Dyrektywa 68/297/EWG w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych

DYREKTYWA RADY
z dnia 19 lipca 1968 r.
w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych *

(68/297/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 lipca 1968 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnoty Europejskie, w szczególności jego art. 75 i 99,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 13 maja 1965 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów dotyczących konkurencji w transporcie kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej (1), w szczególności jej art. 1 lit. b),

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

przyjęcie wspólnej polityki transportowej wymaga ustalenia wspólnych reguł obowiązujących w transporcie międzynarodowym do lub z terytorium jednego z Państw Członkowskich oraz w zakresie tranzytu przez terytorium jednego lub kilku Państw Członkowskich;

ustanowienie tych wspólnych reguł musi także obejmować ujednolicenie przepisów w sprawie bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych;

w celu harmonizacji zasad konkurencji między przedsiębiorstwami transportowymi w poszczególnych Państwach Członkowskich:

- należy określić minimalną ilość paliwa dopuszczonego do obrotu bez opłat celnych oraz warunki bezcłowego dopuszczenia do obrotu dodatkowych ilości paliw,

- przepisy dotyczące bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw powinny być takie same, niezależnie od tego, w którym Państwie Członkowskim pojazd jest zarejestrowany,

w celu uniknięcia nadużyć w bezcłowym przywozie paliw, należy wydać przepisy szczególne dla stref przygranicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Państwa Członkowskie, zgodnie z niniejszą dyrektywą ujednolicają przepisy dotyczące bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliwa znajdującego się w typowych zbiornikach paliwa użytkowych pojazdów silnikowych, przekraczających wspólne granice między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  1a 2

Do celów niniejszej dyrektywy za przekraczające granicę wspólnotową między Państwami Członkowskimi uważa się pojazdy samochodowe użytkowe, zarejestrowane w jednym z Państw Członkowskich, które przepływają morze na pokładzie jednego ze środków transportu morskiego między dwoma portami znajdującymi się w jednym i drugim przypadku na terytorium Państw Członkowskich.

Artykuł  2 3

Do celów niniejszej dyrektywy:

– "użytkowy pojazd silnikowy" oznacza każdy silnikowy pojazd drogowy, który pod względem konstrukcji i wyposażenia jest przeznaczony i nadaje się do transportu odpłatnego lub nieodpłatnego:

a) więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę;

b) rzeczy;

– "typowe zbiorniki paliwa": oznaczają zbiorniki na stałe zamocowane przez producenta we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak pojazdy, których to dotyczy oraz w których zamocowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu jak, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania systemu chłodzącego.

Zbiorniki gazowe wbudowane w pojazdach silnikowych, przeznaczone do bezpośredniego wykorzystania gazu jako paliwa, są również uznawane za typowe zbiorniki paliwa

Artykuł  3
1. 4
Państwa Członkowskie dopuszczają do obrotu bez opłat celnych następujące ilości paliwa znajdujące się w typowych zbiornikach paliwa użytkowych pojazdów silnikowych:

a) 200 litrów na pojazd i na przejazd w przypadku pojazdów, które przeznaczone są i nadają się do odpłatnego lub nieodpłatnego transportu rzeczy;

b) 600 litrów na pojazd i na przejazd w przypadku pojazdów, które przeznaczone są i nadają się do przewożenia ponad dziewięciu osób, włączając kierowcę.

Stanowiąc zgodnie z procedurami przewidzianymi w Traktacie w tym zakresie, Rada zdecyduje, na wniosek Komisji, najpóźniej do dnia 1 lipca 1986 r. w sprawie podwyższenia ilości paliw dopuszczonych do obrotu bez opłat celnych oraz znajdujących się w typowych zbiornikach paliwa pojazdów określonych w lit. a) akapit pierwszy.

2.
W przypadku podejmowania jakichkolwiek działań zmierzających do istotnego zbliżenia krajowych systemów dotyczących opodatkowania oleju napędowego, Rada stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji określi ilość paliwa, o jaką Państwa Członkowskie zwiększą ilość przewidzianą w ust. 1.

Rada w ten sam sposób ustali bezcłowe dopuszczenie do obrotu całości paliwa znajdującego się w zwykłym zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych, o ile w wystarczający sposób zmniejszone zostały rozbieżności pomiędzy tymi systemami.

3.
Każde Państwo Członkowskie może zezwolić na zwiększony bezcłowy przywóz paliw w ilościach dopuszczonych zgodnie z ust. 1 i 2.
4.
Ilości paliwa określone przez Państwo Członkowskie zgodnie z powyższymi ustępami muszą być jednakowe, niezależnie od tego, w jakim Państwie Członkowskim pojazd dostawczy został zarejestrowany.
Artykuł  4

W żadnym przypadku przepisy, które zostaną przyjęte przez Państwo Członkowskie na mocy niniejszej dyrektywy, nie mogą być mniej korzystne niż przepisy tego Państwa Członkowskiego stosowane do pojazdów dostawczych, które zostały zarejestrowane w państwach trzecich i przekraczają wspólne granice Państw Członkowskich.

Artykuł  5 5

(skreślony)

Artykuł  6

Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o środkach podjętych na mocy niniejszej dyrektywy.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1968 r.

W imieniu Rady
O. L. SCALFARO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 88 z 24.5.1965, str. 1500/65.

(2) Dz.U. 28 z 17.2.1967, str. 459/67.

(3) Dz.U. 42 z 7.3.1967, str. 618/67.

* Z dniem 31 grudnia 1992 r. niniejsza dyrektywa traci moc w zakresie dotyczącym podatku akcyzowego na podstawie art. 23 ust. 3 dyrektywy nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.U.UE.L.92.76.1).
1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 85/347/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.22) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 1985 r.
2 Art. 1a dodany przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia i dostosowań w traktatach dołączonego do Traktatu w sprawie przystąpienia Królestwa Danii, Irlandii, Królestwa Norwegii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U.04.90.864/15) z dniem 1 stycznia 1973 r.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 85/347/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.22) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 1985 r.
4 Art. 3 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 83/127/EWG z dnia 28 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.91.28) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 kwietnia 1983 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 85/347/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.22) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 1985 r.

5 Art. 5 skreślony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 85/347/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.22) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 1985 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1968.175.15

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 68/297/EWG w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych
Data aktu: 19/07/1968
Data ogłoszenia: 23/07/1968
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/07/1968