycznia 2022 r. (COM(2022)0081),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2022 przyjęte przez Radę w dniu 24 lutego 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (06310/2022 - C9-0052/2022),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0051/2022),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 1/2022 wiąże się z dostosowaniem wieloletnich ram finansowych zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie WRF umożliwiającego przesunięcie środków na zobowiązania na 2021 r., które nie zostały wykorzystane lub przeniesione w odniesieniu do dziewięciu funduszy objętych zarządzaniem dzielonym, w przypadku przyjęcia po dniu 1 stycznia 2021 r. nowych przepisów lub programów w ramach zarządzania dzielonego;

B. mając na uwadze, że środki na zobowiązania niewykorzystane w 2021 r. na programy objęte zarządzaniem dzielonym w rozumieniu art. 7 rozporządzenia w sprawie WRF wynoszą 48 988 299 856 EUR w cenach bieżących, co odpowiada całości środków na zobowiązania na 2021 r., które miały zostać wykorzystane w ramach zarządzania dzielonego w odniesieniu do ośmiu funduszy, ponieważ w 2021 r. w pełni przyjęto jedynie programy Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;

C. mając na uwadze, że kwota ta ma zostać przesunięta w równych proporcjach na każdy rok w latach 2022-2025;

D. mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 1/2022 jest odzwierciedlenie szczególnego wpływu przesunięcia 25 % środków niewykorzystanych w 2021 r. na 2022 r. na osiem funduszy objętych zarządzaniem dzielonym (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Społeczny Plus, Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury, Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Fundusz Azylu, Migracji i Integracji, Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami i Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego);

E. mając na uwadze, że wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 1/2022 na wydatki oznacza wzrost środków na zobowiązania o 12 247,1 mln EUR w odniesieniu do różnych funduszy objętych zarządzaniem dzielonym w działach: 2a, 3, 4 i 5; mając na uwadze, że Komisja nie wnioskuje o dodatkowe środki na płatności;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 1/2022 przedstawiony przez Komisję;

2. jest zaniepokojony poważnymi opóźnieniami we wdrażaniu programów i funduszy unijnych w ramach zarządzania dzielonego; ponownie podkreśla potrzebę szybkiego wdrożenia w celu wsparcia gospodarczej odbudowy Unii; wzywa zatem wszystkie państwa członkowskie i Komisję do przyspieszenia wdrażania tych programów w celu zapewnienia ich pełnej operacyjności w 2022 r. oraz do nadrobienia zaległości w celu zapewnienia pełnej realizacji programów do 2027 r.;

3. ostrzega przed ryzykiem związanym z niewystarczającym poziomem środków na płatności; przypomina o swoim zobowiązaniu do zapobiegania wszelkim przyszłym kryzysom płatniczym, takim jak kryzys, który miał miejsce na początku poprzednich wieloletnich ram finansowych; oczekuje zatem, że Komisja niezwłocznie przedstawi wszystkie projekty budżetu korygującego uznawane za niezbędne do zwiększenia płatności w związku z przyspieszeniem realizacji unijnych programów i funduszy;

4. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2022;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2022 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.434.116

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2022 na rok budżetowy 2022 r. uwzględniającego wpływ dostosowania wieloletnich ram finansowych do budżetu na 2022 r. zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (06310/2022 - C9-0052/2022 - 2022/0018(BUD))
Data aktu: 05/04/2022
Data ogłoszenia: 15/11/2022