Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2023 r. zawierające zalecenia dla Komisji w sprawie zmiany proponowanego mechanizmu eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście trans- granicznym (2022/2194(INL))
(C/2024/1766)
(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2024 r.)
Parlament Europejski,
ZALECENIA DOTYCZĄCE TREŚCI PROPONOWANEGO WNIOSKU
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
w sprawie Instrumentu na rzecz rozwoju i wzrostu regionów przygranicznych w UE
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 175 akapit trzeci,
uwzględniając wniosek Parlamentu Europejskiego skierowany do Komisji Europejskiej,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 175 akapit trzeci Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przewiduje podjęcie szczególnych działań poza funduszami, o których mowa w akapicie pierwszym tego artykułu, dla osiągnięcia celu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej określonego w TFUE. Harmonijny rozwój całego terytorium Unii oraz większa spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna wymagają wzmocnienia współpracy terytorialnej. W tym celu właściwe jest zastosowanie środków niezbędnych do poprawy warunków, w których realizowane są działania związane ze współpracą terytorialną.
(2) Instytucje, organy, urzędy i agencje Unii, państwa członkowskie oraz władze regionalne i lokalne powinny współpracować w celu zapewnienia skutecznej realizacji i monitorowania działań w ramach współpracy terytorialnej, tak aby terytorium Unii stało się bardziej spójne i zintegrowane.
(3) W art. 174 TFUE uznano wyzwania, z którymi borykają się regiony przygraniczne, i określono, że Unia powinna poświęcić tym regionom szczególną uwagę, opracowując i prowadząc działania służące wzmocnieniu jej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej.
(4) W swoim komunikacie z 20 września 2017 r. pt. "Zwiększanie wzrostu gospodarczego i spójności w regionach przygranicznych UE" ("komunikat w sprawie regionów przygranicznych") Komisja wskazała, że w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat proces integracji europejskiej pomógł przekształcić wewnętrzne regiony przygraniczne z obszarów przeważnie peryferyjnych w obszary wzrostu gospodarczego i większych możliwości. Utworzenie jednolitego rynku w 1992 r. zwiększyło produktywność Unii oraz obniżyło koszty, co było możliwe dzięki zniesieniu formalności celnych, ujednoliceniu lub wprowadzeniu wzajemnego uznawania przepisów technicznych oraz obniżeniu cen w wyniku konkurencji.
(5) Komisja podkreśliła również, że w regionach przygranicznych nadal utrzymują się liczne bariery prawne, w szczególności te dotyczące opieki zdrowotnej, zatrudnienia, ochrony środowiska, podatków, rozwoju biznesu, jak również bariery związane z różnicami pomiędzy krajowymi ramami prawnymi. Ani finansowanie w ramach europejskiej współpracy terytorialnej, ani wsparcie instytucjonalne współpracy europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej (EUWT) same w sobie nie są wystarczające, aby wyeliminować te bariery, które poważnie utrudniają skuteczną współpracę.
(6) W sprawozdaniu Komisji z 21 lipca 2021 r. pt. "Regiony przygraniczne: »żywe laboratoria« dla integracji europejskiej" stwierdzono, że wybuch pandemii COVID-19 w pierwszym trymestrze 2020 r. jeszcze bardziej nasilił tę tendencję z powodu zamknięcia granic wprowadzonego przez państwa członkowskie, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa. W sprawozdaniu ze stycznia 2021 r. pt. "Wpływ zamknięcia granic spowodowanego przez COVID-19 na regiony transgraniczne" Komisja zwróciła uwagę, że wprowadzenie kontroli stanu zdrowia na granicach znacznie ograniczyło mobilność pracowników transgranicznych, działalność gospodarczą zależną od transgranicznych konsumentów i klientów oraz nadmiernie skomplikowało dostęp do zabezpieczenia społecznego dla pracowników transgranicznych, którzy musieli pracować zdalnie. Brak możliwości dotarcia do zakładów opieki zdrowotnej i szkół po drugiej stronie granicy miał poważny wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo znacznej liczby obywateli.
(7) Od 1990 r. w ramach finansowania celu "Europejska współpraca terytorialna", znanego szerzej jako "Interreg" 24 , objęto wsparciem programy współpracy transgranicznej w regionach przygranicznych Unii. Dzięki tym środkom sfinansowano tysiące projektów i inicjatyw, które przyczyniły się do pogłębienia integracji europejskiej, i udało się dokonać prawdziwych zmian w regionach przygranicznych, co przyczyniło się do ich transformacji. Główne osiągnięcia w ramach programów Interreg obejmują: wzrost zaufania między regionami przygranicznymi, lepszą łączność, poprawę standardów środowiskowych, poprawę zdrowia i wzrost zamożności obywateli.
(8) W ramach Interreg wspierano również współpracę na niektórych granicach morskich. W przypadku regionów przygranicznych położonych przy granicach morskich bariery prawne nie są tak dotkliwe, ponieważ nie ma fizycznej możliwości przekraczania takiej granicy codziennie lub kilka razy w tygodniu w celach zarobkowych, edukacyjnych i szkoleniowych, zakupowych lub aby korzystać z usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, lub w ramach interwencji kryzysowych.
(9) Strategie makroregionalne odgrywają ważną rolę w podejmowaniu wspólnych wyzwań stojących przed makroregionami. Stanowią one platformy strategicznego tworzenia sieci kontaktów i funkcjonują ponad granicami, sektorami i poziomami zarządzania, aby wspierać koordynację wspólnej polityki i działań w danym makroregionie. Ponieważ makroregiony to ściśle połączone obszary o wspólnych potrzebach, usunięcie barier mogłoby przyczynić się do wzmocnienia współpracy, dzięki czemu regiony stałyby się silniejsze, bardziej odporne i atrakcyjniejsze jako miejsca do życia.
(10) W sprawozdaniu z marca 2017 r. pt. "Zmniejszanie barier prawnych i administracyjnych w regionach przygranicznych UE" Komisja przeanalizowała łącznie 239 barier. Dwie trzecie tych barier dotyczy całej granicy lądowej, a niemal 60 % z nich ma znaczny negatywny wpływ na integrację transgraniczną, co przekłada się na konkretne skutki dla możliwości na rynku pracy i praw socjalnych obywateli.
(11) W przeprowadzonych w 2020 r. konsultacjach publicznych w sprawie usuwania barier transgranicznych, będących następstwem transgranicznego przeglądu przeprowadzonego w 2015 r. przez DG REGIO, Komisja zwróciła uwagę, że 45 % respondentów postrzega granicę jako szansę, a ponad jedna trzecia - głównie jako barierę.
(12) W ocenie danych z lat 2014-2019 w odpowiednim badaniu europejskiej oceny wartości dodanej przeprowadzonym przez Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego uznano, że eliminacja barier przyniesie istotne korzyści dla regionów przygranicznych NUTS 3 oraz całej gospodarki Unii. Ściślej rzecz biorąc, całkowita korzyść w postaci wartości dodanej brutto wynikająca z całkowitego usunięcia barier prawnych i administracyjnych wyniosłaby około 457 mld EUR, co stanowi 3,8 % łącznej europejskiej wartości dodanej brutto w 2019 r. Usunięcie 20 % barier we wszystkich regionach przygranicznych przyniosłoby łączną korzyść w postaci wartości dodanej brutto w wysokości 123 mld EUR, co stanowi około 1 % łącznej europejskiej wartości dodanej brutto w 2019 r., a także łączną korzyść w zakresie zatrudnienia w postaci 1 mln miejsc pracy, co stanowi około 0,5 % całkowitego zatrudnienia na poziomie Unii 25 .
(13) Inne potencjalne korzyści obejmują pozytywny wpływ na prawa socjalne i usuwanie nierówności w dostępie do usług publicznych dla obywateli mieszkających w regionach przygranicznych, co z kolei przyczyniłoby się do zatrzymania talentów i dalszego uwolnienia potencjału gospodarczego i społecznego tych regionów.
(14) W swoim komunikacie w sprawie regionów przygranicznych Komisja odniosła się, oprócz innych środków, do inicjatywy zapoczątkowanej w 2015 r. Szereg państw członkowskich rozważa zasadność ustanowienia nowego instrumentu służącego uproszczeniu realizacji projektów transgranicznych, który umożliwiłby, na zasadzie dobrowolności oraz za zgodą właściwych organów, dopuszczenie tymczasowych odstępstw od obowiązujących przepisów lub przyjęcia rozwiązań ad hoc. Instrument ten byłby stosowany w odniesieniu do pojedynczego projektu lub ograniczonego czasowo działania, których zakres terytorialny obejmuje region przygraniczny i które zostały zainicjowane przez organy lokalne lub regionalne.
(15) Mimo że w niektórych regionach Unii istnieje już szereg skutecznych traktatów, umów i instrumentów dotyczących współpracy transgranicznej na poziomie międzyrządowym, regionalnym i lokalnym, nie obejmują one wszystkich regionów przygranicznych w Unii. Co więcej, instrumenty finansowania (głównie Interreg) oraz instrumenty prawne (głównie EUWT) dostępne na poziomie unijnym jak dotychczas okazały się niewystarczające do wyeliminowania barier transgranicznych w skali całej Unii. W celu uzupełnienia obowiązujących systemów i usunięcia barier proceduralnych hamujących rozwój obszarów przygranicznych, konieczne jest zatem ustanowienie dobrowolnych ram koordynacji określających przepisy ogólne i jasne ustalenia proceduralne, które państwa członkowskie mogą stosować na potrzeby usuwania barier utrudniających realizację wspólnego projektu w kontekście transgranicznym. Wszelkie decyzje dotyczące kwestii, czy i w jaki sposób należy usuwać potencjalne bariery, powinny wchodzić w zakres kompetencji zainteresowanych państw członkowskich.
(16) Z barierami prawnymi zmagają się głównie osoby stykające się z innymi na granicach lądowych, na przykład pracownicy transgraniczni, którzy przekraczają granice codziennie lub każdego tygodnia. Aby skoncentrować wpływ niniejszego rozporządzenia na regionach najbliżej położonych przy granicach oraz o najwyższym stopniu integracji i kontaktów pomiędzy sąsiadującymi państwami członkowskimi, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane w odniesieniu do regionu transgranicznego rozumianego jako terytorium objęte sąsiadującymi ze sobą regionami położonymi przy granicach lądowych lub morskich co najmniej dwóch państw członkowskich w przypadku regionów poziomu NUTS 2 i 3.
(17) Aby skoordynować realizację zadań różnych organów (które w niektórych państwach będą obejmować zarówno krajowe, jaki jak i regionalne organy prawodawcze) w danym państwie członkowskim oraz pomiędzy organami jednego sąsiadującego państwa lub większej liczby sąsiadujących państw członkowskich, każde państwo członkowskie powinno być zobowiązane do ustanowienia lub wyznaczenia transgranicznego punktu koordynującego albo jako odrębnego podmiotu na poziomie państwa członkowskiego, albo w strukturze istniejącego organu lub podmiotu lub poprzez powierzenie tego zadania odpowiedniemu organowi lub podmiotowi. Zadania transgranicznych punktów koordynujących określono w niniejszym rozporządzeniu zgodnie z kompetencjami krajowymi.
(18) Jeżeli dwa sąsiadujące ze sobą państwa członkowskie postanawiają wspólnie usunąć barierę wskazaną w dokumencie inicjującym, należy powołać komitet transgraniczny składający się z przedstawicieli władz krajowych, regionalnych i lokalnych wyznaczonych przez transgraniczne punkty koordynujące zainteresowanych państw członkowskich. Każdy komitet transgraniczny powinien być organem tymczasowym, którego zadania są określone w niniejszym rozporządzeniu i powinny ograniczać się do opracowania rozwiązania ad hoc służącego usunięciu danej bariery transgranicznej.
(19) W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się procedurę dotyczącą dokumentu inicjującego, obejmującą ustalenie inicjatora, procedurę przygotowania i przedstawienia dokumentu inicjującego, treść tego dokumentu, wstępną analizę dokumentu inicjującego oraz działania następcze. Władze lokalne lub regionalne, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, inicjatywy obywatelskie lub inne organy, niezależnie od tego, czy mają osobowość prawną, mogą być inicjatorami, pod warunkiem że spoczywa na nich odpowiedzialność za inicjowanie lub inicjowanie i realizację wspólnego projektu. W niniejszym rozporządzeniu należy określić pełen wykaz podmiotów, które mogą działać jako inicjatorzy.
(20) Transgraniczny punkt koordynujący, który otrzymuje dokument inicjujący, jest określany jako transgraniczny punkt koordynujący pierwszego kontaktu. W procedurze tej określa się także odpowiedź sąsiedniego państwa członkowskiego na wniosek o powołanie komitetu transgranicznego.
(21) Po otrzymaniu dokumentu inicjującego transgraniczny punkt koordynujący pierwszego kontaktu współpracuje ze wszystkimi odpowiednimi władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi w swoim państwie członkowskim oraz z transgranicznym punktem koordynującym w zainteresowanym sąsiednim państwie członkowskim lub w zainteresowanych sąsiednich państwach członkowskich. Transgraniczny punkt koordynujący pierwszego kontaktu powinien przedstawić inicjatorowi wstępną ocenę zawierającą informację, czy dokument inicjujący spełnia wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu oraz czy istnieje bariera. Tę wstępną ocenę należy na żądanie podać do wiadomości publicznej. Transgraniczny punkt koordynujący pierwszego kontaktu powinien wówczas móc podjąć decyzję, czy należy rozpocząć procedurę prowadzącą do przyjęcia rozwiązania ad hoc, czy należy znaleźć rozwiązanie na szczeblu krajowym, czy też uznać, że usunięcie jednej bariery lub większej liczby barier utrudniających realizację wspólnego projektu wchodzi w zakres obowiązujących porozumień międzynarodowych. Państwa członkowskie powinny móc podjąć decyzję o nieusuwaniu barier. Wszelkie decyzje leżą w gestii zainteresowanych państw członkowskich i powinny być należycie uzasadnione oraz przekazane w odpowiednim czasie wszystkim zainteresowanym stronom, a także na żądanie podane do wiadomości publicznej.
(22) W niniejszym rozporządzeniu określa się procedurę, którą należy stosować, gdy co najmniej dwa transgraniczne punkty koordynujące wyrażą zgodę na powierzenie komitetowi transgranicznemu opracowania projektu rozwiązania ad hoc, w tym treści tego projektu rozwiązania ad hoc, oraz przekazania projektu rozwiązania ad hoc zainteresowanym państwom członkowskim.
(23) W rozporządzeniu ustanawia się również procedurę, której należy przestrzegać w celu przyjęcia rozwiązania ad hoc po jego przeanalizowaniu i zatwierdzeniu przez właściwe organy zainteresowanych państw członkowskich.
(24) W niniejszym rozporządzeniu określa się zasady dotyczące wdrażania, monitorowania i oceny stosowania rozwiązania ad hoc.
(25) Warunki współpracy terytorialnej powinny być tworzone zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) oraz zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 TUE, przy czym zakres i forma działania Unii nie powinny wykraczać poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów traktatów. W związku z tym przyjęcie niniejszego rozporządzenia nie powinno mieć wpływu na stosowanie istniejących lub przyszłych dwustronnych lub wielostronnych traktatów lub umów zawartych przez państwa członkowskie na podstawie prawa międzynarodowego,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przepisy ogólne
Przedmiot
Zakres
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wspólnych projektów w kontekście transgranicznym określonych w art. 3 pkt 2.
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Transgraniczne punkty koordynujące
Zadania transgranicznych punktów koordynujących
Zadania i skład komitetów transgranicznych
Zadania Komisji w zakresie koordynacji
Możliwości państw członkowskich w zakresie usuwania barier transgranicznych
Przygotowanie i przedłożenie dokumentu inicjującego
Treść dokumentu inicjującego
Wstępna analiza dokumentu inicjującego przez transgraniczny punkt koordynujący pierwszego kontaktu
Działania następcze związane z analizą wstępną dokumentu inicjującego
Odpowiedź zainteresowanego przygranicznego państwa członkowskiego na wniosek o powołanie komitetu transgranicznego
Treść projektu rozwiązania ad hoc
Przekazanie rozwiązania ad hoc
Podsumowanie i wdrożenie rozwiązania ad hoc
Przepisy końcowe
Ocena
W ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komitetowi Regionów sprawozdanie oceniające stosowanie niniejszego rozporządzenia w oparciu o wskaźniki jego skuteczności, efektywności, przydatności i europejskiej wartości dodanej oraz możliwości jego uproszczenia. W sprawozdaniu tym Komisja ocenia między innymi możliwość rozszerzenia zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia na regiony transgraniczne na granicach morskich lub w regionach transgranicznych między co najmniej jednym państwem członkowskim i co najmniej jednym państwem trzecim.
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w ...
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.1766 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2023 r. zawierające zalecenia dla Komisji w sprawie zmiany proponowanego mechanizmu eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym (2022/2194(INL)) |
Data aktu: | 14/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2024 |