- uwzględniając wniosek Helmuta Geukinga z dnia 11 maja 2022 r. dotyczący skorzystania z jego immunitetu poselskiego w ramach toczącego się postępowania cywilnego przez sądem krajowym w Hamburgu (sygn. akt 324 O 276/20) ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 18 maja 2022 r.,
- uwzględniając wyjaśnienia Helmuta Geukinga złożone zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu Parlamentu,
- uwzględniając art. 8 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 5 ust. 2 oraz art. 7 i 9 Regulaminu Parlamentu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0013/2023),
A. mając na uwadze, że poseł do Parlamentu Europejskiego Helmut Geuking złożył wniosek o skorzystanie z immunitetu poselskiego w związku z postępowaniem cywilnym toczącym się przed sądem krajowym w Hamburgu;
B. mając na uwadze, że niemieckie przedsiębiorstwo, jedna z jego spółek zależnych i ekspert ds. reorganizacji przedsiębiorstw pracujący na rzecz tejże spółki wystąpili z powództwem przeciwko Helmutowi Geukingowi o zabezpieczenie roszczeń, rekompensatę pieniężną i odszkodowanie w związku ze stwierdzeniami wygłoszonymi przeciwko powodom z budynków Parlamentu Europejskiego w Brukseli oraz w nagraniu wideo opublikowanym na YouTube i w lokalnej prasie niemieckiej odpowiednio w maju i czerwcu 2020 r.; mając na uwadze, że w tych oświadczeniach Helmut Geuking rzekomo skrytykował spółkę niemiecką za to, że złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości swej spółki zależnej i zwolniła 200 pracowników bez pakietu odpraw, a jednocześnie sponsorowała niemiecką drużynę piłki nożnej przeznaczając dla niej kwotę odpowiadającą wysokości odszkodowań, które zdaniem posła powinny były zostać wypłacone zwolnionym pracownikom;
C. mając na uwadze, że w międzyczasie Helmut Geuking usunął nagranie wideo ze swoim oświadczeniem;
D. mając na uwadze, że immunitet jurysdykcyjny, z którego korzystają posłowie do Parlamentu Europejskiego, obejmuje również postępowania cywilne;
E. mając na uwadze, że ochrona, aby być skuteczna, musi obejmować zarówno wniosek o zastosowanie środków tymczasowych, jak i postępowanie główne;
F. mając na uwadze, że Parlament dysponuje szerokim zakresem uznania, jeśli chodzi o kierunek, który zamierza nadać decyzji w przedmiocie wniosku o skorzystanie z immunitetu złożonego przez jednego z jego członków 2 ;
G. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że wobec posłów do Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;
H. mając na uwadze, że Helmut Geuking wyraźnie złożył swoje oświadczenia jako pełnoprawny członek Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego, która jest komisją odpowiedzialną za politykę zatrudnienia i wszystkie aspekty polityki społecznej, w tym m.in. warunki pracy, zabezpieczenie społeczne, integrację społeczną i ochronę socjalną oraz prawa pracowników, oraz - uwzględniając powyższe - mając na uwadze, że w sposób oczywisty oświadczenia te zostały złożone w ramach sprawowania mandatu posła do Parlamentu Europejskiego;
I. mając ponadto na uwadze, że w tym przypadku kwota dochodzona przez powodów, obejmująca nakaz zaniechania, odszkodowanie i rekompensatę pieniężną, wynosi 620 000 EUR i w związku z tym wydaje się mieć cechy "odszkodowania karnego", tzn. żądana kwota ma przede wszystkim na celu odstraszenie Helmuta Geukinga od ponownego złożenia oświadczenia oraz zniechęcenie jego potencjalnych naśladowców od składania podobnych oświadczeń; mając na uwadze, że Helmut Geuking niezwłocznie usunął zawierające oświadczenie nagranie wideo; mając ponadto na uwadze, że gdy Helmut Geuking składał swoje oświadczenia, debata publiczna była już prowadzona za pośrednictwem różnych publikacji medialnych, przy czym, jak się wydaje, pozwani nie odnieśli się do tych doniesień w cywilnym postępowaniu sądowym;
J. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
K. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 Regulaminu, wykonując swoje uprawnienia związane z przywilejami i immunitetami, Parlament działa w celu utrzymania swojej integralności jako demokratycznego zgromadzenia ustawodawczego oraz w celu zapewnienia niezależności posłów w sprawowaniu ich funkcji;
1. wyraża zgodę na skorzystanie przez Helmuta Geukinga z immunitetu poselskiego;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Niemiec i Helmutowi Geukingowi.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.267.25 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Helmuta Geukinga (2022/2052(IMM)) |
Data aktu: | 02/02/2023 |
Data ogłoszenia: | 28/07/2023 |