Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 maja 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40632 - MONDELEZ - OGRANICZENIA W HANDLU)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 23 maja 2024 r.
dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Sprawa AT.40632 - MONDELEZ - OGRANICZENIA W HANDLU)

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3313 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2024/5548)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2024 r.)

Dnia 23 maja 2024 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

WPROWADZENIE

(1) Niniejsza decyzja zostaje wydana na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") i jest skierowana do Mondelez International, Inc., Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East & Africa FZE (zwanych dalej łącznie "Mondelez"). Mondelez jest globalnym przedsiębiorstwem w sektorze żywności i napojów, koncentrującym się na produkcji przekąsek. Ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych i razem ze swoimi spółkami zależnymi prowadzi działalność w ponad 150 krajach. Mondelez sprzedaje wyroby czekoladowe pod wieloma markami (m.in. Milka, Côte d'Or, Toblerone, Cadbury, Marabou, Daim, Mirabell i Suchard), a także herbatniki pod różnymi markami (Oreo, Belvita, LU, Prince, Ritz, TUC, LiGa, Mikado). Do 2015 r. przedsiębiorstwo Mondelez było właścicielem kilku marek kawy (HAG, Jacobs, Velours Noir).

(2) W różnych okresach od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r. Mondelez ograniczyło handel równoległy różnymi produktami w kategorii herbatników, czekolady i kawy poprzez 22 porozumienia/uzgodnione praktyki ograniczające konkurencję ze względu na cel, sprzeczne z art. 101 ust. 1 TFUE, oraz poprzez dwa przypadki nadużycia swojej pozycji dominującej na niektórych krajowych rynkach w zakresie sprzedaży tabliczek czekolady, co stanowiło naruszenie art. 102 TFUE.

PROCEDURA

(3) Komisja wszczęła tę sprawę z urzędu w 2019 r. W listopadzie 2019 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w pomieszczeniach przedsiębiorstwa Mondelez w Austrii (Wiedeń), Belgii (Mechelen) i Niemczech (Bremie). 28 stycznia 2021 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie przeciwko Mondelez.

(4) W trakcie dochodzenia Mondelez wyraził zainteresowanie rozpoczęciem rozmów o współpracy z Komisją. W dniu [...] r 2 ., przedsiębiorstwo Mondelez złożyło propozycję ugodową w ramach procedury współpracy.

(5) 7 marca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. 22 marca 2024 r. przedsiębiorstwo Mondelez

odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, potwierdzając, że odzwierciedla ono treść jego propozycji ugodowej i że chce kontynuować procedurę współpracy na tych warunkach.

(6) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię 15 maja 2024 r.

(7) Komisja przyjęła decyzję 23 maja 2024 r.

STAN FAKTYCZNY

Streszczenie opisu naruszenia

(8) W decyzji określono następujące główne rodzaje ograniczeń:

(a) porozumienia lub uzgodnione praktyki uniemożliwiające niektórym wyłącznym dystrybutorom i handlowcom (zwanym również "pośrednikami") prowadzenie sprzedaży na rzecz klientów spoza obszarów, na których kupowali produkty od Mondelëz; klienci byli ograniczani pod względem obszarów, na których mogli sprzedawać, lub pod względem klientów, na rzecz których mogli prowadzić sprzedaż; w jednym przypadku klient i Mondelëz uzgodnili również, że klient ten będzie sprzedawać produkty przeznaczone na wywóz poza jego obszar po wyższych cenach w porównaniu z cenami krajowymi;

(b) Mondelëz jednostronnie zakończyło sprzedaż tabliczek czekolady na rzecz jednego klienta, aby uniemożliwić mu ich odsprzedaż w państwach członkowskich, w których Mondelëz zajmował pozycję dominującą;

(c) decyzja przedsiębiorstwa Mondelëz o usunięciu z rynku w Niderlandach niektórych tabliczek czekolady marki Côte d'Or, aby uniemożliwić niderlandzkiemu sprzedawcy detalicznemu zakup tych tabliczek w Niderlandach w celu ich odsprzedaży w jego sklepach w Belgii, gdzie Mondelëz pobierało za nie wyższe ceny od swoich klientów detalicznych.

Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów

(9) Decyzja skierowana jest do Mondelëz International, Inc, a także do Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East

& Africa FZE. Każde z tych przedsiębiorstw ponosiło solidarną odpowiedzialność, ponieważ wywierały one decydujący wpływ na jednostki zależne, które bezpośrednio uczestniczyły w naruszeniach.

(10) Czas trwania naruszeń był różnej długości w okresie od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r.

GRZYWNY

(11) Do przedmiotowej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r 3 .

Kwota podstawowa grzywny

(12) Przy ustalaniu wysokości grzywien Komisja wzięła pod uwagę wartość sprzedaży przez Mondelëz odnośnych wyrobów czekoladowych, herbatników lub produktów kawowych w ostatnim pełnym roku obrotowym, w którym miały miejsce poszczególne naruszenia.

(13) Komisja wzięła pod uwagę, że zachowanie stanowiące naruszenie polega na celowym naruszeniu jasnej, podstawowej zasady niedzielenia rynku wewnętrznego wzdłuż granic państwowych oraz że w przeszłości Komisja nakładała już sankcje na podobne praktyki. Naruszenie dotyczy ponadto produktów mających bezpośredni wpływ na konsumentów. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy odsetek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 10 %.

Grzywna za przystąpienie do kartelu

(14) W projekcie decyzji nie stosuje się grzywny za przystąpienie do kartelu.

Okoliczności obciążające lub łagodzące

(15) W tej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

Mnożnik służący zapewnieniu skutku odstraszającego

(16) Projekt decyzji zawiera odpowiedni mnożnik o skutku odstraszającym w wysokości 1,1. Jest to zgodne z innymi decyzjami dotyczącymi przedsiębiorstw o podobnym globalnym obrocie (około 30 mld EUR).

Pułap obrotów

(17) Grzywna nie przekracza 10 % całkowitych światowych obrotów Mondelez za każde z naruszeń.

Obniżka za współpracę

(18) W decyzji stwierdzono, że grzywna powinna zostać obniżona o 15 %. W propozycji ugodowej Mondelez potwierdziło fakty, ich kwalifikację prawną oraz swoją odpowiedzialność za naruszenia opisane w projekcie decyzji. Mondelez wykazało zainteresowanie współpracą przed przyjęciem pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Obniżka grzywny nie jest większa, ponieważ Mondelez rozpoczęło współpracę dopiero na etapie, na którym Komisja w dużej mierze zakończyła dochodzenie i pracowała nad pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń. Ponadto Mondelez nie przedstawiło żadnych dodatkowych dowodów, które przyczyniłyby się do zwiększenia obniżki za współpracę, tj. dowodów, które mogłyby wnieść znaczną wartość dodaną w dochodzenie lub przedłużyć czas trwania naruszeń, zwiększyć ich zasięg geograficzny lub zakres produktów, których dotyczyły naruszenia.

Wniosek

(19) Mondelez naruszyło art. 101 i 102 TFUE, uczestnicząc w 24 różnych naruszeniach mających na celu podział rynku wewnętrznego UE.

(20) Ostateczna kwota grzywny nałożonej na Mondelez zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 wynosi 337 522 800 EUR.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 "Niektóre części tekstu zostały utajnione w celu zapewnienia ochrony informacji poufnych. Odnośne części zastąpiono niepoufnym streszczeniem umieszczonym w nawiasach kwadratowych bądź symbolem [...]."
3 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5548

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 maja 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40632 - MONDELEZ - OGRANICZENIA W HANDLU)
Data aktu: 23/05/2024
Data ogłoszenia: 18/09/2024