(Dz.U.UE L z dnia 29 czerwca 2002 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 129,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
działając zgodnie z procedurą ustaloną w art. 251 Traktatu(4), w świetle jednolitego tekstu zatwierdzonego przez Komitet Pojednawczy dnia 3 kwietnia 2002 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 3 Traktatu stwierdza, że działania Wspólnoty obejmują wspieranie koordynacji polityk zatrudnienia Państw Członkowskich w celu podniesienia ich efektywności poprzez realizację wspólnej strategii zatrudnienia.
(2) Nadzwyczajne posiedzenie Rady Europejskiej w Luksemburgu w dniach 20 i 21 listopada 1997 r. w sprawie zatrudnienia zapoczątkowało nową ogólną strategię zatrudnienia zwaną Europejską Strategią na rzecz Zatrudnienia. Obejmuje ona koordynację polityki zatrudnienia Państw Członkowskich na podstawie wspólnie uzgodnionych wytycznych jej dotyczących (proces luksemburski), a także kontynuację i rozwój skoordynowanej polityki makroekonomicznej i efektywnego rynku wewnętrznego. Jej celem jest położenie podwalin pod trwały i bardziej dynamiczny wzrost oraz stworzenie klimatu zaufania sprzyjającego zwiększaniu zatrudnienia. Niniejsza strategia pociąga za sobą również bardziej systematyczne włączanie ogółu polityk Wspólnoty, i to zarówno polityk ramowych, jak i uzupełniających, do wspierania dziedziny zatrudnienia.
(3) Rada Europejska obradująca w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. wyznaczyła Unii nowy cel strategiczny zbudowania konkurencyjnej i dynamicznej gospodarki opartej na wiedzy, zdolnej do podtrzymywania wzrostu ekonomicznego i charakteryzującej się większą ilością lepszej jakości stanowisk, a także większą spójnością społeczną, w ten sposób odzyskując warunki dla pełnego zatrudnienia. W tym celu ustanowiono nowe zadania i wzorce, wprowadzając je za pomocą nowej otwartej metody koordynacji na wszystkich szczeblach. W celu zapewnienia jednolitego strategicznego kierunku i efektywnego monitorowania postępu rolę siły przewodniej i koordynatora pełni Rada Europejska. Rada zażądała ponadto wykorzystania oceny średniookresowej procesu luksemburskiego do wzmożenia tempa rozwoju poprzez wzbogacenie wytycznych w zakresie zatrudnienia konkretnymi zadaniami, które ustanowiłyby ściślejsze związki z innymi powiązanymi obszarami polityki.
(4) Szczególna siła Europejskiej Strategii na rzecz Zatrudnienia wynika ze współdziałania Państw Członkowskich w dziedzinie polityki zatrudnienia, zarazem pozostawiając im prawo do podejmowania decyzji odpowiadających ich indywidualnym warunkom. Do innych zalet należy możliwość wzajemnego wykorzystania doświadczeń, między innymi dotyczących sposobów angażowania do współpracy przedstawicieli pracodawców i pracowników społecznych oraz władz miejscowych i regionalnych.
(5) W kilku wypadkach Rada Europejska ustaliła, że należy zdefiniować, a następnie zebrać porównywalne i wiarygodne dane statyczne oraz wskaźniki w dziedzinie zatrudnienia i rynku pracy.
(6) Decyzja Rady 2000/98/WE z dnia 24 stycznia 2000 r. ustanawiająca Komitet Zatrudnienia(5) ma na celu propagowanie koordynacji polityk Państw Członkowskich w dziedzinie zatrudnienia oraz rynku pracy.
(7) Decyzja Rady 98/171/WE z dnia 23 lutego 1998 r. w sprawie działań Wspólnoty dotyczących analiz, badań i współpracy w dziedzinie zatrudnienia i rynku pracy(6), wprowadzająca takie działania wygasa dnia 31 grudnia 2000 r.
(8) Niniejsza decyzja winna zapewniać kontynuację i rozwój działań wprowadzonych na podstawie decyzji 98/171/WE. Wdrażając działania stosownie do niniejszej decyzji, Komisja winna w pełni uwzględnić wyniki programu przeprowadzonego zgodnie z decyzją 98/171/WE.
(9) Środki konieczne do stosowania niniejszej decyzji przyjmuje się zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonawcze przyznane Komisji(7).
(10) Niniejsza decyzja ustanawia w odniesieniu do całego okresu trwania działań ramy finansowe nadające podstawowe punkty odniesienia w rozumieniu pkt 33 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i udoskonalenia procedury budżetowej(8) dla władzy budżetowej podczas stosowania corocznej procedury budżetowej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 10 czerwca 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | J. PIQUÉ I CAMPS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 337 E z 28.11.2000, str. 242.
(2) Dz.U. C 139 z 11.5.2001, str. 30.
(3) Dz.U. C 144, z 6.5.2001, str. 30.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2001 r. (Dz.U. C 276 z 1.10.2001, str. 53), wspólne stanowisko Rady z dnia 25 czerwca 2001 r. (Dz.U. C 301 z 26.10.2001, str. 14) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2002 r. i decyzja Rady z dnia 7 maja 2002 r.
(5) Dz.U. L 29 z 4.2.2000, str. 21.
(6) Dz.U. L 63 z 4.3.1998, str. 26.
(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(8) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.170.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 1145/2002/WE w sprawie wspólnotowych środków zachęcających w dziedzinie zatrudnienia |
Data aktu: | 10/06/2002 |
Data ogłoszenia: | 29/06/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/06/2002, 01/01/2002 |