(Dz.U.UE C z dnia 22 listopada 2023 r.)
Stanowisko to zostanie obsadzone zgodnie z art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej.
I. Przedstawienie służby
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) należy do siedmiu instytucji Unii Europejskiej i jest jej organem sądowym od 1952 roku. Obecnie składa się on z dwóch sądów, Trybunału Sprawiedliwości i Sądu, które wydają ponad 1 600 orzeczeń rocznie w bardzo zróżnicowanych dziedzinach prawnych. Aby wykonywać swoje zadania, sądy te są wspierane przez wszystkie służby instytucji, które to służby zapewniają im wsparcie potrzebne do przestrzegania, w szczególności, systemu pełnej wielojęzyczności, który charakteryzuje postępowania przed Trybunałem i Sądem.
Ten unikalny w skali światowej system językowy gwarantuje wszystkim obywatelom europejskim dostęp do wymiaru sprawiedliwości i orzecznictwa Unii w wybranym przez nich języku urzędowym, zapewniając tym samym poszanowanie równości języków i państw członkowskich, a także bogactwo oraz różnorodność językową i kulturową Unii.
W tym celu TSUE opiera się na Dyrekcji Generalnej ds. Wielojęzyczności (DGM), obejmującej Dyrekcję Tłumaczeń Konferencyjnych i Służbę Tłumaczeń, która z kolei składa się z dwóch Dyrekcji ds. Tłumaczeń Prawniczych, w tym Dyrekcji objętej niniejszym zaproszeniem do składania kandydatur. Służba Tłumaczeń Prawniczych zatrudnia około 850 osób rozmieszczonych w 24 wydziałach językowych (po jednym dla każdego języka urzędowego Unii).
Ze względu na misję orzeczniczą TSUE, a tym samym wyzwania prawne związane z tłumaczeniem dokumentów o bardzo wysokim poziomie techniczności, wydziały językowe zatrudniają wyłącznie tłumaczy z pełnym wykształceniem prawniczym. Około 600 prawników lingwistów, rozmieszczonych w różnych wydziałach językowych, zapewnia poszanowanie wiążącego systemu językowego, jednocześnie udostępniając swoją wiedzę specjalistyczną, w szczególności w zakresie prawa krajowego i porównawczego, sądom i instytucji w ramach opracowań wstępnych lub badań terminologicznych, dokumentacyjnych lub prawnych. W ten sposób ułatwiają dialog między kulturami prawnymi państw członkowskich w kontekście postępowań toczących się przed sądami wchodzącymi w skład TSUE.
II. Charakter obowiązków
Osoba zajmująca to stanowisko uczestniczy, w ramach zespołu zarządzającego Dyrekcji Generalnej ds. Wielojęzyczności, która podlega dyrektorowi generalnemu, w zarządzaniu służbą językową, przyczyniając się do określania i realizacji działań mających na celu zapewnienie przestrzegania systemu językowego instytucji i jej sądów.
W tych ramach dyrektor kieruje działaniami części wydziałów DGM, tj. ponad 400 urzędników i innych pracowników, i je koordynuje, oraz zapewnia przestrzeganie bardzo wysokich standardów jakości i szybkości oczekiwanych od służby, w szczególności w zakresie rozpatrywania spraw. W tym celu uczestniczy on również, jako subdelegowany urzędnik zatwierdzający, w zarządzaniu środkami udostępnionymi służbie językowej, które sięgają 15 000 000 EUR.
Dyrektor, w ścisłej współpracy z zespołem zarządzającym, angażuje się również w określanie i wdrażanie strategicznych działań i kierunków mających na celu ochronę i promowanie wielojęzyczności w ramach instytucji i poza nią.
Przyczynia się on w tym kontekście do wszystkich strategicznych refleksji, które umożliwią służbie stawienie ze spokojem czoła szczególnym wyzwaniom, jakim służba ta będzie musiała sprostać w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej, w tym ewolucji zadań i zawodów związanych z tłumaczeniem, zmianom technologicznym i nowym kompetencjom wynikającym z pojawienia się narzędzi opartych w szczególności na sztucznej inteligencji, przemianom środowisk, warunków i metod pracy prawników lingwistów i, w tych okolicznościach, zwiększeniu wymogów stawianych służbie w zakresie wzorcowej roli, przejrzystości i efektywności w wykorzystaniu udostępnionych jej zasobów.
III. Poszukiwany profil
Poszukujemy osoby posiadającej zdolność do zrozumienia wyzwań stojących przed nowoczesną służbą tłumaczeniową, przyczyniania się do opracowania wprowadzanych strategicznych rozwiązań, zgodnie z priorytetami określonymi przez instytucję i Dyrekcję Generalną, oraz nadania impulsu niezbędnego do zainicjowania i przeprowadzenia odpowiednich zmian. Z tego względu osoba, która obejmie to stanowisko, będzie musiała wykazać się wysoką zdolnością analizy i myślenia perspektywicznego, być siłą napędową zmian, a jednocześnie posiadać determinację i spokój potrzebne do wspierania tej transformacji.
W świetle szczególnych wyzwań wynikających z misji orzeczniczej instytucji oraz wymogów wynikających z roli tłumaczeń w ramach spraw rozpatrywanych przez sądy, z pewnością pożądane jest wykazanie przez osobę, która obejmie to stanowisko, posiadania pełnego wykształcenia prawniczego lub solidnego doświadczenia zawodowego w kontekście sądowym oraz odpowiedniego doświadczenia w dziedzinie tłumaczeń.
Wykazując żywe zainteresowanie pojawiającymi się technologiami, a w szczególności wyzwaniami i możliwościami, jakie stwarzają narzędzia oparte na sztucznej inteligencji w kwestiach językowych, osoba, która obejmie to stanowisko, będzie wyróżniać się ciekawością intelektualną, dążeniem do poszukiwania pragmatycznych i skutecznych rozwiązań, a także przywiązaniem do jakości, szybkości i adekwatności świadczeń na rzecz sądów, podmiotów prawa i obywateli europejskich.
W celu skutecznego zarządzania dużym wielokulturowym podmiotem administracyjnym, charakteryzującym się wysokim poziomem wiedzy specjalistycznej i podwójną rolą personelu wchodzącego w jego skład, osoba, która obejmie to stanowisko, będzie mogła również polegać na swoich doskonałych umiejętnościach w zakresie zarządzania administracyjnego, silnym wyczuciu dialogu i stosunków międzyludzkich, a także na zdolności do nawiązywania i utrzymywania konstruktywnych relacji, zarówno w ramach instytucji, jak i poza nią, w szczególności ze służbami-odpowiednikami w innych instytucjach i agencjach Unii Europejskiej i poza nią.
Wreszcie, mając przekonującą osobowość i posiadając zdolność do jednoczenia wokół wartości wspieranych przez instytucję w dziedzinie równości języków i kultur, osoba, która obejmie to stanowisko, będzie posiadać określone cechy komunikacyjne i negocjacyjne, które pozwolą jej przyczynić się do promowania i obrony wielojęzyczności.
IV. Przesłanki dopuszczalności
Aby zostać dopuszczonym do etapu oceny kandydatur, kandydaci muszą spełniać warunki powołania urzędnika określone w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej (zwanym dalej "regulaminem pracowniczym"). Ponadto kandydaci muszą spełniać następujące warunki minimalne:
- osiągnięcie poziomu wykształcenia odpowiadającego ukończonym studiom uniwersyteckim, potwierdzonego dyplomem,
- posiadanie co najmniej dziesięcioletniego odpowiedniego doświadczenia zawodowego,
- posiadanie udokumentowanego doświadczenia w zarządzaniu zespołem,
- wykazanie gruntownej znajomości jednego języka urzędowego Unii Europejskiej oraz bardzo dobrej znajomości co najmniej dwóch innych języków urzędowych. Dla celów służby wymagana jest dobra znajomość języków francuskiego i angielskiego.
V. Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia
Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia są określone w regulaminie pracowniczym dla urzędników grupy zaszeregowania AD 14 lub AD 15 2 .
Zwraca się uwagę kandydatów na fakt, że regulamin pracowniczy nakłada na każdego nowego urzędnika obowiązek pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.
VI. Polityka rekrutacji
TSUE gwarantuje równość szans, z zastrzeżeniem oceny porównawczej kwalifikacji kandydatów, oraz równe traktowanie wszystkich osób, które wyrażą zainteresowanie wolnym stanowiskiem. Aktywnie zachęca on do składania zróżnicowanych zgłoszeń kandydatów posiadających szeroki zakres doświadczenia, umiejętności i wiedzy, z uwzględnieniem jak najszerszego zasięgu geograficznego wśród obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej.
W tym kontekście każdy kandydat niepełnosprawny lub znajdujący się w stanie zdrowia, który może wpłynąć na jego zdolność do wzięcia udziału w etapie oceny w ramach niniejszej procedury naboru, proszony jest o skontaktowanie się z wydziałem Selekcji talentów w Dyrekcji Zasobów Ludzkich (Recrut- DIR-DGM@curia.europa.eu) niezwłocznie po złożeniu zgłoszenia, tak aby wydział ten mógł zorganizować, zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego, niezbędne przystosowania umożliwiające temu kandydatowi pełne uczestnictwo w etapie oceny. W tym celu kandydat może zostać poproszony o przesłanie służbom medycznym TSUE zaświadczenia lekarskiego lub zaświadczenia wydanego przez organ krajowy, które zostanie przeanalizowane w celu wdrożenia niezbędnych przystosowań.
W celu uzyskania informacji na temat przetwarzania danych osobowych do celów niniejszego postępowania w sprawie naboru, kandydaci proszeni są o zapoznanie się z informacją dotyczącą rekrutacji do służb administracyjnych TSUE.
VII. Składanie kandydatur
Kandydaci na to stanowisko są proszeni o przesłanie swojej kandydatury pocztą elektroniczną wyłącznie na adres Recrut-DIR-DGM@curia.europa.eu do dnia 21 grudnia 2023 r. do godz. 17.00 czasu luksemburskiego.
Zgłoszenia muszą zawierać list motywacyjny, życiorys i wszelkie inne istotne dokumenty, a także krótkie oświadczenie kandydata (maksymalnie 5 stron) na temat jego wizji działań i zarządzania dyrekcją, której dotyczy zaproszenie do składania kandydatur.
Zatwierdzono w dniu 24 października 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1016 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do składania kandydatur - Z dniem 1 lutego 2024 r. zwalnia się stanowisko dyrektora ds. tłumaczeń prawniczych (grupy zaszeregowania AD 14 lub AD 15) w Dyrekcji Generalnej ds. Wielojęzyczności Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej |
Data aktu: | 22/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 22/11/2023 |