Dyrektywa 2001/85/WE odnosząca się do przepisów szczególnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i mających więcej niż osiem siedzeń poza siedzeniem kierowcy oraz zmieniająca dyrektywy 70/156/EWG i 97/27/WE

DYREKTYWA 2001/85/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 20 listopada 2001 r.
odnosząca się do przepisów szczególnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i mających więcej niż osiem siedzeń poza siedzeniem kierowcy oraz zmieniająca dyrektywy 70/156/EWG i 97/27/WE

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3), w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w dniu 25 czerwca 2001 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. Istotne jest podejmowanie środków w tym celu.

(2) Wymagania techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać na mocy ustawodawstw krajowych odnoszą się, między innymi, do przepisów szczególnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i mających więcej niż osiem siedzeń poza siedzeniem kierowcy.

(3) Wymagania te różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich.

(4) Pojazdy te nie były wprowadzane do wspólnotowego obrotu z powodu różnic w warunkach technicznych. Przyjęcie zharmonizowanych wymagań przez wszystkie Państwa Członkowskie zamiast krajowych regulacji powinno ułatwić właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego w odniesieniu do tych pojazdów.

(5) Dlatego konieczne jest, aby wszystkie Państwa Członkowskie przyjęły takie same wymagania albo w uzupełnieniu własnych istniejących przepisów, albo zamiast tych przepisów, w szczególności w celu umożliwienia stosowania, w odniesieniu do każdego typu pojazdu, procedury homologacji typu WE będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(4).

(6) Niniejsza dyrektywa jest jedną z oddzielnych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG.

(7) W celu uwzględnienia postępów już poczynionych w zakresie poprawy dostępu osób o ograniczonej możliwości poruszania się do pojazdów klas I i II, należy zezwolić, aby istniejące typy pojazdów miały bardziej strome pochylenie w niektórych miejscach przejścia niż nowe typy pojazdów.

(8) Ponieważ cele proponowanego działania, mianowicie uniknięcie barier w wymianie handlowej we Wspólnocie poprzez stosowanie homologacji typu WE pojazdu w odniesieniu do takich pojazdów, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez Państwa Członkowskie natomiast z uwagi na rozmiary lub skutki działania proponowanego w przedmiotowym sektorze możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podejmować środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(9) W celu rozróżnienia między istniejącymi a nowymi typami pojazdu konieczne jest odniesienie do dyrektywy Rady 76/756/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(5).

(10) Pożądane jest uwzględnienie istniejących wymagań technicznych przyjętych przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ (EKG/ONZ) w jej regulaminie nr 36 ("Jednolite przepisy dotyczące homologacji dużych pojazdów do przewozu pasażerów w zakresie ich budowy"), w jej regulaminie nr 52 ("Jednolite przepisy dotyczące budowy pojazdów użyteczności publicznej o małej pojemności"), w jej regulaminie nr 66 ("Jednolite przepisy dotyczące homologacji dużych pojazdów do przewozu pasażerów w zakresie wytrzymałości konstrukcji") oraz w jej regulaminie nr 107 ("Jednolite przepisy dotyczące homologacji dużych pojazdów dwupokładowych do przewozu pasażerów w zakresie ich budowy"), załączone do Porozumienia z dnia 20 marca 1958 r. dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji i wzajemnego uznawania udzielonych homologacji wyposażenia i części pojazdów silnikowych.

(11) Podczas gdy zasadniczym celem niniejszej dyrektywy jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów, konieczne jest także zapewnienie warunków technicznych umożliwiających dostęp osobom o ograniczonej możliwości poruszania się do pojazdów objętych dyrektywą, zgodnie z wspólnotową polityką transportową i społeczną. Wszystkie wysiłki muszą być skierowane na poprawę dostępu do tych pojazdów. W tym celu dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się można osiągnąć albo poprzez rozwiązania techniczne zastosowane w pojeździe, jak to zostało ujęte w niniejszej dyrektywie, albo poprzez połączenie ich z właściwą infrastrukturą lokalną mającą zagwarantować dostęp dla użytkowników wózków inwalidzkich.

(12) W związku z powyższym, konieczna jest zmiana dyrektywy 70/156/EWG i dyrektywy 97/27/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszącej się do mas i wymiarów niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep(6).

(13) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy:

"pojazd" oznacza pojazd silnikowy kategorii M2 lub M3, określony w części A załącznika II do dyrektywy 70/156/EWG,
"nadwozie" oznacza oddzielny zespół techniczny, jak określono w art. 2 dyrektywy 70/156/EWG,
"klasa pojazdu" oznacza pojazd odpowiadający opisowi klasy podanemu w załączniku I do niniejszej dyrektywy.
Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 13 sierpnia 2003 r. Państwa Członkowskie nie mogą odmawiać homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu:
pojazdu,
nadwozia,
pojazdu, którego nadwozie już uzyskało homologację jako oddzielny zespół techniczny,

lub odmówić lub zakazać sprzedaży, rejestracji lub dopuszczenia do ruchu pojazdu lub nadwozia jako oddzielnego zespołu technicznego, z przyczyn odnoszących się do przepisów dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i posiadających więcej niż osiem siedzeń, poza siedzeniem kierowcy, jeżeli wymagania niniejszej dyrektywy i załączników do niej zostały spełnione.

2.
Ustęp 1 stosuje się również do pojazdów niskopodłogowych klasy I lub II, homologowanych przed dniem 13 sierpnia 2002 r. na mocy dyrektywy 76/756/EWG, o pochyleniu przejścia wynoszącym 12,5 % określonym w ppkt 7.7.6.2 załącznika 1.
3.
Z zastrzeżeniem przepisów ust. 4 poniżej, od dnia 13 lutego 2004 r., Państwa Członkowskie:
nie udzielają już homologacji typu WE w odniesieniu do typu pojazdu i typu nadwozia jako oddzielnego zespołu technicznego,
mogą odmówić rejestracji, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów i nowych nadwozi jako oddzielnych zespołów technicznych,

z przyczyn odnoszących się do przepisów dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i mających więcej niż osiem siedzeń, poza siedzeniem kierowcy, jeżeli wymagania niniejszej dyrektywy i załączników do niej nie zostały spełnione.

4.
Z mocą od dnia 13 lutego 2005 r., Państwa Członkowskie mogą odmówić rejestracji, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów i nowych nadwozi jako oddzielnych zespołów technicznych, które zostały homologowane zgodnie z przepisami ust. 2.
Artykuł  3
1.
Pojazdy klasy I umożliwiają dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, łącznie z użytkownikami wózków inwalidzkich zgodnie z przepisami technicznymi ustanowionymi w załączniku VII.
2.
Pozostawia się do uznania Państw Członkowskich dokonanie wyboru właściwego rozwiązania mającego na celu poprawę dostępu do pojazdów innych niż należące do klasy I. Jednakże w przypadku gdy pojazdy inne niż pojazdy klasy I są wyposażone w urządzenia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się i/lub dla użytkowników wózków inwalidzkich, pojazdy te spełniają odpowiednie wymagania załącznika VII.
Artykuł  4

W dyrektywie 70/156/WE wprowadza się następujące zmiany:

1.
w załączniku I:
a)
w ppkt 0.2 dodaje się podpunkty w brzmieniu:"";

"0.2.0.1. Podwozie: .................................

0.2.0.2. Nadwozie/pojazd kompletny: .............";

b)
w ppkt 0.3 dodaje się podpunkty w brzmieniu:"";

"0.3.0.1. Podwozie: .................................

0.3.0.2. Nadwozie/pojazd kompletny: ..............";

c)
w ppkt 0.3.1 dodaje się podpunkty w brzmieniu:"";

"0.3.1.1. Podwozie: .................................

0.3.1.2. Nadwozie/pojazd kompletny: ..............";

d)
w ppkt 2.4.2 dodaje się podpunkt w brzmieniu:"";

"2.4.2.9. Położenie środka ciężkości pojazdu przy

jego technicznie dopuszczalnej masie

maksymalnej, w kierunkach

wzdłużnym, poprzecznym i pionowym:

.........................................";

e)
dodaje się podpunkty w brzmieniu:"";

"2.4.3. W przypadku nadwozia homologowanego

bez podwozia ..............................

2.4.3.1. Długość (j): ..............................

2.4.3.2. Szerokość (k): ............................

2.4.3.3. Nominalna wysokość (w stanie gotowym do

jazdy)(1) na planowanym(-ych) typie(-ach)

podwozia (w przypadku zawieszenia o

regulowanej wysokości wskazać normalną

pozycję jazdy):

........................................";

f)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:"";

"13. PRZEPISY SZCZEGÓLNE DOTYCZĄCE POJAZDÓW

WYKORZYSTYWANYCH DO PRZEWOZU

PASAŻERÓW I MAJĄCYCH WIĘCEJ

NIŻ OSIEM SIEDZEŃ,POZA SIEDZENIEM KIEROWCY

1.3.1. Klasa pojazdu (Klasa I, Klasa II,

Klasa III, Klasa A, Klasa B):

..........................................

1.3.1.1. Numer homologacji typu WE nadwozia

homologowanego jako oddzielny

zespół techniczny: .......................

1.3.1.2. Typy podwozia, na których można

zamontować nadwozie, któremu

udzielono homologacji typu WE

(producent(-ci) i typy

pojazdu niekompletnego):

..........................................

1.3.2. Powierzchnia dla pasażerów (m2)

1.3.2.1. Łącznie (S0): ............................

1.3.2.2. Pokład górny (S0a)(1): ...................

1.3.2.3. Pokład dolny (S0b)(1): ...................

1.3.2.4. Dla pasażerów stojących (S1): ............

1.3.3. Liczba pasażerów (siedzących i stojących)

1.3.3.1. Ogółem (N): ..............................

1.3.3.2. Pokład górny (Na)(1): ....................

1.3.3.3. Pokład dolny (Nb)(1): ....................

1.3.4. Liczba pasażerów siedzących

1.3.4.1. Ogółem (A): ..............................

1.3.4.2. Pokład górny (Aa)(1): ....................

1.3.4.3. Pokład dolny (Ab)(1): ...................

1.3.5. Liczba drzwi głównych:

1.3.6. Liczba wyjść awaryjnych (drzwi, okna, luki

ratunkowe, wenętrzne schody i półschody)

1.3.6.1. Łącznie: .................................

1.3.6.2. Pokład górny(1): .........................

1.3.6.3. Pokład dolny(1): .........................

1.3.7. Pojemność przestrzeni bagażowej (m3): ....

1.3.8. Powierzchnia do przewozu bagażu na dachu

(m2): ....................................

1.3.9. Urządzenia techniczne ułatwiające dostęp do

pojazdów (np. pochylnia, podnośnik, układ

przyklęku), jeżeli zamontowane: ..........

1.3.10. Wytrzymałość konstrukcji nośnej

1.3.10.1. Numer homologacji typu WE, jeżeli jest

dostępny: ...............................

1.3.10.2. W przypadku konstrukcji jeszcze

niehomologowanej ........................

1.3.10.2.1 Szczegółowy opis konstrukcji typu pojazdu,

łącznie z jej wymiarami , konfiguracją,

zastosowanymi materiałami i mocowaniem

do ramy podwozia:

1.3.10.2.2. Rysunki pojazdu i tych części jego wnętrza,

które mają wpływ na wytrzymałość

konstrukcji nośnej lub na przestrzeń

chronioną:

1.3.10.2.3. Położenie środka ciężkości pojazdu w stanie

gotowym do jazdy, w kierunkach wzdłużnym,

poprzecznym i pionowym: .................

1.3.10.2.4. Maksymalna odległość między osiami symetrii

zewnętrznych siedzeń dla pasażerów:

.........................................

1.3.11. Punkty niniejszej dyrektywy do wykonania i

wykazania dla danego oddzielonego zespołu

technicznego: .........................";

2.
w części I załącznika III dodaje się punkt w brzmieniu:"";

"13. PRZEPISY SZCZEGÓLNE DOTYCZĄCE POJAZDÓW

WYKORZYSTYWANYCH DO PRZEWOZU PASAŻERÓW

I MAJĄCYCH WIĘCEJ NIŻ OSIEM MIEJSC

SIEDZĄCYCH, POZA MIEJSCEM KIEROWCY

13.1. Klasa pojazdu (Klasa I, Klasa II, Klasa

III, Klasa A, Klasa B): .........................

13.1.1. Typy podwozia, na których można zamontować

nadwozie, któremu udzielono homologacji

typu WE (producent(-ci) i typy

pojazdu(-ów): ...................................

13.3. Liczba pasażerów (siedzących i stojących)

13.3.1. Łącznie(N): .....................................

13.3.2. Pokład górny (Na)(1): ...........................

13.3.3. Pokład dolny (Nb)(1): ...........................

13.4. Liczba pasażerów (siedzących)

13.4.1. Łącznie (A): ....................................

13.4.2. Pokład górny (Aa)(1): ...........................

13.4.3. Pokład dolny (Ab)(1): .........................";

3.
w załączniku IV:
a)
w części I pkt 52 otrzymuje brzmienie:
"Przedmiot Numer dyrektywy Odniesienie do

Dziennika Urzędowego

Stosowanie
52 Autobusy

i autokary

.../.../WE L M1 M2X M3X N1 N2 N3 O1 O2 O3 O4"
b)
w części II dodaje się pkt 52 w brzmieniu:
"Przedmiot Numer bazowego

regulaminu

Serie poprawek Uzupełnienie Sprostowanie
52 Wytrzymałość

konstrukcji nośnej

(autobusy)

66 - 1 do 00 -"
Artykuł  5

W załączniku I do dyrektywy 97/27/WE wprowadza się następujące zmiany:

1.
skreśla się ppkt 2.1.2.1-2.1.2.2.1.4;
2.
dodaje się podpunkt w brzmieniu:

"2.1.2.1. »Autobus lub autokar« oznacza pojazd określony w pkt 2 załącznika I do dyrektywy 2001/85/WE.

2.1.2.2. »Klasa« autobusu lub autokaru oznacza pojazd klasy określonej w ppkt 2.1.1 i 2.1.2 załącznika I do dyrektywy 2001/85/WE.

2.1.2.3. »Autobus lub autokar przegubowy« oznacza pojazd określony w ppkt 2.1.3 załącznika I do dyrektywy 2001/85/WE.

2.1.2.4. »Autobus lub autokar dwupokładowy« oznacza pojazd określony w ppkt 2.1.6 załącznika I do dyrektywy 2001/85/WE."

Artykuł  6

Środki niezbędne do dostosowania niniejszej dyrektywy do postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 7 ust. 2.

Artykuł  7
1.
Komisja wspomagana jest przez Komitet ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowiony przez art. 13 dyrektywy 70/156/EWG (zwany dalej "Komitetem").
2.
W przypadku dokonania odniesienia do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy jej art. 8. Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.
3.
Komitet przyjmuje swój regulamin.
Artykuł  8
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i publikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 13 sierpnia 2003 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  9

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  10

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 listopada 2001 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

N. FONTAINE

A. NEYTS-UYTTEBROECK

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 17 z 20.1.1998, str. 1.

(2) Dz.U. C 129 z 27.4.1998, str. 5.

(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 18 listopada 1998 r. (Dz.U. C 379 z 7.12.1998, str. 80) potwierdzona w dniu 27 października 1999 r. (Dz.U. C 154 z 5.6.2000, str. 47), wspólne stanowisko Rady z dnia 26 września 2000 r. (Dz.U. C 370 z 22.12.2000, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2001 r. (Dz.U. C 276 z 1.10.2001, str. 124). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2001 r. i decyzja Rady z dnia 8 października 2001 r.

(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 98/91/WE (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25).

(5) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 97/28/WE (Dz.U. L 171 z 30.6.1997, str. 1).

(6) Dz.U. L 233 z 25.8.1997, str. 1.

(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

  1 ZAKRES, DEFINICJE, WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU LUB NADWOZIA JAKO ODDZIELNEGO ZESPOŁU TECHNICZNEGO, ZMIANY TYPU POJAZDU LUB NADWOZIA, ZGODNOŚĆ PRODUKCJI I WYMAGAŃ

ZAŁĄCZNIK  II

 DOKUMENTACJA HOMOLOGACJI TYPU WE

DODATEK  1

DODATEK  2

ZAŁĄCZNIK  III

 RYSUNKI POGLĄDOWE

(Wszystkie wymiary podane w mm)

Rysunek 1

Dostęp do drzwi głównych

grafika

Rysunek 2

Dostęp do drzwi głównych

grafika

Rysunek 3

Wyznaczenie swobodnego dostępu do drzwi

grafika

Rysunek 4

Wyznaczenie swobodnego dostępu do drzwi

grafika

Rysunek 5

Dostęp do drzwi awaryjnych

grafika

Rysunek 6

Przejścia

grafika

Rysunek 7

Ograniczenie przejścia (z przodu)

grafika

Rysunek 8

Stopnie dla pasażerów

grafika

Rysunek 9

Wymiary siedzeń dla pasażerów

grafika

Rysunek 9 bis

Wymiary siedzeń dla pasażerów

grafika

Rysunek 10

Dopuszczalne naruszenie na wysokości ramion

grafika

Rysunek 11

Głębokość i wysokość poduszki siedzenia

grafika

Rysunek 12

Odstępy między siedzeniami

grafika

Rysunek 13

Przestrzeń dla pasażerów siedzących

grafika

Rysunek 14

Dopuszczalne naruszenie przestrzeni ponad siedzeniem

grafika

Rysunek 15

Dopuszczalne naruszenie ponad siedzeniem

grafika

Rysunek 16

Dopuszczalne naruszenie w dolnej części przestrzeni dla pasażerów

grafika

Rysunek 17

Dopuszczalne naruszenie przy tylnych siedzeniach w narożach

grafika

Rysunek 18

Dopuszczalne naruszenie przez nadkole niewychodzące poza oś symetrii bocznego siedzenia

grafika

Rysunek 19

Dopuszczalne naruszenie przez nadkole wychodzące poza oś symetrii bocznego siedzenia

grafika

Nadkole Rysunek 20

Urządzenie do badania rozmieszczenia uchwytów

grafika

Rysunek 21

Wzorcowy wózek inwalidzki

grafika

Rysunek 22

Minimalna wolna przestrzeń dla użytkownika wózka inwalidzkiego w przestrzeni dla wózka inwalidzkiego

grafika

Rysunek 23

Symbol graficzny dla użytkowników wózków inwalidzkich (23 a)

grafika

Symbol graficzny dla pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się, innych niż użytkownicy wózków inwalidzkich (23 b)

grafika

ZAŁĄCZNIK  IV

 WYTRZYMAŁOŚĆ KONSTRUKCJI NOŚNEJ

ZAŁĄCZNIK  V

 WYTYCZNE DO PRZEPROWADZANIA POMIARÓW SIŁ ZAMYKANIA DRZWI URUCHAMIANYCH MECHANICZNIE

ZAŁĄCZNIK  VI

 WYMAGANIA SPECJALNE DOTYCZĄCE POJAZDÓW O POJEMNOŚCI NIEPRZEKRACZAJĄCEJ 22 PASAŻERÓW

ZAŁĄCZNIK  VII

 WYMAGANIA DOTYCZĄCE URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH UŁATWIAJĄCYCH DOSTĘP PASAŻEROM O OGRANICZONEJ MOŻLIWOŚCI PORUSZANIA SIĘ

ZAŁĄCZNIK  VIII

 WYMAGANIA SPECJALNE DOTYCZĄCE POJAZDÓW DWUPOKŁADOWYCH

ZAŁĄCZNIK  IX

1 Załacznik I:

-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.42.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/85/WE odnosząca się do przepisów szczególnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i mających więcej niż osiem siedzeń poza siedzeniem kierowcy oraz zmieniająca dyrektywy 70/156/EWG i 97/27/WE
Data aktu: 20/11/2001
Data ogłoszenia: 13/02/2002
Data wejścia w życie: 13/02/2002, 01/05/2004, 13/02/2005, 13/08/2003, 13/02/2004