Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niektóre zmiany niniejszego aktu prawnego nie zostały bezpośrednio naniesione na tekst, ponieważ akty wprowadzające zmiany nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Jednostki redakcyjne tekstu zmienione przez te akty zostały wyróżnione kursywą, natomiast ich aktualna treść została podana w wersji anglojęzycznej w przypisie znajdującym się przy zmienionej jednostce.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4), Państwa Członkowskie muszą podjąć niezbędne środki w celu upewnienia się, że transakcje finansowane przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych (EFOGR) są rzeczywiście przeprowadzane i odpowiednio wykonywane w celu oraz zapobiegania i przeciwdziałania nieprawidłowościom; art. 23 rozporządzenia Rady (EWG) nr 4253/88 z dnia 19 grudnia 1988 r. określający przepisy wykonawcze do rozporządzenia (EWG) nr 2052/88 w sprawie koordynacji działań różnych funduszy strukturalnych między sobą oraz z działaniami Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innych istniejących instrumentów finansowych(5), przewiduje taki sam obowiązek w odniesieniu do rolnej polityki strukturalnej;
dotychczas Państwa Członkowskie zarządzały i kontrolowały różnymi systemami pomocy według odrębnych zasady dla każdego systemu ze względu na ich zróżnicowaną strukturę; jednakże, przy ujednolicaniu istniejących działań rynkowych w ramach reformy wspólnej polityki rolnej, Wspólnota dąży w znacznej mierze, zarówno w sektorze produkcji roślinnej, jak i sektorze żywego inwentarza, do stosowania bezpośrednich dopłat dla producentów;
w celu dostosowania mechanizmów administracji i kontroli do nowej sytuacji oraz poprawy ich efektywności i użyteczności, konieczne jest utworzenie nowego, zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, zawierającego systemy pomocy dla roślin uprawnych, wołowiny i cielęciny, mięsa owczego i koziego, a także szczególne środki w odniesieniu do upraw na obszarach górskich, wyżynnych oraz na pewnych obszarach mniej uprzywilejowanych; należy również przewidzieć możliwość włączenia, w późniejszym okresie, innych systemów pomocy związanych z obszarem upraw;
różne elementy zintegrowanego systemu mogą potencjalnie przyczynić się do bardziej efektywnego zarządzania i kontroli w przypadku systemów Wspólnoty nie objętych niniejszym rozporządzeniem; Państwa Członkowskie powinny więc mieć prawo do korzystania z systemu, pod warunkiem, że nie będą w żaden sposób działać wbrew danym przepisom;
biorąc pod uwagę złożoność takiego systemu oraz dużą liczbę wniosków o przyznanie pomocy, jakie trzeba rozpatrzyć, istotne jest zastosowanie odpowiednich środków technicznych oraz metod zarządzania i kontroli; w związku z tym, zintegrowany system powinien zawierać, w każdym Państwie Członkowskim, skomputeryzowaną bazę danych, system alfanumerycznej identyfikacji działek rolnych, wnioski o przyznanie pomocy złożone przez rolników, zharmonizowany system kontroli oraz, w sektorze żywego inwentarza, system identyfikacji i rejestrowania zwierząt;
zarządzanie zebranymi danymi i ich zastosowanie do weryfikacji wniosków o przyznanie pomocy wymaga stworzenia bardzo sprawnych, skomputeryzowanych baz danych, umożliwiających w szczególności przeprowadzanie przekrojowych kontroli;
identyfikacja działek rolnych jest kluczowym elementem właściwego zastosowania systemów związanych z obszarem powierzchni; doświadczenie pokazało, że istniejące metody zawierają pewne braki; w związku z tym, należy przewidzieć system identyfikacji alfanumerycznej wprowadzany początkowo, w razie potrzeby, za pomocą teledetekcji;
w celu zapewnienia możliwości skutecznej kontroli, wnioski o przyznanie pomocy obszarowej muszą być składane najpóźniej podczas pierwszego kwartału danego roku; jednak Państwo Członkowskie może, w usprawiedliwionych przypadkach, mieć prawo do stosowania późniejszego terminu; w 1993 r., biorąc pod uwagę trudności z wdrożeniem zintegrowanego systemu, dopuszcza się późniejszy termin;
w sektorze żywego inwentarza skuteczna kontrola wymaga identyfikowania i rejestrowania zwierząt; w tym celu, dyrektywa Rady 92/102/EWG z dnia 27 listopada 1992 r., w sprawie identyfikacji i rejestrowania zwierząt(6), określa szczegółowe przepisy w tej dziedzinie; należy zatem odwołać się do tej dyrektywy;
szczegółowe zasady rządzące wnioskami o przyznanie pomocy pozostają objęte przepisami sektorowymi; jednakże, w celu uproszczenia, Państwa Członkowskie powinny być upoważnione do dopuszczenia możliwości złożenia jednego wniosku o kilka systemów pomocy;
jedną z głównych zalet nowego systemu jest wprowadzenie w każdym Państwie Członkowskim zintegrowanego systemu kontroli zapobiegającego powtarzaniu kontroli sektorowych tego samego typu; w rezultacie wzmocnienie kontroli, wymagane przez reformę wspólnej polityki rolnej, powinno być osiągalne bez nadmiernego zwiększania liczby kontroli; wnioski o przyznanie pomocy muszą zostać poddane gruntownej kontroli administracyjnej, przeprowadzanej za pomocą skomputeryzowanych baz danych; dotychczas kontrole administracyjne były systematycznie uzupełniane przez kontrole na miejscu; kontrole na miejscu mogą zostać w znacznym stopniu zastąpione przez teledetekcję;
wydatki związane z wprowadzeniem w życie zintegrowanego systemu mogą stanowić poważne dodatkowe obciążenie dla budżetów Państw Członkowskich; w konsekwencji, należy przewidzieć częściowe finansowanie przez Wspólnotę przez pewien okres; należy wziąć pod uwagę różnorodność istniejących struktur produkcyjnych w Państwach Członkowskich; w rezultacie, należy dokonać podziału wkładu finansowego w sposób, który uwzględnia, w szczególności, liczbę gospodarstw rolnych, liczebność żywego inwentarza i obszar użytków rolnych w Państwach Członkowskich;
należy zapewnić stopniowe wprowadzanie w życie wszystkich elementów zintegrowanego systemu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 1992 r.
W imieniu Rady | |
J. PATTEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 9 z 15.1.1992, str. 4.
(2) Opinia wydana dnia 17 listopada 1992 r. (dotychczas nie opublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 98 z 21.4.1992, str. 29.
(4) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str.13. (Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) 2048/88)
(5) Dz.U. L 374 z 31.12.1988, str. 1.
(6) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 32.
(7) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2704/1999 (Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 12).
(8) Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2072/98 (Dz.U. L 265 z 30.9.1998, str. 4).
(9) Dz.U. L 206 z 16.8.1996, str. 4. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1826/97 (Dz.U. L 260 z 23.9.1997, str. 11).
(10) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(11) Dz.U. L 312 z 20.11.1998, str. 1.
(12) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.
(13) Dz.U. L 124 z 8.6.1971, str. 1.
(14) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(15) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2466/96 z dnia 17 grudnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.335.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 grudnia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1593/2000 z dnia 17 lipca 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.182.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2000 r.
-dodany przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 1593/2000 z dnia 17 lipca 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.182.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 495/2001 z dnia 13 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.72.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 2001 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1992.355.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 3508/92 ustanawiające zintegrowany system zarządzania i kontroli pewnych systemów pomocy Wspólnoty |
Data aktu: | 27/11/1992 |
Data ogłoszenia: | 05/12/1992 |
Data wejścia w życie: | 12/12/1992 |