MAJĄC NA UWADZE, że pełniejsze zrozumienie czynników wywołujących zmianę klimatu i zanieczyszczenie powietrza wymaga obserwacji czterowymiarowego rozkładu elementów składowych atmosfery charakteryzujących się krótkim okresem występowania;
MAJĄC NA UWADZE, że pełniejsze zrozumienie atmosferycznej zmienności elementów składowych atmosfery charakteryzujących się krótkim okresem występowania wymaga wiedzy na temat złożonych procesów napędzających ich interakcje;
MAJĄC NA UWADZE, że nauka o zmianie klimatu i jakości powietrza wymaga zapewnienia dostępu do długookresowych danych z obserwacji dostarczanych z odpowiednią dokładnością, obejmujących odpowiednie obszary geograficzne;
MAJĄC NA UWADZE, że doskonalenie wiedzy i technologii na potrzeby nauki o zmianie klimatu i jakości powietrza wymaga dostępu do wyposażonych w odpowiednie urządzenia platform badawczych w atmosferze naturalnej i kontrolowanej;
MAJĄC NA UWADZE, że ACTRIS zapewnia wyjątkową wiedzę ekspercką w zakresie metrologii aerozoli, chmur i reaktywnych gazów śladowych, w ramach dostarczania danych dotyczących zmienności elementów składowych atmosfery charakteryzujących się krótkim okresem występowania oraz w ramach procedur dostępu do tych informacji;
MAJĄC NA UWADZE, że związane z danymi produkty ACTRIS są niezbędne w celu zapewnienia kompletności systemu obserwacji Ziemi w zakresie klimatu i jakości powietrza oraz pozwalają na eliminowanie niepewności w modelach systemu klimatycznego i ziemskiego służących opracowywaniu zrównoważonych rozwiązań w odpowiedzi na wyzwania środowiskowe;
MAJĄC NA UWADZE, że celem ACTRIS jest zwiększenie poziomu technologii wykorzystywanej w rozproszonej infrastrukturze badawczej oraz jakości usług oferowanych bardzo szerokiej społeczności użytkowników, obejmującej partnerów z sektora prywatnego;
MAJĄC NA UWADZE, że ACTRIS wspiera również szkolenie operatorów i użytkowników oraz wzmacnia powiązania między badaniami, edukacją i innowacjami w dziedzinie nauk o atmosferze i klimacie;
ZATEM:
członkowie i obserwatorzy wymienieni w załączniku I
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
ELEMENTY ZASADNICZE
Nazwa
Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 723/2009 ustanawia się infrastrukturę do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych (ACTRIS) jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) o nazwie "ACTRIS ERIC".
Zadania i działania
Lokalizacja i siedziba statutowa
Czas trwania i likwidacja
Odpowiedzialność i ubezpieczenie
Polityka dostępu w odniesieniu do użytkowników
Polityka w zakresie oceny
Działalność ACTRIS ERIC podlega corocznej ocenie przez Radę konsultacyjną ds. nauki i innowacji. Usługi, działania i zarządzanie ACTRIS są ponadto oceniane co najmniej raz na pięć lat przez niezależnych zewnętrznych oceniających, którzy nie mogą być członkami Rady konsultacyjnej ds. nauki i innowacji i którzy są wyznaczeni przez walne zgromadzenie i przedkładają mu sprawozdania.
Polityka upowszechniania wyników badań
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej
Polityka zatrudnienia
Polityka zamówień publicznych
ACTRIS ERIC traktuje podmioty pragnące wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i oferty na takich samych warunkach i w sposób niedyskryminujący, niezależnie od tego, czy siedziba podmiotu znajduje się na terytorium Unii czy poza nim. Polityka zamówień publicznych ACTRIS ERIC musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa się w przepisach wewnętrznych.
CZŁONKOSTWO I STATUS OBSERWATORA
Członkowie, stali obserwatorzy, obserwatorzy i podmioty reprezentujące
Warunki uzyskania członkostwa, statusu stałego obserwatora lub obserwatora
Rezygnacja członka, stałego obserwatora lub obserwatora oraz zakończenie członkostwa lub statusu obserwatora
Zobowiązania i skutki rezygnacji z członkostwa lub statusu obserwatora w ACTRIS ERIC są wstępnie ustalane zgodnie z art. 14 ust. 4 na podstawie wyników jednomyślnego głosowania walnego zgromadzenia.
Bez względu na art. 14 ust. 1-3 członek i stały obserwator, którego to dotyczy, (w terminie sześciu miesięcy od odpowiedniej zmiany rozporządzenia w sprawie ERIC) powiadamia walne zgromadzenie z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem o swojej rezygnacji, która stanie się skuteczna w dowolnym momencie po upływie pięciu lat od wejścia w życie niniejszego statutu.
Bez względu na art. 14 ust. 1-3 obserwator, którego to dotyczy, (w terminie sześciu miesięcy od odpowiedniej zmiany rozporządzenia w sprawie ERIC) powiadamia walne zgromadzenie z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem o swojej rezygnacji.
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Członkowie
Stali obserwatorzy i obserwatorzy
Zawieszenie praw członków, obserwatorów i stałych obserwatorów
ZARZĄDZANIE
Walne zgromadzenie
Podejmuje decyzję w drodze jednogłośnego głosowania członków obecnych na posiedzeniu o zmianie statutu ACTRIS ERIC.
Z zastrzeżeniem art. 26 ust. 2 decyzje w następujących kwestiach wymagają a) większości (dwóch trzecich) głosów członków obecnych na posiedzeniu oraz b) większości (60 %) rocznych wkładów członkowskich wpłaconych za ostatni pełny rok finansowy:
Z zastrzeżeniem art. 26 ust. 2 decyzje w następujących kwestiach wymagają większości (dwóch trzecich) głosów członków obecnych na posiedzeniu:
Podejmowanie decyzji zwykłą większością:
w sprawie wszelkich pozostałych kwestii.
Dyrektor generalny
Biuro centralne
Biuro centralne pełni rolę głównego ośrodka ACTRIS, który koordynuje działania ACTRIS i umożliwia świadczenie usług ACTRIS. Biuro centralne zapewnia wsparcie prac walnego zgromadzenia oraz organów doradczych i komitetów ACTRIS ERIC.
Rada konsultacyjna ds. nauki i innowacji
Rada konsultacyjna ds. etyki
Komitet Finansowy
Inne organy, komitety i grupy robocze
ACTRIS ERIC może ustanowić dodatkowe organy, komitety i grupy robocze, jeżeli uzna to za konieczne, oraz określić ich zadania i mandat.
FINANSE I WKŁADY
Zasoby finansowe
Zasoby ACTRIS ERIC obejmują:
Wkłady
Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt
Zwolnienia z podatku i akcyzy
RÓŻNE
Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej
Język roboczy
Językiem roboczym ACTRIS ERIC jest język angielski.
Prawo właściwe
Wewnętrzne funkcjonowanie ACTRIS ERIC podlega:
Spory
Aktualizacje i dostępność statutu
Niniejszy statut jest aktualizowany i dostępny publicznie na stronie internetowej ACTRIS ERIC oraz w siedzibie statutowej.
Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
WYKAZ CZŁONKÓW, STAŁYCH OBSERWATORÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH
Członkowie | Podmioty reprezentujące |
Republika Austrii | Federalne Ministerstwo Edukacji, Nauki i Badań (Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung) |
Królestwo Belgii |
Service public de programmation Politique scientifique (BELSPO) - Autorité fédérale Departement Economie, Wetenscap en Innovatie (EWI) - Vlaamse overheid Service public de Wallonie - Direction Générale opérationelle de l'Economie, de l'Emploi & de la Recherche (EER) - Région wallonne |
Republika Bułgarii | Ministerstwo Edukacji i Nauki |
Republika Cypryjska | Wiceministerstwo ds. Badań Naukowych, Innowacji i Polityki Cyfrowej |
Republika Czeska | Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu |
Królestwo Danii | Duńska Agencja ds. Szkolnictwa Wyższego i Nauki |
Republika Finlandii |
Ministerstwo Edukacji i Kultury Ministerstwo Transportu i Łączności |
Republika Francuska | Centre national de la recherche scientifique (CNRS) |
Republika Federalna Niemiec | Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody, Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Konsumentów |
Republika Włoska | Krajowa Rada ds. Badań Naukowych (CNR) |
Królestwo Norwegii | Norweska Rada ds. Badań Naukowych |
Rzeczpospolita Polska | Ministerstwo Edukacji i Nauki |
Rumunia | Ministerul Cercetärii, Inovärii si Digitalizärii (Ministerstwo Badań Naukowych, Innowacji i Cyfryzacji) |
Królestwo Hiszpanii | Ministerstwo Nauki i Innowacji |
Królestwo Szwecji | Szwedzka Rada ds. Badań Naukowych (VR) |
Obserwatorzy | Podmioty reprezentujące |
Konfederacja Szwajcarska | Federalne Biuro ds. Środowiska (FOEN) |
WKŁADY CZŁONKÓW, STAŁYCH OBSERWATORÓW I OBSERWATORÓW NA DZIAŁALNOŚĆ
Zasoby obiektów krajowych ACTRIS są organizowane na poziomie krajowym, a ich finansowanie nie jest traktowane jako składka państwa przyjmującego ani jako wkłady członkowskie na rzecz ACTRIS ERIC ani jako wkłady państwa przyjmującego na rzecz obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC.
Państwa przyjmujące jednostki obiektu centralnego są odpowiedzialne za finansowanie ich budowy, zgodnie z odpowiednimi ustaleniami krajowymi.
Działalność obiektów centralnych będących częścią ACTRIS ERIC jest częściowo finansowana z dodatkowych wkładów państw przyjmujących, a częściowo z wkładów członkowskich wnoszonych przez członków, stałych obserwatorów i obserwatorów ACTRIS ERIC, jak opisano poniżej.
Działalność obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC, jest częściowo finansowana z wkładów członkowskich państw przyjmujących obiekty centralne, a częściowo przez ACTRIS ERIC poprzez realokację wkładów członkowskich, jak opisano poniżej.
Budżet i działalność ACTRIS są dostosowywane w zależności od dochodów.
Zasady wnoszenia wkładów
Roczne wkłady członkowskie oblicza się według następującego równania i są one wyszczególnione w wewnętrznych przepisach finansowych:
Zobowiązania finansowe na pierwsze pięć lat działalności
Poniżej (tabela 1) przedstawiono orientacyjny plan dochodów i wydatków ACTRIS ERIC w ciągu pierwszych pięciu lat działalności ACTRIS ERIC.
Przez pierwsze pięć lat wysokość wkładów członkowskich obliczana jest zgodnie z powyższym równaniem, w oparciu o koszty związane z rozwojem działalności obiektów centralnych oraz plan członków, stałych obserwatorów i obserwatorów, którzy mają wprowadzić obiekty krajowe do ACTRIS. Wkłady członkowskie, które mają być wnoszone przez członków, stałych obserwatorów i obserwatorów, oblicza się dla pierwszego pięcioletniego okresu i przedstawiono je w tabeli 2.
Szacowane roczne dodatkowe wkłady państwa przyjmującego na rzecz ACTRIS ERIC w pierwszym pięcioletnim okresie przedstawiono w tabeli 2. Orientacyjne wkłady państwa przyjmującego na rzecz obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC, przedstawiono w tabeli 3.
Co najmniej rok przed końcem początkowego okresu pięcioletniego walne zgromadzenie rozpocznie proces podejmowania decyzji w sprawie kolejnego planu finansowego i wkładów członkowskich.
Tabela 1
Plan dochodów i wydatków ACTRIS ERIC w ciągu pierwszych pięciu lat działalności
DOCHODY ACTRIS ERIC | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Wkład członkowski | 1 475 320 | 2069497 | 2 421 496 | 2 720 060 | 3088263 |
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego | 889400 | 924 400 | 951 400 | 993 400 | 1 067 400 |
OGÓŁEM | 2 364 720 | 2993897 | 3 372 896 | 3 713 460 | 4155663 |
WYDATKI ACTRIS ERIC | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Biuro centralne | 1 158 895 | 1 209 290 | 1 241 027 | 1 302 089 | 1 402081 |
Centrum danych, część ERIC | 78 312 | 78 312 | 82 312 | 82 312 | 86 312 |
Wkłady członkowskie redystrybuowane do obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC | 1 127 512 | 1 706 296 | 2049 557 | 2 329 059 | 2667270 |
OGÓŁEM | 2 364 720 | 2993897 | 3372896 | 3 713 460 | 4155663 |
Tabela 2
Szacowane roczne wkłady członkowskie i dodatkowe wkłady państwa przyjmującego na rzecz ACTRIS ERIC w ciągu pierwszych pięciu lat działalności
Państwo | Wkład | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
AUSTRIA | Wkład członkowski | 51 000 | 76 742 | 83 486 | 96 865 | 107141 |
BELGIA | Wkład członkowski | 86 227 | 110 044 | 120199 | 128 664 | 140 113 |
BUŁGARIA | Wkład członkowski | 48 581 | 61 336 | 66 783 | 72 739 | 80 954 |
CYPR | Wkład członkowski | 66 946 | 78 713 | 83 726 | 89 401 | 96 941 |
REPUBLIKA CZESKA | Wkład członkowski | 57 901 | 83 624 | 90 523 | 103485 | 113181 |
DANIA | Wkład członkowski | 43 568 | 57 853 | 63 477 | 70 246 | 93 649 |
FINLANDIA | Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, biuro centralne | 700 000 | 700 000 | 700000 | 700000 | 700 000 |
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, centrum danych | 7 200 | 7 200 | 7 200 | 7 200 | 7 200 | |
Wkład członkowski | 83 769 | 109 163 | 153669 | 180067 | 211134 |
FRANCJA | Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, centrum danych | 34 500 | 34 500 | 34 500 | 34 500 | 34 500 |
Wkład członkowski | 210 698 | 262 706 | 294487 | 315407 | 347968 | |
NIEMCY | Wkład członkowski | 220 163 | 360 321 | 416454 | 505 778 | 605431 |
WŁOCHY | Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, biuro centralne | 111 000 | 146 000 | 169000 | 211000 | 281000 |
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, centrum danych | 13 000 | 13 000 | 17 000 | 17 000 | 21 000 | |
Wkład członkowski | 128 645 | 248 588 | 297000 | 320619 | 344335 | |
NORWEGIA | Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, centrum danych | 23 700 | 23 700 | 23 700 | 23 700 | 23 700 |
Wkład członkowski | 66 247 | 81 318 | 87 587 | 95 014 | 104 688 | |
POLSKA | Wkład członkowski | 74 690 | 101 707 | 121326 | 142 714 | 169 500 |
RUMUNIA | Wkład członkowski | 82 255 | 99 041 | 134294 | 147967 | 158 643 |
HISZPANIA | Wkład członkowski | 145 271 | 175 830 | 190 798 | 204847 | 223 905 |
SZWECJA | Wkład członkowski | 58 425 | 75 352 | 123 895 | 138 371 | 149 300 |
SZWAJCARIA | Wkład członkowski | 50 935 | 87 161 | 93 793 | 107876 | 141380 |
Wkład członkowski łącznie | 1 475320 | 2 069 497 | 2 421 496 | 2 720 060 | 3 088 263 | |
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego łącznie | 889 400 | 924 400 | 951 400 | 993 400 | 1 067 400 |
Tabela 3
Wskazane roczne wkłady państwa przyjmującego, zarówno na wdrożenie, jak i na działalność operacyjną obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC (część centrum danych i centrów tematycznych nienależąca do ACTRIS ERIC). Poniższe wkłady państw przyjmujących nie są częścią dochodów i wydatków ACTRIS ERIC przedstawionych w tabeli 1
Państwo | Wkład na rzecz | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
AUSTRIA | CIS, CREGARS | 437000 | 520 000 | 402 000 | 432000 | 319000 |
BELGIA | CREGARS | 651000 | 731 000 | 580 000 | 561000 | 527000 |
REPUBLIKA CZESKA | CAIS-ECAC | 115 000 | 102000 | 106000 | 106000 | 95 000 |
FINLANDIA | DC, CAIS-ECAC, CCRES, CiGas | 1 714000 | 788 000 | 772000 | 802000 | 833000 |
FRANCJA | DC, CAIS-ECAC, CARS, CCRES, CiGas, CREGARS | 2644000 | 2 261 000 | 2 430 000 | 2144000 | 1 915 000 |
NIEMCY | CAIS-ECAC, CARS, CIS, CCRES, CiGas, CREGARS | 4610000 | 5214000 | 4219000 | 4 544 000 | 3052000 |
WŁOCHY | Biuro centralne (*), centrum danych, CAIS- ECAC, CARS | 2675000 | 3497000 | 940000 | 956000 | 1 198 000 |
NORWEGIA | Centrum danych | 1 256000 | 1 116000 | 1 119 000 | 709 000 | 585000 |
RUMUNIA | CARS | 105 000 | 255000 | 265000 | 272000 | 282 000 |
HISZPANIA | Centrum danych, CARS | 380 000 | 400 000 | 407000 | 414000 | 398000 |
SZWAJCARIA | CiGas | 121000 | 116000 | 112000 | 108000 | 104 000 |
Wkład państwa przyjmującego łącznie | 14 708 000 | 15 000 000 | 11 352 000 | 11 048 000 | 9 308 000 |
(*) * Wkład Włoch obejmuje wkłady na wdrożenie jednostki biura centralnego w latach 2021-2022.
DEFINICJE
"ACTRIS" oznacza infrastrukturę do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych, która opracowuje wysokiej jakości dane dokumentujące elementy składowe atmosfery charakteryzujące się krótkim okresem występowania i procesy powodujące zmienność tych elementów w atmosferze naturalnej i kontrolowanej, a także integruje, harmonizuje i rozpowszechnia zbiory danych, działania i usługi świadczone przez obiekty centralne i obiekty krajowe.
"Dane ACTRIS" są zdefiniowane w polityce ACTRIS w zakresie danych, przyjętej i aktualizowanej decyzjami walnego zgromadzenia.
"ACTRIS ERIC" oznacza infrastrukturę do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
"Obiekt centralny" oznacza europejski komponent ACTRIS, biuro centralne, centrum danych lub centrum tematyczne, które oferuje dane lub usługi badawcze ACTRIS oraz inne usługi dla użytkowników, jak również zapewnia wsparcie operacyjne dla obiektów krajowych.
"Wnoszenie wkładu na rzecz obiektu centralnego" oznacza, że dane państwo wnosi wkład na rzecz obiektu centralnego, jeżeli jest państwem przyjmującym części obiektu centralnego lub uczestniczy w działalności tej części. Wkład na rzecz obiektu centralnego wymaga wniesienia wkładu w finanse obiektu centralnego w formie wkładów członkowskich.
"Umowa o współpracy" oznacza umowę pomiędzy ACTRIS ERIC a obiektem krajowym lub pomiędzy ACTRIS ERIC a obiektem centralnym, który nie jest włączony do ACTRIS ERIC.
"Centrum danych" oznacza obiekt centralny odpowiedzialny za tworzenie i przechowywanie danych ACTRIS oraz udostępnianie danych, produktów i narzędzi o wartości dodanej ACTRIS oraz prowadzenie portalu danych ACTRIS.
"Biuro centralne" oznacza obiekt centralny odpowiedzialny za koordynację i reprezentowanie ACTRIS, jak również za ułatwianie dostępu do usług ACTRIS.
"Państwo przyjmujące" oznacza każde państwo, w którym znajduje się i funkcjonuje obiekt centralny.
"Wkład państwa przyjmującego" oznacza wsparcie udzielane przez członków lub stałych obserwatorów na rzecz funkcjonowania obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC, zlokalizowanych w ich państwie.
"Dodatkowy wkład państwa przyjmującego" oznacza wsparcie udzielane przez członków i stałych obserwatorów ACTRIS ERIC na rzecz funkcjonowania obiektów centralnych będących częścią ACTRIS ERIC, które są zlokalizowane w ich państwie.
"Własność intelektualna" oznacza własność intelektualną określoną w art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej podpisanej 14 lipca 1967 r. i zmienionej 28 września 1979 r.
"Wkład członkowski" oznacza kwotę pieniędzy, którą państwa wpłacają, aby przystąpić do ACTRIS ERIC jako członkowie, stali obserwatorzy lub obserwatorzy.
"Obiekt krajowy" oznacza platformę obserwacyjną lub badawczą, która ma stosunek umowny z ACTRIS ERIC i która dostarcza dane lub fizyczny/zdalny dostęp do swoich pomieszczeń.
"Centrum tematyczne" oznacza obiekt centralny, który jest włączony do ACTRIS ERIC albo ma stosunek umowny z ACTRIS ERIC, oferujący usługi i wsparcie operacyjne na rzecz zapewnienia jakości/kontroli jakości pomiarów i danych (w tym szkolenia, kalibrację, narzędzia zapewniania jakości/kontroli jakości oraz rozwój standardowych procedur operacyjnych i oceny).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.156.2 |
Rodzaj: | Statut |
Tytuł: | STATUT ACTRIS ERIC |
Data aktu: | 03/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 03/05/2023 |