UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY,
ZDECYDOWANE przyjąć porozumienie w celu ustanowienia procesu służącego wspieraniu opracowywania ogólnych regulacji technicznych zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego, efektywności energetycznej oraz zabezpieczenia przed kradzieżą pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w pojazdach kołowych;
ZDECYDOWANE, że taki proces zachęca również do harmonizacji istniejących regulacji technicznych, uznając prawo lokalnych, krajowych i regionalnych organów do przyjmowania i utrzymywania regulacji technicznych w dziedzinie zdrowia, bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego, efektywności energetycznej i zabezpieczenia przed kradzieżą, które są bardziej rygorystyczne niż te ustanowione na poziomie ogólnym;
POSIADAJĄC upoważnienie do zawarcia takiego Porozumienia na mocy ustępu 1 litera a) Zakresu Uprawnień EKG/ONZ i rozdziału XIII regulaminu EKG/ONZ, reguła 50;
UZNAJĄC, że niniejsze Porozumienie nie narusza praw i obowiązków Umawiających się Stron wynikających z obowiązujących porozumień międzynarodowych w sprawie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego;
UZNAJĄC, że niniejsze Porozumienie nie narusza praw i obowiązków Umawiających się Stron wynikających z porozumień zawartych w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO), łącznie z Porozumieniem w sprawie barier technicznych w handlu (BTH), i zamierzając ustanowić w ramach niniejszego porozumienia ogólne regulacje techniczne, w sposób zgodny z tymi porozumieniami, jako podstawę dla ich regulacji technicznych;
PLANUJĄC stosowanie przez Umawiające się Strony niniejszego Porozumienia, ogólnych regulacji technicznych ustanowionych w niniejszym Porozumieniu jako podstawy ich regulacji technicznych;
UZNAJĄC wagę, jaką dla zdrowia publicznego, bezpieczeństwa i dobrobytu ma nieustanne ulepszanie i dążenie do wysokiego poziomu bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego, efektywności energetycznej i zabezpieczenia przed kradzieżą pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w pojazdach kołowych, oraz potencjalną wartość, jaką dla handlu międzynarodowego, wyboru oferowanego konsumentom i cenowej dostępności produktów mają coraz większe zbieżności w obecnych i przyszłych regulacjach technicznych i związanych z nimi normach;
UZNAJĄC prawo rządów do poszukiwania i wprowadzania ulepszeń na poziomie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego i do stwierdzenia, czy ogólne regulacje techniczne, ustanowione w niniejszym Porozumieniu, odpowiadają ich potrzebom;
UZNAJĄC doniosłe prace harmonizacyjne wykonane w ramach Porozumienia z 1958 roku;
UZNAJĄC zainteresowanie i wiedzę ekspercką w różnych regionach geograficznych, dotyczące problemów związanych z bezpieczeństwem, ochroną środowiska naturalnego, energetyką i zapobieganiem kradzieży i metod rozwiązywania tych problemów oraz wartość, jaką to zainteresowanie i wiedza ekspercka w kwestii opracowywania ogólnych regulacji technicznych ma dla pomocy w osiąganiu tych ulepszeń i minimalizowaniu rozbieżności;
PRAGNĄC wspierać przyjęcie ustanowionych ogólnych regulacji technicznych w krajach rozwijających się, biorąc pod uwagę specjalne kwestie i okoliczności charakterystyczne dla tych krajów, w szczególności krajów najsłabiej rozwiniętych;
PRAGNĄC, aby regulacje techniczne stosowane przez Umawiające się Strony były wnikliwie rozpatrywane za pomocą przejrzystych procedur podczas opracowywaniu ogólnych regulacji technicznych oraz aby takie rozpatrywanie obejmowało analizę porównawczą korzyści i opłacalności;
UZNAJĄC, że ustanawianie ogólnych regulacji technicznych, zapewniających wysoki poziom ochrony, zachęci poszczególne kraje do wnioskowania, iż postanowienia te zapewnią ochronę i wydajność konieczne w ramach ich jurysdykcji;
UZNAJĄC wpływ jakości paliw na zmniejszenie wpływu pojazdów na środowisko naturalne, na zdrowie ludzkie i wydajność paliwa; oraz
UZNAJĄC, że stosowanie przejrzystych procedur jest szczególnie ważne przy opracowywaniu ogólnych regulacji technicznych w ramach niniejszego Porozumienia oraz że ten proces opracowywania musi być zgodny z procesami opracowywania regulacji prawnych przez Umawiające się Strony niniejszego Porozumienia,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.35.14 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Porozumienie dotyczące ustanowienia ogólnych regulacji technicznych w sprawie pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w pojazdach kołowych. |
Data aktu: | 25/06/1998 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2000 |
Data wejścia w życie: | 31/01/2000, 01/05/2004 |