uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/53/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Rady 88/77/EWG z dnia 3 grudnia 1987 r. odnosząca się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń gazowych z silników Diesla w pojazdach(3), zmieniona dyrektywą Rady 91/542/EWG(4), zmniejsza wartości graniczne odnoszące się do zanieczyszczeń gazowych z silników Diesla w nowych pojazdach sprzedawanych, zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu drogowego od dnia 1 października 1993 r.;
artykuł 8 ust. 2 lit. b) dyrektywy 70/156/EWG przewiduje możliwość objęcia przez Państwa Członkowskie odstępstwem pojazdów z "końcówek serii" przez ograniczony okres i dla małych ilości pojazdów;
odstępstwo to jest ograniczone do pojazdów kategorii M1, na podstawie części B załącznika XII dyrektywy 70/156/EWG;
przewiduje się, że w 1993 r. całkowity rynek ciężarowych pojazdów użytkowych we Wspólnocie odnotuje spadek o 13 % w stosunku do liczby pojazdów sprzedanych w 1992 r.; stanowi to spadek o 25 % liczby sprzedanych pojazdów w ciągu czterech lat;
w związku z silną tendencją zniżkową na wspólnotowym rynku pojazdów z silnikiem Diesla, objętych dyrektywą 88/77/EWG, jest prawdopodobne, iż pewna liczba pojazdów posiadających homologację typu zgodną z poprzednią wersją dyrektywy może nie zostać sprzedana przed dniem 1 października 1993 r.;
w przypadku braku dyrektywy zmieniającej cześć B załącznika XII producenci takich pojazdów pozostaliby z niemożliwymi do sprzedania zapasami takich pojazdów lub musieliby przyjąć środki nieekonomiczne dla spełnienia wymogów tej dyrektywy;
taka sytuacja stanowiłaby dodatkowe obciążenie finansowe dla producentów i zagrażałaby ich zdolności do inwestowania w przyszłe, zaawansowane technologicznie produkty, w sytuacji gdy wspólnotowy rynek tego typu pojazdów już w tej chwili odnotowuje silną tendencję zniżkową;
podobny problem może w przyszłości pojawić się w odniesieniu do lekkich pojazdów użytkowych z silnikiem Diesla, z uwagi na niekorzystne tendencje rozwoju tego rynku;
w celu uniknięcia niekorzystnych konsekwencji handlowych, określonych powyżej, niezbędna jest zmiana dyrektywy 70/156/EWG przez rozszerzenie zakresu odstępstwa obejmującego pojazdy z "końcówek serii" na wszystkie kategorie pojazdów i nie ograniczając go do pojazdów kategorii M1;
maksymalna liczba pojazdów z "końcówek serii", które mogą skorzystać z tego odstępstwa, nie może przekraczać 10 % pojazdów tego typu dopuszczonych do ruchu w danym Państwie Członkowskim w poprzednim roku; a całkowity wpływ tej zmiany na środowisko będzie nieznaczny i tymczasowy;
konieczne jest wyjaśnienie wpływu przepisów dyrektywy 70/156/EWG na ograniczenia "końcówek serii" w celu znalezienia ostatecznego rozwiązania dostosowanego do potrzeb wszystkich kategorii pojazdów, wraz z pojazdami konstruowanymi wieloetapowo; Komisja zbada ten problem do dnia 31 maja 1994 r. i przedstawi do tego dnia odpowiednie propozycje Państwom Członkowskim;
Przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
Martin BANGEMANN | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1
(2) Dz.U. L 225 z 10.8.1992 s.1.
(3) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 33.
(4) Dz.U. L 295 z 25.10.1991, str. 1
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.264.49 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 93/81/EWG dostosowująca dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep |
Data aktu: | 29/09/1993 |
Data ogłoszenia: | 23/10/1993 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 11/10/1993 |