Wspólne stanowisko 2002/401/WPZiB w sprawie Nigerii i uchylające wspólne stanowisko 2001/373/WPZiB

WSPÓLNE STANOWISKO RADY
z dnia 27 maja 2002 r.
w sprawie Nigerii i uchylające wspólne stanowisko 2001/373/WPZiB

(2002/401/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 29 maja 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nigeria, która z racji swego wpływu politycznego i gospodarczego, liczby ludności i wielkości odgrywa istotną międzynarodową i regionalną rolę, ma dziś szczególnie ważną szansę wzmocnienia demokracji i rozwoju systemu społeczno-gospodarczego kraju.

(2) Unia Europejska (UE) przywiązuje wielkie znaczenie do swych stosunków z Nigerią, która jako sygnatariusz porozumienia o partnerstwie AKP-WE podpisanego w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r.(1) jest kluczowym partnerem UE we współpracy w sferach politycznej, gospodarczej, handlowej i współpracy na rzecz rozwoju.

(3) UE zamierza zajmować wyraźne, konstruktywne i konsekwentne stanowisko co do wspierania Nigerii w jej staraniach o wzmocnienie demokracji i postęp w sferze rozwoju społecznego i gospodarczego.

(4) UE z zadowoleniem przyjmuje dotychczasowe osiągnięcia nigeryjskich władz w tej sferze i zachęca je do dalszego zaangażowania na rzecz postępu w dziedzinach, w których czekają jeszcze wielkie wyzwania, w szczególności w dziedzinach bezpieczeństwa i praw człowieka, reform wyborczych i konstytucyjnych, systemu rządów i reformy gospodarczej.

(5) UE, świadoma skutków, jakie konflikty i naruszanie praw człowieka mogą mieć dla kruchego demokratycznego procesu w Nigerii, z troską odnotowuje nasilanie się w ostatnim czasie przemocy na tle politycznym, etnicznym i religijnym oraz trudności występujące we wdrażaniu reform gospodarczych.

(6) Wykonanie niektórych środków wymaga działania ze strony UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1
1.
Celem niniejszego wspólnego stanowiska jest umocnienie wzajemnie korzystnych stosunków między UE a Nigerią we wszystkich obszarach interesujących obie strony.
2.
UE będzie stosować konsekwentne i spójne podejście do Nigerii, obejmujące postępowanie w obszarach polityki, gospodarki, wymiany handlowej i rozwoju, w celu udzielania poparcia prowadzonym przez Nigerię procesom:

a) wzmocnienia demokracji i poszanowania praw człowieka;

b) ograniczania strefy ubóstwa i dokonania trwałej reformy społecznej oraz osiągania społeczno-gospodarczego rozwoju;

c) podnoszenia zdolności Nigerii do wnoszenia wkładu w regionalną integrację, pokój, bezpieczeństwo i rozwój.

3.
Uznając, że osiągnięcie postępu w tym zakresie zależy w decydującym stopniu od działania Federalnego Rządu Nigerii, UE docenia zarazem coraz większą rolę stanów federalnych w tych dziedzinach rozwoju.
Artykuł  2
1.
Podstawą umacniania stosunków między UE a Nigerią są równość, dialog i wspólne wartości: poszanowanie praw człowieka, zasady demokracji, zasada państwa prawa i dobre rządy.
2.
Drogą do realizacji jest konstruktywny dialog polityczny oraz skuteczna współpraca na rzecz rozwoju. Kierunek współpracy będzie wytyczony przez priorytety Nigerii; współpraca, zorientowana na zmniejszanie strefy ubóstwa, będzie obejmować ścisłą koordynację darczyńców pod kontrolą Nigerii, szerokie uczestnictwo, odpowiedzialność i przejrzystość.
Artykuł  3

UE uznaje następujące dziedziny za kluczowe obszary, do których będzie kierowane w przyszłości wsparcie Wspólnoty:

a) Rozwijanie kultury demokratycznej:

Ten obszar obejmuje poszanowanie, ochronę i wykonywanie praw człowieka oraz rozwijanie równości bez względu na pochodzenie społeczne i etniczne, płeć i wyznanie, zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami Nigerii w zakresie praw człowieka. Krzewienie kultury demokratycznej odbywa się między innymi przez:

i) szerokie uczestnictwo w procesie politycznym,

ii) rozwijanie klimatu swobodnej i powszechnej debaty,

iii) wspieranie społeczeństwa obywatelskiego,

iv) wspieranie procesów pojednania tam, gdzie doszło do naruszenia praw człowieka,

v) poszanowanie krajowego prawa i międzynarodowych norm i konwencji.

b) Instytucjonalna budowa potencjału:

i) konstytucyjny proces przeglądu,

ii) ordynacja wyborcza w świetle zbliżających się wyborów,

iii) dobre rządy oraz wzmocnione i staranne zarządzanie własnymi zasobami Nigerii,

iv) zarządzanie budżetem,

v) reforma systemu oświaty i szkolenia zawodowego,

vi) bezpieczeństwo, ochrona i wymiar sprawiedliwości dostępne dla wszystkich, poprzez reformę policji, systemu sądowniczego i karnego,

vii) przywrócenie zawodowej armii i rozwiązanie grup paramilitarnych,

viii) wspieranie potencjału Nigerii w zakresie analizowania, uprzedzania i przyjmowania środków zapobiegawczych wobec konfliktów wewnętrznych oraz lepszego zarządzania konfliktami i sytuacjami po ustaniu konfliktu.

c) Dokument Strategia Ograniczania Strefy Ubóstwa (PRSP) i rozwój współpracy w ramach ogólnego celu ograniczania strefy ubóstwa:

UE będzie zachęcać władze Nigerii i pomagać, poprzez współdziałanie, w przygotowaniu spójnego, wszechstronnego PRSP poprzez proces obejmujący także społeczeństwo obywatelskie. Przyjęcie, a następnie wykonanie PRSP stanowi ważne ramy zrównoważonych długofalowych osiągnięć w ograniczaniu strefy ubóstwa.

d) Wzrost gospodarczy i rozwój:

UE będzie nadal zachęcać władze Nigerii do wdrażania wszechstronnych i gruntownych środków reformy gospodarczej i reformy polityki administracyjnej oraz dywersyfikacji gospodarki, a także do podejmowania działań na rzecz zwalczania nagminnego problemu korupcji, tak aby powstało środowisko przyjazne dla przedsiębiorców i inwestycji. UE uznaje swą odpowiedzialność oraz rolę, jaką w tej dziedzinie może odegrać sektor prywatny, uwzględniając odnośne dokumenty UE oraz Konwencję OECD o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych urzędników państwowych w międzynarodowych transakcjach handlowych.

e) Wzmocnienie zdolności Nigerii do wnoszenia wkładu w procesy regionalnej integracji, zarządzania antykryzysowego i rozwiązywania konfliktów w Afryce Zachodniej:

UE rozwija dialog i wymianę doświadczeń z Nigerią w sprawach regionalnych interesujących obie strony (między innymi kryzysów i integracji politycznej i gospodarczej). W ramach swej polityki zapobiegania konfliktom, zarządzania konfliktami i rozwiązywania konfliktów w Afryce, UE będzie wspierać wzmacnianie nigeryjskiego potencjału utrzymywania pokoju.

Artykuł  4

UE podkreśla wagę popierania:

a) szerokiego zaangażowania władz publicznych i społeczeństwa obywatelskiego w partnerstwo między UE a Nigerią; oraz

b) budowy sieci struktur społeczeństwa obywatelskiego złożonej z niepaństwowych podmiotów zaangażowanych w procesy demokracji i rozwoju w Nigerii, zarówno w UE i Nigerii, jak i między UE a Nigerią.

Artykuł  5
1.
UE utrzymuje bliski i stały dialog polityczny z Nigerią. W dialog, prowadzony przede wszystkim z rządem federalnym, można włączyć także społeczeństwo obywatelskie i, w uzgodnieniu z rządem federalnym, rządy stanowe. Przedmiotem dialogu będą wszystkie sprawy interesujące obie strony.
2.
Dla zapewnienia ciągłości, podstawowe zadanie prowadzenia dialogu w imieniu UE zostanie przekazane szefom misji UE w Nigerii. Postanawia się o regularnym utrzymywaniu kontaktów na wysokim szczeblu.
Artykuł  6

Rada odnotowuje, że Komisja zamierza skierować swe działanie na osiągnięcie celów i priorytetów niniejszego wspólnego stanowiska, przy użyciu, w miarę potrzeby, właściwych środków wspólnotowych.

Artykuł  7

Wykonując niniejsze wspólne stanowisko, UE będzie ściśle współpracować z Organizacją Narodów Zjednoczonych, Organizacją Jedności Afrykańskiej, Wspólnotą Gospodarczą Państw Afryki Zachodniej, międzynarodowymi instytucjami finansowymi i innymi zainteresowanymi stronami.

Artykuł  8

Niniejsze wspólne stanowisko podlega corocznym przeglądom.

Artykuł  9

Wspólne stanowisko Rady 2001/373/WPZiB z dnia 14 maja 2001 r. w sprawie Nigerii(2) traci moc.

Artykuł  10

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od dnia jego przyjęcia.

Artykuł  11

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 maja 2002 r.

W imieniu Rady
M. ARIAS CAÑETE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(2) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.139.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2002/401/WPZiB w sprawie Nigerii i uchylające wspólne stanowisko 2001/373/WPZiB
Data aktu: 27/05/2002
Data ogłoszenia: 29/05/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/05/2002