(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólna polityka rybołówstwa (WPRyb) określa ogólne zasady dotyczące ochrony, zarządzania i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów wodnych oraz ich przetwarzania i wprowadzania do obrotu.
(2) Szczególne cele i reguły zostały określone zwłaszcza w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach Wspólnej Polityki Rybołówstwa(2).
(3) Odpowiedzialność za zapewnienie, aby działalność prowadzona w ramach WPRyb była zgodna z przedmiotowymi regułami, spoczywa przede wszystkim na Państwach Członkowskich.
(4) W celu wywiązywania się ze swych obowiązków w odniesieniu do działalności związanej z kontrolą rybołówstwa i wprowadzania w życie reguł WPRyb, Państwa Członkowskie powinny dysponować niezbędnymi zasobami ludzkimi i finansowymi.
(5) W rozporządzeniu (WE) nr 2371/2002 podkreślono potrzebę dalszego usprawnienia kontroli działalności połowowej, w celu zwalczania wszelkimi środkami nielegalnych i niezgłoszonych połowów na wodach terytorialnych Wspólnoty i poza nimi. Określono w nim technologie zdalnej kontroli jako narzędzie do lepszego osiągnięcia celów kontroli w ramach WPR, a obowiązek zdalnego monitorowania za pomocą systemów monitorowania na statkach rozszerzono na statki o długości całkowitej powyżej 15 metrów.
(6) Z dniem przystąpienia nowych Państw Członkowskich, reguły WPRyb będą miały zastosowanie również do nich, a Państwa te powinny być w stanie spełnić wymogi ustanowione na mocy prawa wspólnotowego, zwłaszcza w dziedzinie kontroli. Przedmiotowym nowym Państwom Członkowskim należy dostarczyć środki umożliwiające im wywiązanie się ze swych zobowiązań.
(7) W celu zwiększenia skuteczności i efektywności kontroli, a zwłaszcza w celu wdrożenia i rozbudowania sieci technologii zdalnej kontroli i technologii informacyjnej, poprawy kwalifikacji pracowników oraz lepszego wyposażenia właściwych władz w statki patrolowe i statki powietrzne do nadzorowania, Wspólnota udzielała pomocy finansowej Państwom Członkowskim od 1990 r.
(8) Obecny system finansowy przyjęty na mocy decyzji Rady 2001/431/WE z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w niektóre wydatki poniesione przez Państwa Członkowskie podczas wdrażania systemów kontroli, inspekcji oraz nadzoru stosowanych do wspólnej polityki rybołówstwa(3) wygasł z końcem 2003 r. Jednakże istnieją dowody, że zasoby Państw Członkowskich są nadal niedostateczne.
(9) Efektywne wprowadzenie w życie reguł WPRyb w całej Wspólnocie ma fundamentalne znaczenie. Okazuje się, że niektóre podmioty zaangażowane w procedury administracyjne lub postępowanie karne nie zawsze mają pełną świadomość potrzeby nakładania sankcji, które są odstraszające w celu uniknięcia nadmiernej eksploatacji zasobów połowowych. W związku z tym wskazane jest wspieranie działań koncentrujących się na tej kwestii.
(10) W rozporządzeniu (WE) nr 2371/2002 podkreślono potrzebę zwiększenia współpracy i koordynacji między Państwami Członkowskimi oraz z Komisją, w celu wzmocnienia kontroli i zniechęcania do postępowania sprzecznego z regułami WPRyb. Przewiduje się, że struktura mająca na celu organizację współpracy oraz koordynację działalności kontrolnej i środków przeznaczonych do celów kontroli zostanie uruchomiona w 2006 r.
(11) W związku z powyższym, do tego czasu wskazana jest kontynuacja pomocy finansowej na rzecz Państw Członkowskich. W celu ograniczenia stwierdzonych niedociągnięć trzeba zapewnić skuteczny przydział funduszów wspólnotowych. Fundusze powinny być wykorzystywane zgodnie z zasadą należytego zarządzania funduszami.
(12) Przez cały okres udzielania pomocy finansowej, niniejsza decyzja obejmuje finansową kwotę referencyjną, w rozumieniu 34 punktu Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(4), nie naruszając tym samym uprawnień organu budżetowego określonych w Traktacie.
(13) Każdego roku i przez cały okres objęty niniejszą decyzją oraz decyzją 2001/431/WE, Państwa Członkowskie zobowiązane są dokonywać oceny swoich programów i oddziaływania związanych z nimi wydatków na kontrolę, inspekcję i nadzór.
(14) Powinny zostać ustanowione środki przejściowe w odniesieniu do zgłaszania roszczeń o refundację wydatków na podstawie decyzji 2001/431/WE.
(15) Aby zapewnić ciągłość decyzji 2001/431/WE, niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.
W imieniu Rady | |
M. McDOWELL | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 1 kwietnia 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, str. 59.
(3) Dz.U. L 154 z 9.6.2001, str. 22.
(4) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.157.114 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/465/WE w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w programach kontroli rybołówstwa Państw Członkowskich |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/05/2004, 01/01/2004 |