uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 911/2001 (2), w szczególności jego art. 31 ust. 2,
uwzględniając decyzję Rady 2001/104/WE z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie zawarcia Umowy w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską a Argentyną na mocy art. XXVIII Układu Ogólnego w sprawie Taryf Celnych i Handlu (GATT) z 1994 r. o zmianie koncesji w odniesieniu do czosnku, przewidzianych w harmonogramie CXL załączonym do GATT (3), w szczególności jej art. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W następstwie negocjacji prowadzonych na podstawie art. XXVIII GATT z 1994 r., Wspólnota zmieniła warunki przywozu czosnku. Od 1 czerwca 2001 r. normalne cło na przywóz czosnku objętego kodem CN 0703 20 00 składa się ze stawki celnej ad valorem w wysokości 9,6 % oraz szczególnej kwoty równej 1.200 EUR za tonę netto. Jednakże Umowa zawarta z Argentyną otworzyła kontyngent 38.370 ton wolny od szczególnej stawki celnej, zatwierdzony decyzją 2001/404/WE, zwany dalej "kontyngentem GATT". Umowa stanowi, że kontyngent ma być podzielony na 19.147 ton na przywóz z Argentyny (numer seryjny 09.4104), 13.200 ton na przywóz z Chin (numer seryjny 09.4105) i 6.023 ton na przywóz z innych krajów (numer seryjny 09.4106).
(2) Przywóz czosnku może być również dokonywany poza kontyngentem GATT lub poza normalną stawką celną, na preferencyjnych warunkach, na mocy porozumień zawartych między Wspólnotą a niektórymi państwami trzecimi.
(3) Metoda zarządzania kontyngentem GATT została ustanowiona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1047/2001 (4), ostatnio zmienionym rozporządzeniem. (WE) nr 1865/2001 (5). Doświadczenie pokazuje jednakże, że zarządzanie to mogłoby być usprawnione i uproszczone. W szczególności, należy znieść pozwolenia na przywóz dokonywany poza kontyngentem GATT, a warunki przystąpienia importerów do tego kontyngentu należy dostosować tak, aby lepiej uwzględniały tradycyjny obrót handlowy.
(4) Przywóz czosnku może być monitorowany zgodnie z art. 308d rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 444/2002 (7).
(5) Z uwagi na istnienie szczególnej stawki celnej na niepreferencyjny przywóz poza kontyngentem GATT, zarządzanie tym kontyngentem wymaga wprowadzenia systemu pozwoleń na przywóz. Szczegółowe zasady tego systemu muszą uzupełniać lub odstępować od zasad ustanowionych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych (8), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2299/2001 (9).
(6) Potrzebne są środki w celu utrzymania na możliwie jak najniższym poziomie spekulacyjnych wniosków o wydanie pozwoleń na przywóz, które nie są związane z prawdziwą działalnością handlową na rynku owoców i warzyw. W tym celu, należy ustanowić szczegółowe zasady w sprawie wniosków o wydanie pozwoleń i ich ważności.
(7) Przyjmując, że Umowa zawarta z Argentyną przewiduje zarządzanie kontyngentem GATT w oparciu o system tradycyjnych i nowych importerów, należy określić pojęcie tradycyjnych importerów oraz podzielić kontyngent między te dwie kategorie importerów, pozwalając przy tym na jego optymalne wykorzystanie.
(8) W celu zagwarantowania poprawnego zarządzania kontyngentem GATT, należy przyjąć środki, które mają być zastosowane przez Komisję w przypadku, gdy wnioski o wydanie pozwolenia obejmują, dla ściśle określonego pochodzenia lub w ściśle określonym kwartale, ilości przewyższające ilości ustalone decyzją 2001/404/WE, powiększone o ilości niewykorzystane w ramach pozwoleń wydanych wcześniej. W przypadku, gdy środki te wiążą się z zastosowaniem współczynnika obniżki w czasie wydawania pozwolenia, należy przewidzieć możliwość wycofania wniosków o wydanie pozwolenia z natychmiastowym zwolnieniem zabezpieczenia.
(9) W celu poprawy kontroli i zapobiegania ewentualnemu zakłóceniu w handlu, wynikającemu z niedokładnej dokumentacji, dla czosnku przywożonego z niektórych państw trzecich należy utrzymać istniejący system świadectw pochodzenia i wymóg transportu tego czosnku do Wspólnoty bezpośrednio z państwa trzeciego będącego krajem pochodzenia. To świadectwo pochodzenia ma być wydawane przez właściwe władze krajowe zgodnie z art. 56-62 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 1047/2001 niniejszym traci moc.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 kwietnia 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 129 z 11.5.2001, str. 3.
(3) Dz.U. L 142 z 29.5.2001, str. 7.
(4) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 35.
(5) Dz.U. L 254 z 22.9.2001, str. 3.
(6) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(7) Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 11.
(8) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(9) Dz.U. L 308 z 27.11.2001, str. 19.
(10) Dla Iranu, patrz komunikat 98/C 12/04 (Dz.U. C 12 z 16.1.1998, str. 13).
Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr 537/2004 z dnia 23 marca 2004 r. dostosowującego rozporządzenia dotyczące rynku świeżych owoców i warzyw w związku z przystąpieniem Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.04.86.9) z dniem 1 maja 2004 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.86.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 565/2002 ustanawiające metodę zarządzania kontyngentami taryfowymi i wprowadzające system świadectw pochodzenia czosnku przywożonego z państw trzecich |
Data aktu: | 02/04/2002 |
Data ogłoszenia: | 03/04/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/04/2002 |