(Dz.U.UE L z dnia 17 października 1989 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 57 ust. 2 oraz art. 66,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
zgodnie z postanowieniami Traktatu cele Wspólnoty obejmują tworzenie coraz ściślejszej unii między narodami Europy, działanie na rzecz bliższych stosunków pomiędzy państwami należącymi do Wspólnoty, gospodarczego oraz społecznego postępu w tych państwach poprzez podejmowanie wspólnych działań mających na celu eliminację barier dzielących Europę, zapewnienie stałej poprawy warunków życia narodów, a także ochronę i umacnianie pokoju i wolności;
Traktat przewiduje utworzenie wspólnego rynku obejmującego zniesienie wszelkich przeszkód w swobodnym przepływie usług pomiędzy Państwami Członkowskimi oraz powstanie systemu chroniącego przed zniekształcaniem konkurencji na wspólnym rynku;
programy ponadgraniczne nadawane za pomocą różnych technologii są jednym ze sposobów dążenia do osiągnięcia celów Wspólnoty; należy przyjąć środki umożliwiające przejście od rynków krajowych do wspólnego rynku produkcji i dystrybucji programów oraz określić warunki uczciwej konkurencji bez uszczerbku dla funkcji użyteczności publicznej pełnionej przez telewizję;
Rada Europy przyjęła Europejską konwencję o telewizji ponadgranicznej;
Traktat przewiduje przyjęcie dyrektyw w sprawie koordynacji przepisów prawnych w celu ułatwienia podejmowania działalności na własny rachunek;
nadawanie programów telewizyjnych stanowi, w zwykłych okolicznościach, usługę w rozumieniu Traktatu;
Traktat przewiduje swobodny przepływ wszelkich rodzajów usług świadczonych za wynagrodzeniem, niezależnie od ich treści kulturalnych lub innych oraz bez ograniczeń w stosunku do obywateli Państw Członkowskich posiadających siedzibę w państwie Wspólnoty innym niż państwo, w którym znajdują się odbiorcy usług;
prawo to, dotyczące nadawania i rozpowszechniania usług telewizyjnych, jest także szczególnym odzwierciedleniem ogólnej zasady Wspólnoty, a mianowicie wolności wyrażania opinii, o której mowa w art. 10 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, ratyfikowanej przez wszystkie Państwa Członkowskie; z tego powodu wydawanie dyrektyw dotyczących nadawania i rozpowszechniania programów telewizyjnych musi zapewnić ich swobodny przepływ w świetle postanowień wyżej wymienionego artykułu oraz podlegać wyłącznie ograniczeniom określonym w ust. 2 tego samego artykułu oraz art. 56 ust. 1 Traktatu;
przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne w Państwach Członkowskich w zakresie podejmowania działalności przez nadawców programów telewizyjnych oraz operatorów telewizji kablowych zawierają rozbieżne przepisy, a niektóre z nich mogą zakłócać swobodny przepływ programów w ramach Wspólnoty oraz przyczynić się do zniekształcenia konkurencji na wspólnym rynku;
zgodnie z postanowieniami Traktatu należy znieść wszelkie takie ograniczenia swobody świadczenia usług nadawczych we Wspólnocie;
zniesieniu ograniczeń winna towarzyszyć koordynacja właściwych przepisów prawnych, zmierzająca do ułatwienia wykonywania danej działalności zawodowej oraz, ogólniej, swobody przepływu informacji i poglądów w ramach Wspólnoty;
w konsekwencji jest konieczne, a zarazem wystarczające, aby nadawanie wszelkich programów telewizyjnych było zgodne z przepisami prawa obowiązującymi w Państwie Członkowskim, z którego są nadawane;
niniejsza dyrektywa określa minimalne zasady niezbędne dla zapewnienia swobody nadawania programów; nie wpływa ona zatem na odpowiedzialność Państw Członkowskich i ich organów w zakresie czynności organizacyjnych - w tym systemu koncesjonowania, zezwoleń administracyjnych, opodatkowania i finansowania, a także treści programowych; umożliwia to utrzymanie rozwoju kulturalnego Państwa Członkowskiego niezależnego od innych oraz zachowanie różnorodności kulturowej we Wspólnocie;
w ramach wspólnego rynku konieczne jest, by wszelkie programy nadawane w ramach Wspólnoty oraz przeznaczone do odbioru na terytorium Wspólnoty, a w szczególności programy przeznaczone do odbioru w innym Państwie Członkowskim, winny być zgodne z prawem Państwa Członkowskiego, z którego pochodzą, dotyczącym nadawania programów przeznaczonych do powszechnego odbioru w tym Państwie Członkowskim oraz z przepisami niniejszej dyrektywy;
wymóg by Państwo Członkowskie, z którego pochodzą programy, odpowiadało za zgodność programów z prawem krajowym objętym niniejszą dyrektywą, uznaje się za wystarczający na gruncie prawa wspólnotowego do zapewnienia swobodnego przepływu programów bez konieczności zastosowania wtórnej kontroli w Państwie Członkowskim, które jest odbiorcą programu; jednakże, w drodze wyjątku oraz w ściśle określonych warunkach, Państwo Członkowskie, które jest odbiorcą programu, może tymczasowo zawiesić retransmisję programów telewizyjnych;
Państwo Członkowskie musi przeciwdziałać wszelkim działaniom mogącym zagrozić swobodzie przepływu oraz wymianie handlowej programami telewizyjnymi, a także działaniom mogącym prowadzić do tworzenia pozycji dominującej nadawcy, stanowiącej ograniczenie pluralizmu i swobody nadawania informacji telewizyjnych oraz całemu sektorowi wymiany informacji;
niniejsza dyrektywa, ograniczając się do określenia zasad nadawania programów telewizyjnych, nie wpływa na obecne lub przyszłe działania harmonizacyjne Wspólnoty, w szczególności zaspakaja obowiązkowe wymogi dotyczące ochrony konsumenta oraz uczciwej konkurencji i transakcji handlowych;
niemniej jednak konieczna jest koordynacja, aby ułatwić osobom oraz przedsiębiorstwom produkującym programy o treściach kulturowych rozpoczynanie i prowadzenie działalności;
minimalne wymogi dotyczące wszelkich publicznych lub prywatnych programów telewizyjnych w ramach europejskich produkcji audiowizualnych były środkiem promowania produkcji, niezależnej produkcji oraz rozpowszechniania tych programów we wspomnianej branży oraz stanowią dopełnienie do innych instrumentów sprzyjających realizacji tego samego celu, które zostaną lub zostały już zaproponowane;
w związku z powyższym należy propagować powstanie rynków o odpowiedniej wielkości dla produkcji telewizyjnych w Państwach Członkowskich, gwarantujących zwrot z inwestycji nie tylko poprzez ustanowienie wspólnych zasad otwierające rynki krajowe, lecz także poprzez popieranie produkcji europejskiej, jeśli jest to możliwe, oraz zapewnienie, przy zastosowaniu właściwych środków, jej większościowego udziału w programach telewizyjnych w Państwach Członkowskich; w celu umożliwienia kontroli stosowania tych zasad Państwa Członkowskie będą składać Komisji sprawozdania z wykorzystania proporcji zarezerwowanych w niniejszej dyrektywie dla utworów europejskich oraz niezależnych produkcji; w celu obliczenia tych proporcji należy uwzględnić szczególną sytuację Republiki Grecji oraz Republiki Portugalii; Komisja musi przedstawiać sprawozdanie każdego Państwa Członkowskiego do wiadomości innych, którym towarzyszyć będzie, jeśli to konieczne, opinia uwzględniająca w szczególności postęp w stosunku do lat ubiegłych, udział audycji premierowych w programie, szczególne warunki funkcjonowania nowych stacji telewizyjnych oraz szczególną sytuację państw o niskich zdolnościach produkcyjnych w dziedzinie programów audiowizualnych lub ograniczonych obszarach językowych;
w tym celu należy zdefiniować pojęcie "utwory europejskie", nie ograniczając możliwości określenia przez Państwa Członkowskie bardziej szczegółowych definicji dotyczących nadawców podlegających ustawodawstwu tych Państw Członkowskich zgodnie z art. 3 ust. 1, stosownie do przepisów prawa wspólnotowego oraz celów niniejszej dyrektywy;
ważne jest poszukiwanie nowych instrumentów oraz procedur zgodnych z przepisami prawa wspólnotowego w celu propagowania realizacji tych celów, mając na uwadze przyjęcie stosownych środków zachęcających do podejmowania działalności oraz rozwoju europejskiej produkcji audiowizualnej i jej rozpowszechniania, szczególnie w państwach o niskich zdolnościach produkcyjnych lub ograniczonych obszarach językowych;
krajowe systemy pomocy na rzecz rozwoju produkcji europejskich mogą być stosowane, o ile są one zgodne z prawem wspólnotowym;
zarezerwowanie, o ile jest to potrzebne, określonej proporcji programów dla produkcji niezależnych, stworzonych przez producentów niezależnych od nadawców, będzie działać stymulująco na powstawanie nowych źródeł produkcji telewizyjnych, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw; w ten sposób powstaną nowe możliwości wykorzystania zdolności twórczych oraz możliwości zatrudnienia w zawodach kulturotwórczych i pracowników w sferze kultury; definicja niezależnego producenta przyjęta przez Państwa Członkowskie winna uwzględniać ten cel poprzez odpowiednie uwzględnienie małych i średnich producentów oraz zezwalać na udział finansowy filii koprodukcyjnych instytucji telewizyjnych;
niezbędne jest wdrożenie w Państwach Członkowskich środków zapewniających upływ określonego czasu pomiędzy pierwszym pokazem kinowym i telewizyjnym danego utworu;
w celu opracowania bardziej aktywnej polityki wspierania danego języka Państwa Członkowskie mogą wprowadzić bardziej szczegółowe lub ostrzejsze zasady na podstawie kryteriów językowych, o ile będą one zgodne z zasadami Wspólnoty oraz nie będą dotyczyły retransmisji programów powstałych w innym Państwie Członkowskim;
w celu zabezpieczenia pełnej i właściwej ochrony interesów konsumentów jako widzów programów należy określić pewne minimalne zasady i standardy w odniesieniu do reklamy telewizyjnej, a Państwa Członkowskie muszą zachować prawo określania bardziej szczegółowych bądź bardziej restrykcyjnych przepisów lub w pewnych okolicznościach do nakładania odrębnych warunków na nadawców telewizyjnych znajdujących się pod ich jurysdykcją;
zgodnie z prawem Wspólnoty oraz w odniesieniu do programów przeznaczonych jedynie do odbioru na terytorium danego Państwa Członkowskiego, które nie mogą być odbierane, pośrednio bądź bezpośrednio, w jednym lub kilku innych Państwach Członkowskich, Państwa Członkowskie muszą mieć możliwość określania odrębnych warunków emisji reklam oraz wprowadzania różnych kwot reklamowych w celu ułatwienia emisji tych programów;
konieczne jest wprowadzenie zakazu reklamy telewizyjnej papierosów oraz wyrobów tytoniowych, w tym także pośrednich form reklamy, które choć nie wymieniają bezpośrednio nazw wyrobów tytoniowych, mają na celu ominięcie zakazu reklamy tych produktów poprzez używanie nazwy gatunku, symboli i innych wyróżniających cech wyrobów tytoniowych lub nazwy firmowej przedsiębiorstwa, którego główna lub najbardziej znana działalność polega na produkcji i sprzedaży tych wyrobów;
konieczne jest także wprowadzenie zakazu reklamy telewizyjnej produktów leczniczych i zabiegów leczniczych dostępnych jedynie na receptę w Państwie Członkowskim, ustawodawstwu którego podlega nadawca, oraz ścisłych kryteriów reklamy wyrobów alkoholowych;
w świetle rosnącego znaczenia sponsorów w finansowaniu programów należy określić zasady dotyczące sponsorowania;
należy wprowadzić zasady ochrony fizycznego, umysłowego oraz moralnego rozwoju małoletnich w programach i reklamie telewizyjnej;
pomimo faktu, iż nadawcy są zobowiązani do zapewnienia rzetelnego i prawdziwego przedstawiania faktów w programach, ważne jest jednakże, by byli zobowiązani w szczególny sposób do gwarantowania prawa do odpowiedzi lub równoważnych środków, tak by każda osoba, której uzasadnione interesy zostały naruszone w emitowanym programie, mogła skutecznie dochodzić swoich praw poprzez prawo do odpowiedzi lub zastosować inne środki zaradcze,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
R.DUMAS | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- dodany przez art. 1 pkt 21 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 26 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 23 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 33 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/36/WE z dnia 30 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.202.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 29 dyrektywy nr 2007/65/WE z dnia 11 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.332.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2007 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1989.298.23 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 89/552/EWG w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) |
Data aktu: | 03/10/1989 |
Data ogłoszenia: | 17/10/1989 |
Data wejścia w życie: | 16/10/1989, 01/05/2004 |