Rozporządzenie 805/1999 ustanawiające pewne środki w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 718/1999 w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej, w celu wspierania żeglugi śródlądowej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 805/1999
z dnia 16 kwietnia 1999 r.
ustanawiające pewne środki w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 718/1999 w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej, w celu wspierania żeglugi śródlądowej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 718/1999 z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej w celu wspierania żeglugi śródlądowej(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 Komisja ustanawia praktyczne środki wykonania polityki dotyczącej zdolności przewozowej floty wspólnotowej, określonej w wyżej wymienionym rozporządzeniu;

zaleca się utrzymanie stawek specjalnych składek ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1102/89(2), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 241/97(3), oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 241/97 ze względu na ich wykazaną skuteczność;

ponadto zaleca się utrzymanie różnych stosunków, wymienionych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 718/1999, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2812/94(4) w przypadku tankowców, rozporządzenia Komisji (WE) nr 2310/96(5) w przypadku barek pchaczy oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 742/98(6) w przypadku statków do przewożenia ładunków suchych;

w celu zapewnienia skuteczności wzajemnej pomocy finansowej między funduszami ds. koordynacji i wspierania flot wspólnotowych zaleca się Komisji, aby na początku każdego roku w porozumieniu z właściwymi organami funduszy księgowała zasoby dostępne z funduszu rezerwowego i w przypadku nowych działań strukturalnych wyrównywała stan kont;

wysłuchano opinii Państw Członkowskich oraz organizacji reprezentujących przewoźników żeglugi śródlądowej na poziomie Wspólnoty w zakresie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wysokość specjalnych składek, określoną w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 718/1999, stosunki dla zasady "stare na nowe" oraz praktyczne środki służące realizacji polityki dotyczącej zdolności przewozowej floty wspólnotowej.

SPECJALNE SKŁADKI

Artykuł  2
1.
Specjalne składki dla poszczególnych rodzajów i kategorii statków ustala się w wysokości między 70 % a 115 % poniżej podanych wartości:

– statki do przewożenia ładunków suchych:

– barki motorowe: 120 EUR za 1 tonę,

– pchające lichtugi: 60 EUR za 1 tonę,

– barki holowane: 43 EUR za 1 tonę,

– tankowce:

– barki motorowe: 216 EUR za 1 tonę,

– pchające lichtugi: 108 EUR za 1 tonę,

– barki holowane: 39 EUR za 1 tonę.

– barki-pchacze:

180 EUR/kW z podwyżką liniową do 240 EUR/kW, gdy moc napędowa równa się lub jest większa od 1.000 kW.

2.
Dla statków o całkowitej nośności mniejszej niż 450 ton maksymalne specjalne składki ustanowione w ust. 1 zmniejszone zostają o 30 %.

– Dla statków o całkowitej nośności między 450 a 650 ton maksymalne specjalne składki należy zmniejszyć o 0,15 % za każdą tonę, o którą całkowita nośność danego statku jest mniejsza od 650 ton.

– Dla statków o całkowitej nośności między 650 a 1.650 ton maksymalne wielkości specjalnych składek będą wzrastać liniowo ze 100 % do 115 %; dla statków o całkowitej nośności powyżej 1.650 ton maksymalne wielkości specjalnych składek pozostaną na poziomie 115 %.

3.
Specjalne składki wyrażone w euro przeliczane będą na walutę krajową danego funduszu według kursu wymiany euro na waluty Państw Członkowskich przyjmujących euro, ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2866/98(7).

TONAŻ RÓWNOWAŻNY

Artykuł  3
1.
Jeśli armator statku wprowadza do eksploatacji statek, określony w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 718/99, oraz oddaje do złomowania inny typ statku, służący za podstawę obliczeń tonaż równoważny wyznaczony zostaje, w ramach dwóch wymienionych poniżej grup statków, zgodnie z następującymi stosunkami oceny:

– statki do przewożenia ładunków suchych:

– barki motorowe powyżej 650 ton: 1,00,

– pchające lichtugi powyżej 650 ton: 0,50,

– barki holowane powyżej 650 ton: 0,36,

– tankowce:

– barki motorowe powyżej 650 ton: 1,00,

– pchające lichtugi powyżej 650 ton: 0,50,

– barki holowane powyżej 650 ton: 0,18.

2.
Dla statków o całkowitej nośności poniżej 450 ton ustalone w ust. 1 stosunki zostaną zmniejszone o 30 %. Dla statków całkowitej nośności między 650 a 450 ton stosunki zmniejszone zostaną o 0,15 % za każdą tonę, o którą całkowita nośność danego statku jest mniejsza od 650 ton. Dla statków o całkowitej nośności między 650 a 1.650 ton maksymalne stawki będą wzrastać liniowo ze 100 % do 115 %.

STOSUNKI UREGULOWANIA "STARY ZA NOWY"

Artykuł  4 1

Od dnia 29 kwietnia 1999 r. wprowadzanie statków do eksploatacji podlega przepisowi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 718/1999:

1) dla statków do przewożenia ładunków suchych stosunek wynosi 0:1 (między starym a nowym tonażem);

2) dla tankowców stosunek wynosi 0:1;

3) dla barek pchaczy stosunek wynosi 0:1.

WZAJEMNA POMOC FINANSOWA

Artykuł  5
1.
Mając na celu księgowanie zasobów dostępnych z funduszu rezerwowego i realizowanie wzajemnej pomocy finansowej między poszczególnymi funduszami zgodnie z art. 3 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 718/1999, każdy fundusz na początku roku przekazuje Komisji następujące informacje:

– wpływy funduszu w minionym roku, o ile przeznaczane są na premie za złomowanie lub środki przewidziane w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 (Rdn),

– zobowiązania finansowe poniesione przez fundusz w minionym roku odnośnie do premii za złomowanie lub środków przewidzianych w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 (Pn),

– nadwyżkę funduszu na dzień 1 stycznia poprzedniego roku pochodzącą z wpływów przeznaczonych na wypłatę premii za złomowanie lub środków przewidzianych w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 (Sn).

2.
Komisja z pomocą organów funduszu określi na podstawie danych określonych w ust. 1:

– łączne zobowiązania finansowe poniesione przez fundusze w minionym roku w związku z premiami za złomowanie lub środkami przewidzianymi w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 718/1999 (Pt),

– całkowite wpływy wszystkich zaangażowanych funduszy w minionym roku (Rdt),

– całkowitą nadwyżkę wszystkich zaangażowanych funduszy na dzień 1 stycznia poprzedniego roku (St),

– znormalizowane roczne zobowiązania finansowe każdego funduszu (Pnn), obliczane w następujący sposób:

– różnica między rocznymi zobowiązaniami finansowymi (Pn), a znormalizowanymi rocznymi zobowiązaniami finansowymi (Pnn) dla każdego funduszu,

– sumy, jakie każdy fundusz, którego roczne zobowiązania są mniejsze od znormalizowanych rocznych zobowiązań finansowych (Pn < Pnn), przekazuje do funduszu o rocznych zobowiązaniach finansowych większych od znormalizowanych rocznych zobowiązań finansowych (Pn > Pnn).

3.
Właściwe fundusze przekazują pozostałym funduszom odpowiednie sumy wymienione w ust. 2 tiret szóste przed upływem 1 marca bieżącego roku.

KONSULTACJE

Artykuł  6

We wszystkich sprawach polityki dotyczącej zdolności przewozowej floty wspólnotowej oraz zmian do niniejszego rozporządzenia Komisja zasięga opinii grupy złożonej z ekspertów pochodzących z organizacji zawodowych reprezentujących przewoźników żeglugi śródlądowej na szczeblu Wspólnoty oraz zainteresowanych Państw Członkowskich. Grupa ta określana będzie jako "Grupa Ekspertów Wspólnotowej Polityki ds. Zdolności Przewozowej Flot Śródlądowych i Wspierania".

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 kwietnia 1999 r.

Rozporządzenie (EWG) nr 1102/89 traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Neil KINNOCK
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 90 z 2.4.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 116 z 28.4.1989, str. 30.

(3) Dz.U. L 40 z 11.2.1997, str. 11.

(4) Dz.U. L 298 z 19.11.1994, str. 22.

(5) Dz.U. L 313 z 3.12.1996, str. 8.

(6) Dz.U. L 103 z 3.4.1998, str. 3

(7) Dz.U. L 359 z 31.12.1998, str. 1.

1 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1532/2000 z dnia 13 lipca 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.175.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 2000 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 997/2001 z dnia 22 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.139.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2001 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 336/2002 z dnia 22 lutego 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.53.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 411/2003 z dnia 5 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.62.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2003 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.102.64

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 805/1999 ustanawiające pewne środki w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 718/1999 w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej, w celu wspierania żeglugi śródlądowej
Data aktu: 16/04/1999
Data ogłoszenia: 17/04/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/04/1999