uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin 1 , ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/81/WE 2 , w szczególności jej art. 8 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 451/2000 z dnia 28 lutego 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji drugiego i trzeciego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 , ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1490/2002 4 , w szczególności jego art. 6 ust. 7 i art. 11 ust. 2,
(1) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG stanowi, że Państwo Członkowskie może w okresie 12 lat od ogłoszenia tej dyrektywy zezwolić na wprowadzanie do obrotu środków ochrony roślin zawierających substancje czynne niewymienione w załączniku I, które znajdują się już w obrocie dwa lata po dacie ogłoszenia, z wyjątkiem przypadku, gdy została podjęta decyzja o niewłączeniu substancji do załącznika I.
(2) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 5 , ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000 6 , rozporządzenie (WE) nr 451/2000 i rozporządzenie (WE) nr 1490/2002 ustanawiają szczegółowe zasady realizacji pierwszego, drugiego i trzeciego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG. Ten program trwa, a nie było jak dotąd możliwe zakończenie procesu decyzyjnego w sprawie ilości substancji czynnych. Procedura notyfikacji dla substancji czynnych, objęta rozporządzeniem (WE) nr 1112/2002 7 , również nie została jeszcze zakończona i dlatego dla niektórych z tych substancji czynnych okres także wymaga przedłużenia.
(3) Komisja przedstawiła sprawozdanie w sprawie postępów 26 lipca 2001 r. 8 . Ocenia ona, że postęp nie jest tak dobry, jak początkowo przewidywano, i dlatego termin powinien być przedłużony dla substancji wciąż badanych lub w odniesieniu do których przemysł złożył zobowiązanie do dalszego przygotowania niezbędnej dokumentacji w określonym terminie.
(4) W odniesieniu do substancji czynnych objętych pierwszym etapem Komisja zapewni, że możliwie jak największa liczba decyzji zostanie podjęta przed lipcem 2003 r., przyznając jednak, że w odniesieniu do pewnej liczby substancji czynnych decyzja nie może być podjęta przed 2005 r. Potrzebny jest dodatkowy czas, aby ocenić dalsze dane wymagane przez Komisję, zanim zostanie podjęta decyzja, czy te substancje czynne spełniają wymogi bezpieczeństwa dyrektywy 91/414/EWG, a Komisja zapewni, że przedłużenie okresu będzie możliwie jak najkrótsze.
(5) Substancje czynne, w odniesieniu do których nie zostało złożone zobowiązanie do dalszego przygotowania niezbędnej dokumentacji, nie powinny zostać włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a Państwa Członkowskie powinny cofnąć wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające takie substancje czynne.
(6) W przypadku zastosowań, w odniesieniu do których zostały przekazane dodatkowe dowody techniczne przedstawiające zasadniczą potrzebę dalszego stosowania substancji czynnej oraz brak skutecznej substancji zastępczej, powinny zostać wprowadzone tymczasowe środki w celu umożliwienia stworzenia substancji zastępczej. Dla pewnej ilości zastosowań taka informacja została przedstawiona i oceniona przez Komisję oraz ekspertów Państw Członkowskich. Odstępstwa powinny zostać wprowadzone tylko w przypadkach, które wydają się uzasadnione i nie dają powodów do obaw oraz powinny być ograniczone do kontroli organizmów szkodliwych, dla których nie istnieje żadna skuteczna substancja zastępcza.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 listopada 2002 r.
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1313/2007 z dnia 8 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.291.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 maja 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1335/2005 z dnia 12 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.211.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 848/2008 z dnia 28 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.231.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 września 2008 r.
-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1336/2003z dnia 25 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.187.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 835/2004z dnia 28 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.127.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1765/2004z dnia 13 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.315.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1335/2005z dnia 12 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.211.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1980/2006z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.368.96) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.319.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2076/2002 przedłużające okres wskazany w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG i dotyczące niewłączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje |
Data aktu: | 20/11/2002 |
Data ogłoszenia: | 23/11/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/11/2002 |