Bank Rozrachunków Międzynarodowych-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Porozumienie w formie wymiany listów dotyczące mobilizacji wierzytelności Państw Członkowskich w ramach porozumień o średnioterminowej pomocy finansowej.

POROZUMIENIE
w formie wymiany listów między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Bankiem Rozrachunków Międzynarodowych, dotyczące mobilizacji wierzytelności Państw Członkowskich w ramach porozumień o średnioterminowej pomocy finansowej

A. List Banku Rozrachunków Międzynarodowych

Szanowny Panie,

Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BRM) mógłby zawrzeć z bankami centralnymi państw wierzycieli umowy kredytowe stand-by, jeśli złożyłyby one taki wniosek.

Te umowy mogłyby zostać zawarte nawet na całą kwotę wkładu wniesionego do mechanizmu przez państwo-wierzyciela, przy ogólnym limicie 2.725 milionów jednostek rozliczeniowych, co odpowiada połowie całkowitej sumy maksymalnych przyszłych zobowiązań Państw Członkowskich.

Konkretne szczegóły każdej umowy kredytu stand-by zostałyby określone w umowie między BRM a danym bankiem centralnym. Jednak już teraz można wskazać pewne warunki, które musiałby stosować BRM:

Początkowe zobowiązanie BRM dla umowy stand-by obejmowałoby okres dwóch lat, z możliwością przedłużenia na kolejne okresy, przy czym łączna długość okresu akredytywy nie mogłaby przekroczyć lat pięciu.

Z tytułu otwarcia kredytów, jak też każdorazowo z tytułu ich odnowienia, BRM pobierałby prowizję. Byłoby także zrozumiałe, że w celu umożliwienia BRM wprowadzenia poprawek niezbędnych ze względu na zachowanie płynności pierwsze ustalenia mogłyby być zrealizowane najwcześniej miesiąc po zawarciu umów o otwarcie akredytyw. Ustalenia byłyby dokonywane w walutach dostępnych dla BRM w czasie zawierania umów, najprawdopodobniej w dolarach amerykańskich, na okresy negocjowane w świetle zasobów Banku, prawdopodobnie wynoszące trzy lub sześć miesięcy. Warunki byłyby równoważne ze stosowanymi przez BRM w odniesieniu do podobnych transakcji zawieranych w tym samym czasie, tj. zbliżone do stawek rynkowych. Zwykle stawki te byłyby nieco powyżej LIBOR-u. Jednak jeżeli BRM musiałby skorzystać z oferty rynkowej w celu pozyskania niezbędnych funduszy, wtedy przyjęte stawki mogą osiągnąć maksymalną stosowaną wartość w stosunku do LIBOR-u, powiększoną o właściwą marżę.

Byłbym zobowiązany, gdyby powiadomił mnie Pan, czy Rada Wspólnot Europejskich zgadza się z powyższym.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

W imieniu Banku Rozrachunków Międzynarodowych

B. List Wspólnoty

Szanowny Panie,

Mam zaszczyt potwierdzić, że w dniu dzisiejszym otrzymałem Pański list następującej treści:

"Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BRM) mógłby zawrzeć z bankami centralnymi państw wierzycieli umowy kredytowe stand-by, jeśli złożyłyby one taki wniosek.

Te umowy mogłyby zostać zawarte nawet na całą kwotę wkładu wniesionego do mechanizmu przez państwo-wierzyciela, przy ogólnym limicie 2.725 milionów jednostek rozliczeniowych, co odpowiada połowie całkowitej sumy maksymalnych przyszłych zobowiązań Państw Członkowskich.

Konkretne szczegóły każdej umowy kredytu stand-by zostałyby określone w umowie między BRM a danym bankiem centralnym. Jednak już teraz można wskazać pewne warunki, które musiałby stosować BRM:

Początkowe zobowiązanie BRM dla umowy stand-by obejmowałoby okres dwóch lat, z możliwością przedłużenia na kolejne okresy, przy czym łączna długość okresu akredytywy nie mogłaby przekroczyć lat pięciu.

Z tytułu otwarcia kredytów, jak też każdorazowo z tytułu ich odnowienia, BRM pobierałby prowizję. Byłoby także zrozumiałe, że w celu umożliwienia BRM wprowadzenia poprawek niezbędnych ze względu na zachowanie płynności pierwsze ustalenia mogłyby być zrealizowane najwcześniej miesiąc po zawarciu umów o otwarcie akredytyw. Ustalenia byłyby dokonywane w walutach dostępnych dla BRM w czasie zawierania umów, najprawdopodobniej w dolarach amerykańskich, na okresy negocjowane w świetle zasobów Banku, prawdopodobnie wynoszące trzy lub sześć miesięcy. Warunki byłyby równoważne ze stosowanymi przez BRM w odniesieniu do podobnych transakcji zawieranych w tym samym czasie, tj. zbliżone do stawek rynkowych. Zwykle stawki te byłyby nieco powyżej LIBOR-u. Jednak jeżeli BRM musiałby skorzystać z oferty rynkowej w celu pozyskania niezbędnych funduszy, wtedy przyjęte stawki mogą osiągnąć maksymalną stosowaną wartość w stosunku do LIBOR-u, powiększoną o właściwą marżę.

Byłbym zobowiązany, gdyby powiadomił mnie Pan, czy Rada Wspólnot Europejskich zgadza się z powyższym".

Mam zaszczyt powiadomić Pana, że Rada Wspólnot Europejskich zgadza się z treścią Pańskiego listu.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego szacunku.

W imieniu Rady Wspólnot Europejskich

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1978.316.22

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Bank Rozrachunków Międzynarodowych-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Porozumienie w formie wymiany listów dotyczące mobilizacji wierzytelności Państw Członkowskich w ramach porozumień o średnioterminowej pomocy finansowej.
Data aktu: 30/10/1978
Data ogłoszenia: 10/11/1978
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/10/1978