(Dz.U.UE L z dnia 5 maja 1989 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, w szczególności jego art. 54,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
inwestowanie w zbywalne papiery wartościowe, tak jak każda inna forma inwestycji, wiąże się z ryzykiem; ochrona interesów inwestorów wymaga zapewnienia im możliwości dokonywania prawidłowej oceny takiego ryzyka, co pozwoli na podejmowanie decyzji inwestycyjnych z pełną znajomością faktów;
zapewnienie pełnych i odpowiednich informacji dotyczących zbywalnych papierów wartościowych i emitentów tych papierów wartościowych przyczynia się do ochrony interesów inwestorów;
informacje takie są skutecznym środkiem zwiększenia zaufania do papierów wartościowych, a tym samym przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju rynków zbywalnych papierów wartościowych;
w związku z tym należy wprowadzić we Wspólnocie politykę informacyjną w zakresie zbywalnych papierów wartościowych; dzięki środkom bezpieczeństwa, jakie zapewnia ona inwestorom, oraz jej wpływowi na prawidłowe funkcjonowanie rynków zbywalnych papierów wartościowych, taka polityka informacyjna jest zdolna przyczynić się do wzajemnego przenikania się krajowych rynków zbywalnych papierów wartościowych, a tym samym do stworzenia prawdziwego europejskiego rynku kapitałowego;
dyrektywa Rady 80/390/EWG z dnia 17 marca 1980 r. koordynująca wymagania dotyczące sporządzania, kontroli i rozpowszechniania szczegółowych danych notowań, publikowanych w celu dopuszczenia papierów wartościowych do publicznych notowań giełdowych (4), z uwzględnieniem poprawek wprowadzonych ostatnio na mocy dyrektywy 87/345/EWG (5) stanowi ważny krok na drodze do wprowadzenia takiej polityki informacyjnej Wspólnoty; dyrektywa ta koordynuje informacje, jakie mają być publikowane przy dopuszczaniu papierów wartościowych do oficjalnych notowań giełdowych, dotyczące charakteru oferowanych do sprzedaży papierów wartościowych oraz emitentów tych papierów, tak aby umożliwiały one inwestorom dokonanie przemyślanej oceny aktywów i pasywów, sytuacji finansowej, zysków i strat oraz perspektyw emitentów i praw związanych z takimi papierami wartościowymi;
taka polityka informacyjna wymaga również, aby przy pierwszej publicznej ofercie sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych w Państwie Członkowskim, niezależnie od tego, czy jest ona dokonywana przez emitenta, czy w imieniu emitenta lub strony trzeciej, i niezależnie od tego, czy oferowane papiery wartościowe będą później notowanie na giełdzie, inwestorom musi być udostępniony prospekt emisyjny zawierający informacje tego typu; konieczne jest również skoordynowanie treści takich prospektów w celu zapewnienia inwestorom w różnych Państwach Członkowskich takiego samego minimum środków bezpieczeństwa;
dotychczas niemożliwe było stworzenie wspólnej definicji pojęcia "publiczna oferta sprzedaży" i wszystkich jego elementów składowych;
w przypadkach, gdy publiczna oferta sprzedaży obejmuje zbywalne papiery wartościowe, które mają być dopuszczone do oficjalnych notowań giełdowych, konieczne jest podanie podobnych informacji, jak wymagane przez dyrektywę 80/390/EWG, z jednoczesnym dostosowaniem ich do okoliczności związanych z publiczną ofertą sprzedaży; w przypadku publicznych ofert sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych, które nie mają być dopuszczone do oficjalnych notowań giełdowych, można wymagać mniej szczegółowych informacji, aby nie powodować nieuzasadnionego obciążenia drobnych i średnich emitentów; w przypadku publicznych ofert sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych, które mają być dopuszczone do oficjalnych notowań giełdowych, osiągnięty stopień koordynacji pozwala na to, aby prospekt emisyjny zatwierdzony przez właściwe władze Państwa Członkowskiego mógł być użyty przy publicznych ofertach sprzedaży tych samych papierów wartościowych w innym Państwie Członkowskim na zasadzie wzajemnego uznania; wzajemne uznanie powinno mieć również zastosowanie, w przypadku gdy prospekty dotyczące publicznej oferty sprzedaży spełniają normy podstawowe określone w dyrektywie 80/390/EWG i zostały zatwierdzone przez właściwe władze nawet w przypadku braku wniosku o dopuszczenie do oficjalnych notowań giełdowych;
aby zapewnić pełną realizację celów niniejszej dyrektywy, konieczne jest objęcie jej zakresem zbywalnych papierów wartościowych emitowanych przez spółki lub firmy podlegające przepisom prawnym państw trzecich;
celowe jest rozszerzenie, na mocy umów zawieranych przez Wspólnotę z państwami trzecimi, możliwości uznawania prospektów emisyjnych pochodzących z tych krajów na zasadach wzajemności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 17 kwietnia 1989 r.
W imieniu Rady | |
C. SOLCHAGA CATALAN | |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 226 z 31.8.1982, str. 4.
(2) Dz.U. 125 z 17.5.1982, str. 176 i Dz.U. C 69 z 20.3.1989.
(3) Dz.U. C 310 z 30.11.1981, str. 50.
(4) Dz.U. L 100 z 17.4.1980, str. 1.
(5) Dz.U. L 185 z 4.7.1987, str. 81.
(6) Dz.U. L 322 z 17.12.1977, str. 30.
(7) Dz.U. L 309 z 4.11.1986, str. 15.
(8) Dz.U. L 66 z 16.3.1979, str. 1.
(9) Dz.U. L 62 z 5.3.1982, str. 22.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1989.124.8 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 89/298/EWG w sprawie koordynacji wymagań dotyczących sporządzania, szczegółowej kontroli i rozpowszechniania prospektów emisyjnych publikowanych w związku z publiczną ofertą sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych |
Data aktu: | 17/04/1989 |
Data ogłoszenia: | 05/05/1989 |
Data wejścia w życie: | 25/04/1989, 01/05/2004 |