Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,
uwzględniając wniosek Komisji;
a także mając na uwadze, co następuje:
pomimo osiągnięcia unii celnej, która pociąga za sobą zniesienie opłat celnych i większości opłat o skutku równoważnym w wymianie handlowej pomiędzy Państwami Członkowskimi, zanim harmonizacja podatków pośrednich zostanie osiągnięta, trzeba zachować możliwość nakładania podatków od przywozu i zwolnień od wywozu w takiej wymianie;
wskazane jest, nawet przed taką harmonizacją, by ludność Państw Członkowskich była bardziej świadoma istnienia wspólnego rynku; powinno się podejmować środki w celu większej liberalizacji systemu podatków od przywozu w ruchu pasażerskim pomiędzy Państwami Członkowskimi; członkowie Zgromadzenia wielokrotnie podkreślali potrzebę wprowadzenia takich środków;
ulgi tego rodzaju w ruchu pasażerskim są dalszym krokiem w stronę wzajemnego otwarcia rynków Państw Członkowskich i stworzenia warunków podobnych do warunków na rynkach krajowych;
ulgi takie muszą ograniczać niehandlowy przywóz towarów przez podróżnych; w zasadzie towary takie można otrzymać jedynie w kraju pochodzenia (kraju wyjścia) już obciążone podatkami, w taki sposób, że jeżeli kraj wejścia zaniecha, w określonych granicach, ściągania podatku obrotowego i akcyzowego od przywozu, wyklucza to możliwość podwójnego opodatkowania bez spowodowania braku opodatkowania;
wspólnotowy system ograniczenia podatków od przywozu okazuje się również potrzebny w zakresie ruchu pasażerskiego między państwami trzecimi i Wspólnotą,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 1969 r.
W imieniu Rady | |
G. THORN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1."
Z dniem 31 grudnia 1992 r. przepisy niniejszej dyrektywy dotyczące podatku akcyzowego tracą moc w zakresie stosunków między Państwami Członkowskimi na podstawie art. 23 ust. 4 dyrektywy nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.U.UE.L.92.76.1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) dyrektywy nr 78/1033/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. (Dz.U.UE.L.78.366.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) dyrektywy nr 81/933/EWG z dnia 17 listopada 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.338.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 listopada 1981 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 94/4/WE z dnia 14 lutego 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.60.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 marca 1994 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) dyrektywy nr 78/1033/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. (Dz.U.UE.L.78.366.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) dyrektywy nr 81/933/EWG z dnia 17 listopada 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.338.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 listopada 1981 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 94/4/WE z dnia 14 lutego 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.60.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 marca 1994 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c) dyrektywy nr 78/1033/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. (Dz.U.UE.L.78.366.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) trzeciej dyrektywy nr 78/1032/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.78.366.28) z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) dyrektywy nr 88/664/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.382.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 grudnia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 tiret pierwsze dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) trzeciej dyrektywy nr 78/1032/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.78.366.28) z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) dyrektywy nr 88/664/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.382.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 grudnia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 tiret drugie dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. c) drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. c) trzeciej dyrektywy nr 78/1032/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.78.366.28) z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 2 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 2 lit. a) trzeciej dyrektywy nr 78/1032/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.78.366.28) z dniem 22 grudnia 1978 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 3 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 82/443/EWG z dnia 29 czerwca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.206.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1982 r.
- dodany przez art. 3 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 3 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 89/220/EWG z dnia 7 marca 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.92.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 marca 1989 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- ustalonej przez art. 3 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- dodany przez art. 1 dyrektywy nr 2000/47/WE z dnia 20 lipca 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.193.73) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2005/93/WE z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.346.16) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 17 dyrektywy nr 2007/74/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy (Dz.U.UE.L.07.346.6) z dniem 1 stycznia 2008 r.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
- dodany przez art. 5 drugiej dyrektywy nr 72/230/EWG z dnia 12 czerwca 1972 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad dotyczących podatku obrotowego i podatku akcyzowego stosowanych w międzynarodowym ruchu pasażerskim (Dz.U.UE.L.72.139.28) z dniem 14 czerwca 1972 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 94/4/WE z dnia 14 lutego 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.60.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 marca 1994 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 85/348/EWG z dnia 8 lipca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.183.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 91/673/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.373.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 grudnia 1991 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 91/191/EWG z dnia 27 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.94.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 1991 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 91/673/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.373.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 grudnia 1991 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1969.133.6 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 69/169/EWG w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zwolnienia z podatku obrotowego i podatku akcyzowego towarów przywożonych w międzynarodowym ruchu pasażerskim |
Data aktu: | 28/05/1969 |
Data ogłoszenia: | 04/06/1969 |
Data wejścia w życie: | 29/05/1969, 01/05/2004 |