Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym - narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym - narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych

(C/2024/3672)

(Dz.U.UE C z dnia 26 czerwca 2024 r.)

Sprawozdawczyni: Magali ALTOUNIAN (FR/RE), radna regionu Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże
Dokument źródłowy: Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie mechanizmu eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym

COM(2023) 790 final

ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),

1. Przywołuje opinię KR-u "Europejski mechanizm transgraniczny 2.0", przyjętą na sesji plenarnej KR-u 10 października 2023 r. 1 , i dziękuje Komisji Europejskiej za przyjęcie znacznej większości zaleceń zawartych w tej opinii - zmienione rozporządzenie odzwierciedla obecnie zdanie KR-u na temat najlepszego sposobu dalszego postępowania z tym aktem prawnym w interesie regionów przygranicznych Unii Europejskiej oraz miast i obywateli na tych terenach.

2. Uważa, że rozwiano już pewne obawy niektórych państw członkowskich dotyczące pierwotnego wniosku z 2018 r. i jasno wskazano, że narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych jest dobrowolne i nie narusza suwerenności państw członkowskich, gdyż umożliwia im usuwanie barier granicznych według ich uznania za pomocą proponowanego narzędzia ułatwiającego usuwanie barier transgranicznych albo za pomocą narzędzia krajowego czy międzynarodowego.

3. Podkreśla, że zmienione rozporządzenie doprecyzowuje również, w odniesieniu od jakich barier transgranicznych można je wykorzystać, i dzięki temu będzie mogło być stosowane w poszczególnych przypadkach, a nie na stałe na każdej granicy.

4. Z zadowoleniem przyjmuje uproszczenie rozporządzenia i proponowane narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych, które wprowadza bardzo jasną procedurę.

5. Akcentuje znaczenie krajowych lub regionalnych transgranicznych punktów koordynujących, o których mowa w rozporządzeniu, i wzywa te państwa członkowskie i regiony posiadające uprawnienia ustawodawcze - które ustanowią te punkty - by przyznały im rzeczywiste uprawnienia pozwalające im pomagać w usuwaniu barier transgranicznych w największym możliwym stopniu lub ściśle powiązały je z istniejącymi gremiami czy też organizacjami współpracy transgra- nicznej w celu uniknięcia powielania struktur.

6. Sądzi, że punkty koordynujące powinny zostać włączone do struktur odpowiedniego ministerstwa w każdym państwie członkowskim lub w regionie posiadającym uprawnienia ustawodawcze, aby zmaksymalizować wpływ tych punktów i jednocześnie utrzymać obciążenia administracyjne i finansowe na jak najniższym poziomie.

7. Podkreśla, że znaczną liczbę barier transgranicznych można wyeliminować za pomocą prostych odstępstw lub zmiany procedur administracyjnych i mogą to być najszybsze, najbardziej opłacalne, najmniej obciążające pod względem administracyjnym i najskuteczniejsze rozwiązania.

8. Proponuje, aby z myślą o ograniczaniu biurokracji zrezygnować z wszelkich sztywnych wymogów w zakresie sprawozdawczości i informowania.

9. Zwraca uwagę, że konieczne jest utworzenie transgranicznych punktów koordynujących we wszystkich państwach członkowskich - lub stosownie do przypadku we wszystkich regionach przygranicznych, które posiadają uprawnienia ustawodawcze - oraz zadbanie o to, by wszyscy mieszkańcy regionów transgranicznych mogli łatwo zidentyfikować te punkty. Z aprobatą przyjmuje to, że zgodnie z rozporządzeniem w przypadku usuwania bariery transgranicznej zgłoszonej danemu punktowi koordynującemu państwa członkowskie mogą zdecydować się na stosowanie własnych narzędzi zamiast narzędzia ułatwiającego usuwanie barier transgranicznych. Jeśli chodzi o finansowanie punktów koordynujących, wzywa Komisję Europejską do znalezienia innych źródeł finansowania oprócz Interreg, zwłaszcza z wykorzystaniem środków na pomoc techniczną w ramach polityki spójności.

10. Podkreśla, że transgraniczne punkty koordynujące, gdy będą pracować nad usuwaniem barier na granicach, powinny działać na każdej granicy jako sieć - i w razie potrzeby konsultować się ze swoimi odpowiednikami z sąsiednich państw członkowskich - lub od razu przyjąć strukturę z udziałem obu krajów.

11. Wzywa Komisję Europejską do utworzenia stałej grupy roboczej obejmującej krajowe i regionalne punkty kontaktowe na szczeblu europejskim, w której będą mogły uczestniczyć europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT). Dzięki temu mogłyby prowadzić wymianę doświadczeń i współpracę nad wspólnymi rozwiązaniami, a jednocześnie korzystać ze wsparcia Komisji Europejskiej, zwłaszcza za pośrednictwem europejskiego transgranicznego punktu koordynującego utworzonego w ramach DG REGIO.

12. Proponuje, by transgraniczne punkty koordynujące starały się również zapobiegać nowym barierom prawnym i administracyjnym, które mogłyby wynikać z nowych przepisów krajowych lub z nieskoordynowanej transpozycji dyrektyw UE do prawa krajowego, a także by zwiększały świadomość prawodawców na temat transgranicznych skutków przepisów.

13. Apeluje do państw członkowskich, by przyjęły świeże podejście do negocjacji w sprawie rozporządzenia, ponieważ usunięcie barier transgranicznych może doprowadzić do bardzo znacznego wzrostu gospodarczego 2  w regionach przygranicznych, które często osiągają gorsze wyniki gospodarcze, i w ten sposób może zapewnić obywatelom i przedsiębiorstwom taki sam poziom życia i działania jak w innych częściach ich państw.

Bruksela, dnia 17 kwietnia 2024 r

1 Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski mechanizm transgraniczny 2.0 (Dz.U. C, C/2023/1326, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1326/oj).
2 Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Zwiększanie wzrostu gospodarczego i spójności w regionach przygranicznych UE", (COM(2017) 534 final).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3672

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym - narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych
Data aktu: 26/06/2024
Data ogłoszenia: 26/06/2024