- uwzględniając wniosek Komisji dotyczący decyzji Rady w sprawie przyjęcia euro przez Chorwację 1 stycznia 2023 r. (COM(2022)0282),
- uwzględniając art. 140 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- uwzględniając sprawozdanie Komisji z konwergencji za rok 2022 oraz sprawozdanie Europejskiego Banku Centralnego z konwergencji z czerwca 2022 r.,
- uwzględniając swoją rezolucję z 1 czerwca 2006 r. w sprawie rozszerzenia strefy euro 1 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 20 czerwca 2007 r. w sprawie ulepszenia metody konsultacji z Parlamentem w procedurach dotyczących rozszerzenia strefy euro 2 ,
- uwzględniając art. 106 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0187/2022),
A. mając na uwadze, że art. 140 TFUE określa, czy osiągnięty został wysoki poziom trwałej konwergencji, analizując, w jakim stopniu każde państwo członkowskie spełniło następujące kryteria: osiągnięcie wysokiego stopnia stabilności cen; stabilność finansów publicznych, przy czym państwo członkowskie nie jest objęte procedurą nadmiernego deficytu określoną w Protokole nr 12 załączonym do traktatów; poszanowanie zwykłych marginesów wahań kursów przewidzianych mechanizmem kursów wymiany walut; trwały charakter konwergencji osiągniętej przez państwo członkowskie i jego udziału w mechanizmie kursów wymiany walut europejskiego systemu walutowego, co odzwierciedla się w poziomach długoterminowych stóp procentowych (kryteria z Maastricht);
B. mając na uwadze, że Chorwacja spełniła kryteria z Maastricht zgodnie z art. 140 TFUE i Protokołem nr 13 w sprawie kryteriów konwergencji załączonym do traktatów, a ustawodawstwo Chorwacji zostało ocenione przez Komisję i Europejski Bank Centralny (EBC) jako w pełni zgodne z wymogami TFUE oraz ze statutem Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego;
C. mając na uwadze, że zgodnie z TFUE w ocenie należy uwzględnić analizę innych czynników istotnych dla integracji gospodarczej i konwergencji, w tym zmian w bilansie płatniczym oraz integracji rynku produktowego, rynku pracy i rynku finansowego; mając na uwadze, że Komisja uważa, że Chorwacja spełnia warunki przyjęcia euro również w oparciu o te dodatkowe kryteria;
D. mając na uwadze, że w oparciu o powszechną praktykę i wielokrotne doświadczenia z przeszłości, do celów oceny kryterium stabilności cen Komisja wyłącza z oceny państwa o najbardziej stabilnych cenach, których stopa inflacji nie mogła zostać uznana za miarodajną wartość referencyjną dla innych państw członkowskich, i w związku z tym wyłączyła z oceny dwa państwa członkowskie o najbardziej stabilnych cenach;
E. mając na uwadze, że obecne okoliczności, takie jak wzrost cen energii oraz bezprawna i niesprowokowana inwazja Rosji na Ukrainę, miały wpływ na szereg wskaźników wykorzystywanych w sprawozdaniach z konwergencji, co wymaga odpowiedniej refleksji nad ich wdrożeniem; mając na uwadze, że przestrzeganie tych kryteriów przyczynia się do integracji z unią gospodarczą i walutową oraz do zapewnienia długoterminowej stabilności unii gospodarczej i walutowej;
F. mając na uwadze, że wraz z wejściem w życie 1 października 2020 r. ram ścisłej współpracy EBC przejął odpowiedzialność za bezpośredni nadzór nad ośmioma instytucjami o zasadniczym znaczeniu oraz nadzór nad 15 instytucjami o mniejszym znaczeniu w Chorwacji;
G. mając na uwadze, że Chorwacja zobowiązała się do wdrożenia szeregu środków po przystąpieniu do mechanizmu kursów walutowych (ERM II) w lipcu 2020 r. w następujących czterech obszarach: przeciwdziałanie praniu pieniędzy, otoczenie biznesowe, zarządzanie sektorem publicznym i ramy niewypłacalności;
H. mając na uwadze, że sprawozdawca złożył wizytę w Chorwacji w celu dokonania oceny przygotowania tego kraju do wejścia do strefy euro;
1. zatwierdza wniosek Komisji;
2. popiera przyjęcie euro przez Chorwację 1 stycznia 2023 r.;
3. zauważa, że Chorwacja spełnia wszystkie kryteria przyjęcia euro dzięki ambitnym, zdecydowanym, wiarygodnym i trwałym staraniom chorwackiego rządu i chorwackich obywateli;
4. zauważa, że pozytywne oceny Komisji i EBC przeprowadzono w kontekście dłuższego niż początkowo oczekiwano wstrząsu związanego z COVID-19 i późniejszego ożywienia gospodarczego w 2021 r.; zauważa jednak, że niesprowokowana i nielegalna inwazja Rosji na Ukrainę, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r., miała ograniczony wpływ na dane historyczne wykorzystane do przygotowania sprawozdań z konwergencji; jest zatem przekonany o pełnej gotowości Chorwacji do przyjęcia euro od 1 stycznia 2023 r.;
5. podkreśla, że niezależnie od trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej spowodowanej kryzysem zdrowotnym i niedawnym wzrostem cen energii, przyjęcie euro przez Chorwację i spełnienie niezbędnych kryteriów stanowią silny sygnał polityczny świadczący o żywotności i atrakcyjności wspólnej waluty Unii; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje nieustające wysiłki podejmowane przez rząd chorwacki w tym obszarze; uważa, że przyjęcie euro przez Chorwację przyczyni się do zwiększenia odporności i jedności Unii oraz poprawi jej pozytywny wizerunek w regionie, zwłaszcza że jest to pierwszy znaczący proces integracji z UE od czasu brexitu;
6. podkreśla, że przyjęcie euro wzmocni gospodarkę Chorwacji i przyniesie korzyści jej obywatelom i przedsiębiorstwom, ponieważ sprawi, że gospodarka tego kraju stanie się bardziej odporna, przyciągnie więcej inwestycji zagranicznych, zwiększy zaufanie inwestorów międzynarodowych i ograniczy wymianę walut, co będzie miało istotny wpływ na kluczowy sektor tego kraju, jakim jest turystyka;
7. z zadowoleniem przyjmuje prace rządu chorwackiego nad wzmocnieniem zdolności instytucjonalnych Chorwacji, wysiłki w celu poprawy otoczenia biznesowego oraz skuteczną i wydajną realizację reform strukturalnych przyczyniających się do zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności wysiłki na rzecz wzmocnienia instytucjonalnej niezależności Narodowego Banku Chorwacji (Hrvatska narodna banka); wzywa władze chorwackie do dalszego wzmacniania ram instytucjonalnych w celu zapewnienia jakości regulacyjnej;
8. wzywa do szybkiego i skutecznego wdrożenia reform i inwestycji w ramach chorwackiego planu odbudowy i zwiększania odporności, aby pobudzić wzrost gospodarczy i wzmocnić jej spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną;
9. podkreśla, że konwergencja w obszarze nadzoru bankowego przyczynia się do ochrony stabilności finansowej poprzez zapewnienie stosowania jednolitych standardów nadzoru; podkreśla ponadto, że przystąpienie Chorwacji do jednolitego mechanizmu nadzorczego w ścisłej współpracy z EBC pozwoliło na sprawne przystąpienie do unii bankowej;
10. wzywa władze Chorwacji do kontynuowania dobrej kampanii informacyjnej i komunikacyjnej na temat przyjęcia euro;
11. wzywa władze Chorwacji do utrzymania obecnego kierunku praktycznych przygotowań zapewniających sprawne wprowadzenie euro;
12. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Komisji z konwergencji za rok 2022 poziom cen w Chorwacji osiągnął już wyższy poziom konwergencji cen ze strefą euro niż miało to miejsce w innych państwach członkowskich w momencie przystąpienia do strefy euro; w związku z tym oczekuje od rządu chorwackiego nieustających wysiłków na rzecz zapewnienia, że dalsza konwergencja cen zostanie osiągnięta w zrównoważony sposób oraz że wprowadzenie euro nie doprowadzi do sztucznego wzrostu cen;
13. wzywa rząd Chorwacji, by kontynuował działania mające na celu wywiązanie się z zobowiązania do wdrożenia do 2023 r. nowego planu działania na rzecz przeciwdziałania praniu pieniędzy;
14. zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
15. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie
znaczących zmian do tekstu przyjętego przez Parlament;
16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszego stanowiska Radzie, Komisji, Europejskiemu Bankowi Centralnemu, Eurogrupie i rządom państw członkowskich.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.47.289 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia euro przez Chorwację 1 stycznia 2023 r. (COM(2022)0282 - C9-0195/2022 - 2022/0179(NLE)) |
Data aktu: | 05/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 07/02/2023 |