uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 130s ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189c Traktatu(3),
(1) Cele i zasady wspólnotowej polityki ochrony środowiska, określone w programach działania na rzecz środowiska, w szczególności w piątym programie działań w dziedzinie ochrony środowiska(4) na podstawie zasad zawartych w art. 130r Traktatu, mają na celu w szczególności zapewnienie skutecznej ochrony wszystkich ludzi przed rozpoznanym ryzykiem spowodowanym emisją ditlenku siarki oraz ochronę środowiska poprzez zapobieganie wytrącaniu siarki w ilościach przekraczających ładunki i poziomy krytyczne.
(2) Artykuł 129 Traktatu przewiduje, że wymagania dotyczące ochrony zdrowia tworzą część składową innych polityk wspólnotowych; art. 3 lit. o) Traktatu również przewiduje, że działania wspólnotowe powinny przyczyniać się do zachowania wysokiego poziomu ochrony zdrowia.
(3) Emisja ditlenku siarki poważnie przyczynia się do problemu zakwaszenia we Wspólnocie; ditlenek siarki ma również bezpośredni wpływ na ludzkie zdrowie i na środowisko.
(4) Zakwaszenie i zawartość ditlenku siarki w atmosferze niszczą wrażliwe ekosystemy, zmniejszają bioróżnorodność, jak również mają niszczący wpływ na produkcję zbóż i porost lasów; kwaśny deszcz opadający na miasta może powodować znaczące uszkodzenia budynków i dziedzictwa architektury; zanieczyszczenie ditlenkiem siarki ma również znaczny wpływ na ludzkie zdrowie, szczególnie na osoby cierpiące na choroby układu oddechowego.
(5) Zakwaszenie jest zjawiskiem transgranicznym, wymagającym rozwiązań zarówno na poziomie wspólnotowym jak również krajowym i lokalnym.
(6) Emisja ditlenku siarki przyczynia się do tworzenia cząstek stałych w powietrzu.
(7) Wspólnota oraz poszczególne Państwa Członkowskie są Umawiającymi się Stronami Konwencji Europejskiej Komisji Gospodarczej i Narodów Zjednoczonych w sprawie długoterminowego transgranicznego zanieczyszczenia powietrza; drugi protokół Europejskiej Komisji Gospodarczej w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia ditlenkiem siarki przewiduje, że Umawiające się Strony powinny zredukować emisję ditlenku siarki o 30 % lub więcej względem ilości określonej w pierwszym protokole; drugi protokół Europejskiej Komisji Gospodarczej jest oparty na założeniu, że ładunki i poziomy krytyczne będą stale przekraczane w niektórych wrażliwych regionach; wymagane będzie również stosowanie dalszych środków mających na celu redukcję emisji ditlenku siarki, jeśli cele wyznaczone w piątym programie działań w dziedzinie ochrony środowiska mają być respektowane; w związku z tym Umawiające się Strony powinny znacznie zredukować emisję ditlenku siarki.
(8) Siarka, która w małych ilościach znajduje się w ropie naftowej i węglu, przez lata była uznawana za główne źródło emisji ditlenku siarki, co jest z kolei powodem powstawania kwaśnych deszczy i jednym z głównych powodów zanieczyszczenia powietrza wielu obszarów miejskich i przemysłowych.
(9) Komisja ostatnio opublikowała komunikat w sprawie kosztowo opłacalnej strategii zwalczania zakwaszenia we Wspólnocie; kontrola emisji ditlenku siarki pochodzącego ze spalania niektórych paliw ciekłych została określona jako podstawowy czynnik tej kosztowo opłacalnej strategii; Wspólnota zdaje sobie sprawę z potrzeby wprowadzenia środków dotyczących wszelkich innych paliw.
(10) Badania wykazały, że korzyści z redukcji emisji ditlenku siarki poprzez redukcję zawartości siarki w paliwach będą często znacznie większe niż szacowane koszty branży opisanej w niniejszej dyrektywie oraz że istnieją technologie pozwalające na redukcję poziomu siarki w paliwach ciekłych.
(11) Zgodnie z zasadą pomocniczości i zasadą proporcjonalności określonymi w art. 3b Traktatu, cel redukcji emisji ditlenku siarki powstałego w wyniku spalania pewnych rodzajów paliw ciekłych nie może być w pełni osiągnięty przez Państwa Członkowskie działające indywidualnie; działanie niejednomyślne nie gwarantuje osiągnięcia oczekiwanego rezultatu, jest potencjalnie nieopłacalne i prowadzi do znacznej niepewności na rynku paliw; mając na uwadze potrzebę obniżenia emisji ditlenku siarki na terytorium Wspólnoty, bardziej efektywne jest przedsięwzięcie działań na poziomie wspólnotowym; niniejsza dyrektywa ogranicza się do ustanowienia minimalnych wymagań niezbędnych do osiągnięcia wyznaczonego celu.
(12) W dyrektywie Rady 93/12/EWG z dnia 23 marca 1993 r. odnoszącej się do zawartości siarki w niektórych paliwach płynnych(5), Komisja została poproszona o dostarczenie Radzie propozycji najniższych wartości dopuszczalnych zawartości siarki w oleju napędowym oraz nowych wartości dopuszczalnych w nafcie lotniczej; na podstawie badań efektywności kosztowej wskazane jest określenie limitów zawartości siarki również w innych paliwach ciekłych, w szczególności w ciężkich olejach opałowych, olejach węglowych, okrętowych olejach napędowych i olejach napędowych.
(13) Zgodnie z art. 130t Traktatu, niniejsza dyrektywa nie stanowi przeszkody dla Państw Członkowskich w utrzymywaniu lub ustanawianiu bardziej rygorystycznych środków ochronnych; środki te muszą być zgodne z postanowieniami Traktatu, należy też o nich powiadomić Komisję.
(14) Państwo Członkowskie, przed wprowadzeniem nowych, bardziej rygorystycznych środków ochronnych, powinno dostarczyć Komisji projekt tych środków zgodnie z dyrektywą Rady 83/189/EWG z dnia 28 marca 1983 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i uregulowań technicznych(6).
(15) W odniesieniu do wartości dopuszczalnej zawartości siarki w ciężkich olejach opałowych należy przewidzieć odstępstwa w Państwach Członkowskich oraz regionach, w których pozwalają na to warunki środowiskowe.
(16) W odniesieniu do wartości dopuszczalnej zawartości siarki w ciężkich olejach opałowych należy również przewidzieć odstępstwa od ich użycia w obiektach energetycznego spalania, których emisja jest zgodna z wartością dopuszczalną ustanowioną dyrektywą Rady 88/609/EWG z dnia 24 listopada 1988 r.(7) w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania; w świetle mających nastąpić zmian w dyrektywie 88/609/EWG, konieczne może być dokonanie przeglądu niektórych przepisów niniejszej dyrektywy.
(17) Jeśli chodzi o obiekty energetycznego spalania produktów rafineryjnych wyłączone z zakresu objętego art. 3 ust. 3 pkt i) lit. c) niniejszej dyrektywy, to średnia emisja ditlenku siarki przez te zakłady nie powinna przekraczać wartości dopuszczalnych określonych w dyrektywie 88/609/EWG lub w aktach zmieniających tę dyrektywę; stosując niniejszą dyrektywę Państwa Członkowskie powinny pamiętać, że używanie paliw zastępczych, innych niż ustanowione w art. 2, nie powinno prowadzić do zwiększenia emisji zanieczyszczeń zakwaszających środowisko.
(18) Wartość dopuszczalna zawartości siarki w olejach napędowych, wynosząca 0,2 %, została już ustanowiona zgodnie z dyrektywą 93/12/EWG; ta wartość dopuszczalna powinna być obniżona do 0,1 % do dnia 1 stycznia 2008 r.
(19) Zgodnie z Aktem Przystąpienia z 1994 r., Austria i Finlandia mają odstępstwo na okres czterech lat od dnia przystąpienia, biorąc pod uwagę przepisy ustanowione dyrektywą 93/12/EWG dotyczące zawartości siarki w olejach napędowych.
(20) Wartości dopuszczalne zawartości siarki, wynoszące 0,2 % (od 2000 r.) i 0,1 % (od 2008 r.), w olejach napędowych używanych do napędu statków pełnomorskich mogą stanowić problem natury technicznej oraz ekonomicznej na terytorium Grecji, Hiszpanii w odniesieniu do Wysp Kanaryjskich, Francji w odniesieniu do jej zamorskich terytoriów, oraz Portugalii w odniesieniu do archipelagów Madera i Azory; odstępstwo dla Grecji, Wysp Kanaryjskich, francuskich departamentów zamorskich i archipelagów Madera i Azory nie powinno mieć negatywnego wpływu na rynek olejów napędowych przeznaczonych do użycia w przemyśle morskim przyjmując, że wywóz olejów napędowych z Grecji, Wysp Kanaryjskich, francuskich departamentów zamorskich i Archipelagów Madery i Azorów do innych Państw Członkowskich powinien spełnić wymagania Państwa Członkowskiego przywozu; dlatego też Grecja, Wyspy Kanaryjskie, francuskie departamenty zamorskie oraz archipelagi Madera i Azory powinny mieć odstępstwo od wartości dopuszczalnych siarki w zależności od wagi oleju napędowego użytego do celów przemysłu morskiego.
(21) Emisje siarki ze statków spowodowane spalaniem paliw bunkrowych o dużej zawartości siarki przyczyniają się do zanieczyszczenia ditlenkiem siarki i powstania problemów związanych z zakwaszeniem; Wspólnota będzie postulować, poprzez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), o skuteczniejszą ochronę regionów wrażliwych na emisje SOx i zmniejszenie wartości dopuszczalnej normalnej ilości paliwa bunkrowego (z obecnego 4,5 %) w czasie trwających właśnie, jak i przyszłych negocjacji w sprawie Konwencji MARPOL; inicjatywy wspólnotowe w sprawie objęcia specjalną kontrolą gwarantującą niską emisję SOx na obszarze Morza Północnego/Kanału La Manche powinny być kontynuowane.
(22) Potrzebne jest wykonanie dokładniejszych badań dotyczących wpływu zakwaszenia na ekosystemy oraz na zdrowie ludzkie; Wspólnota wspiera takie badania poprzez piąty ramowy program badań(8).
(23) W przypadku przerwania dostaw ropy naftowej, produktów ropopochodnych lub innych węglowodorów, Komisja może zezwolić na wprowadzenie wyższej wartości dopuszczalnej na terytorium danego Państwa Członkowskiego.
(24) Państwa Członkowskie powinny ustanowić właściwe mechanizmy monitorowania zgodności z przepisami niniejszej dyrektywy; sprawozdania w sprawie zawartości siarki w paliwach ciekłych powinny zostać przedstawione Komisji.
(25) Dla pełnej jasności konieczne będzie wprowadzenie zmian do dyrektywy 93/12/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
(1) Dz.U. C 190 z 21.6.1997, str. 9 oraz Dz.U. C 259 z 18.8.1998, str. 5.
(2) Dz.U. C 355 z 21.11.1997, str. 1.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego wydana dnia 13 maja 1998 r. (Dz.U. C 167 z 1.6.1998, str. 111), wspólne stanowisko Rady z dnia 6 października 1998 r. (Dz.U. C 364 z 25.11.1998, str. 20) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego wydana dnia 9 lutego 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. C 138 z 17.5.1993, str. 5.
(5) Dz.U. L 74 z 27.3.1993, str. 81.
(6) Dz.U. L 109 z 26.4.1983, str. 8. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 96/139/WE (Dz.U. L 32 z 10.2.1996, str. 31).
(7) Dz.U. L 336 z 7.12.1988, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/66/WE (Dz.U. L 337 z 24.12.1994, str. 83).
(8) Dz.U. L 26 z 1.2.1999, str. 1.
(9) Dz.U. L 350 z 28.12.1998, s. 58.
(10) Dz.U. L 59 z 27.2.1998, s. 1.
(11) Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 15.
(12) Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 1.
(13) Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
(14) Dz.U. L 46 z 17.2.1997, s. 25.
(15) Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 lit. a) dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- skreślony przez art. 2 pkt 1 lit. b) dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) pkt i) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 lit. a) dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 219/2009 z dnia 11 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.87.109) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 kwietnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 219/2009 z dnia 11 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.87.109) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 kwietnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
- dodany przez art. 1 pkt 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/33/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.191.59) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 15 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 grudnia 2012 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.121.13 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 1999/32/WE odnosząca się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz zmieniająca dyrektywę 93/12/EWG |
Data aktu: | 26/04/1999 |
Data ogłoszenia: | 11/05/1999 |
Data wejścia w życie: | 11/05/1999, 01/05/2004 |