(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2023 r.)
Komisja zobowiązuje się do ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, Radą i państwami członkowskimi UE w zakresie stosowania unijnego instrumentu chroniącego przed stosowaniem wymuszenia, na wszystkich etapach, zgodnie z obowiązującymi przepisami i najlepszymi praktykami. Komisja zauważa, że przedstawienie jednolitej reakcji UE będzie równoznaczne z udzieleniem poparcia dla kluczowych właściwości instrumentu, jakimi są zdolność odstraszania i skuteczność, i że będzie to najodpowiedniejszym podejściem w świetle newralgicznego charakteru przedmiotowego instrumentu.
Komisja podkreśla, że w kontekście przedmiotowego rozporządzenia znalezienie rozwiązań, które zyskałyby możliwie najszersze poparcie, jest możliwe do osiągnięcia, biorąc pod uwagę charakter i wpływ działań Unii podejmowanych na mocy tego rozporządzenia. Stosowanie przedmiotowego rozporządzenia wymaga dokonania oceny złożonych kwestii ekonomicznych, politycznych i prawnych, co daje znaczny margines swobody w wyborze rozwiązań, zwłaszcza tych, które cieszą się możliwie największym poparciem ze strony państw członkowskich UE.
W związku z tym, wykonując swoje uprawnienia wykonawcze na mocy rozporządzenia oraz zgodnie z przepisami i zasadami ogólnymi ustanowionymi przez Parlament Europejski i Radę oraz określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 182/2011, Komisja zwróci szczególną uwagę na jak najszybsze zapewnianie komitetowi państw członkowskich UE skutecznych możliwości przeanalizowania wszelkich projektów aktów wykonawczych i wyrażenia opinii przed ewentualnymi głosowaniami, jak również - w każdym momencie - na wypracowanie rozwiązań, które zyskają w ramach komitetu jak najszersze poparcie państw członkowskich UE. Z zastrzeżeniem ochrony informacji poufnych Komisja udostępni Parlamentowi Europejskiemu i Radzie analizę planowanych środków, o której mowa w art. 13 ust. 4, natychmiast po przekazaniu państwom członkowskim. Jeżeli planowane unijne środki reagowania będą odnosić się do środków opisanych w art. 8 ust. 4, Komisja zwróci na ten fakt uwagę Parlamentu Europejskiego i Rady.
Ponadto w przypadku gdy komitet nie wyda opinii na temat projektu aktu wykonawczego, Komisja w możliwie największym stopniu uwzględni opinie wyrażone w ramach komitetu i w trybie priorytetowym przedstawi komitetowi zmieniony projekt aktu, aby zapewnić jak najszersze poparcie dla pozytywnej opinii w drodze konsensusu lub większości kwalifikowanej, na korzyść zmienionego projektu aktu. Jeżeli konieczne będzie zwrócenie się do komitetu odwoławczego, Komisja w możliwie największym stopniu uwzględni opinie wyrażone w ramach komitetu odwoławczego i będzie dążyć do przyjęcia środków, które opierają się na możliwie najszerszym poparciu dla pozytywnej opinii w drodze konsensusu lub większości kwalifikowanej. W przypadku gdy komitet odwoławczy wyda opinię negatywną w sprawie projektu aktu wykonawczego, Komisja będzie działać w taki sposób, aby nie sprzeciwiać się jakiemukolwiek dominującemu stanowisku w komitecie odwoławczym wyrażonemu przeciwko stosowności projektu aktu wykonawczego.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1341 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Oświadczenie Komisji w sprawie stosowania procedury sprawdzającej w odniesieniu do unijnych środków reagowania na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/2675 w sprawie ochrony Unii i jej państw członkowskich przed stosowaniem wymuszenia ekonomicznego przez państwa trzecie |
Data aktu: | 07/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 07/12/2023 |