uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 (zwane dalej "rozporządzeniem (UE) 2018/1725" lub "rozporządzeniem"), w szczególności jego art. 25,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1149 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające Europejski Urząd ds. Pracy, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 883/2004, (UE) nr 492/2011 i (UE) 2016/589 oraz uchylające decyzję (UE) 2016/344 2 (zwane dalej "rozporządzeniem ustanawiającym"), w szczególności jego art. 36,
po konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
(1) Europejski Urząd ds. Pracy (zwany dalej "ELA") jest upoważniony do prowadzenia dochodzeń administracyjnych, postępowań przeddyscyplinarnych, dyscyplinarnych i w sprawie zawieszenia, zgodnie z regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionymi w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 3 ("regulamin pracowniczy") oraz z decyzją zarządu ELA nr 22/2021 z dnia 10 listopada 2021 r. dotyczącą warunków prowadzenia dochodzeń wewnętrznych w Europejskim Urzędzie ds. Pracy w związku z zapobieganiem nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkiej nielegalnej działalności szkodliwej dla interesów Unii, przyjmującą przepisy wykonawcze dotyczące prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych. Jeżeli jest to konieczne, powiadamia również OLAF.
(2) ELA jest upoważniony do koordynowania i wspierania uzgodnionych i wspólnych inspekcji w obszarach podlegających kompetencjom Urzędu zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia ustanawiającego.
Ponadto Urząd może z własnej inicjatywy zasugerować organom zainteresowanych państw członkowskich przeprowadzenie uzgodnionych lub wspólnych inspekcji.
(3) Pracownicy ELA mają obowiązek zgłaszania potencjalnie nielegalnych działań, w tym nadużyć finansowych i korupcji, które szkodzą interesom Unii. Pracownicy są również zobowiązani zgłaszać zachowania związane ze zwolnieniem z obowiązków zawodowych, które mogą stanowić poważne niedopełnienie obowiązków urzędników Unii. Kwestię tę reguluje decyzja nr 11/2021 z dnia 25 maja 2021 r. zarządu Europejskiego Urzędu ds. Pracy.
(4) ELA opracował politykę zapobiegania i skutecznego postępowania w przypadku faktycznego lub potencjalnego mobbingu lub molestowania seksualnego w miejscu pracy, zgodnie z decyzją zarządu ELA nr 6/2022 z dnia 15 marca 2022 r. w sprawie przyjęcia środków wykonawczych zgodnie z regulaminem pracowniczym.
W decyzji tej ustanowiono nieformalną procedurę, w ramach której osoba będąca domniemaną ofiarą nękania może skontaktować się z zaufanymi doradcami ELA.
(5) ELA może również prowadzić dochodzenia w sprawie potencjalnych naruszeń zasad bezpieczeństwa dotyczących szczególnie chronionych informacji jawnych Unii Europejskiej, na podstawie art. 38 rozporządzenia ustanawiającego.
(6) ELA podlega zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym audytom dotyczącym jego działań.
(7) W kontekście takich dochodzeń administracyjnych, audytów i postępowań ELA współpracuje z innymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi UE.
(8) ELA może współpracować z państwami trzecimi, organami krajowymi i organizacjami międzynarodowymi, na ich wniosek albo z własnej inicjatywy. W szczególnym przypadku uzgodnionych lub wspólnych inspekcji, na wniosek przynajmniej jednego państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, Urząd koordynuje i wspiera uzgodnione lub wspólne inspekcje w dziedzinach wchodzących w zakres kompetencji Urzędu, aby osiągnąć cele określone w rozporządzeniu ustanawiającym i bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich i instytucji unijnych.
(9) ELA może również współpracować z organami publicznymi państw członkowskich UE na ich wniosek lub z własnej inicjatywy. W szczególnym przypadku uzgodnionych lub wspólnych inspekcji, na wniosek przynajmniej jednego państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, Urząd koordynuje i wspiera uzgodnione lub wspólne inspekcje w dziedzinach wchodzących w zakres kompetencji Urzędu, aby osiągnąć cele określone w rozporządzeniu ustanawiającym i bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich i instytucji unijnych.
(10) ELA angażuje się w sprawy przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w przypadku gdy kieruje kwestię do Trybunału, broni podjętej przez siebie decyzji, którą zaskarżono przed Trybunałem, albo interweniuje w sprawach istotnych dla jego zadań. W tym kontekście ELA może być zobowiązany do zachowania poufności danych osobowych ujętych w dokumentach otrzymanych przez strony lub przez interwenientów.
(11) Aby wypełniać swoje zadania, ELA gromadzi i przetwarza informacje oraz kilka kategorii danych osobowych, w tym dane identyfikacyjne osób fizycznych, informacje kontaktowe, role i zadania zawodowe, informacje o zachowaniu i wynikach w życiu prywatnym i zawodowym oraz dane finansowe. ELA, jako administrator danych, jest reprezentowany przez swojego dyrektora wykonawczego, niezależnie od dalszego delegowania roli administratora danych w ramach ELA w celu odzwierciedlenia odpowiedzialności operacyjnej za konkretne operacje przetwarzania danych osobowych.
(12) Na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725 ELA jest zatem zobowiązany do informowania osób, których dane dotyczą, o tych czynnościach przetwarzania oraz do poszanowania ich praw jako osób, których dane dotyczą.
(13) ELA może być zobowiązany do pogodzenia tych praw z celami dochodzeń administracyjnych, audytów, dochodzeń, uzgodnionych i wspólnych inspekcji oraz postępowań sądowych. Może być również wymagane zrównoważenie praw osób, których dane dotyczą, względem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu w art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przyznano ELA, na ściśle określonych warunkach, możliwość ograniczenia zastosowania art. 14-22, 35 i 36 rozporządzenia, a także art. 4, o ile ich przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-20. Jeżeli ograniczenia nie są przewidziane w aktach prawnych przyjętych na podstawie traktatów, należy przyjąć wewnętrzne przepisy, na podstawie których ELA jest uprawniony do ograniczania takich praw.
(14) ELA może np. potrzebować ograniczenia informacji przekazywanych osobie, której dane dotyczą, na temat przetwarzania jej danych osobowych podczas etapu wstępnej oceny dochodzenia administracyjnego lub podczas samego dochodzenia, przed możliwym umorzeniem sprawy lub na etapie postępowania przeddyscyplinarnego. W pewnych okolicznościach dostarczenie takich informacji może poważnie wpłynąć na zdolność ELA do skutecz- nego prowadzenia dochodzenia, na przykład w każdym przypadku, gdy istnieje ryzyko, że dana osoba może zniszczyć dowody lub wpływać na potencjalnych świadków przed przesłuchaniem. ELA może również potrzebować ochrony praw i wolności świadków, a także innych zaangażowanych osób.
(15) Konieczna może być ochrona anonimowości świadka lub sygnalisty, który zwrócił się o nieujawnianie jego tożsamości. W takim przypadku ELA może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do danych dotyczących tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych takich osób w celu ochrony ich praw i wolności.
(16) Może zaistnieć konieczność ochrony poufnych informacji dotyczących pracownika, który skontaktował się z zaufanymi doradcami ELA w kontekście postępowania w sprawie molestowania. W takich przypadkach ELA może potrzebować ograniczenia dostępu do danych dotyczących tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych domniemanej ofiary, domniemanego sprawcy i innych zaangażowanych osób w celu ochrony praw i wolności wszystkich osób, których ta sprawa dotyczy.
(17) ELA stosuje ograniczenia tylko wtedy, gdy szanują istotę podstawowych praw i wolności, są absolutnie niezbędne i stanowią środek proporcjonalny w społeczeństwie demokratycznym. ELA powinien przedstawić przyczyny uzasadniające powody tych ograniczeń.
(18) Zgodnie z zasadą odpowiedzialności ELA prowadzi rejestr stosowania ograniczeń.
(19) Przetwarzając dane osobowe wymieniane z innymi organizacjami w ramach swoich zadań, ELA i te organizacje konsultują się ze sobą w sprawie potencjalnych podstaw nałożenia ograniczeń oraz konieczności i proporcjonalności tych ograniczeń, chyba że zagroziłoby to działalności Agencji.
(20) Art. 25 ust. 6 rozporządzenia zobowiązuje administratora danych do informowania osób, których dane dotyczą, o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia oraz o przysługującym im prawie do wniesienia skargi do EIOD.
(21) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia ELA ma prawo wstrzymać przekazanie osobie, której dane dotyczą, informacji o powodach zastosowania ograniczenia, pominąć te informacje lub odmówić przekazania, jeżeli w jakikolwiek sposób unieważniłoby to skutek ograniczenia. ELA powinien ocenić w poszczególnych przypadkach, czy powiadomienie o ograniczeniu unieważniłoby jego skutek.
(22) ELA powinien znieść ograniczenie, gdy tylko warunki uzasadniające ograniczenie przestaną mieć zastosowanie, i regularnie oceniać te warunki.
(23) W celu zagwarantowania jak największej ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, oraz zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia, należy skonsultować z inspektorem ochrony danych w odpowiednim czasie wszelkie ograniczenia, które mogą być zastosowane, i zweryfikować ich zgodność z niniejszą decyzją.
(24) W art. 16 ust. 5 i art. 17 ust. 4 rozporządzenia przedstawiono wyjątki dotyczące prawa do informacji i prawa dostępu osób, których dane dotyczą. Jeżeli wyjątki te mają zastosowanie, ELA nie musi stosować ograniczenia na mocy niniejszej decyzji.
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.113.17 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja zarządu ELA nr 20/2022 z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie wewnętrznych zasad dotyczących ograniczania niektórych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach działań prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Pracy |
Data aktu: | 24/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 28/03/2023 |
Data wejścia w życie: | 17/04/2023 |