uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2)
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
należy przyjąć środki w ramach rynku wewnętrznego; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
pierwszy program działań Wspólnot Europejskich w sprawie ochrony środowiska naturalnego, zatwierdzony przez Radę dnia 22 listopada 1973 r.(4), wzywał do wzięcia pod uwagę najnowszych osiągnięć nauki w zapobieganiu zanieczyszczeniu powietrza wywołanego spalinami z pojazdów silnikowych oraz wzywał do odpowiedniej zmiany przyjętych wcześniej dyrektyw; trzeci program działań, zatwierdzony dnia 7 lutego 1983 r.(5) przewiduje podjęcie dodatkowych wysiłków w celu znacznego zmniejszenia obecnych poziomów emisji zanieczyszczeń z pojazdów silnikowych;
dyrektywa 70/220/EWG(6) jest jedną ze szczegółowych dyrektyw odnoszących się do procedury homologacji typu, przewidzianej w dyrektywie Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(7);
dyrektywa 70/220/EWG ustanawia wartości graniczne dla emisji tlenku węgla i niespalonych węglowodorów z silników takich pojazdów; te wartości graniczne zostały po raz pierwszy zmniejszone dyrektywą 74/290/EWG(8) i uzupełnione, zgodnie z dyrektywą 77/102/EWG(9), przez wartości graniczne dopuszczalnych emisji tlenków azotu; wartości graniczne tych trzech związków zanieczyszczających były kolejno zmniejszane dyrektywami 78/665/EWG(10), 83/351/EWG(11) oraz 88/76/EWG(12), wartości graniczne dla emisji cząstek stałych z silników Diesla zostały wprowadzone dyrektywą 88/436/EWG(13), a bardziej rygorystyczne europejskie normy dla emisji zanieczyszczeń gazowych dla silników o pojemności poniżej 1.400 cm3dyrektywą 89/458/EWG(14); dyrektywą 91/441/EWG normy te zostały rozszerzone na wszystkie samochody osobowe, niezależnie od pojemności ich silników, na podstawie poprawionej procedury badań obejmującej cykl jazdy pozamiejskiej i dyrektywą tą zostały wprowadzone wymagania odnoszące się do emisji par paliwa oraz do trwałości części pojazdów związanych z emisją, jak również bardziej rygorystyczne normy emisji cząstek stałych dla pojazdów wyposażonych w silniki Diesla;
rygorystyczne normy europejskie stosują się tylko do samochodów osobowych zaprojektowanych do przewozu nie więcej niż sześciu osób i mających masę maksymalną nie większą niż 2.500 kg; przepisy przejściowe odnoszące się do pozostałych kategorii pojazdów objętych dyrektywą 70/220/EWG, w szczególności lekkich pojazdów użytkowych, przewidują mniej rygorystyczne normy;
wpływ na środowisko naturalne bardziej rygorystycznych norm zostałby znacznie zwiększony i przyspieszony, gdyby Państwa Członkowskie przyznały ulgi podatkowe przy zakupie nowych pojazdów spełniających z wyprzedzeniem normy ustanowione w niniejszej dyrektywie;
powszechnie uznaje się, iż przyszłemu rozwojowi transportu we Wspólnocie towarzyszyć będzie wzrost zanieczyszczenia środowiska; dotychczasowe urzędowe prognozy wzrostu natężenia ruchu drogowego zostały przewyższone przez wzrost rzeczywisty; dlatego, bardzo rygorystyczne normy emisji spalin muszą zostać ustalone dla wszystkich pojazdów silnikowych;
szczególny wysiłek badawczo-rozwojowy w dziedzinie zmniejszania zanieczyszczenia powietrza przez pojazdy silnikowe może być decydującym czynnikiem poprawy konkurencyjności europejskiego przemysłu samochodowego;
Komisja ma za zadanie regularną ocenę najnowszych postępów w nauce umożliwiających obniżanie dopuszczalnych wartości dla zanieczyszczenia powietrza przez pojazdy silnikowe i pozwalających na zaproponowanie stosownych środków ograniczających po konsultacji z Grupą ds. Emisji z Pojazdów Silnikowych;
w następnym etapie obniżania wartości granicznych dla lekkich pojazdów użytkowych, z zastrzeżeniem właściwej oceny technicznej, kategorie II i III pojazdów mogłyby zostać połączone i szczegółowe wartości graniczne stosowane dla kontroli zgodności produkcji powinny zostać skreślone;
prace podjęte przez Komisję w tej dziedzinie wykazały, że we Wspólnocie dostępne są lub są doskonalone technologie, które pozwalają pojazdom objętym niniejszą dyrektywą spełniać normy równie rygorystyczne jak normy dla samochodów osobowych, z uwzględnieniem szczególnych warunków odnoszących się do takich pojazdów; proponowane normy powinny zostać wprowadzone niezwłocznie, w celu zapewnienia spójności podejmowanych przez Wspólnotę środków przeciwko zanieczyszczeniu powietrza powodowanemu przez ruch drogowy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
S. AUKEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 100 z 22.4.1992, str. 7.
(2) Dz.U. C 305 z 23.11.1992, str. 120 oraz Dz.U. C 176 z 28.6.1993.
(3) Dz.U. C 313 z 30.11.1992, str. 11.
(4) Dz.U. C 112 z 20.12.1973, str. 1.
(5) Dz.U. C 46 z 17.2.1983, str. 1.
(6) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 91/441/EWG (Dz.U. L 242 z 30.8.1991, str. 1).
(7) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/53/EWG (Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 1).
(8) Dz.U. L 159 z 15.6.1974, str. 61.
(9) Dz.U. L 32 z 3.2.1977, str. 32.
(10) Dz.U. L 223 z 14.8.1978, str. 48.
(11) Dz.U. L 197 z 20.7.1983, str. 1.
(12) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 1.
(13) Dz.U. L 214 z 6.8.1988, str. 1.
(14) Dz.U. L 226 z 3.8.1989, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.186.21 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 93/59/EWG zmieniająca dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych |
Data aktu: | 28/06/1993 |
Data ogłoszenia: | 28/07/1993 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 08/07/1993 |